
Vooruit dan maar, we doen nog een Audi S4 tunertje. Ditmaal heeft Zwitserse tuner Sportec de Audi S4 Avant onder handen genomen en ‘m flink meer vermogen gegeven, maar nauwelijks sneller gemaakt.
Standaard is de 3.0 TFSI in de S4 goed voor 333 pk en 440 Nm koppel. Daarmee sprint je in 5,2 seconden naar de 100 km/u en de top is begrensd op 250 km/u.
Na de behandeling van Sportec heeft de auto 425 pk en 520 Nm koppel. De sprint naar 100 km/u wint met deze 92 extra werkpaarden slechts 0,1 seconde en de top is nog altijd begrensd op een naar Duitse begrippen brave 250 km/u. Waarom dan toch zoveel moeite?
Sportec heeft ervoor gezorgd dat het vermogen een stuk gelijkmatiger over het toerenbereik is verdeeld (zie onderstaande grafiek). Dit heeft een positief effect op het karakter en het rijgedrag van de auto, want de auto hoeft om dezelfde prestaties te leveren minder hard te werken. Verder kan de stationwagen 30 mm worden verlaagd en wordt desgewenst een sportuitlaatsysteem gemonteerd. Natuurlijk ontbreekt een setje sloffen niet, verkrijgbaar in maat 19 of 20 inch. Prijzen van deze voorkeursbehandeling worden op de website van Sportec niet vermeld.
Moet het wat jou betreft toch echt sneller, dan kun je bijvoorbeeld bij Abt of MTM aankloppen. Beiden tuners zorgen ervoor dat de S4 in 4,6 tellen aan de 100 km/u zit en bovendien topt op minstens 280 km/u.









Het verloop mag dan wat netter zijn, maar de stopwatch wil ook wat ;)
Zeer dikke en mooie auto .Op de velgen na.Jammer weer
ik ga wel naar MTM met mn S4, toch liever die 4,6 sec acceleratie :D
@ Stefan-venema
5.2 sec hoor je mij net klagen
@mb:
Die velgen zijn dik man.
Verder zal de auto absoluut soepeler aanvoelen, alleen is het wel jammer dat hij niet een stuk sneller optrekt, die sensatie is namelijk ook heerlijk.
Maar 0,1 seconde sneller? Dat kan toch bijna niet met dat koppel en dat vermogen? Beetje vreemd…
@Sorcerer:
Is lezen echt zo moeilijk? Is het dan echt nodig om anderen te irriteren met je domme opmerkingen? Werkelijk?
Tss… Al die cijferneukertjes hiero… :roll:
Ontopic: dit is nog eens finetuning! Elk bedrijf doet er zo veel mogelijk aan om een stijgende te hebben zo vlak als een biljarttafel, komt Sportec ff af en doet het beter dan Audi zelf! :P Mijn complimenten! :)
@ mezelf
Natuurlijk niet élk bedrijf, but you get the idea. ;) Voor een sportsedan vinden de Duitse drie het alvast een cruciaal punt.
Van 120-160 km/u 3 seconden sneller dan de ” standaard” S4: begrijpen jullie het nu ?!
Is het zoveelste getunede saaie duitse hok nou zoveel boeiender en nieuwswaardiger dan een compleet nieuw model van Acura dat er op z’n minst opmerkelijk uitziet..? Autoblog, breng eens wat echt nieuws. “lekker boeiend” werd er gezegd maar is dit zo boeiend? Of is een Rio sedan dat hier niet komt ook veel boeiender dan een lelijk ding van Acura?
@mcw: je krijgt het publiek dat je verdient en dat bestaat hier voor een – veel te groot – gedeelte uit kinkels die al het “autonieuws” van merken die in hoog aanzien staan bij het crapuul van deze wereld als zoete koek slikken
Een paar dagen geleden heb ik nog een TT gezien met een opzichtige bodykit en Sportec opschriften. Zou mooi geweest zijn, als ie niet zo opzichtig was…
Sportec is over het algemeen nogal bescheiden met hun vermogens en prestatiecijfers. En als je erom vraagt, halen ze die begrenzer echt wel weg.
Dit is nou tuning hoe het is bedoeld.
Niet alleen maar brute power, wat meestal ook gepaard gaat met een turbogat zo groot als een maankrater.
Wat Sportec hier doet, vind ik nou echt goed.
@BananaFlip:
Een turbogat zal je niet vinden in een auto die een motor met compressor heeft…
@ R8
Wat ik bedoel is dat simpele en brute tuners er gewoon maar een enorme turbo of supercharger op schroeven maar geen oog hebben voor bijvoorbeeld de mate waarin het vermogen en het koppel stijgt.
Ist es Audi-woche diese woche????
Echt een mooi apparaat zoals die er hier bij staat :D