Volkswagen stopt met diesel in de Verenigde Staten

Auteur: , 63 Reacties

Alles ist vorbei.

TDI

Het is over en uit voor de dieselauto’s van Volkswagen in de Verenigde Staten. In de nasleep van het dieselschandaal heeft het Duitse automerk besloten geen diesels meer te verkopen in het land. Hiermee komt een einde aan langdurige speculatie. Het is dan ook geen complete verrassing dat deze beslissing door Volkswagen wordt genomen.

In de U S of A zijn ze niet heel erg fan van de satansap. De Duitsers bedienden deze markt wel, maar daar komt nu dus een einde aan. Vergis je echter niet in het idee dat Amerikanen helemaal niets met diesel hebben. Op een hoogtepunt waren de diesels goed voor een kwart van alle verkopen van Volkswagen in de Verenigde Staten. Of de beslissing effect heeft op het gehele concern is afwachten. De Noord-Amerikaanse baas van Audi zei tijdens de Los Angeles Autoshow dat het merk nog wel brood ziet in de brandstof.

In plaats van reguliere brandstoffen gaat Volkswagen de elektrische kant op om diens imago op te poetsen. Dit groene offensief ging van start in Parijs met de I.D. Een elektrogebakje voor de nabije toekomst. Tegen 2025 wil Volkswagen per jaar een miljoen elektrische auto’s verkopen. (via Reuters)



63 reacties

N kwart… Wat doet VW hier als je se GTE’s wegstreept?
@davelepeef: nog even wachten. Vanaf 1 januari bestelt niemand meer een GTE. Die zijn dan van de ene op de andere dag totaal oninteressant.
via Android app
@mashell: denk dat het wel meevalt. Blijft nog steeds een auto die veel power heeft en als je laadt stuk zuiniger dan een alternatief. Bijtelling is toch voor alles 22%, behalve EVs dan.
@stfu: zuiniger? Meerprijs van een GTE boven op een leuke standaard Golf is niet gering. Grootste besparing voor de portemonnee is waarschijnlijk niet aan de pomp te halen, maar in aanschafprijs.
“In dit land.”
Ik was even in de veronderstelling dat het in Nederland zou zijn door de kop.
Toch een kleine teleurstelling…
@viezefreddyw: check, we hebben de kop wat aangepast, was niet helemaal duidelijk idd.
Geen satansap meer voor een duivels merk. Lijkt mij prima.
@joost1990_2: ik dacht altijd dat dat gas was voor vw.
Kapot gesjoemeld dus…
Waarom dan wel in Europa? Wij hoeven die stinkdiesels ook niet!
@ericc: wij wel hoor. Heerlijk!
@dutchdriftking: als je aandelen in een olieboer hebt wel….
@dutchdriftking: Als je een beetje geeft om luchtkwaliteit wil je die diesels ook niet. En dat is natuurlijk niet VW specifiek. GTE is sneller en schoner.
@fanboy: sure, zeker als je de ‘schone’ productie van de benodigde batterijen (en de winning Van de grondstoffen daarvoor) meeneemt….
@406_v6: Kerel, ik heb het over schone lucht in Nederland.

Maar goed, jij wil het iedere dag uitstoten van NOx en andere giftige stoffen bij mensen in de straat goed praten door te beginnen over de eenmalige (en daarna recyclebare!) delving van grondstoffen voor de accu?
Ik blijf niet bezig dat te beargumenteren.

Ga maar lekker zoeken op internet en vind een artikel overeen komt met jouw beeld van de waarheid, wat in jouw straatje past, en ga daarna weer lekker slapen.

Een lomp grote en zware Tesla die op stroom rijdt van de ranzigste kolencentrale die we hebben stoot nog steeds minder CO2 en NOx uit dan zo’n klein 14% bijtellingsdieseltje.
@fanboy: zoals hier onder al gezegd, elektrificatie is goed, maar er moeten daarin nog veel stappen gemaakt worden (en die zullen gemaakt worden) voordat het daadwerkelijk schoner is. Tot die tijd lekker TDI junkie. En nee, ik rij zelf gewoon lekker op benzine.
Gelukkig, las even “in Nederland”. Misleidende titel much?!
@jackass266: Las het zelfde, begin me steeds meer te irriteren aan dit soort clickbait titels.
Dus blijkbaar valt het allemaal wel mee. Ik had serieus verwacht dat heel het verlieslatende merk VW van de markt in de United States of Great America zou verdwijnen. En dan stiekem vervangen zou worden door het nieuwe, frisse merk Skoda.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Slim. VW pakt alle schade, Porsche en Audi verkopen wel gewoon lekker VAG diesels. Iedereen gelukkig.
Mooi man, dat gelul over ”groen’ terwijl het maken van die ”groene” autos bijna 2x het maken van ”niet groen” kost.

In dagelijks geld: 50 ton co2 per auto per 200.000.

ALs je echt wat wil doen tegen co2: krijg minder kinderen. Elk kind produceert 9500 ton co2 extra per ouder. Reken eens uit hoeveel spaarlampen dat zijn.
@john4545: roep dat nou niet te hard, we hebben straks alleen nog maar babyboomers en asielzoekers..

“En wie gaat dat allemaal betaleh…”
@john4545: ah, het is de overbevolking argument. News Flash: je bent deel van de bevolking dus ook deel van het probleem. Als jij dit het grootste probleem vindt dan weet je wat je eraan kan doen.
@pomoek: In de afgelopen 200 jaar is de wereldbevolking met 6 miljard gestegen vs stijging naar 1 miljard in 2000 jaar. De broeikasgassen komen voor 75% om die bevolking eten te geven, onderdak, stroom, etc. 25% komt van transport. Graag minder kinderen per gezin en dan verder lullen over ”groene” autos. Maar gezien jouw gezinssituatie ben je niet voor rede vatbaar. Hopelijk de politiek uiteindelijk wel. Meer politici zonder kinderen zou een goed begin zijn.
@john4545: wat een machtig dom gelul, dit.

Zoals @pomoek al zei, als je onderdeel van het probleem bent en je wilt dat oplossen, dan weet je wat je te doen staat…
@phevtreb: Het onderdeel van het probleem is teveel kinderen krijgen. Ik heb geen kinderen, maar als jij die logica wil volgen be my guest en sla de hand aan jezelf.
@john4545: ik deel je stompzinnige mening niet, dus ik sla zeker de hand niet aan mijzelf.

Overigens heb ik 4 kinderen.
@phevtreb: Ik verwijt je niets. De regering doet geen ruk om dit probleem aan te kaarten want het kost stemmen. Kinderen maken zulen we! Maar het is strikt genomen WEL de oorzaak van het probleem.
@john4545: de achterlijkheid voorbij. Dit is een zeldzaam domme gang van gedachten; heb je jezelf pijn gedaan toen je dit uitdacht. Ik ga niet de moeite nemen om met je in discussie te gaan.

Ik neem wel de moeite om de volgende quote erin te gooien: “Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
-George Carlin

Da’s in het Engels trouwens, succes met vertalen en begrijpen, moet voldoende zijn om je minimaal 8 maanden kwijt te zijn.
@gunthervogler: Haha, ik had je advies moeten opvolgen. George Carlin is altijd +1.
@gunthervogler: Tuurlijk joh, lekker ad hominems strooien. Schuim op de mond. Komt echt volwassen over.
@john4545: je laat mij geen andere keuze met je stelling en argumenten spreek ik al schuimbekkend.
@john4545: yep simplistische oplossingen voor complexe problemen. Dat heeft altijd gewerkt. Vertel mij eens: als we jouw advies opvolgen en niemand gaat meer neuken de komende 100 jaar, hoeveel mensen leven er dan over een eeuw op aarde?
@pomoek: Probeer eerst wat rust te vinden voor hysterische reacties te plaatsen.
@john4545: Ah, ik snap het, ik ben er in getrapt. Hier, een liedje dat speciaal voor reaguurders zoals u gemaakt is. geniet er van. https://www.youtube.com/watch?v=sCNrK-n68CM&t=5s
@john4545:
Daarom heb ik ook geen kinderen.
Wel een V8 (hobby) en 6-in-lijn (daily) maar zelfs dan ben ik nog ‘groener’.
via Android app
@bertorelli: ok, laat jouw auto hele dag lopen met jouw hoofd bij de uitlaat. En dan hetzelfde naast mijn auto. Kijken wanneer je je beter voelt.
@stfu: Je snapt de vergelijking niet: hij kan 20 V8-autos en 12 6-in-lijn rijden en komt nog niet op een kwart van uitstoot broeikasgassen door 1 kind op de wereld te zetten.

Ik begrijp het, zwartpietdiscussie liet het ook al zien: als het over kinderen gaat zijn bij alle ouders de rede verdwenen.
@john4545: Aja? Ik had de indruk dat bij de Belgische – want dat is al overgewaaid naar hier – ouders – waar ik er één van ben – de mening leefde: who cares ‘bout piet?
via Android app
@john4545: waar haal je die wijsheid vandaan? Productie van normale auto en EV auto is vrijwel gelijk. De voordelen komen dan bij het bezitten ervan.
Je verwacht het niet..
Na een succesvolle start in Nederland mag de A8 Plug in Hybrid de spits afbijten in de Verenigde Staten:

http://static.autoblog.nl/images/wp2016/audi-a8-maxima-startkabels.jpg
@moveyourmind: plus 10 kon niet helaas…
Eu doel is 20%co2 reductie in 2020. Vag gaat 10% van haar jaar productie in elektrische auto’s produceren in 2025. Aangezien elektrische auto’s niet co2 vrij zijn gaat vag dus niets bijdragen aan de reductie.
@pomoek: VAG zal dan rijkelijk achterlopen op de rest, want bijvoorbeeld Jaguar wil in 2020 al 50% van het gamma elektrificeren, Nissan/Renault zijn hard bezig met de volgende generatie Leaf en Zoe, GM heeft de Bolt/Ampera E. De kosten van batterijen gaan hard omlaag en dit soort auto’s worden domweg aantrekkelijk voor 2020. Die verkopen maken dus al 10% uit in 2020, en dus loopt VW (weer) achter. Ze mogen de Amerikaanse overheid op hun blote knieën danken dat ze niet veel later zijn veranderd.

Overigens weet je zelf wel dat EV’s efficiënter met energie omgaan dan ICE’s. Een ICE heeft een rendement van 35%, een EV ±90%. Een EV kan (ja, dat hoeft niet) op duurzame energie lopen, maar zelfs dan is zo’n ding al efficiënter omdat het raffineren van brandstof zeker zo veel energie kost. Dat wordt alleen maar beter als je duurzame energie gebruikt, of atoomstroom (mocht je daar geen probleem mee hebben). Doe dus even je onderzoek.
via Android app
@krisp: en Tesla is de enige met een laadnetwerk. Alle andere merken hebbej niks. Die lopen al 4 jaar achter.
Kalf + put
Verstandig, diesel heeft überhaupt geen toekomst…
@svenska_aeroplan_ab: Omdat Vag te lui of te zuinig is om door te ontwikkelen?
@taxman: omdat ze het de Amerikanen niet meer gunnen.

En nu terug naar het programma. Let’s Make Volkswagen Great Again!
@taxman: omdat de EU- en US-normen voor uitstoot steeds scherper worden, wat moeilijk te combineren is met diesel. En sinds VW/dieselgate wil de EU ook aan de meetkant van de zaak eindelijk gaan sleutelen. Ergo: er is weinig toekomst voor diesel in voertuigen met een sterk variabele belasting.
@svenska_aeroplan_ab: Voor personenauto’s heb je misschien gelijk. Maar van andere doeleinde is er nog geen goed alternatief.
@robert110: vandaar dat de LNG & CNG vrachtwagens zo’n opmars maken. Als combinatie brandstof (Diesel+LPG/LNG/CNG) of het pure spul. En dan zwijgen we nog maar even over transitie brandstoffen zoals GTL,..

Alternatieven genoeg, alleen spelen kosten en actieradius een grote rol in een hard concurrerende markt (vrachtwagens maar ook mobiele werktuigen in branches zoals grondverzet)

Ok. Een elektrische vrachtwagen op de Internationale routes zal je nog niet zo snel tegen komen. Maar ’t rondje om de kerk voor toeleveranciers kan vaak al eenvoudig anders. We zitten echt niet stil!
@rubenpriest: je raadt nooit wat ik hier nu ga schrijven!

Soms kan een clickbait kop boven een artikel nog wel eens iets toevoegen. Maar dit is echt heel erg slecht op deze manier. Dit is geen grappig filmpje van dumpert maar het is een serieus nieuwsartikel waar deze goedkope kop gewoon niet bij past.

Ik zeik niet zo snel over dit gratis blog maar nu wel eventjes. Ik hoop dat je er iets mee gaat doen.
@lekbak: @jackass266: @069ovlov: @viezefreddyw: Wellicht heb ik iets te scherpe koffie gezet deze ochtend ;) De titel is volgens mij nu begrijpelijk voor een ieder!
Goed besluit. Het is ook een achterlijke brandstof voor personenauto’s. Kudo’s voor de amerikanen. Nu wij nog. Weg met die kankerverwekkende roetspuiters voor je neus op de weg.
@buutvrij:
Tuurlijk jonge lekker op stroom rijden die op kolen gestookt word , of nog erger bruinkool dat is een dubbele milieuramp eerst de hele wereld onherstelbaar afgraven en dan nog opstoken.
Laat je maar lekker alles wijs maken door die geitenwollensokkenbreiers die zeggen dat diesel slecht is maar van de winter wel lekker hun houtgetookte kachel aan hebben, die roet die ze dan uit stoten in een week kan een diesel een jaar mee vooruit.
Weet niet wat of wie achterlijker is die brandstof of jij!!
snap het wel hoor, benzine kost in de us ongeveer 2$ per gallon, diesel kost tussen de 2.5-3.5 dollar (fluctueert erg met de seizoenen). Alleen taxi’s en bestelwagens rijden allemaal op benzine, enkel vrachtwagens rijden op diesel. Een diesel kost ook nog een stuk meer in de aanschaf wat bij mij in Virginia ook weer leid tot hogere auto belasting dus het is niet heel erg economisch.
Waarom de diesel in het verdomhoekje? Stinkdiesel, roet e.d. is al lang verleden tijd. Bedrijven als Shell en de overheid verdienen meer aan een liter benzine. Dus diesel moet wijken.
@gustav: ik ben niet achterlijk, dat zal ik je even uitleggen:
Diesel komt uit een olieraffinaderij en die gebruiken stroom en niet zo’n beetje ook. Een gemiddelde olieraffinaderij gebruikt even veel stroom als b.v een stad als Amersfoort. Lekker efficient joh/wat is je punt ook al weer?

70% van electra in NL wordt opgewekt via gascentrales, dus niet via steenkool. Bruinkolen zijn in de EU al 2 deccenia verboden, en da’s maar goed ook voor jou longen. Verder is stroom makkelijk duurzaam op te wekken en diesel helemaal nooit.

Een aantal mensen hebben jou dit nog niet verteld lijkt het, dus leef lekker verder in je eigen (facebook) waarheid. Geitenwollen sokken zijn meestal wél goed geïnformeerd.
@buutvrij:

Dus als het gasgestookt is is het groen?Nee hoor weliswaar geen roet maar wel heel veel co2(wat was daar ook al weer mee?
Volgens tno word er nog geen 20% van het totale stroomverbruik groen opgewekt dus ik zeg stroomgate.
De enige reden dat de overheid iedereen aan de stroom wil is omdat ze dan weer lekker kunnen cashen met accijnzen, je wilt toch geen diesel waar mensen iets plantaardigs in kunnen gooien waar ze geen accijns op kunnen heffen.
Stel je voor zeg.
Dus hebben ze milieudefensie en zo maar voor hun karretje gespannen en die roepen, je mag geen koolzaad verbouwen voor auto’s te laten rijden als er ook voedsel verbouwd kan worden , er is nog zoveel honger in de wereld.
Oh ja datzelfde tno heeft ook een lijst van de 10 schoonste motoren en laat daar nu ook een aantal diesels bij staan zelfs van vw.Enne veel plezier vanavond bij je houtkachel gezellig he.!!
@buutvrij:

Ps ik ben niet van de Facebook generatie jochie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).