• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Snelle Lancia Ypsilon HF (met 240 pk!) wordt moderne Integrale

Auteur: willeme, gepost 14 maart 2024 om 08:01 – 5 Reacties

De snelle Lancia Ypsilon HF wordt moderne Integrale.

De Lancia Delta HF Integrale is een van de meest iconische auto’s ooit gebouwd. Niet alleen vanwege de indrukwekkende rallycarrière, maar ook omdat het een bijzonder vermakelijke hot hatch was. Meer dan 200 pk, vierwielaandrijving, een alcantara interieur en uitgeklopte wielkasten waren voldoende om de grootst mogelijke lol te hebben.

Nou, die dagen mogen van ons weer terugkomen en dat gaat ook een beetje gebeuren in de vorm van de extra snelle Lancia Ypsilon! Natuurlijk, de Ypsilon staat een stapje onder de Delta, maar na een paar generaties is de Ypsilon van nu ongeveer even groot als de Delta van toen. De Ypsilon is de eerste nieuwe auto van het Italiaanse merk in lange tijd en de eerste stap in een nieuwe richting.

snelle Lancia Ypsilon HF

Snelle Lancia Ypsilon HF

Lancia heeft nu de komst van een extra snelle Ypsilon HF bevestigd en daarbij ook al verklapt dat de B-segmenter veel vermogen gaat krijgen: 240 pk. Maar zoals jullie allemaal weten, is vermogen opwekken bij een elektrische auto net zo makkelijk als een kleuter geen groenten te laten eten.

Vaak voegt een fabrikant extra vermogen toe en that’s it. Kijk maar naar de Volkswagen ID7 GTX van gisteren: dat is een ID.7 met ietsje meer vermogen, terwijl je een dikkere auto als de Passat R36 wil.

We hebben echter heel erg goed nieuws, want Lancia gaat de auto echt HF-waardig maken! Zo laat Lancia weten dat de sportieve Ypsilon HF een andere ophanging krijgt en lager op de weg komt te liggen. Dat niet alleen, de wielkasten worden uitgeklopt, de spoorbreedte zal groter worden én er komen grotere wielen.

Dat horen we graag. Ja, natuurlijk zal Lancia dan een beetje range opgeven, maar dan krijg je wel een leuker rijdende auto voor terug.

HF en het olifantje

Qua specificaties is er verder niet heel erg bekend, behalve de enorme vermogensstijging. De grootste accu is nu 51 kWh groot, goed voor dik 400 km aan range (aldus de WLTP). Dan nog een paar leuke weetjes over de HF-badge die we terug gaan zien op snelle Lancia’s. HF staat voor High Fidelity. Net als met de stereoinstallatie wilde Lancia dat de rijsensaties ongefilterd binnenkomen. Ook was het een afkorting die andere fabrikanten niet gebruikten.

Het rennende olifantje hoort bij het logo. Het verhaal erachter gaat dat Lancia ook een dier wilde hebben dat bij het merk paste. Zoals Ferrari een steigerende knol heeft en Lamborghini een dol rund dat zich identificeert als meneer koe. Het voorstel van een olifant kwam van Gianni Lancia en kon aanvankelijk op kirrende geluiden rekenen.

Een olifant staat niet bekend om zijn agiele handling, zeg maar. Het idee erachter was dat als een olifant eenmaal aan het rennen is, er niets is dat ‘m tegen kan houden. De Lancia HF badge debuteerde op de Fulvia rallyauto in 1963 en in 1965 op een Fulvia HF straatauto.

Ook interessant!

  • Lancia Ypsilon: bijzonder design, bekende basis
  • Heet! Nieuwe Lancia Ypsilon is een knappe verschijning
    Gelekt! Nieuwe Lancia Ypsilon is een knappe verschijning
  • Lancia is terug: dit is de nieuwe Ypsilon!
  • Knappe Lancia Ypsilon is bijna daar... zo worden de eerste 1.906 stuks!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, hot-hatch, Lancia, ypsilon, ypsilon-hf

Vorig bericht: « Het dak van de Macan is meer dan een dak
Volgend bericht: Zo krankzinnig snel is de Taycan Turbo GT op de Nordschleife [+video!] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    14 maart 2024 om 09:46

    Ik kan me niet voorstellen dat men binnen Stellantis Lancia dit in z’n uppie laat uitvoeren. Du:
    – Opel Corsa-e OPC?
    – Peugeot e-208 GTI?
    – enz.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      14 maart 2024 om 11:59

      hou die hete spec lekker beperkt tot een paar merken, Lancia en afla en misschien nog die Peugeot. Rest lekker laten voor wat het is zodat de USP bij de niche merken blijft

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    14 maart 2024 om 09:51

    een vergelijking met een icoon, vloeken in de kerk is het, ketters

    Login om te reageren
  3. Roskampies zegt

    14 maart 2024 om 14:48

    Electrofant-tastich word ie.
    Next….

    Login om te reageren
  4. Specht zegt

    14 maart 2024 om 15:38

    De nieuwe Ypsilon is een lelijk vrouwenautootje geworden. Een HF versie zal commercieel nauwelijks een succes worden, want de doelgroep zoekt zoiets niet.
    Ik wil een nieuwe Retro Delta zoals de nieuwe Renault 5, maar dan gewoon met een 2.0 Turbo motor (uit de Giulia bijv.).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North