Allemaal willen we stiekem een splinternieuwe Audi R8 met V8 in plaats van elektromotor. Oder?
Het is stiekem wel opmerkelijk dat de Audi R8 haaks staat op alles wat je van een Audi verwacht. Sterker nog, de R8 staat eigenlijk lijnrecht tegenover hun slogan ‘voorsprong door techniek’.
De R8 is niet het meest moderne wat er te krijgen is op het gebied van supercars. Maar dat is juist de grote USP van de auto. Geen turbotorren, 48V-generators of grote, zware accupakketten. Er zijn tien eerlijke cilinders die het werk doen, that’s it. Sterker nog, er is zelfs een versie met achterwielaandrijving!
Succes
De R8 is niet zo’n verkoopsucces als zijn voorganger. Supercars zijn sowieso iets minder in trek dan 10-15 jaar geleden. Dat niet alleen, voor het geld van een R8 heb je ook een Ferrari, Porsche, McLaren of een technisch identieke Lamborghini. Audi heeft een goede merknaam, maar die merknamen zijn nog iets ‘meer premium’. Dus geniet van de huidige R8, want er komt geen nieuwe.
Nou, dat is dus niet zo zeker. Integendeel. Dat meldt het uiterst goed geïnformeerde AutoBild. Nu verwacht je dat het dan ineens een elektrische auto wordt, maar dat is dus niet het geval. AutoBild voorspelt dat de Porsche V8 uit de Lamborghini Urus erin gelepeld gaat worden. In dit geval met 700 pk, al dan niet met assistentie van een (kleine) elektromotor.
Dankzij de dubbele turbo’s kan Audi mooi spelen met de afstelling, dus een minder krachtig model zou welkom zijn. Een betaalbare instapper mist nu wel een beetje. Een van de redenen dat de R8 iets minder goed verkoopt dan de vorige is dat er geen goedkopere V8-versie meer is.
Splinternieuwe Audi R8 niet elektrisch
Wel apart, Audi heeft ooit een kleine serie gemaakt van 100 elektrische R8’s, de R8 e-tron genaamd. Over het zustermodel, de Huracán wordt met geen woord gerept. Maar het lijkt er dus op dat we nog eventjes kunnen genieten van een dikke R8 met nog een ‘echte’ motor, voordat ook deze wettelijk gezien niet meer verkocht mag worden.
Op zich is het geen gekke gedachte. Met een V8 kun je je nog onderscheiden, emotie is in dit segment erg belangrijk. Daarbij zijn de aantallen relatief gezien heel erg laag, dus een grote fabrikant als Audi kan het zich veroorloven om zo’n CO2-kanon in de showroom te hebben staan. Porsche hanteert eenzelfde strategie met de 911. Dat model zal als laatste transformeren naar een schonere doch minder leuke aandrijflijn.
Via: Autobild.
mmax zegt
Ik zou nog steeds heel graag een lichtgewicht R8 met de 5 cilinder zien. lijkt me qua milieunormen ook best aantrekkelijk voor de fabrikant
griffendahl zegt
Dus een TT met middenmotor?
PunicaOase zegt
@mmax: gaat net zoveel kosten als een 911 en dan kopen de meeste die laatste.. Maar ben met je eens: dat zou heeeel gaaf zijn!
Charles Taycan 4S zegt
-edit: onderwerp is de Audi R8. AUDI R8. AUDI R8, niet jouw voorliefde voor elektrische Porsches ;-))
Charles Taycan 4S zegt
-edit: reacties die on topic zijn worden geplaatst ;-). Iedereen weet dat jij een ander onderwerp heel veel leuker vindt ;-). Het zou je sieren als je je aan de huisregels kunt houden ;-) –
petroldrinker zegt
Gaaf dat ze toch een nieuwe uitbrengen met ICE, en dat net nu ik opzoek ben naar een 1e generatie R8…. is it a sign? 🙄
redbeams zegt
V8 kan ik alleen maar toejuichen ipv elektrische meuk waar geen motorroffel in zit.
PunicaOase zegt
@redbeams: hoezo “meuk”? Ik hoor en heb ook liever een lekker motorgeluid.. Maar dat betekent niet dat elektrische auto’s rotzooi zijn..
ericc zegt
@punicaoase: zijn ze wel!!
petroldrinker zegt
@punicaoase: maar dat is het wel… althans ik heb er nog niet 1 gereden die ik geen meuk vind….
ater zegt
@petroldrinker: De nieuwe elektrische auto’s zijn zeker geen meuk meer. Heb ze bijna allemaal wel gereden en ben toch wel groot fan van de Audi E-tron GT, Taycan, Mustang Mach-E en de BMW ix3. Tesla vind ik daarin tegen weer minder inderdaad.
petroldrinker zegt
@ater: alle autos die jij benoemd heb ik allemaal gereden, allemaal stuk voor stuk meuk om te rijden vond ik dan rijdt ik liever een oude afgetrapte mercedes taxi ofzo
redbeams zegt
@punicaoase: Hoezo…nou zo denk ik erover en nog velen meer…blijft natuurlijk een mening he 😉
Bastiaan Williams zegt
Waarom een Audi? Waarom dan geen Porsche? Waarom een verbrandings motor? Een Porsche Taycan Turbo is veel sneller, beter en waarde vast.
Dus nee, we willen zeker niet allemaal een Audi R8.
por100 zegt
Dat weet ik nog niet. Straks verkoop je je ICE niet meer in Nederland, maar exporteer je hem naar Rusland of Saudi-Arabië. Natuurlijk wel met de kop eraf kopen
wessel04 zegt
@Bastiaan Williams: prima, succes met je Taycan.
rikus zegt
De Porsche V8 uit de Lamborghini Urus in de Audi R8. Het is een heerlijk blok, daar niet van.. Maar ze snappen daar zelf toch ook wel dat het niet zo lekker bekt.
HZW zegt
De Porsche V8 EA825 uit de Lamborghini Urus, (en Bentley’s en Audi’s) is net zo veel een Audi motor als Porsche motor en is nauw verwant aan de door Audi ontwikkelde 3.0 TFSI V6.
rikus zegt
@HZW: Klopt. En zoals ik al zei: heerlijk blok. Maar je kunt toch niet ontkennen dat het niet lekker bekt? Het is geen motorblok waar je je voor hoeft te schamen. Je kunt gewoon zeggen dat het een Audi blok is. Ipv een Porsche in een Lambo bla bla.
wessel04 zegt
Hulde voor de veelcilinder!
flyerbunch zegt
Emotie is idd wel zoiets dat je niet meer hebt met menig EV. Ik heb het dan over dat geluid uit de ronkende uitlaten en het trillen door je stoelen in zo’n sportwagen. Dat is toch ff anders.. toch knap van Audi dat ze dit nog eventueel zouden doen en benieuwd wat ze er van gaan maken.
HZW zegt
Nu Audi een U-turn lijkt te maken, met de als dood verklaarde R8, ben ik benieuwd of Audi ook een U-turn gaat maken met de eveneens als dood verklaarde Audi TT.
Beide modellen verkopen alles behalve dan goed en werden beide geen toekomst toe geschreven.
Ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.