Special: Citroën Traction Avant 22cv V8

Auteur: , 49 Reacties

Een even simpel als briljant idee en hét concept voor ultieme luxe: een krachtige en zijdezacht lopende V8 in een Franse toplimousine. Dat idee bestond al in 1934, toen de wereld bijna werd verbeterd met de Citroën Traction Avant 22cv V8. Maar helaas...

Er worden tegenwoordig vaker intergalactische ruimteschepen, onbaatzuchtige politici en beeldschone X6’en ontdekt dan deze V8 versie van de legendarische Traction Avant. Van de nog geen 20 gebouwde exemplaren is vrijwel niets meer terug te vinden. Een van de vermoedelijk laatste, origineel gebouwde achtcilinders zou midden jaren vijftig nog waargenomen zijn in Vietnam. En er gaan al jaren geruchten dat er nog een 22cv V8 zou bestaan in de nalatenschap van een Franse arts, ergens in Noord-Frankrijk. Bovendien duiken er nog steeds regelmatig berichten op dat er exemplaren in Madagascar, de Sovjet Unie en in Zwitserland zouden zijn gezien, maar tot op heden werden er nooit authentieke 22-ers aangetroffen. Zelfs niet in Rotterdam.

Dat was op de Parijse Autosalon van 1934 wel anders. In oktober van dat jaar staan op de Citroën stand een aantal varianten van de Traction Avant 22cv met V8: de cabriolet, familiale en een normale sedan uitvoering, alsmede een display met een losse V8 motor. Ook hierover gaan allerlei geruchten de ronde. Zo zouden de motorkappen van de geëxposeerde auto’s niet open hebben gekund omdat er geen motoren in het vooronder zouden liggen. Of er zouden Ford V8 motoren zijn gemonteerd. Enkele zeldzame foto’s bewijzen het tegendeel en ontkrachten ook het gerucht dat Citroën nooit een werkende V8 zou hebben ontwikkeld: er ligt wel degelijk een werkende Citroën V8 motor in de Traction 22. De belofte alleen al…

De geruchten over die Ford V8 motoren komen overigens niet helemaal uit de lucht vallen. In de zeer korte ontwikkelingsfase voor de onthulling op de Salon maakt Citroën in zeker vier TA 22 testauto’s gebruik van een Ford V8. Er is simpelweg geen tijd genoeg om voldoende eigen V8-en te bouwen én te testen voor dit topmodel. Want pas een paar dagen voor de Salon krijgt de Traction Avant met hun eigen V8 een officiële typegoedkeuring. Oorspronkelijk zou de 22cv standaard ook met automaat geleverd worden, in plaats van de gemonteerde drie versnellingen handbak, maar het bleek voor de technici onmogelijk om in zo’n korte tijd de automaat betrouwbaar te maken en kinderziekteloos in de Traction te monteren. Omdat de olie erin voortdurend te heet werd, kreeg deze bak van de heren in Quartier de Javel als bijnaam “de frituurpan”. Lekker, pommes dauphine, maar hier viel nog wel wat te sleutelen.

Aan de V8 zelf inmiddels een stuk minder, hoewel ook dit revolutionaire ontwerp in een recordtijd gerealiseerd werd. Binnen enkele maanden hadden André Citroëns mannen een V8 met unieke kopklep constructie op de testbank staan en in enkele prototypes gebouwd. In tegenstelling tot sommige geruchten was dit blok niet opgebouwd uit twee 11cv viercilinders, zoals de typeaanduiding 22cv zou kunnen doen vermoeden. Het blok werd volledig nieuw ontwikkeld en deelt maar heel weinig componenten met de 11cv. Hiermee kwam Europa’s eerste productieauto met achtcilinder aan een inhoud van 3.822 cc en werd er gestreefd naar een vermogen van 100 PK. In de praktijk werden dat er tien minder, maar nog steeds akelig veel voor die tijd. Ook dit stuk technisch vernuft had aanvankelijk last van serieuze problemen als oververhitting en een overmatig olieverbruik. Maar dat laatste kan zelfs de beste overkomen: ruim 80 jaar aan innovatie verder en met een voorsprong door techniek.

Optimistisch en ambitieus werden in Parijs in eenzelfde hoge tempo de motorische aanloopmoeilijkheden aangepakt door aanpassingen aan het uitlaat- en koelsysteem, de krukas en zuigers en wat er verder allemaal nodig was om uiteindelijk de beste auto ter wereld te bouwen, bestemd voor de absolute elite van die tijd. Le meilleur ou rien. Want dat had Citroën voor ogen met dit op zich al enorm vooruitstrevende concept. Het meest opvallend waren natuurlijk de unieke voorwielaandrijving en zijn zelfdragende carrosserie. Maar ook de onafhankelijke voorwielophanging was zeer bijzonder in die tijd. Om nog maar te zwijgen van het uitzonderlijke design. Dat ontwerp ging wel iets verder dan hoe we tegenwoordig een E-segmenter oppompen en aftimmeren met LED-slingers.

Het futuristische design bleef grotendeels intact, maar de Traction Avant 22cv was duidelijk te onderscheiden van zijn mindere broeders. Het meest opvallend waren de gestroomlijnde koplampen, ingebouwd in de aangepaste voorschermen met eronder de claxons achter hun eigen, verchroomde grilletjes. Dat mocht je geen toeter meer noemen. Verder viel de iets bredere grill op, met de double chevron achter de spijlen en op de middelste bar trots een verchroomde 8. De bumpers waren deels dubbel uitgevoerd: boven de normale bumpers zaten op de uiteinden extra secties gemonteerd. Minder opvallend was dat de wielbasis 6 cm groter was dan die van de Traction Avant 11. De motorkap was 12 cm langer en ook iets breder om de V8 te kunnen huisvesten en had een enkel luikje aan elke zijde. Een ander herkenbaar detail is de enkele ventilatie opening onder de voorruit, waar de overige TA’s er twee hadden. Ook had de 22 een brede chroomstrip onder de portierruiten, doorlopend op de C-stijl. Het interieur week niet bijzonder veel af van de mindere krachtige Tractions, wel liep de snelheidsmeter nu tot 160 km/u. Gás!

Maar dat kon er meteen weer af. Eind ‘34 verkeerde Citroën in ernstige financiële problemen en nam Michelin, de belangrijkste schuldeiser, de innovatieve tent over. En meteen ging er een streep door Citroëns topmodel, ondanks alle publiciteit die Citroën er al aan gegeven had en de pre-productiemodellen die reeds in de showrooms stonden bij enkele grote dealers. Nog voor er officieel zelfs maar één exemplaar verkocht was, liet Michelin de auto’s ontmantelen of terugbouwen naar normale Traction Avant 11 uitvoeringen. Het gerucht wil dat er wellicht toch enkele exemplaren buiten het zicht van Michelin zijn gebleven en het zijn dan ook deze heilige gralen waar echte Citrofielen nog steeds naar op zoek zijn. Er rijdt in ieder geval één prachtig nagebouwd exemplaar rond, met een Ford V8 uit ‘34 in het vooronder. Nota bene in Nederland. Het is een fantastisch particulier initiatief, bij gebrek aan een authentiek exemplaar van deze bijna mythische Citroën. Persoonlijk droom ik al jaren van een subtiel gepatineerde Traction Avant-restomod met meer dan vier cilinders (ik moet mij nu, volledig terecht, even excuseren bij de puristen: pardonnez mon ignorance!), maar van een originele TA 22 met V8 lig ik wakker. Het is eeuwig zonde dat Michelin ons destijds deze volstrekt unieke en uiterst vooruitstrevende schoonheid onthouden heeft. Hun banden zijn wat mij betreft veel beter dan hun beslissingen.



49 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Heerijk artikel! Heb er zelfs niets aan toe te voegen. Sluit niet uit dat er ooit en echte opduikt, ergens achteloos uit een frans schuurtje getrokken door mij zelf het liefst…
@pallas: Bel je me dan even, alstublieft?😄
@larssb:
Over die restomod gesproken: een paar jaar terug heb ik een man ontmoet die als dagelijks vervoer een Traction reed. Zoals bekend zijn vrijwel alle Tractions zwart gespoten.
Deze man had echter iets anders bedacht: zijn Traction was volledig in camouflagekleuren geschilderd met op de portieren het logo van de Franse Ondergrondse uit de Tweede Wereldoorlog. Kijk: dat is pas stijl!
@sabrerator: Een Traction als daily…….. Ik zou makkelijk vrienden kunnen worden met zo iemand. Kleur is ook cool! Zelf heb ik ooit een bordeaux rood metallic exemplaar getroffen met subtiel verbrede stalen velgen en whitewalls. Die krijg ik nog steeds niet van m’n netvlies…..
@larssb: die Traction Avant reed in Assen en stond vaak bij de Profile banden aan de havenkade.
Jammer genoeg al een tijdje niet meer gezien.
@remcott:
Klopt, was van de receptionist daar.
@sabrerator: De Traction Avant van mijn ouders is in two tone; zijkant grijs(ook dus de zijkant van de motorkap en de rest van de auto incl. De spatborden in zwart.Ook heb ik weleens bordeauxrode met eigele exemplaren gezien.In hoeverre dat allemaal wel of niet origineel weet eerlijk gezegd ook niet.De Traction Avant staat al meer dan een jaar opgeslagen in puike conditie en we hebben er eerlijk gezegd niet naar omgekeken.Komt van de zomer wel weer.
@sydney: up je m n keertje?
@sydney: In de loop van de productiejaren zijn veel kleurenvariaties geleverd, en daarna zijn ze door liefhebbers nog verder ‘doorontwikkeld’. Wat nu wel en niet origineel is geleverd is me ook niet geheel duidelijk. Het staat me bij dat voor de oorlog two-tone wel leverbaar was, en daarna niet meer. Maar daar kan ik me in vergissen.

Vooroorlogs plaatje (met 22CV):
http://media.citroen.ch/image/68/2/19341001-citroen-7a-traction.52682.60.jpg

Herkenbaar verhaal overigens, mijn vader heeft ook twee TA’s waar afgelopen jaar niet mee gereden is. ;-)
@sabrerator: er staat er net zo één te koop op autoscout in Frankrijk.
Met dezelfde kleurencombinatie die jij vernoemt
Mooi stukje Lars, weer wat geleerd over een mooi stukje geschiedenis!
Gaaf man. Nooit eerder van gehoord maar zeker gaaf
Probleem was inderdaad André Citroën’s flamboyante levensstijl, totaal gebrek aan kostenbeheersing en grootheidswaanzin.
Daardoor is Citroën eigenlijk de enige middelgrote fabrikant geweest waar, zelfs na de overname door Citroën en later FIAT, de technici gewoon de baas waren en niet de boekhouders.
Da’s pas veranderd toen Peugeot Citroën MOEST overnemen door de Franse regering !
Anders waren er nooit zulke out-of-the-box idee auto’s gebouwd, was het principe en ‘de’ idee van onze automobiel nooit zo ver ontwikkeld geweest als nu, het meeste is gewoon te danken aan de verlichte denkwijze van de Citroën medewerkers.

Daarom irriteert het me altijd mateloos als Franse producten worden afgedaan als rommel, troep en dat ze zich beter kunnen bezig houden met het maken van kaas, wijn en stokbrood.

Alleen eerste klas gecertificeerde onnozelen kunnen komen tot het maken van zulke opmerkingen om hun onwetendheid aan den wereld te demonstreren.

En dat, dat is nu juist datgene wat ik zo node mis in het Franse Voiture : Échte innovatie, Échte revolutie, een revolutie à la DS, de Deux Chevaux de Renault 16, alleen Fransen hebben de fantasie om zoiets uit te vinden; en sterker nog : Het gewoon te gaan maken .
@desjonnies:
oeps overname leescht Michelin ipv Citroën !

Leuk stuk Lars en als double chevron man @pallas niets toe te voegen heeft, kan ik alleen maar met vreugde zo een stuk proza lezen !
@desjonnies: volledig mee eens! Al staat er nu met de Cactus weer een échte Citroën in de showroom en kan ik het ‘merk’ DS ook enorm waarderen. Toch net even anders als de zoveelste MINI, Audi of BMW.
@desjonnies: Helemaal eens met je conclusie. Wel meen ik dat sinds de overname door Michelin de cententellers al aan de macht zijn; het is meer een combinatie van toevalligheden die ervoor gezorgd heeft dat de technici (en een geniale beeldhouwer) zo hun gang konden gaan met de DS. Daarna is gestaag bergafwaarts en de huidige DS-lijn heeft niets te maken met innovatie of werkelijk goed design. Daar is wel meer voor nodig dan wat chroomstripjes op een gerebadgede Peugeot 508 plakken.
@desjonnies: Het is pure kortzichtigheid van mensen die denken dat Duitse auto’s per definitie superieur zijn(wat soms ook zo is) en Franse auto per defenitie “Franse rommel” is (wat soms ook zo is) Dat hele merkgedoe hierzo maakt me af en toe een beetje moei..Ik heb in inmiddels 15 jaar wel bijna het hele spectrum gezien wat betreft auto’s en het verkopen daarvan en voel mij een gezegend mens dat ik bij elke auto; jong of oud,snel of retelangzaam en populair of niet te slijten wel iets moois kan vinden.Of dat nu in (een deeltje) van het uiterlijk is,het concept zelf of value for money.Ik hou ervan.Overigs heeft doe ouwe van ons een Traction Avant gehad als geintje voor erbij.In vijf jaar tijd heeft hij er 3x in gereden en ik 2X.Hij kost geen brood en staat lekker warm dus hij hoeft niet weg maar een beetje zonde is het wel.Het is hetzelfde met onze boot(die kost wel wat brood) ik moet m’n best doen om er in het seizoen mee te gaan varen, anders ligt dat ding maar in de jachthaven.Zonde.
@sydney: ik kan hier alleen maar ‘Amen!’ op zeggen! Het is inderdaad best vermoeiend om te zien hoe kortzichtig de reacties hier kunnen zijn als een auto uit een bepaald land komt. Ik heb jarenlang van alles ingeruild. Van een problematisch slechte Honda S2000 tot een smetteloze Xantia Activa met 6 ton op de klok.
Ik had ook ergens gelezen dat de “frituurpan” een automaat met dubbele koppeling was, wel mechanisch, in plaats van elekto-hydraulisch.
Wat waren auto in die tijd toch mooi. Veel mooier als nu. Eigelijk worden er nog maar weinig echt mooie auto’s gemaakt. Na de jaren 90 werden auto’s heel snel lelijker en lelijker. Ik heb het dan over bijna elk merk
@gerjan: helemaal met je eens! Ook al zou ik het geld hebben, er is bijna geen enkele auto die ik nu nieuw graag zou willen kopen. Er is niet veel meer aan, de doorsnee auto’s van tegenwoordig, gaaaap.
Soms zijn er van die auto’s waar je nog nooit iets over hebt gelezen en waar je op slag verliefd op wordt. Mijn god wat is dit ding prachtig !
En zou dit ook een nagebouwde zijn?

http://www.oldtimerverzeichnis.com/cars/citroen/1934%20Citroen%20Traction%2022%20CV.jpg
@danmar: Ik vermoed dat dat dezelfde is, met een leuk Frans kenteken voor de sfeer. Ik durf te beweren dat als er meer replica’s zouden bestaan, ik dat wel had geweten.
Geweldig geschreven en ern geniale knipoog naar het zg premium in de laatste zin van de vijfde alinea!
Leuk zulke stukken! Ik hoop er veel van te mogen lezen in 2016!
Ja, veel mooier dan dit wordt het niet. Als Traction-fan van jongs af aan is dit ook voor mij een droomauto. Goed uitgebreid stuk Lars.
Wat een prachtig design is dit! Zeker zijn tijd ver vooruit! De Nazi’s waren zwaar fan van de Traction in WO II om de simpele reden, er was niks beters.
Als ik ze zie rijden dan moet ik altijd glimlachen en ben ik blij dat er mensen zijn die dipeze auto’s koesteren.
Een klant van mij heeft er één. Schitterend om te zien!
@clarkson: Een normale avant bedoel ik. Maar minstens zo mooi.
Op het ICCCR (wereldmeeting van Citroënfans) in 1989 was deze nagebouwde 22CV rijdend te zien. Op een Frans forum vond ik deze tekst van de bouwer Bouwe de Boer. Op de foto waar hij zelf op staat heeftd e auto hert Franswe kenteken van de hierboven geplaatste foto. Komende zomer is het ICCCR weer in NL (http://icccr2016.com/) wie weet komt de 22CV nog een keer langs….

Hier het citaat, de foto’s kunnen op groot formaat worden gedownload.
=========================================
Parler de replicas,

J’avais construit ma 22cv pendant les annees 80 avec l’idee d’attirer l’attention pour la 22cv sur la ICCCR Flevohof -Pays-Bas en 1989 .
Et ensuite d’encourager les recherches pour tout ce qui concerne de la 22cv.Et naturellement, pourquoi pas, pour me mettre sur la voie de la vraie 22cv……..

Quelques images de l’ouverture , par Andre Citroen, de ICCCR 1989.

http://img84.imageshack.us/img84/1928/22cv8cylopeningicccr198.th.jpg

http://img838.imageshack.us/img838/2552/22cv8cylopening8eicccrf.th.jpg



Pour la presentation de ce projet sur l’ICCCR j’avais fait egalement un replique de la pancarte de salon .Seulement apres etudier les photos connus a ce moment (1985-1987).

http://img39.imageshack.us/img39/8298/pancartesalon22cvreplic.th.jpg


beaucoups d’annees apres j’avais la chanche d’acquerir l’original de Fabien Sabates.

http://img801.imageshack.us/img801/4392/pancartesalon22cvv.th.jpg



Fabien en 1979
http://img838.imageshack.us/img838/4849/fabiensabates1979vvvv.th.jpg

Bouwe en 2008
http://img805.imageshack.us/img805/2159/bbdeboer22cvpancartesal.th.jpg



a bientot les tractionistes

Dernière modification par 22CV (22-07-2012 06:57:39)
Bouwe , tractioniste depuis 1975 et Constructeur 22CV Neerlandais,
Traction 11A 1934, 11BL 1937,TUB (version TAMH) 1941, 2CV 1960, mais aussi Georges Irat 6CV cabriolet ,Rosengart SuperTraction LR539 roadster ex- Robert Roalde 1939 et Remi Danvignes 6CV roadster 1936.
Omdat het me kniet lukt om de foto’s te openen vanuit mijn bijdrage, hier de link naar het Franse forum, dan lukt het wel: http://www.traction-avant.com/forumsn/viewtopic.php?pid=172166
Op en top Frans!

Maar wel met een Nederlands tintje. André Citroën was de achterkleinzoon van een Nederlandse groentehandelaar, die zich als achternaam Limoenman had laten aanmeten. Toen de familie naar Frankrijk emigreerde is dat veranderd in Citroen en uiteindelijk in de naam Citroën…

We mogen dus best gepast trots zijn op dit bijzondere automerk. De Traction Avant is één van de hoogtepunten van Citroën, helaas het laatste hoogtepunt dat André Citroën mee heeft mogen maken, hij overleed een jaar na de introductie van de TA. Een bijzonder inventief persoon, die in het begin van vorige eeuw de ingenieuze V-vormige tandwielen bedacht, een vinding die aan de basis stond voor het logo, de dubbele Chevron.

Niet alleen de auto’s van Citroën waren trouwens bijzonder. Neem alleen al het befaamde Citroën hoofdkantoor in Amsterdam. De crème de la crème op het gebied van architectuur toen dat gebouwd werd rond 1930. Zijn tijd ver vooruit.

Dat de TA zoveel kinderziektes had is niet zo vreemd. Des te opmerkelijker is dat zijn opvolger bij zijn introductie ook niet vrij was van problemen. De eerste DS rijders waren bijna proefkonijnen. De keerzijde van het durven afwijken van de gebaande paden en innovatief durven te zijn. Iets soortgelijks zien we nu ook bij Tesla… Maar gelukkig zijn er zulke merken, want zij brengen een hoop moois voort.
@moveyourmind:

Hai dear !
Ik ben blij met jouw reactie, eigenlijk hebben onze vaders en grootvaders Citroën altijd als een stukje Hollands Glorie gezien, mijn oom Bob vertelde me ooit op samenzweerderige toon dat die DS van hem eigenlijk uit een Hollandse fabriek in Frankrijk kwam !
Mooi artikel over een leuke auto!
Leuk artikel, @larssb! Nooit geweten dat er een V8-versie van de Traction Avant is geweest. En het klinkt misschien raar, maar ik zou het niet erg vinden als ‘ie niet meer opduikt. Het klink als een spannende mythe uit een actiethriller een kunstvoorwerp dat al jaren vermist wordt maar links en rechts eens gespot wordt, zonder dat er echt bewijs voor is.
Geweldige auto’s die Tractions! Uiterst modern in die tijd: voorwielaandrijving, onafhankelijke ophanging, lage carrosserie. Uitstekende wegligging, boevenwagen bij uitstek.

Helaas was dhr André Citroën een beetje te enthousiast. Voor deze auto liet hij een compleet nieuwe fabriek bouwen. Op de plaats van de oude. Die moest natuurlijk eerst gesloopt worden. Dus gedurende ongeveer een jaar, was er geen werkende Citroën fabriek. Dus ook nauwelijks inkomsten. Begin van het einde. Bovendien financierde hij ook bijna alles met vreemd vermogen. Aartsrivaal Renault was veel zakelijker en degelijker, die financierde alles uit eigen zak. Moet een mooie tijd zijn geweest. Als Citroën met iets nieuws kwam, kwam Renault er met een reactie op en andersom natuurlijk. Toen Citroën (na het overlijden van André) failliet ging, heeft de Franse overheid aan Renault gevraagd of hij de Citroënfabrieken wilde overnemen. Hij had er genoeg geld voor mij weigerde: ‘dat kan ik André niet aandoen’. Toen bestond er nog hoffelijkheid/ridderachtig gedrag.

Overigens er is ook een zescilinder uitvoering van de Traction, de 15.
@henkp1:

De bijnaam van Louis Renault was dan ook de Seigneur van Billancourt !
‘Mij weigerde’ = ‘maar weigerde’.
Erg leuk artikel weer, @larssb! Complimenten!
@gtwillem: Die aanvaard ik in dank, Willem!
@larsbb Mooi artikel! Goed geschreven en een intrigerend verhaal. Zo zien we ze graag vaker.
Lambiek zou ‘m graag gehad hebben vermoed ik..

http://users.skynet.be/marckree/MyOwn/Citroen/Images/SenWMiniCt1.JPG
@dracae: Lambik bedoel je. Lambiek bestaat ook overigens, maar dan is het “De Lambiek”, het bier. Of de stripwinkel Lambiek in Amsterdam kan ook natuurlijk.
@SimonMc: In een aantal oudere Nederlandse strips, uit de tijd dat hij een TS reed hete hij wel degelijk Lambiek.. maar.. om eerlijk te zijn, gewoon een typefoutje..

Overigens heeft Stripwinkel Lambiek toevallig ook nog een strip te koop over een mysterieuze Traction Avant.

https://www.lambiek.net/stripwinkel/series/geheim_van_de_traction/

Hoe dan ook, er kwamen een aantal interessante auto’s voor in Suske en Wiske, ‘deze’ , maar ook Fords, echte Jeeps en Suzuki Jeepjes.
Mooie dingen, maar net door hun innovatieve opbouw met monocoque structuur zijn ze een stuk moeilijker te redden dan een buggati, voisin, delahaye,… waarvan enkel de ladder moet overschieten om een restauratie te doen. Dat en natuurlijk dat zo’n delahaye, voisin of bugatti toch nog iets meer tot de verbeelding spreekt en daardoor iets meer mag kosten.

Een ouwe roestige TA is nog steeds een stuk schroot ipv een projectje, en zo zal dat nummer altijd maar blijven slinken totdat er ineens iemand opmerkt dat er van die 100000en er nog maar even weinig over blijven als van die handvol buggati’s die er ooit gebouwd is.
“Een ouwe roestige TA is nog steeds een stuk schroot”
Meen je dat nou echt? Zelfs verroest is dit nog mooi…
Mooi voor een rat- rod

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).