• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spannund: nieuwe Saab 9-1 teaser [updated]

Auteur: autoblogger, gepost 18 februari 2008 om 13:54 – 56 Reacties

Saab 9-1 met doekje
We zijn sinds kort helemaal Saab-minded en dat is reden genoeg om wederom een nieuwe teaser van de 9-1 te tonen.

De conceptcar van deze kleine Saab zal in Genève te zien zijn. Hieronder staat een afbeelding waarin de recente teaser wordt vergeleken met de Saab 9x concept uit 2001, dat lijkt wel erg veel op elkaar (via trollhattansaab.net).

UPDATE: de teaser leek niet echt, maar blijkt wel gebruikt te zijn voor de komende autoshow in Geneve. We wachten af…

Saab 9-1 en 9-X Concept

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

9-1, geneve-2008, Saab

Vorig bericht: « Gaaaaap: Peugeot 308 SW
Volgend bericht: Jaguar XF is nu al een klassieker »

Lees Interacties

Reacties

  1. JD zegt

    18 februari 2008 om 13:55

    hm het achterste gedeelte is niet mijn smaak. Verder kan het wel wat worden denk ik.

    Login om te reageren
  2. floryn zegt

    18 februari 2008 om 13:58

    het concept is strak, lekker kontje

    Login om te reageren
  3. DAT zegt

    18 februari 2008 om 14:01

    Een shooting break?

    Dat zou fijn zijn.

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    18 februari 2008 om 14:01

    tsja… verhoudingen zijn hetzelfde, zit een zelfde spoilert achterop. Wielen zijn nagenoeg hetzelfde! alleen in de bumper zie iik een klein verschil.

    Dit wordt een C30 concurrent neem ik aan? echt klein is het wagentje niet en ik hoop dat de uiteindelijke auto wat strakker oogt dan de 9x. Die 9x heeft wat te veel rare lampjes en raampjes enzo :P

    Login om te reageren
  5. Jorge zegt

    18 februari 2008 om 14:05

    Berekend gewaagd, iets dat Saab geregeld (meestal) met succes doet.

    Login om te reageren
  6. roberto zegt

    18 februari 2008 om 14:06

    Nee, is niet mijn smaak.. Ik ga veel liever voor een C30 of een 1-serie..

    Login om te reageren
  7. Jansen zegt

    18 februari 2008 om 14:07

    Hmm… ziet er nu wel aardig uit, al vind ik de kont te hoog, maar ben bang dat hij er, zoals alle saabs, nogal snel verouderd uit gaat zien.

    Login om te reageren
  8. wally zegt

    18 februari 2008 om 14:24

    kontje past niet bij de rest van de wagen.

    Login om te reageren
  9. Johan zegt

    18 februari 2008 om 14:36

    Beetje 1-serie achtige achterkant

    Login om te reageren
  10. transam73 zegt

    18 februari 2008 om 14:46

    Sterker nog: het IS de Saab 9x concept uit 2001 ! Hij gaat erop lijken maar NIET zoveel. Mark my words.

    Login om te reageren
  11. tss68nl zegt

    18 februari 2008 om 14:48

    Hmmm, ik vind em erg lelijk. Nu vond ik saab al niet een hoogstandje van goede styling, maar de 9-3 cabrio’s bijvoorbeeld gingen er nog wel mee door.

    Soort zetpil op rollers voor verminderde wrijving zeg maar.

    Login om te reageren
  12. Jesper zegt

    18 februari 2008 om 14:52

    Ze zijn duidelijk verder gegaan met het Aero-X concept dat ze ooit hadden, en dat gaat heel goed uitpakken voor ze als je het mij vraagt. Wordt hopelijk de hele nieuwe lijn van ze :D

    Login om te reageren
  13. Jroentjuh zegt

    18 februari 2008 om 14:54

    Echt weer zo`n creatie van Saab!

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    18 februari 2008 om 14:55

    de ontwerper heeft zich laten inspireren door voorgaande modellen .. die dan weer geïnspireerd zijn op een duikboot ..

    sorry als ik iemand tegen zijn schenen trap .. maar kan geen opwinden voelen ..

    Login om te reageren
  15. èrcé zegt

    18 februari 2008 om 15:27

    mooi, de voorwielen staan ver naar voren toe, dat duidt op achterwielaandrijving. spannend!

    Login om te reageren
  16. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 16:01

    Schitterende auto, maar dit wordt NIET de 9-1X…
    Dit is zoals transam72 al zei de 9X concept.

    De vorige post met de 2 schetsen komen meer in de buurt, nou ja, de 1e schets dan!

    Zou wel cool zijn als ze die shaven look aanhouden! Is wel echt vernieuwend!

    Login om te reageren
  17. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 16:02

    @ erce:

    De ver naar voren geplaatste voorwielen zijn geen teken van achterwielaandrijving maar van slechte photoshop…

    Saab was destijds een van de eerste voorwiel-aangedreven auto’s, en zal daar zeeeeker aan blijven vasthouden!

    Login om te reageren
  18. autoblogger zegt

    18 februari 2008 om 16:11

    Hmm, dus ze gaan het 9x concept uit 2001 recyclen EN een concept van de 9-1 tonen? Dat lijkt me een beetje dubbelop en onwaarschijnlijk, of mis ik iets?

    Login om te reageren
  19. CasperH zegt

    18 februari 2008 om 16:19

    “Zou wel cool zijn als ze die shaven look aanhouden! Is wel echt vernieuwend!”

    Denk het niet. Volgens mij is het zelfs verplicht om een handgreep te hebben, ivm veiligheid na een aanrijding. Mooi ding, ben benieuwd wat ervan over blijft.

    Login om te reageren
  20. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 16:26

    @ autoblogger:

    Dat is idd onwaarschijnlijk.
    Wat er mis is gegaan met het overnemen van het verhaal is de laatste foto.

    Ik denk dat de Saab ‘onder het doek’ er meer uit gaat zien dan de schets in de vorige post dan het plaatje eronder en de verwijzingen naar de 9X.

    @ Casper:

    Hmm, heb je gelijk in!

    Login om te reageren
  21. BaRa zegt

    18 februari 2008 om 16:28

    @Svenska: de 9-x was wel voor een ander platform bedoeld, hè? Een dat wel achterwielaandrijving toeliet. Ik betwijfel dus of het over een slechte Photoshop gaat van de 9-x.

    Login om te reageren
  22. Einser zegt

    18 februari 2008 om 16:30

    De plek van de voorwielen doet vermoeden dat Saab een achtcylinder lijnmotor onder de lange motorkap heeft gepland…

    Login om te reageren
  23. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 16:34

    @ BaRa:

    Klopt, maar ik bedoel meer het verschil van de 3 foto’s: bij de Saab ‘onder het doek’ (die meer richting de definitieve 9-1 zal gaan) staan de wielen ‘normaal’. Bij de onderste, de 9X, staan ze ver naar voren.

    Dus niet zozeer slechte shop, maar meer dat de 9X veel verder van de 9-1 staat dan de bovenste 2.

    WOW, ben niet echt duidelijk vandaag!
    LOL

    Login om te reageren
  24. sebastian zegt

    18 februari 2008 om 16:48

    ik vind het concept nog steeds een mooie verschijning, de b tot c stijl zien er utilistisch vormgegeven uit wat me doet denken aan elementen die saab vaak in het verleden heeft gebruikt uit hun eigen vliegtuigindustrie. (geen duikboot)

    Login om te reageren
  25. alex zegt

    18 februari 2008 om 17:03

    mooie lijnen… ben benieuwd!

    Login om te reageren
  26. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 17:05

    @ Sebastian:

    Precies, helemaal mee eens.
    Je ziet zo ook dat hij best tijdloos is vormgegeven, 7 jaar is best lang in autoland!

    Hij is ook mooi clean, strak, sober oftewel Scandinavian Design. Wordt nu wel errg benieuwd naar Geneve! Ga maar eens een ticket en hotelletje boeken…

    Login om te reageren
  27. dekster zegt

    18 februari 2008 om 17:05

    Hmm, shooting break, maar het zal zeker bij een concept blijven…

    Login om te reageren
  28. sebastian zegt

    18 februari 2008 om 17:30

    @Svenska Aeroplan AB,

    yep, ik vraag me ook eigenlijk af of het zo’n straf is voor het ontwerp als er wat langer gewacht moet worden met het uitbrengen van de produktieversie. (zoals kleinere automerken helaas niet anders kunnen: jaguar, alfa, saab) het lijkt alsof de vormgeving dan wat minder onderhevig aan modeperikelen. (lees: peugeot versus ford, grote muil)

    Login om te reageren
  29. slk zegt

    18 februari 2008 om 17:31

    Dat wordt eens tijd dat er een geheel nieuw model komt.De bestaande modellen zijn al 80 keer gefacelift.Ben zeer benieuwd .laat maar komen.

    Login om te reageren
  30. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 17:38

    @ slk:

    De 9-5 is 3 keer gefacelift, en wordt januari 2009 vervangen

    De 9-3 is 1 keer gefacelift, hetgeen minder is dan de meeste andere merken

    De 9-4X zal ook in 2009 komen en de 9-1 in 2010

    Login om te reageren
  31. slk zegt

    18 februari 2008 om 17:46

    Er kan toch gezegd worden dat saab slaapverwekkende auto’s op de makt zet tot nu toe.Over de techniek zeg ik niets want dat zit wel snor.

    Login om te reageren
  32. Joti zegt

    18 februari 2008 om 17:52

    ’t is simpelweg de 9x

    we’ve been fooled.

    Login om te reageren
  33. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 17:56

    @ slk:
    Smaken verschillen!
    Maar een wat bredere modellenserie is natuurlijk wel belangrijk, zodat er ook wat meer ehm, voor elk wat wils is zeg maar. En dat gaat dus helemaal goedkomen!

    @ Joti:
    Klopt, hadden transam73 en ondergetekende ook al geconcludeerd. Zo zie je maar: http://www.trollhattansaab.net is ook een blog. Zit iemand die dit gepost heeft nu heel hard te lachen!

    Login om te reageren
  34. VonStroke zegt

    18 februari 2008 om 18:00

    Ik vind em niet lelijk mooi? misschien, het is alleszins een gewaagd idee. Ik ben benieuwd.

    Login om te reageren
  35. lincoln zegt

    18 februari 2008 om 18:04

    @Svenska aeroplan AB ..
    rare maar serieuze vragen ..
    waarom bestaat saab nog ??
    heeft het ooit al winst geboekt sinds GM er in zit ??
    zal het ooit rendabel worden ??
    wat is de toegevoegde waarde van een saab ??

    Login om te reageren
  36. schnitzerken zegt

    18 februari 2008 om 18:05

    teasers genoeg bij Saab…
    Ze lijken idd wel goed op elkaar deze 2 pic’s, maar er is een verschil in bumper hoor:p
    en de poep zit hoger bij het concept van nu…

    Login om te reageren
  37. slk zegt

    18 februari 2008 om 18:06

    De saab 900 uit de jaren 80 of een sonet.Dat vind ik nog eens mooie auto’s en onderscheidend.

    Login om te reageren
  38. Joti zegt

    18 februari 2008 om 18:09

    @ Svenska Aeroplan AB:

    Misschien wel maar de teaser was scan dus het zou me verwonderen mocht het just for fun geweest zijn… hoogstwaarschijnlijk een teaser bij gebrek aan beter, als ik me niet vergis past dit ook wel in de nieuwe zwitserse ad series van SAAB.

    Die Differenz
    http://www.trollhattansaab.net/archives/2008/02/new-saab-ads-from-switzerland.html

    Login om te reageren
  39. Joti zegt

    18 februari 2008 om 18:12

    @ slk:

    op bovenstaande vergelijking (zie mijn vorige post) is er nergens een verschil te merken en het doek is geen cloth render nee, ’t is gewoon een PS die niet helemaal fotorealistisch is…

    Login om te reageren
  40. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 18:12

    @ Lincoln:
    Pffff, wilde net gaan afsluiten!
    LOL

    Errrm, Saab bestaat nog omdat de waarde van een merk het oorloofd bepaalde verliezen te pakken. Saab is het enige Europese Premium merk van GM, dus die moeten erin gaan investeren. Dankzij enorm mismanagement (het plaatsen van een volledig Amerikaanse directie, terwijl de Zweedse en US cultuur zo ongeveer tegengesteld is…) en heel veel heen en weer gesteggel in de trant van: Saab moet eerst gaan verdienen, dan gaan we investeren tegenover ‘GM moet eerst investeren, anders kunnen we niks verdienen’ is er zoveel vertraging ontstaan dat bijvoorbeeld concepts van 2001 nog steeds niet ge-evolueerd zijn tot productiemodellen! (wow, wat een mooie link met het topic!)

    Ik ben ervan overtuigd dat Saab een toegevoegde waarde heeft, en dat het dezelfde weg kan bewandelen als bijvoorbeeld Volvo. Die welliswaar iets eerder is overgenomen door Ford, maar die door het moederbedrijf ook gewoon goed en gestaag is uitgebouwd tot het merk wat het nu is.

    Login om te reageren
  41. Joti zegt

    18 februari 2008 om 18:13

    sorry, ik bedoelde @ schitzelken

    Login om te reageren
  42. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 18:20

    (vervolg)

    Een paar dingen moeten we ook niet uit het oog verliezen:

    a) in vergelijk met veel merken gaat het zo slecht niet
    b) probleem zit hem vooral in de kleine productfamilie (de 9-3 had in 2004 nog 22% marktaandeel in de P7 klasse!! (3-serie, C-klasse, A4, S60, X-type, IS200) dus de productlijn die Saab heeft, doet het (ook nu) niet verkeerd! Alleen aangezien je de 9-5 nu wel zo’n beetje kan wegstrepen, blijft er maar 1 product over!
    c) Saab is een merk met enoooorm veel liefhebbers, zeker in Nederland. De Brand Value is relatief hoog in de autobranche. Ik verwacht dat er zeer veel mensen terugkomen bij het merk als er een bredere productfamilie is.

    Dus ja, naar mijn mening kan Saab zeker rendabel worden, mits het een deel van de eigenwijsheid verliest (bijvoorbeeld a la Citroen), en mits niet de hele Amerikaanse economie en dus ook automarkt uit elkaar spat (Ford alweer 30.000 ontslagen!!)

    Maar dan wordt het een historische puinhoop die zn weerga niet kent.

    Login om te reageren
  43. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 18:22

    Zo denk ik er in het kort over…
    LOL

    Login om te reageren
  44. fr@nk01 zegt

    18 februari 2008 om 18:35

    @saab,
    je hebt ’t er maar druk mee hé.
    Nah né ga niet zeuren hoor…vindt ene @Sacha niet leuk.
    Hoewel eigenlijk kan die de pot op!

    Eerlijk? Moet wel wennen aan die vreemde achterkant, wil ‘m eerst ‘live’ zien(productie-versie).

    Login om te reageren
  45. lincoln zegt

    18 februari 2008 om 18:45

    @SAAB .. heerlijk zo,n fatsoenlijk antwoord .. kan ik echt van genieten .. lekker pretentieloos en niet in de ontkennings-fase ..
    helemaal goud ..

    Login om te reageren
  46. Willem zegt

    18 februari 2008 om 20:34

    Ik hou van die velgen :D :D

    … de achterkant, gaat mss worden veranderd?

    Login om te reageren
  47. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2008 om 20:50

    @ Frank01:

    Yep, er zitten ertussen…
    Kijk maar naar zijn antwoord: geef ik een eerlijk verhaal, is het weer niet goed! Krijg je weer zo’n ongefundeerd pram-antwoord!!

    @ Lincoln:

    Wat is er nou weer niet goed?
    Dit is gewoon een eerlijk vehaal van iemand die dichtbij het vuur zit. En de pretentie lees ik er ook niet echt uit…
    Eerlijk gezegd had ik gehoopt op een fatsoenlijk antwoord, of op zn minst discussie…

    Jammer

    Login om te reageren
  48. Juppe zegt

    18 februari 2008 om 21:13

    Misschien bedoelde Lincoln het helemaal niet sarcastisch?

    Login om te reageren
  49. lincoln zegt

    18 februari 2008 om 21:21

    @SAAB .. ik stelde je de “waarom” vragen .. je had ..
    (A) beledigd kunnen zijn ..
    (B) hooghartig kunnen doen ..
    (C) je merk kunnen beschermen ..
    (D) vragen waarom Lincoln nog bestaat ..

    maar wat doet mijnheer .. hij gaat me uitleggen hoe de vork in de steel zit ..
    hij komt met info die ik niet wist .. hij gaat zonder echt een schuldige aan te wijzen de (wan)situatie bij saab uitleggen .. hij sluit zijn pleidooi niet af met SAAB is the best ..

    dus het was weldegelijk een compliment ..

    en die discussie kan je in je zak steken .. want ik weet niet veel van saab ..

    tja dat heb je als je eeuwig sarcastisch bent .. word je niet meer serieus genomen ..

    Login om te reageren
  50. lincoln zegt

    18 februari 2008 om 21:43

    @SAAB .. ja dit vind niet leuk hoor .. ik was oprecht blij met je objectieve verhaal .. zeg dat je niet meer boos bent ..

    Login om te reageren
  51. autoblogger zegt

    19 februari 2008 om 00:40

    @Joti: je had gelijk, ik heb het bovenstaande artikel aangepast nav deze link
    http://www.trollhattansaab.net/archives/2008/02/how-last-night-happened.html

    Grappig om te zien dat sites zoals autoweek het nieuws inmiddels hebben overgenomen zonder bronvermelding, nu maar wachten tot ze het weer zullen verwijderen;)
    http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8313

    Login om te reageren
  52. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 februari 2008 om 09:55

    @ Lincoln:

    Ahhhhh, mijn nederige excuses.

    Inderdaad een vrij onverwacht, niet sarcastisch antwoord…
    Nou ja, mooi!

    Login om te reageren
  53. Humphrey zegt

    19 februari 2008 om 18:44

    Hopende de luxe, de comfort,veiligheid en sportiviteit bij 9-3 ook in de nieuwe 9-1 te zien en te genieten.

    Login om te reageren
  54. Swade zegt

    20 februari 2008 om 02:10

    Darn I wish I could read Dutch!

    Yes, the image was not as first thought, but it IS from a genuine document that’s accompanying invitations to the Geneva show and being sent out to various Saab associates and clients.

    http://www.trollhattansaab.net/archives/2008/02/a-little-more-on-that-image.html

    Cheers,

    Swade

    Login om te reageren
  55. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 februari 2008 om 15:09

    Hey Swade!
    You here aswell?

    You missed quite a discussion in Dutch…

    Only I was the one who said it isnt the correct picture aswell. As a loyal trollhattansaab.net visitor i saw you explained correctly allready. Since the information was coming from the infamous Djup Strupe i expected it HAD to be something like this!

    So on the definitive 9-1X Concept: still a few weeks patience. That will shed some light on the matter i think…

    Login om te reageren
  56. Coert Visser zegt

    11 juni 2008 om 20:48

    mmm… Helemaal SAAB minded? Ik niet echt! Saab staat bekend als een kwaliteitsmerk. Toegegeven, ik rijd Saab 95 en de auto bevalt me goed. Een prima auto.

    Wat mij minder goed bevalt, is dat mijn Saab momenteel al 7½ week bij de garage staat.

    Er is een onderdeel van de stuurbekrachtiging kapot (een of ander pijpje of slangetje) en Saab kan het betreffende onderdeel niet leveren. De toelichting die Saab geeft is: de serie waar dit onderdeel uit komt, heeft momenteel allemaal dit probleem. Het onderdeel is nu helaas niet leverbaar. Het is in backorder. Wanneer wordt het geleverd? We kunnen het helaas niet precies zeggen…. Hoelang gaat dit nog duren? Dit is toch niet de kwaliteit waar Saab graag mee pronkt?

    [email protected]

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North