Speciale automodus voor smartphone is dé oplossing?

Auteur: , 78 Reacties
Smartphone

Een automodus zou enkele functies van een smartphone kunnen uitschakelen. De oplossing tegen appende automobilisten? Spoiler: nee.

Even Facebook checken of een appje beantwoorden. Hoe vaak zie je wel niet een automobilist met een mobiel in de hand. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld is dit een groot probleem. Voor de politie is het lastig controleren en dus hebben veel bestuurders maling aan de regels. Een smartphone in je hand houden tijdens het rijden is in Nederlands overigens een duur grapje. De boete staat op 230 euro.

In Amerika komt de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) met nieuwe richtlijnen. De organisatie wil dat smartphones een verplichte automodus krijgen. De telefoon moet doorhebben dat er wordt gereden en vervolgens worden diverse functies uitgeschakeld. Zo kan er bijvoorbeeld nog wel gebruik worden gemaakt van navigatie, maar worden apps als Facebook of Whatsapp tijdelijk geblokkeerd. Een vergelijkbaar idee hoorde we al eerder van Veilig Verkeer Nederland. Toen en ook bij deze maatregel komen er vraagtekens naar boven.

Hoe kan een smartphone weten dat de persoon die in een voertuig zit daadwerkelijk aan het sturen is? Een passagier moet immers gewoon kunnen appen. De NHTSA heeft voor nu geen antwoord op deze vraag. De organisatie zal de richtlijnen vandaag presenteren en het is optioneel aan de smarthphonefabrikanten of ze er iets mee gaan doen.

De regelgeving met betrekking tot smartphones in de auto lijkt een kat en muisspel. Je mag geen toestel in je handen houden, maar wanneer deze in een houder zit mag deze gewoon bediend worden. Ook als de telefoon op schoot ligt ben je officieel niet strafbaar bezig. Organisaties kunnen dus met allerlei voorstellen komen: net als bij alcohol of drugs kun je geen 100 procent dekkende maatregelen treffen. Uiteindelijk is het aan de bestuurder en zijn of haar (gezonde) verstand.

Bron: The New York Times



78 reacties

is maar 1 oplossing voor, die mooie knop aan de zijkant een tijd indegrukt houden, en vervolgens naar rechts swipen over de mooie balk in je scherm.
@gwnbmw: active citybreak is ook handig.
@gwnbmw: Daarmee heb je ook geen 100% dekking, andere telefoons hebben een andere manier van uitschakelen.
@gwnbmw: Uitzetten bedoel je??? Ik hoef daarvoor namelijk niet te swypen ofzo.
@gwnbmw: ik gebruik Android wat nu?
@tofas: @redneckdarian tjonge jonge, kleuters…
@gwnbmw: in de manier van: lekker kinderachtig weer.
Als ze nou ook nog eens een app zouden maken die automobilisten met het verkeers inzicht van een stoeptegel zou kunnen detecteren. Of linkerbaan klevers of mensen die 100 km/u op de snelweg rijden waar je 130 km/u mag. En uiteraard inhalende vrachtwagens. Dat zou helemaal mooi zijn.
@razer: Of een app waardoor mensen zich gewoon wat minder ergeren aan elkaar in het verkeer.
@Vreddy_B: eens!
@Vreddy_B: Hele grappige opmerking van je enzo, maar je kan me niet vertellen dat je je niet herkent in bovenstaande opmerking. Voor mijn werk rijd ik dagelijks plusminus 250 kilometer in en rond Amsterdam, en wat je dan allemaal tegenkomt… Je broek zakt er werkelijk van af.
@krokant: Niet alleen als ‘grappig’ bedoeld. ik rij iets minder, maar met 3700km per maand zit ik ook niet stil. En ik ben af en toe die vervelende gozer die een vrachtwagen maar met 110 inhaalt. Omdat ik maar 110 rij. Vooral in de spits. Het effect van overal proberen 130 te rijden is dat je elke 15 seconden op de rem trapt en je weer zit te ergeren. Ik was ook iemand die continue links op de baan zat, en iedereen en alles rijdt in de weg. En dan kom je al gefrustreerd op je werk aan voordat je dag begonnen is. En dan alleen maar omdat je 2 minuten sneller bent.
Ik boemel nu rustig met het verkeer mee. Probeer zo min mogelijk iemand tot ‘last’ te zijn. Wat natuurlijk enorme bullshit is wanneer ik iets of iemand inhaal met ‘maar’ 110. Mensen moeten zich gewoon want minder aanstellen en accepteren dat we allemaal gebruik mogen maken van die geasfalteerde stroken.

Geeft ook een prettig ontspannen gevoel, als je niet als een opgefokte mafkees in je auto zit.
@Vreddy_B: ik rij vaak net buiten de spits en in de weekenden. Samen met mijn vriendin ben ik tot de conclusie gekomen dat het overgrote deel van de gevaarlijke situaties op de snelweg door twee dingen veroorzaakt worden. Telefoon en niet de maximale snelheid rijden.

Honderd meter achter de persoon die langzaam die vrachtwagen in haalt onstaan remgolven. Mensen die uit laten rollen en daardoor dicht op de voorganger komen etc etc. Dit kan minuten lang doorgaan nadat de langzame inhaler allang weer naar rechts is gegaan.

Dan kan je zeggen dat de achteropkomers verkeerd bezig zijn en in zekere zin is dat ook zo. Maar alles ontstaat bij die langzame inhaler. En juist bij drukte is het uitermate belangrijk om met het verkeer mee te rijden. Dus niet naar links gaan met 110 waardoor de achteropkomer van het gas moet. Want die daar achter moet lichtjes remmen en die daarachter moet keihard in de ankers.
@lekbak: Ik begrijp je punt. En eerst deed ik ook altijd de maximum snelheid rijden maar het werkt niet. Het kan hoogstens voor een paar honderd meter en dan sta je weer op de rem. Het 110 rijden is voornamelijk iets wat ik doe omdat ik daarmee constanter met het verkeer mee kan. De continue van gas-rem-gas rem effect komt door door diverse snelheidsverschillen. Meer aanpassen aan de omstandigheden. (en nu heb ik het puur of de spitstijden, daarbuiten rij ik ook gewoon de maximum snelheid als de omstandigheden het toelaten).
@vreddy_b: Je kunt ook iets gas bijgeven als je inhaalt :). Dan ben je niemand tot last en kun je toch rustig met het verkeer meerijden zonder constant te remmen.
@cliosport2000: Ik ben ook zeker niet te beroerd omdat te doen. Maar weet je wel niet wat dat aan brandstof kost ;-). Mijn reactie was eigenlijk meer gericht op ‘probeer je wat minder te ergeren’ maakt het leven zoveel makkelijker..
@vreddy_b: Brandstof maak ik me al lang niet meer druk om :p. Zuipen doet hij toch wel! haha. Maar ik snap je punt, ik ben ook zeker niet iemand die zich druk gaat maken om anderen in het verkeer tenzij de situatie gevaarlijk wordt. Ik kan me behoorlijk ergeren aan mensen die zich geroepen voelen om hard-rijders aan te pakken door er voor te gaan rijden en plots op de rem te stappen… Maakt die situatie alleen maar gevaarlijker naar mijn idee.
@krokant: dagelijks 200/250 km in en rondom Amsterdam?

Dan rij jij in een trein of metro zeker….
@gunthervogler: 200 haal ik zeker wel. Ik bezorg voor een bloemist bloemen bij particulieren, bedrijven en bij onze eigen winkels.
@krokant: Ja en nee.
Ook ik rij 6.500 km/mnd, voornamelijk rond Amsterdam op de A1, A10, A6.
Telefoon uit? Geen fijn idee.
Minder irritatie op de weg? Graag!
Voor de goede orde: er rijden een boel mensen rond die in aanmerking komen voor een Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer. Maar ik heb geen zin om zelf het loodje te leggen door de stress die ze je bezorgen door hun asociale gedrag.
@Vreddy_B: en dan een app voor mensen die opmerken dat mensen zich minder moeten ergeren aan het verkeer omdat ze zich aangesproken voelen ;-)
In mijn nieuwe Octavia zit Apple Car Play. Dat is dus wel de oplossing. Ik kan daarmee Siri alle whatsappjes voor laten lezen + direct antwoorden met spraakbesturing. Je moet er even induiken, maar als je het onder de knie hebt werkt het fantastisch. Nooit meer de handjes van het stuur.
@ihrte: ondanks dat ik zelfs dat al te veel afleiding vind ga ik er toch eens induiken hoe het werkt. Mijn auto heeft ook Apple Carplay maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Dank je voor de tip.
@stephane8200: tip: set “hé Siri” aan. anders moet je nog op het touchscreen de iphone home button ingedrukt houden voordat Siri luistert.
@ihrte: dank je! Die staat al aan. Werkt trouwens ook op Apple TV 4. Laatst geprobeerd: “Wie spelen er in deze film?”

Krijg je onderin in beeld een lijst met foto’s en namen van de acteurs. Best grappig en handig :)
@ihrte: huh? Heeft Skoda ergens een display?
@henkhekje: ha-ha.
Als ik een auto voor mij ietsjes heen en weer zie zwalken. Vraag ik me, raar, elke keer af wat er aan de hand is. Bij het voorbij rijden of het stoplicht kijk je even bij die ander naar binnen. Zie je dat de bestuurder met zijn of haar telefoon bezig is. Altijd. Echt 100%. Blijf van je telefoon af in de auto!
@pomoek: heb je nooit de neiging om er voorbij te rijden, net ietsje te dicht er langs en dan toeteren?
@gregorius: haha, ja, maar dat mag niet ;-) http://www.flitsers.nl/boete/toeteren
@gregorius: Jazeker alleen dan met een flinke ruk aan mijn gashendel. Schrik effect is dan vaak net wat groter. Zwalkende auto’s naast mij wanneer ik op de motor zit vind ik bijzonder eng. Vaak krijg ik echter de boze blikken nadat ik ze heb laten schrikken. Ook wel enigszins te begrijpen!
@jasperh: Had vanochtend ook nog zo’n droeftoeter voor mij in Zen Mercedes leaseslet. Reed 65 waar je 80 mag. Ben er eerst iets dichterbij gaan rijden om het signaal af te geven van ‘rijd eens door, je mag hier 80’. Vond meneer het nodig om op de rem te trappen. Heb hem maar ingehaald (waar het mocht) bij het stoplicht gaf meneertje een grote waffel. Raampjes open gedaan en lekker hard Una Paloma Blanca opgezet. Discussie met dat soort wegentuig heeft compleet geen zin.
Op zich een goed idee, maar hoe heeft zo’n telefoon dan door of je bestuurder of bijrijder bent?
Smartphonegebruik is een groot probleem op de Nederlandse wegen en daarbuiten. Maar we moeten niet vergeten dat het nooit anders is geweest. Vroeger, toen men nog geen smartphone had, werd de krant gelezen achter het stuur. Of als je even ergens moest wezen, pakten ze de landkaart achter het stuur. Of de grote baas van de oudijzerhandel met een dikke Mercedes zat te bellen met de vaste telefoon achter het stuur. Afleiding voor automobilisten is iets van alle dagen. Het lijkt nu alleen meer voor te komen omdat we het er over hebben op het internet..
@viezefreddyw: Ik denk dat je daar zeker een punt hebt. Mensen kiezen altijd zelf wat ze willen en doen. Een smartphone in auto-modus gaat daar niets aan veranderen.

Als voorbeeld: hoe vaak zie je mensen bellen achter het stuur met zo’n ding in hun klauwen terwijl ze in een moderne auto zitten met handsfree-voorbereiding? Zelfs als de mogelijkheid er is kiezen mensen ervoor om het niet te gebruiken..

En als het er wel komt gaat er zeker weten weer iets anders zijn om door afgeleid te zijn.
@viezefreddyw: Dat is niet helemaal waar.

Ja ik kan me ook herinneren dat ik bijna een frontale botsing had met een Duitse camper, die hadden de kaart erbij gepakt en zagen niks meer.

Maar er is wel iets gaande: Na jaren van daling van aantal doden en gewonden in het verkeer, is er nu weer een stijging.
@fanboy: Er is zeker wel iets gaande ja, dat ben ik met je eens. Maar het is niet de schuld van de smartphone of de smartphonefabrikanten. Het is de schuld van de smartphonegebruiker. Tegenwoordig is er niks belangrijker dan via Whatsapp vrouwlief laten weten dat je een uurtje later thuis bent, een selfie te maken voor Instragram voor je vriendinnetjes en op Facebook de foto te liken van de hond van je oma. Mensen zijn liever daarmee bezig dan oog hebben voor het verkeer.
Oftewel, het probleem ligt niet aan de smartphone, maar het ligt aan de gebruiker van de smartphone. Maar dat is mijn bescheiden mening.
@viezefreddyw: ik weet niet of je toevallig Netflix hebt? De serie Black Mirror houdt ons de spiegel voor wat moderne technologie met zich mee kan brengen. Het is tegelijkertijd komisch, cynisch en bijna realistisch. Aanrader wat mij betreft.
@stephane8200: Ja, ik heb Netflix maar ik kijk het alleen te weinig. Bedankt voor de tip, ik ga het eens opzoeken.
@stephane8200: Wat een bizarre serie is dat he, heeft me aardig aan het denken gezet. Zelfs @lincoln kon het waarderen.
@bouwvakkert: inderdaad bizar. Nu een paar afleveringen gezien en ze zijn allemaal op hun eigen manier goed en confronterend scherp. Zou zo maar kunnen allemaal.
@viezefreddyw: Ja klopt allemaal. En het is allang gaande, zie ook deze comic: https://xkcd.com/1601/

Maar het verschil is dat er nu een negatieve trend ontstaan is. En daar kun je toch het beste actie op ondernemen? Ook al is het de eigen schuld van de smartphone gebruiker? Gaat uiteindelijk toch om dode en gewonde te minimaliseren.
@fanboy: Ik ben het met je eens dat er wat gedaan moet worden om smartphonegebruik achter het stuur te minimaliseren. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf absoluut geen oplossing kan verzinnen voor dit probleem, daar ben ik niet slim genoeg voor. Het enige wat ik kan zeggen is dat het probleem voor mij persoonlijk niet bestaat. Mijn iPhone is niet binnen handbereik als ik achter het stuur zit. De enige keer wanneer het wel mijn probleem zal worden is wanneer er zo’n idioot bezig is met zijn smartphone en een ongeluk veroorzaakt met mij
@viezefreddyw: je klinkt als de Amerikaanse wapenlobby: “geweren doden niet, mensen doden”
@367pk: Vind ik nogal een krom vergelijk, maar goed..
@viezefreddyw: valt toch wel mee? Door beide redenaties vallen doden.
De telefoonfabrikanten moeten gewoon appen en facebooken tijdens de rit onmogelijk maken (technisch een fluitje van een cent). Moeten de meerijders maar even een tijdje niet appen, overleven ze ook wel. Ze kunnen dan ook niet fietsen, oliebollen bakken, een driegangenmenu eten…… je kunt dit gewoon niet aan de gebruikers overlaten, daar is het risico gewoon te groot voor.
@367pk: Ik begrijp je punt wel hoor, maar ik vind het nogal een groot vergelijk..

Het ontstaan en bestaan van wapens is om een andere reden dan dat van de smartphone. Een wapen is om jezelf te verdedigen, te jagen maar ook om te doden. De smartphone en de telefoon in het algemeen is er om contacten te leggen met mensen over heel de wereld..
@viezefreddyw: ik ben het met jou eens. Vergelijking is niet te maken. Of zouden mensen zonder telefoon zich moeten verdedigen tegen mensen die wel een telefoon (gebruiken) in de auto? Daar kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen.
Een oplossing die bijgeschaafd moet worden is een principieel slechte oplossing.
Mensen gaan toch op hun mobiel als ze moetten wachten voor een stoplicht ofzo
@western: Huh? Geen last van hoor. Maar blijkbaar ben ik dan in de minderheid?
Oplossing voor de bijrijder die wel wil appen?
Fabrikanten van auto’s moeten zorgen dat er een goede connectivity komt met smart-phones.
Iets wat bijdraagt. Goede Navigatie; bericht-voorlezer, werkende Siri via je auto-mic; etc. Dan wil men t gebruiken.
Op het moment je je auto hebt gekoppeld aan je phone, kan je ook zorgen dat het irriant wordt voor de bestuurder om in die auto met die phone te zitten zonder dat ze gekoppeld zijn (dus in je hand); oplossing, doe de phone dan dus maar op car-play.
Aangezien de telefoon van de bijrijder dan dus niet is gekoppeld, kan die prima alles doen.

Afgezien daarvan; laten we eerlijk zijn. Een bestuurder die door 500 mp3 songs aan het scrollen is mbv de gemiddelde shitty auto-muziek-interface; die is net zo afgeleidt.
Vanochtend bijna aangereden. Slingerende bestuurder, telefoon in de klauwen. Gewoon niet doen.
Appen moet blijven kunnen, wat moet ik anders op de A2 met een sukkelgangetje van 100 :)
@asmulders: Opletten…
@redneckdarian: Het was een grap, maar ik zou ze niet graag de kost geven die daar op hun mobieltje zitten te loeren. Laatst wilde ik een kruising oversteken. Stond er in het midden een griet in de auto, voor linksaf te wachten en je raadt het vast al…met haar mobiel te spelen!
@asmulders: Van jou was het misschien een grap, maar voor velen is het helaas wel dagelijks praktijk….
Tijdelijk WhatsApp uitschakelen zou ik wel wenselijk vinden. Voor mijzelf.

Heb Waze en Flitsmeister vrijwel altijd aan staan op langere ritten en dus data verkeer óók aan. Merk dat ik toch afgeleid word door binnenkomende appjes. Lezen is verleidelijk en snel even antwoorden is dan het gevaar. Met als gevolg dat er een conversatie ontstaat,… Achter t stuur.


Maar alleen WhatsApp uitzetten ís geen optie, geloof ik. (Android)
Wanneer ze het digitale rijbewijs hebben voor de smartphone misschien moeten we dan het rijbewijs (lees: smartphone) dan ook koppelen met de auto en deze smartphone ontoegankelijk maken bij snelheden boven 15km/u.
230 Euro… Wat mij betreft maken we er 1000 Euro van. Echt levensgevaarlijk om je ogen af te laten dwalen naar je smartphone. Je ziet wat leuks, je kijkt een seconde te lang en het kan zo maar te laat zijn. Als je in het verkeer iemand anders kruist, zien jij en die ander elkaar normaalgesproken. Als die ander zit te whatsappen of niet op zit te letten, zie jij die persoon nog wel. Zitten jullie beiden in dat ding, al is het maar een seconde: (bijna) ongeluk. Er zou maar een kind de weg oprennen in de wijk terwijl jij net even een (on)belangrijk berichtje probeert te typen. Dat wil je echt niet op je geweten hebben. Ja, ik ben erg tegen smartphonegebruik in de auto ;)
@meximal: 1000 euro? Wat dacht je ervan om het rijbewijs in te nemen en niet meer terug te geven: Jij hebt hebt het duidelijk niet begrepen, probeer maar eens opnieuw je rijbewijs te halen. En als ze dan toch bezig zijn mogen ze die telefoon ook meteen innemen, dat heeft voor velen waarschijnlijk meer effect dan het innemen van het rijbewijs.

En daar bij het examen mogen ze van mij ook wel wat meer aandacht besteden aan het gevaar met de telefoon, ik weet niet precies hoe, maar laat die leerlingen maar eens duidelijk zijn hoe gevaarlijk het is, het kan er alleen maar beter van worden.
@meximal:
op zich ben ik het met je eens dat een boete van 230E te laag is om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Maar rijbewijs een tijdje kwijt of inkomensafhankelijke boete ivm meer controleren lijkt me een effectievere methode.
OK, even eerlijk: jij moet straks een nieuwe telefoon uitkiezen en kunt daarbij kiezen tussen een exemplaar die je wel rijdend in de auto kunt gebruiken en eentje die dat niet kan.

Ik geloof niet dat die laatste veel verkocht zal worden.

En dus gaan fabrikanten dat echt niet zomaar vrijwillig inbouwen hoor, zeker niet standaard op alle uitvoeringen in alle landen.

Conclusie: het komt uiteindelijk toch aan op het gezond verstand van de gebruiker.
Het blijft een lastige kwestie waar ik het antwoord ook zo 1, 2, 3 niet op weet. Enerzijds zou een automodus een prima manier zijn om telefoongebruik achter het stuur te ontmoedigen of op z’n minst veiliger te maken, maar hoe de telefoon dan zou moeten herkennen of een bestuurder of bijrijder met het toestel bezig is is mij een raadsel.

Sowieso zouden we een verzwarende factor moeten hangen aan alle smartphonegerelateerde overtredingen. Word je met telefoon in de hand gepakt? 1000 euro aftikken alsjeblieft. Tweede keer met telefoon in de hand gepakt? Rijbewijs een paar maandjes inleveren. Derde keer? Rijbewijs innemen en niet meer teruggeven. Veroorzaak je een ongeval doordat je het te druk had met instafacetwitgrammen? 50% bovenop je straf, en of dat nou een extra dure geldboete of extra lang brommen betekent mag de rechter bepalen. Veroorzaak je een ongeval met dodelijke afloop? Direct levenslang de lik in. Het is drastisch, maar ik denk dat zulke extreme straffen vooralsnog de enige manier zijn om het smartphonegebruik écht te ontmoedigen. Hetzelfde trouwens voor alcohol achter het stuur, dat mag ook een stuk strenger bestraft worden.
@edge: makes no sense, vrees ik. Als ik een Bluetooth-oortje in heb (werkt soms beter dan de bepaalde carkits, af-fabriek of niet) en ik moet een nummer opzoeken om te bellen, heb ik ook mijn mobiel vast. Of als ik mijn mobiel die aan het opladen is van onder mijn instrumentencluster wil plukken en onder de armsteun wil opbergen, heb ik hem ook vast. Ben ik daarom specifiek afgeleid? Of, nauwkeuriger: ben ik daardoor meer afgeleid dan door die kortgerokte brunette op de fiets naast me? Niet dus. Met andere woorden: er is een verschil tussen een smartphone vasthebben, en hem gebruiken. En er is een verschil tussen een smartphone gebruiken op zo’n manier dat je toch veilig kan rijden (“Hoe laat is het? Even kijken op mijn schermpje” of ook wel “Wie is mij aan het bellen? Oh, dat kan ik negeren.”), en een smartphone gebruiken op een manier dat je volledig afgeleid wordt (ruzie maken met je vriendin op Whatsapp over het ontdekken van je stiekeme account op Tinder). Dat laatste is gevaarlijk, en in ’t geval van het voorbeeld op meer dan een manier. ;)
@bara: Klopt! Dat ben ik ook helemaal met je eens. Het gebeurt mij ook wel eens. Dan voel ik m’n telefoon trillen, haal ik hem uit m’n zak en laat ik mijn vriendin even opnemen. Als je het heel zwart wit gaat bekijken ben ik op dat moment ook gewoon strafbaar, en kom ik in aanmerking voor de door mij voorgestelde boete van 1000 euro.
Maar het probleem wat je schetst is niet een probleem wat ontstaat met de door mij voorgestelde maatregel. Het probleem wat je schetst is er nu ook al. Een flesje cola openmaken, een boterham eten of een sigaret opsteken zijn zomaar dingen die minstens zo afleidend zijn als het opbergen/afgeven van je telefoon, maar zijn gewoon toegestaan. De regels rondom wat wel en niet toegestaan is achter het stuur mogen daarom best een update krijgen.
Mijn vorige comment sloeg dan ook meer op de gevallen waarbij je aantoonbaar afgeleid bent door het gebruik van je mobiel. Dat zijn inderdaad de gevallen die jij opnoemt, mensen die whatsappen, tweeten, facebooken, bellen zonder handsfree oplossing. Iemand die zijn telefoon even in een dashboardvakje legt zou wat mij betreft net zo min gestraft moeten worden als de coladrinker of roker.
Bij voorbaat een vrij kansloos idee, al helemaal als het slechts een softwarematige belemmering is. Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden om smartphones te rooten/teaken. Ook een hardware matige belemmering zal binnen no time te verwijderen zijn. Autorijden is kennelijk te saai geworden door alle elektronische veiligheidssystemen die toch wel ingrijpen als je met andere dingen bezig bent.
Een betere standaardisatie en integratie van smartphone + auto zou misschien een betere oplossing zijn.
Misschien is het een idee om inderdaad een automodus automatisch te activeren zodra je de auto in stapt, maar dat deze weer kan ontgrendeld door middel van een toegangscode. Dan creëer je een extra drempel voor de automobilist en kan de passagier alsnog gebruik maken van zijn tel. Waterdicht is het niet, maar ik verwacht dat het wel zal helpen.
Allemaal nie zo janke…
Nie zo janke allemaal
Een goede IT’er weet al jaren: je kan technisch alles afvangen, maar het gaat om het opvoeden van de gebruiker.
Nieuw onderdeel invoeren bij het halen van je rijbewijs: hoe veilig met telefoon/infotainment omgaan.

Bij je examen moet je dan demonstreren dat je je smartphone kan koppelen aan verschillende types auto’s. Alsook basis kennis van alle veiligheidssystemen in moderne wagens.

Zoiets.
Maar ik denk dat het weer tijd is om SIRE uit de kast te trekken.

Een filmpje van flirtende jongeren met telefoon nummers over en weer en dan >smack< achter op een file. Dat komt binnen…

Bewustwording is de manier om dit op te lossen. De eerst volgende telefoon die raar gaat doen als ik 50km/h plus ga die gaat direct de klikko in. Ik bepaal.

Maar schijnbaar zijn we door druk druk druk niet meer in staat om onze eigen veiligheid en dat van een ander te waarderen en is een STOMME KUT WHATSAPP belangrijker dan een leven…..

Ja, iedereen is het daarmee eens, maar gaan het pas doen als ze zelf iemand hebben doodgereden of iemand kennen die kapot gereden is door een whatsappende drol, met tranen in je ogen naast de overgebleven gezinsleden zitten. En een week later doe je het zelf ook weer… rennen rennen vliegen vliegen, tot er iemand met zn bek op je bumper zit. Deja vu; alleen nu heb jij iemand kapot gemaakt. Ja ja, je hebt alles onder controle. 120km/h = 40meter per seconde. Met je ogen dicht rijden…. toppie…

Ik hoop niet dat het mijn kindje is. Want ik sla je net zolang met die telefoon van je tot je geupgrade bent tot een plasje bloed.

Veel plezier met whatsappen achter het stuur vandaag. I'll be watching all you motherfuckers.
Wat is de exacte nieuwswaarde van dit artikel?
Als iedereen 180 mag en je vogelvrij bent op de snelweg MOET je opletten… heb jij geen tijd meer om je Facebook te checken.
Ach vind het maar onzin, gebruik mijn telefoon gewoon in de auto. Als ik stil sta.
De oplossing is simpel, maar niet op korte termijn haalbaar.
De auto standaard uitrusten met een systeem dat naar de ogen kijkt.
Zoiets gelijkaardig bestaat al, maar wordt dan gebruikt tegen het indommelen achter het stuur.

Als men een systeem inbouwt dat kijkt naar de ogen, en wanneer een x aantal tijd niet naar voor wordt gekeken, de zetel doet vibreren, of een audiosignaal laat horen. Als men stil staat, moet het systeem niet werken natuurlijk.

En degene die wordt met de smartphone of tablet of whatever achter het stuur eerst een aantal boetes geven, en na aantal keer moet de persoon verplicht zo’n systeem laten inbouwen.

Dus eigenlijk moet de fabrikant hier het voortouw nemen. Er moet echt wel iets gaan gebeuren.
Het heeft geen nut om allerlei regeltjes te verzinnen, en er technieken op los te laten.
Het ligt gewoon aan de bestuurder, die moet zelf zo wijs zijn om z’n telefoon niet te beroeren tijdens het rijden

En ik sta als taxichauffeur niet te wachten op technische zaken die het telefoneren kunnen beïnvloeden. 1 niet voor mijn klanten ( die immers een taxi nemen om te kunnen werken en dus ook te telefoneren)
En 2 niet voor mijzelf ook, want hoe moeten klanten mij bereiken om hen op te halen?

Geloof dat het vasthouden van een telefoon nu €230,- (ex. Adm. Kosten) is, maar dat mogen ze van mij verdubbelen. Dan ga je het toch echt wel leren zeker?
Of neem de telefoon in beslag

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).