• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sommige merken verkopen zichzelf…

Auteur: robbie, gepost 14 februari 2007 om 14:15 – 51 Reacties

BMW Logo

Tenminste, als we de cijfers mogen geloven. Er is namelijk bekend gemaakt hoeveel geld er afgelopen jaar door de verschillende automerken in Nederland aan reclame is uitgegeven. En daar komen een aantal opmerkelijke dingen uit naar voren. Opvallend is wel dat we de nummer 1 qua verkopen, Volkswagen, pas terug vinden op plaats 10 met een bedrag van iets meer dan 10 miljoen.

Maar dat geneuzel van van die budgetmerken is natuurlijk niet interessant. Hoe hebben de merken die het er echt toe doen gedaan? De absolute topper qua uitgaven per verkochte auto is Lexus. Voor elke verkochte Lexus is namelijk ruim 2300 euro reclame gemaakt. Je moet die dingen blijkbaar echt fanatiek onder de aandacht brengen om ze te verkopen.

Maar hoe zit het dan met de Duitse toppers hoor ik je denken. In de comments willen de gemoederen nog wel eens hoog oplopen als het aankomt op eeuwige strijd tussen de Duitse topmerken, maar als we de cijfers er naast leggen dan kan er maar 1 winnaar zijn en dat is BMW. In 2006 is er door BMW Nederland zo weinig geld uitgegeven aan media dat ze niet eens voorkomen in de top 25, oftewel minder dan 2,4 miljoen! Mercedes moest ruim 800 euro per verkochte taxi auto investeren in reclame. Audi deed het al een stukje beter met bijna 300 euro, naar het bedrag van BMW blijft het een beetje gissen maar zeker is wel dat het onder de 180e per auto ligt. Dus ondanks alle kritiek op het Bangle design en de de slechte virals lijkt het er toch sterk op dat BMW’s zichzelf wel verkopen, zelfs zonder torenhoge reclame bestedingen!

Bron: Nielsen Media Research, bewerking: AUMACON

NB: De genoemde bedragen zijn bruto bestedingen en in de mediawereld is het zeer gebruikelijk dat er hoge kortingen verleend worden. Maar het geschetste beeld geeft goed de onderlinge verhoudingen weer.

Ook interessant!

  • BMW is Mercedes voorbij
    BMW is Mercedes voorbij (en Audi helemaal)
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, Lexus, Mercedes, Reclame

Vorig bericht: « Autoblog Valentijnsactie 2007
Volgend bericht: Een korte geschiedenisles: moderne Spykers »

Lees Interacties

Reacties

  1. Willem zegt

    14 februari 2007 om 14:19

    ach ja niks aan toe tevoegen denk ik zo he… dat van lexus is wel vreemd want ik vindt die IS echt wel een strakke auto… zeker zoals hij daar rijdt in de reclame… maarja wat maakt het uit met je 17 jaar:P ik blijf gewoon gezellig bij mijn gazelle primeur in donkerblauw met 24 inch eronder:D

    Login om te reageren
  2. rik zegt

    14 februari 2007 om 14:23

    Ik denk dat de hoge reclame kosten van Mercedes te verklaren zijn door hun uitgebreide modellen gamma. Vooral voor de auto’s waarvan bmw en audi geen gelijkwaardig model heeft (A en B klasse bijvoorbeeld) is veel reclame gemaakt. De “echte” mercedessen (c, e en s klasse) verkopen zichzelf wel net als de vergelijkbare modellen bij bmw en audi.

    Login om te reageren
  3. ice zegt

    14 februari 2007 om 14:25

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  4. Martijn zegt

    14 februari 2007 om 14:29

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  5. LPJ zegt

    14 februari 2007 om 14:32

    Het grappige is dat ook al geeft BMW relatief weinig geld uit aan reclame ze toch één van de merken zijn die voortdurend in de media komen. Tel maar eens de items over BMW op autoblog.nl. Slimme marketing dus imho.

    Login om te reageren
  6. Torro zegt

    14 februari 2007 om 14:33

    Maarjah BMW heeft nu wel een volledig F1 team en dat kost ook bakken met geld, dus opzich vaag waarom ze zo laag staan

    Login om te reageren
  7. mvagusta zegt

    14 februari 2007 om 14:41

    Torro… Het gaat om reclamekosten! Niet om F1 kosten! Die vallen binen een andere kostenpost ondanks dat daar ook veel geld aan media word gespendeert!
    Vind het erg knap van BMW dat ze het voor elkaar krijgen constant Media aandacht te krijgen zonder grote kosten! Het management van BMW is gewoon extreem goed! Ze maken veel winst per verkochte auto, ze verkopen goed!, ze geven weinig geld uit aan reclame, ze zijn onafhankelijk! Tjaaa… Best wel netjes!

    Login om te reageren
  8. JLJ zegt

    14 februari 2007 om 14:48

    Ik geloof ook niet dat BMW NL ook maar een cent bijdraagt aan het F1 team. Het gaat hier nl. om de nederlandse reklamekosten. Ben overigens benieuwd wat b.v. Porsche per verkochte auto uitgeeft.

    Login om te reageren
  9. Adriaan zegt

    14 februari 2007 om 14:50

    Bovendien gaat het hier alleen om de bedragen in NL uitgegeven aan reclame; daar valt de F1 niet onder :-)

    Login om te reageren
  10. CSL zegt

    14 februari 2007 om 14:51

    Omdat de Concept van BMW nooit wijzigt: Rijplezier endan van A naar B.
    Er zijn gewoon erg veel mensen die niet meer anders willen Als ze eenmaal een fatsoenlijke BMW hebben gehad. Die auto’s zijn gewoon verslavend.

    Login om te reageren
  11. Knilles zegt

    14 februari 2007 om 14:51

    BMW no. 1, waarom verbaasd dat me nou niks? :D

    Login om te reageren
  12. Sjefke zegt

    14 februari 2007 om 15:00

    Jullie zijn meer autoliefhebber als econoom denk ik ;) Bij reclamekosten zouden ook de formule 1 kosten berekend moeten worden omdat dit ook marketing is. Het is dan wel een ander onderdeel van de marketing maar het is ook je naam promoten.
    Dit is echter wel moeilijk om dit te verwerken in dit schematje omdat dit puur over reclame alleen in Nederland gaat. Ferrari zou dan bijvoorbeeld extreem lage reclamekosten hebben terwijl die op andere manieren marketingcampanges voeren die ook geld kosten.
    Maar hieruit valt wel uit te zeggen dat veel reclame ook niet alles is :D

    Login om te reageren
  13. koier zegt

    14 februari 2007 om 15:06

    Kijk, uiteindelijk pretenderen alle merken het meest innovatief, luxe, het meest vooruitstrevend, ultiem rijgedrag etcetera etcera…. te hebben in het product dat zij proberen te slijten als zijnde auto.

    Een goed product heeft namelijk maar een ding: nodig mond tot mond reclame. And there is no such thing a thing as bad publicity. En zelfs dat weet ze bij BMW, vraag maar aan ene heer Bangle….

    Maarrrrrrrrr uiteindelijk draait het maar om één ding…………. Freude am fahren

    AMEN to that!

    Login om te reageren
  14. mvagusta zegt

    14 februari 2007 om 15:11

    Sjefke…..

    In principe zal het mee berekend moeten worden omdat het een vorm va nreclame is! Maar geloof mij dat dat niet zo is verwerkt in de begrotingen van BMW, daar staat gewoon een aparte kostenpost voor de F1 op! En die word niet vermeld binnen de post Reclame!, Sfefke!

    Login om te reageren
  15. Danny zegt

    14 februari 2007 om 15:19

    mvagusta heeft het duidelijk niet helemaal begrepen… Uiteraard staat het F1 team op een andere balans dan de marketing. Het is alleen zo, wat Sjefke duidelijk probeert te maken, dat het lage bedrag van marketing per verkochte auto onder andere verklaard kan worden door het feit dat er ook media aandacht (marketing) gegenereerd wordt door het F1 team. Zie het als een soort ‘marketing per auto – competitie vervalsing’.
    Mercedes heeft in wezen een maar een half team, vandaar dat zij meer uitgeven aan marketing.

    Login om te reageren
  16. davy zegt

    14 februari 2007 om 15:19

    @ mvagusta

    Idd je hebt gelijk. Puur technisch. Maar je promoot je merk er wel door.
    Zoals bij ferrari. Nog nooit een spotje gezien op de tv hé… Maar wel vele zondagen uren aan een stuk op tv, bekeken door miljoenen mensen over de hele wereld. Als je diezelfde uren in “echte” reclame zou steken dan kost het stukken van mensen gewoon.

    Dus dat BMW zomaar de beste is zou ik nog niet zo hard roepen. Maar dat wisten we allemaal al ;)

    Login om te reageren
  17. Fej zegt

    14 februari 2007 om 15:26

    het kan natuurlijk ook dat er veel sjonnies rond lopen in Nederland ;-)

    Login om te reageren
  18. Ton zegt

    14 februari 2007 om 15:28

    Allemaal leuk en aardig.

    Maar misschien heeft Audi wel lagere totale kosten per verkochte auto.
    Dan is het wel stoer te vertellen dat een BMW zichzelf verkoopt, maar rijk wordt je er niet van.

    Dat Lexus veel spendeert is logisch, nog vrij nieuw in Europa en probeert zich stevig neer te zetten.
    Daarom verkocht Lexus 2,5 keer meer wagens in 2006 dan in 2005 en daalde het aantal verkochte auto’s van BMW met 1000 stuks (misschien tijd voor een reclamecampagne BMW???).

    Leuk onderzoekje dat wel, maar begeleidende tekst van dit ’topic’ is overdreven en komt duidelijk van een BMW-fan.

    Login om te reageren
  19. SugarFree zegt

    14 februari 2007 om 15:29

    @ fey
    sjonnies kopen over het algemeen tweedehands bmw’s, niet?
    de nieuwe zijn al lang te duur

    of noem je 6-serie kopers ook sjonnies?

    Login om te reageren
  20. Nico zegt

    14 februari 2007 om 15:32

    Dat van Lexus is normaal, zij kampen reeds jaren met een imago probleem in Europa en doen hun uiterste best om dit te veranderen

    Login om te reageren
  21. pvl zegt

    14 februari 2007 om 15:40

    @ Danny

    Serieus blijven he kerel, mercedes maar een half team … Het is ook BMW sauber maar verwacht van sauber geen geld. Bij mercedes zal het net zo zijn. Vergeet niet dat er nog andere sponsors zijn.

    En denk je nu echt dat er mensen zijn die een BMW kopen omdat ze in de F1 rijden??? Je komt er dan wel mee in de aandacht maar je kan moeilijk ontkennen (en dit geeft ik niet graag toe) dat BMW F1 de afgelopen jaren degelijke resultaten heeft gehaald. Mooie reclame is dat …

    Login om te reageren
  22. Sander Bertou zegt

    14 februari 2007 om 15:44

    Wat ook wel grappig is, is om de kosten per verkochte auto te bekijken. Als je de reclamekosten deelt door het aantal auto’s dan krijg je de reclamekosten per verkochte auto. En dus onderstaand rijtje. Dit rijtje is niet compleet aangezien je de registraties van de bedrijfsauto’s er ook bij moet tellen, maar die had ik niet zo 1,2,3 beschikbaar. Maar dit zou betekenen dat de merken die ook bedrijfsauto’s verkopen nog lager zouden komen. Voor Volkswagen, die marktleider is in de bedrijfswagens betekent dit een nog lagere waarde.

    lexus € 2.415
    daihatsu € 1.292
    alfa romeo € 1.144
    nissan € 1.032
    kia € 908
    chevrolet € 907
    chrysler € 795
    mercedes benz € 771
    citroen € 739
    mazda € 721
    honda € 708
    hyundai € 645
    seat € 572
    suzuki € 570
    opel € 520
    peugeot € 511
    renault € 472
    toyota € 459
    mitsubishi € 424
    skoda € 378
    fiat € 367
    ford € 350
    volvo € 336
    audi € 304
    volkswagen € 212

    Login om te reageren
  23. pvl zegt

    14 februari 2007 om 15:45

    @ ton

    Graag verwijs ik je naar deze link:

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/22/geen-automerk-zo-winstgevend-als-porsche

    Daar gaat je stelling want buiten Porsche heeft niemand zoveel winst per auto als BMW.

    conclusie?

    Login om te reageren
  24. Rick zegt

    14 februari 2007 om 15:55

    Robbie,

    Waar is jouw mooie bmw dan, ik heb nog nooit een M6 of M5 op de parkeerplaats van de EUR gezien :p.

    Grapje hoor, maar de verkopen van bmw zijn het afgelopen jaar wel gedaald he…

    Login om te reageren
  25. Florijn zegt

    14 februari 2007 om 15:56

    BMW rouleert ook gewoon……… strakke auto’s voor strakke mensen

    Login om te reageren
  26. bramwillemse zegt

    14 februari 2007 om 16:08

    tuurlijk wordt een Formule 1 team niet meegerekend in de reclamekosten, maar ik ben het met Torro eens dat dit zeker een belangrijk reclamemiddel is..

    Maarja, Mercedes, Honda, Toyota, Renault én fiat hebben in principe ook hun eigen F1-team :D En die scoren allemaal hoger dan BMW..

    Login om te reageren
  27. Porsche Fan zegt

    14 februari 2007 om 16:12

    Porsche Verkoopt zich zelf ook wel goed :D

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    14 februari 2007 om 16:48

    @Sander Bertou, het gaat hier volgens mij alleen maar om de bestedingen voor de personenauto’s

    @Sjefke/Bram/mvagusta en anderen, vergeet niet dat het hier gaat om de uitgaven in NEDERLAND. De hele discussie over F1 teams lijkt me dus een beetje zinloos…

    @Rick, beter zoeken ;) De verkopen van BMW zijn vorig jaar maar een kleine 5% omlaag gegaan en die van Audi zijn bijvoorbeeld ook gedaald, ondanks alle media uitgaven.

    Login om te reageren
  29. stiggie zegt

    14 februari 2007 om 17:09

    dat is toch normaal het is een bmw

    Login om te reageren
  30. lincoln mark8 zegt

    14 februari 2007 om 17:20

    lincoln doet het nog beter…

    Login om te reageren
  31. F. zegt

    14 februari 2007 om 17:20

    In Belgie gaat Lancia dit jaar voor het absolute record: Op 13 februari werd in het grootste geheim aan de Lancia dealers een reclamestunt voorgesteld die op 1 maart zal aanvangen: Budget 1.100.000 euro voor 1 model 1 maand lang te promoten op een nooit eerder geziene manier. Deze reclamestunt zal uniek zijn en nooit voorheen is een merk zo ver gegaan. Voorlopig blijft het nog een geheim maar in de laatste week van februari zal al een tipje van de sluier opgelicht worden via al de mogelijke mediakanalen in Belgie. Via mijn blog volgen vanaf zondag a.s. we de situatie op de voet.
    http://lanciacollection.skynetblogs.be/

    Login om te reageren
  32. MV Agusta F4CC zegt

    14 februari 2007 om 17:21

    Robbie…

    Dan heb ik meteen de vraag:

    Hoe zit het dan met de internationale reclames? In ieder geval de kosten van het fotoshooten en dergelijke is vaak internationaal dus in hoeverre zitten die kosten erbij berekend? Het lijkt mij allemaal maar relatief! De één zal diverse kosten wel onder reclamekosten laten vallen en de ander juist weer niet! Zo zal bij BMW misschien de reclame internationaal gemaakt worden en worden de kosten alleen gemaakt door uitzendtijd en/of plaatsingskosten van bladen enz….

    Dus in hoeverre is deze gehele dicussie en topic wel zinvol als wij niet weten in hoeverre de bronnen betrouwbaar zijn en in hoeverre dit ook de daadwerkelijke kosten zijn?

    Login om te reageren
  33. robbie zegt

    14 februari 2007 om 17:43

    @MV Agusta F4CC, de bron is betrouwbaar daar kan je vanuit gaan. Ik zou zeggen een een kijkje op de website.

    Het gaat hier om mediabestedingen. Dan moet je dus denken aan de ingekochte reclamezendtijd op radio & tv. De kosten voor het plaatsen van advertenties in dagbalden, tijdschriften etc.

    De kosten voor het maken (filmen, fotograferen etc) zitten hier dus niet bij! Het gaat puur om de ingekochte advertentie ruimte. Maar blijkt dat dan niet duidelijk uit het pdfje?

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    14 februari 2007 om 17:44

    En Citroen op een vijfde plaats… €740 per auto. :( (sorry, moest er naar kijken :P )

    Login om te reageren
  35. Barry330cd zegt

    14 februari 2007 om 17:46

    Het gaat hier puur om centen die besteed zijn aan reclamebestingen in NL. Advertenties dus.
    Als je dan ziet dat BMW zo weinig uitgeeft per auto, dan snap je ook wel waarom z zoveel op hun auto’s verdienen.
    En naast BMW heeft Mercedes ook een F1 budget en Audi een Le Mans budget etcetera. Toch knap van die BMW marketeers, BMW’s verkopen zichzelf en ik ben een trouwe afnemer en een bijzonder gelukkige overigens.

    Login om te reageren
  36. MV Agusta F4CC zegt

    14 februari 2007 om 17:54

    Oke…. Maar dan is dit niet op economisch vlak te bekijken! Je moet het dan ook gewoon zien als hoeveel een merk nodig heeft aan publiciteit in Nederland om aan de man te komen!
    Niet in hoeverre er dan nog winst uit word gehaald enz. enz..

    Login om te reageren
  37. robbie zegt

    14 februari 2007 om 17:58

    @MV Agusta F4CC, idd. Het heeft niks met winst etc te maken. Het toont gewoon aan hoeveel geld er door de verschillende merken wordt uitgegeven aan media aandacht. Blijkbaar hebben ze bij BMW een prima PR afdeling.

    Login om te reageren
  38. buys zegt

    14 februari 2007 om 18:41

    Over die reclame stunt van Lancia weet ik meer. nl er zal iedere dag een Lancia Ysilon weggegeven worden op Q-music dit gedurende de ganse maand maart.

    Login om te reageren
  39. Mpower zegt

    14 februari 2007 om 20:01

    een goed product verkoopt zichzelf

    Login om te reageren
  40. Ton zegt

    14 februari 2007 om 20:06

    @pvl,

    tnx voor de link, ik wist dat zoiets er was.
    Had het alleen iets anders in mijn geheugen zitten.

    Login om te reageren
  41. pvl zegt

    14 februari 2007 om 20:54

    @Ton

    No prob man. Het menselijk geheugen is een raar beestje he ;)

    Login om te reageren
  42. Eric zegt

    14 februari 2007 om 23:01

    jullie hebben het alleen over de formule een bij de reclame kosten maar mercedes heeft f1 en DTM en lxus heeft ook DTM

    Login om te reageren
  43. wijnand zegt

    14 februari 2007 om 23:34

    Trouwens, de verkopen in NL van bmw mogen wel dalen, maar wereldwijd zit bmw goed in de lift!

    Login om te reageren
  44. Farzan zegt

    15 februari 2007 om 07:57

    Bij lexus is het zo’n typisch gevalletjes van ‘wat een boer niet kent eet hij niet’. Het is voor lexus daarom dus ook moeilijk om een imago op te bouwen in europa, ze doen hun best en gelukkig komt het een beetje op gang.

    Login om te reageren
  45. davy zegt

    15 februari 2007 om 10:03

    @ Robbie. Oh een kleine 5% maar… ;)

    Login om te reageren
  46. Tombnolz zegt

    15 februari 2007 om 14:38

    Een mooi uitgeruste 5-reeks op de weg is inderdaad de beste reclame voor de 5-reeks!

    Login om te reageren
  47. Ton zegt

    15 februari 2007 om 15:17

    Had vast iets te maken met wishful thinking :) ;)

    Login om te reageren
  48. Ton zegt

    15 februari 2007 om 15:18

    Bovenstaande @pvl…

    Login om te reageren
  49. H.J. Vaesen zegt

    20 februari 2007 om 10:16

    Deze rijtjes zijn eigenlijk nietszeggend. Er wordt niet in beschouwing genomen hoeveel nieuwe auto’s een merk introduceert dat jaar. Een nieuw model brengt een introductie campagne met zich mee.

    Het enige opvallende is wel dat Daihatsu, met toch relatief erg goedkope auto’s, zo’n hoog budget per auto heeft.

    Login om te reageren
  50. Bayerische Motoren zegt

    21 februari 2007 om 20:31

    Toch normaal zeker, een goed product hoeft geen reclame.

    Login om te reageren
  51. AMG.. zegt

    21 april 2007 om 16:31

    Bmw moet veel beter zijn het is een sportieve auto het moet snel zijn vroeger jare 80,90 was Bmw heel goed snel veel pks bijv. de Bmw E30 was de winaar met Rally Team ze moeten meer pks maken groter motors maken en geen 7 versnellingen voor de M5 en M6 – 6 versnellingen is genoeg en beter maken en sneller maken en het optrekken moet ook sneller worden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North