We gaan kijken wat je kunt kopen als je op zoek bent naar een sportieve caravantrekker!
Het zal je maar overkomen: je koopt de auto waarvan je denkt: ja, dat is precies wat ik zoek! Om er naar een paar weken achter te komen, dat je een kat in de zak hebt gekocht. Het gebeurde Autoblog-lezer Randy. Hij had een Renault Mégane Gran Tour GT 2.0 Turbo gekocht. Precies de auto die hij wenste. Helaas bleek er een onoverkomelijk euvel (we zijn erg benieuwd wat het was…) te zijn, waardoor Randy gelukkig de koop ongedaan kon maken. Nu had Randy heel erg specifieke eisen, waarmee het nog weleens lastig kan zijn om een exact dezelfde auto te vinden. Zijn vraag aan ons: wat is nog meer goede optie?
Het moet een sportieve caravantrekker worden. Leuk genoeg voor Randy, maar verstandig genoeg voor het gezin en de vakanties. De auto moet niet te oud zijn, minimaal uit 2010 (dus maximaal 11 jaard oud). Het trekgewicht moet minimaal 1.250 kg bedragen. Zijn caravan weegt 1.100 kilogram, maar je wilt wel ‘iets’ over hebben. Kortom, wat zijn de opties?
De wensen en eisen voor een sportieve caravantrekker voor Randy kun je lezen in onderstaande tabel:
Huidige auto’s vorige auto’s: | Citroen C3 1.6 16v Exclusive (2002) en Renault megane grandtour 2.0 TCe 180 GT (2011) |
Koop / Lease: | Koop |
Budget: | 8.500 |
Jaarkilometrage | 12.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf: | Koop ongedaan gemaakt |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen, 2 kinderen (2 en 4 jaar oud) |
Voorkeursmodellen: | Mégane, Lancia Delta Di, Focus EcoBoost |
No-go: | Alles met TSI, TFSI, DSG of THP. |
Hyundai i40 Wagon 2.0 GDI Blue Business Edition
€ 9.000
2011
165.000 km
Trekgewicht: 1500 kg
Kennen we de Sonata nog? Het is een auto die we geregeld over het hoofd zien. Dat is deels terecht. Het is namelijk een auto die nergens écht in uitblinkt. Het rijden is niet écht sportief, maar zeker niet zompig. De ruimte is meer dan voldoende in deze Hyundai. De motor is met 155 pk nét sterk genoeg.
Maar zo’n i40 is ietsje zwaarder en de motor heeft aanzienlijk minder koppel dat bovendien later geleverd wordt. Het interieur is niet zo crisis-spec als Hyundais van weleer, maar echt verzorgd en ‘rijk’ voelt het niet aan. Het is vooral oerdegelijk. Dat geldt voor de gehele i40: ze staan zeer hoog aangeschreven als het gaat om betrouwbaarheid. Deze auto koop je omdat je een gewoon een keurige auto wilt hebben en er de komende jaren niet naar om wilt kijken.
Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost Titanium 182 pk (DYB)
€ 8.750
2012
135.000 km
Trekgewicht: 1.500 kg
We gaan verder met de volgende optie, de Ford Focus EcoBoost. De 1.6 motor met 182 pk is een fijn blok om mee onderweg te zijn. Voor een turbotor pakt ‘ie goed op en er zit serieus wat kracht in waarmee je mensen kunt verrassen. Het verbruik valt bij normaal gebruik heel erg mee. Uiteraard Ford was er vroeg bij met de EcoBoost-motoren als het gaat om leuke downsize-motoren. Dat wil niet zeggen dat ze foutloos zijn (check hier het Ford Focus aankoopadvies), overigens. De problemen zijn echter niet van het THP- of TSI-niveau. Qua rij-eigenschappen staat de Focus normaliter op een vrij hoog plan, alhoewel deze generatie meer een allrounder is, dan de vorige twee generaties (de DBW en DA3).
Het interieur is op zich goed, maar de materialen zijn ‘zo zo’. Het design is wel origineel, maar heel erg mooi oud wordt deze niet. Een keurig totaalplaatje. De uitvoering (kleur, wielen) kunnen deze auto ‘maken’ of ‘breken’. Zilvergrijs met kleine wieltjes is ‘meh’, maar een set nette 18” velgen en een leuk kleurtje doen ‘m goed. Een Focus ST Wagon importeren uit Duitsland kan bijna voor het geld, maar die auto heeft een centrale uitlaat. Een gemiste kans, anders was het wellicht de ultieme sportieve caravantrekker!
Mazda 6 Sportbreak GT-M Line (GH)
€ 8.500
2011
170.000 km
Trekgewicht: 1.500 kg
De nieuwste Mazda 6 komt alleen in de buurt met diesel én hele hoge kilometerstanden. In plaats daarvan kun je ook kijken naar een facelift-model van de tweede generatie Mazda 6. Zeker met de 2.5 motor is het een uitermate fijne auto. Het is een typische Japanse grote viercilinder: onderin voldoende krachtig, een prettige reactie op het gaspedaal en lekker snerpje boven in de toeren.
De wegligging van deze Mazda is bijzonder prettig: sportief, direct en stabiel. Zeker met grotere wielen (ziet er geweldig uit!) Is het voor sommigen ietsje aan de harde kant. Het nadeel, de 2.0 is aanzienlijk minder leuk, minder krachtig en kom je veel vaker tegen in dit budget. Die 2.5 maakt van de Mazda 6 een echt leuke auto, in plaats van gewoon een goede auto. Qua betrouwbaarheid (Mazda 6 aankoopadvies) zit het wel snor.
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Sport (J)
€ 8.650
155.000 km
2011
Maximum trekgewicht: 1.400 kg
Ook bij Opel kun je kiezen uit twee smaakjes. De Opel Astra is eigenlijk meer dan voldoende. Je voelt ook dat de Astra al behoorlijk zwaar is, bijna op Laguna-niveau. Het wordt vaak als nadeel gebruikt, maar in dit geval zijn er voordelen. Er zijn weinig C-segment auto’s die zo volwassen en stabiel aanvoelen als deze generatie Astra. Sterker nog, zelfs zijn opvolger (de Astra K) heeft dat net iets minder (alhoewel die Astra iets leuker is om te rijden). De 1.6T motor is goed voor 180 pk.
Over de lange afstanden en met een sleurhut erachter is de Opel prettiger dan de Renault. De Renault is weer leuker op de Franse binnenwegen als je de caravan hebt afgekoppeld. Het interieur is ook fraaier en beter afgewerkt dan dat van de Renault. Goede zitpositie ook. Stiekem is deze Opel Astra dus gewoon een heel sterke aanbieding. De Insignia kun je ook prima vinden in het budget, maar dat is niet echt een sportieve caravantrekker. Check hier het Opel Astra Aankoopadvies!
Mercedes-Benz C180 CGI Estate Avantgarde (S204)
€ 8.450
2010
165.000 km
Maximum trekgewicht: 1.800 kg
Ja, je zit aan de onderkant van wat mogelijk is bij een C-Klasse. Maar hey, zo’n Mercedes is dus wél mogelijk. We vonden diverse C-Klasses in het budget. Een dikke zescilinder met AMG-aankleding gaat niet lukken met de restricties. Een écht sportieve caravantrekker is het dus niet. Maar de C180 CGI is zeker niet verkeerd. Met 156 pk is het geen strepentrekker, alhoewel je ze relatief eenvoudig naar 190 pk kunt tillen.
De S204’s sturen bijzonder prettig. Misschien wel beter dan een 3 Serie. Het nadeel is de uitrusting: die kan erg tegenvallen. Een premium-merk staat niet gelijk aan een merk waar ze alle uitrusting standaard meegeven. De zitpositie is uitmuntend, voor lange mensen wellicht wat krap (zeker met dakraam), maar je zit veel lager en relaxter dan in de C-segment hatchbacks-waar-ze-een-station-van-hebben-gemaakt. Bekijk hier het Mercedes C-Klasse aankoopadvies.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Distinctive (940)
€ 8.950
2011
135.000 km
1.300 kg
Als je iets Italiaans wilt, kun je twee kanten op gaan. De Lancia Delta of de Alfa Romeo Giulietta. De Lancia Delta kun je krijgen met de 1.7 turbo met 200 pk. Deze is altijd gekoppeld aan een automaat. De Giulietta is een fijner rijdende auto. Voor 8.500 gaat een Quadrifoglio niet lukken, maar een nette 1.4T met 170 pk is geen enkel probleem. Je kan echt leuke uitvoeringen vinden voor dat geld, ook met leer, grote wielen en lekker wat opties. Iets dat de Alfa ook nodig heeft.
De Giulietta is op zich een fijn rijdende hatchback, maar de auto onderscheidt zich minder dan de zijn voorganger dat deed. Wel is de Giulietta aanzienlijk ruimer dan de 147. Mocht je bang zijn voor typische Alfa Romeo-betrouwbaarheidsissues, dan hebben we goed nieuws. Er zijn wel wat aandachtspunten (Alfa Giulietta aankoopadvies), maar ten opzichte van de 159 is een Giulietta aanzienlijk betrouwbaarder.
Renault Megane Grand Tour GT 180
€ 7.950
2010
140.000 km
Maximum trekgewicht: 1.300 kg
In principe heb je al de juiste keuze gemaakt met de Renault Mégane GT. Je hebt net even wat meer vermogen en koppel (met potentie voor meer! ) én het is een leuke verpakking. De uitvoering vind je dikwijls in de gave blauwe kleur. Daarnaast heb je een sportiever interieur, dat verder vrij sober is qua opzet. Wel merk je dat ze hun best hebben gedaan aan hetgeen dat er toe doet: rijden! Het stuurgedrag, weggedrag en de prestaties zijn bovengemiddeld goed. Qua betrouwbaarheid zijn er wat aandachtspunten (Renault Mégane Aankoopadvies), maar schokkende dingen zitten daar niet echt tussen.
Het is typisch Frans: niet ‘kneiter’-hard, maar met veel absorptievermogen zonder dat het een weke auto is. Top tip: kijk ook even naar de Laguna GT. Die is er ook als hatchback of stationwagon en weegt zo’n 100 kilogram meer. Slechts 1 categorie qua MRB, dus. De Laguna mag als Gran Tour méér trekken, maar heeft opmerkelijk genoeg een kleinere bagageruimte, ook met de bank naar beneden.
YOLO: Nissan Stagea RS-Four V
€ 8.450
1999
135.000 km
Maximum trekgewicht: 1.400 kg*
We gaan door met een échte Yolo als je een sportieve caravantrekker zoekt: de Nissan Stagea! Wie kent ‘m nog? Het is een auto die enkel en alleen als stationwagon is geleverd. De Stagea is min of meer een ‘wagon-versie van de Nissan Skyline. Dit betekent dat je ‘m enkel en alleen kunt krijgen met het stuur rechts. In dit geval gaat het om de RS-Four V, een sportief-luxe variant met automaat. Dat is een viertrapsautomaat met koppelomvormer die niet heel erg sportief is. Maar met een automaat is het wel iets eenvoudiger om met het stuur rechts te rijden. Nog een voordeel: je kunt niet een portie sodium en transvetzuren in de McDrive van Restaurant De Gouden Bogen halen. Lekker gezond, dus.
De RB25DET-motor meer dan voldoende koppel en vermogen. Met enkele modificaties kun je hier een absoluut monster van maken. Qua betrouwbaarheid is roest het belangrijkste. Gelukkig is het een typische auto voor petrolheads en is er erg goed voor gezorgd. Wel is het even uitkijken qua modificaties: op zich leent de auto zich er erg goed voor, dus check of het op de juiste wijze is uitgevoerd. Betreft de asterisk, standaard mag de auto 1.400 kg trekken. Dat kan hoger worden als je de koelingcapaciteit van de transmissie aanpakt, maar is dus niet nodig.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Johanneke zegt
Haha die no-go’s, lijkt wel of ik het heb ingevuld. Denk dat ik voor de hyundai zou gaan. Geen turbo, kan ook niet kapot.
Crosscabouter zegt
Die Hyundai is niet vooruit te branden. Mijn broer heeft hetzelfde blok in zijn Kia liggen. Betrouwbaar ja, maar ik ging niet voor mijn plezier met een sleurhut rijden.
Ik zou voor de Laguna 3 GT gaan. Alleen die vierwielbesturing levert wat huivering op. Of de Focus 182. Iets meer verbruik, maar wel een grote grijns.
bernoulli zegt
De Mazda6 van dit type heb ik toendertijd (2008) overwogen als leaser. Ook uitgebreid mee gereden. Inderdaad een prima keuze als je op zoek bent naar een sportief rijdende, lichtvoetige auto. Toch heb ik hem niet gekozen, omdat het ook een behoorlijk rumoerige auto was. Veel geluid van wind, motor en banden. D-segment onwaardig. Ik heb toen uiteindelijk de Mondeo 2.0 Titanium X gekozen. Die zou ik nu weer adviseren. Alleen dan met de 2.5T. Of een latere 2.0T of 1.6T (facelift). Een tikkie minder sportief dan de Mazda, maar wel een stuk volwassener. En kies je een S-Pack, dan heb je ook niet dat glimmende dash.
https://link.marktplaats.nl/m1712567123?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Crosscabouter zegt
Goeie tip die MP advertentie.
bernoulli zegt
Ja, handgeschakeld zie je niet veel met dit blok.
En de trekhaak is mooi weggewerkt.
jarnobakker zegt
@bernoulli: ik heb dit blok in mijn S-max liggen. Heerlijke auto . ik denk dat je de caravan bijna niet voelt. Alleen lust hij wel een slokje
redbeams zegt
Zou voor de mazda 6 gaan of eventueel een ford mondeo ipv focus.
bakboord1 zegt
Dit is neem ik aan dezelfde persoon als die laatst in de comments al vertelde over zijn megane met problemen en nu heel happy is met zijn Citroën.
Jammer dat tussen de aanvraag en dit artikel net iets te veel tijd zit.
Ben nog steeds wel benieuwd naar wat het verborgen gebrek was en ook hoe hij daar dan toch zo snel is achtergekomen.
Richmond zegt
Dat is sowieso met deze rubriek. Als je hem invult is het omdat je nu het advies wil, je bent er nu mee bezig en niet om over een paar maanden het advies te krijgen als je de auto al hebt,
willeme zegt
@bakboord1 en @benja01: Deze aanvraag was afgelopen week binnengekomen. Juist om te voorkomen dat het mosterd na de maaltijd wordt, behandelen we eigenlijk geen oudere aanvragen. Helaas kunnen we niet alle aanvragen behandelen. Er komen per week veel aanvragen binnen en de rubriek is er slechts 1x per week. De enige uitzondering om een ouder advies mee te pakken is als het een aparte aanvraag is die vanwege overlap niet direct behandeld kon worden, maar dat komt tegenwoordig bijna niet meer voor. We mailen dan eerst de aanvrager om te checken of diegene nog op zoek is, overigens.
bakboord1 zegt
Dan was de aanvrager of extreem besluitvaardig of toevallig twee megane’s met motorproblemen in een week op autoblog.
Hoe dan ook is deze rubriek altijd een handig naslagwerk merk ik. Regelmatig staat deze rubriek in mijn Google hits als ik iets meer wil weten over een bepaalde auto.
jarnobakker zegt
@willeme: snap ik helemaal.
randy zegt
Ontzettend leuk om jullie lijstje te lezen!
Dank je voor de moeite!
kniesoor zegt
@bakboord1: 1e alinea : precies, dacht ik ook toen ik het verhaal las. Diegene is inmiddels overgestapt naar een DS4 met 200 peekaa THP motor, als ik me goed herinner.
vaakbenjetebang zegt
@amghans: de THP die op de no-go-lijst staat? Bijzonder.
saxoke zegt
@vaakbenjetebang @amghans: k heb zelf wel eens een lijstje ingestuurd (waar door AB niets mee gedaan is) en daar had ik ook een nog go instaan omdat die hoog op m’n eigen lijst stond. Door een no go op te geven, kan je ook eens andere voorstellen tegen komen. Mijn no go was toen de Cupra omdat ik alternatieven zocht, terwijl de cupra anders zo wie zo in de lijst zou gestaan hebben. Uiteindelijk is het een Cupra geworden, omdat er gewoon te weinig alternatieven waren/zijn.
vaakbenjetebang zegt
@saxoke: Dat is wel een omweg, maar het zou kunnen. Zelf zou ik dan een aankoopadvies aanvragen in de trant van: “alternatieven voor een Cupra” of in mijn eigen geval: “praat me uit een Elise” – om dan vervolgens toch lekker te kopen wat je al van plan was.
willeme zegt
@saxoke: soms zijn advies-aanvragen dermate ‘strak’ dat er maar één of twee mogelijkheden zijn als je de wensen en eisen aan wilt houden. We moeten er natuurlijk wel een leuk artikel van kunnen maken ;-).
randy zegt
En dan is zeker gelukt! Wederom een mooi stukje leesvoer.
willeme zegt
@randy: dankjewel! En veel plezier met je auto!
saxoke zegt
@willeme: dat doen jullie keer op keer weer. Prachtige artikelen
willeme zegt
@saxoke: Thanks!! Altijd leuk om te mogen doen ;-)
dees zegt
De Nissan is alleen de krijgen met het stuur rechts, niet links.
kevertje zegt
Wat een geluk dat Randy geen EV in gedachte had. ICE’s zat om z’n wensen in te vullen maar op peperdure Lithium-ionen geraakt hij nauwelijks tot aan de grens. We zijn er toch nog niet helemaal denk ik dan zo. Nu niet en het zal nog wel even duren.
faalhaas zegt
Ik heb de 8 jaar lang(160.000km) de 6 gehad met 2.0 enige kwaal is de slepende remmen. Voor de rest prima auto aan gehad.
randy zegt
Ik was vergeten dat ik deze had ingezonden. Wel leuk om te lezen dat alles wat hier aangedragen is ook mijn scherm heeft gepasseerd. Het motor probleem begon met een storingsmelding dat er een fout wat met de timing tussen de krukas en de nokkenassen. Daarna de auto naar de locale dealer gebracht om er naar te laten kijken. Hier kwam aan het licht dat een van de sleufjes op de kopse kant van de nokkenas was afgebroken. Waarschijnlijk door een fout van een monteur tijdens de distributie wissel. Meneer, er moet een nieuwe motor in werd mij verteld. Kosten 3500 euro. Hierna het de auto garage waar ik de auto gekocht heb (aan de andere kant van het land) de auto opgehaald. Ik had ze toen 2 weken gegeven om het probleem op te lossen. Helaas is dit niet gelukt. En kreeg ik na 1 1/2 week mijn geld terug.
Crosscabouter zegt
Helder verhaal en netjes opgelost door het autobedrijf.
Mocht je trouwens een Delta overwegen laat dan de 200pk versie voor wat het is. Een tempeliers is er een matige drinker bij. De 1.4T met 150pk is al wat ouder, maar wel bulletproof.
Maar volgens mij is de toptip hierboven al gegeven met de mp advertentie van de Mondeo.
randy zegt
welkom01
vaakbenjetebang zegt
@randy: Goed wachtwoord heb je!
randy zegt
Mijn nieuwe aanwinst is toch een thp geworden. Wel de 200 pk variant in een 2011 Citroën DS4 in de sport Chic uitvoering. Waarom toch een thp? Na wat studie lees je dat de motor eigenlijk best mee valt mits bepaalde dingen netjes gedaan zijn. Regelmatig onderhoud (jaarlijkse oliebeurt) is een van de belangrijkste. De auto had een goede en complete onderhoudshistorie met de laatste 10000km een nieuwe hoge druk brandstofpomp, remmen rondom en een inlaat traject reiniging. Dus alle grote kosten waren al gemaakt bij deze auto. Verder is mijn broer meegeweest om een proefrit te maken. Hij is een ervaren monteur bij een Citroën dealer. Dus de auto gekocht. Inmiddels alweer 3000km gereden met deze auto. Wat een feest is dit. Baden in luxe, voldoende vermogen en een verbruik wat ook nog prima is.
jarnobakker zegt
@randy: goeie keus. Mijn zwager rijd al 7 jaar in een peugeot 5008 met 1.6 thp. Nooit wat mee gehad . als je maar netjes onderhoud doet.
saxoke zegt
@jarnobakker: tijdig onderhoud, en er niet als een ouwe kloon mee rijden. Toeren maken met dat ding en niet op 2000tr schakelen (dat doe je “want ie heeft toch koppel genoeg”). Daar rij je de vuiligheid mee het blok in. Kameraad van me heeft een 156pk THP in z’n C5 gehad. Warm rijden en door rijden en ie gaat niet kapot. Enkel de ketting was preventief vervangen bij hem.
jarnobakker zegt
@saxoke: geld voor alle auto’s met direct injectie. Zo nu en dan na het warm rijden een keer flink lostrekken. Helaas heeft mij dat van laatst een flinke bekeuring opgeleverd😥
saxoke zegt
@jarnobakker: ik vermoed dat de bekeuring goedkoper is dan de dure herstelkosten.
tortuga zegt
@randy: is die witte op gespot van jou?
randy zegt
@tortuga: klopt.
MarcoM zegt
Ik mis de V70, die heb je voor dat geld ook in een T5 uitvoering, lekkere 250 pk en fijne roffel.
p993 zegt
@marcomanta: die mis ik ook regelmatig in lijstjes hier…weinig aandacht voor want niet Duits en (onterecht) oubollig imago…maar wat een auto! Vooral als trek auto.
willeme zegt
@p993: dat komt door de eisen. De V70 is stiekem best duur en valt het uit budget in veel gevallen (of als ze betaalbaar zijn, hebben ze te veel gelopen of zijn ze te oud).
p993 zegt
@willeme: i c. Dank voor je reactie!
hippopotamus zegt
Hij is genoemd, en ik ben er erg blij mee: de Laguna III GT. Ik hou het ondertussen nog wel in de gaten, maar er komt maar zeer zelden een station op marktplaats.
net10 zegt
De Renault Megane 3 GT met 180 pk is gewoon een hele goede keus.
De al genoemde Renault Laguna 3 met 205 pk is ook een hele goede keus.
Ze staan bekend als heel degelijk en betrouwbaar.
wigboldus zegt
Ik reed laatst in de focus van mijn zwager, nou dat vond ik echt geen fijne auto.
Zelf zou ik mijn auto eerder aanraden als lekkere caravan trekker.
Een Saab 9-3 van die leeftijd is er af en toe te vinden voor die prijs (zelf in ieder geval gelukt)
De 2 liter turbo motor is bere sterk (1.8t is ook een 2 liter turbo motor)
Met wat softwarematige tuning kun je er nog veel meer uit halen.
Mijn is met alleen softwarematige optimalisatie nu ruim 240pk/400nm
Opgegeven trekgewicht is 1600kg.
Verder heerlijk comfortabel en stil, bij 100km/u in de 6e versnelling maak je ook slechts 1800 toeren, maar kun je al vol genieten van het maximum koppel.
Het is een benzine, maar met al dat koppel al onderin is het net een diesel, maar trap je het gaspedaal lekker is, weet je dat het een heerlijk benzine blok is.
Nog een voordeel, ik heb een BioPower, en vele Saab’s zijn dat.
In Frankrijk of Zweden rij je spotgoedkoop met je caravan.
In Frankrijk ligt E85 nu rond 50-70 cent per liter, in Zweden lag het dacht ik op 80-90 cent per liter.
(Helaas is E85 is Nederland ook 2 euro per liter en slecht verkrijgbaar)
Een ander alternatief waar ik eerst zelf aan dacht was een Volvo, maar dan 1 met een echte Volvo motor en het liefst zo’n heerlijke 5 cilinder :)
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een lekker hoekige V70, kun je ook genoeg camping spullen meenemen in kofferbak.
Niet te vergeten, het zijn heerlijke reiswagens!
Misschien voor die prijs iets ouder of meer kilometers, maar ik vindt het beter rijden dan de opgegeven modellen.
En zowel Saab als Volvo zul je nog meer waarderen bij een ongeluk, dan weet je waarom ze zo duur waren om te maken.
slickrick zegt
Enige logische keuze om een caravan te trekken is een diesel
ethylestra zegt
@slickrick: eens
randy zegt
@slickrick: daar ben ik het niet mee eens. Het hele jaar moet je bij de belastingdienst met de brillen bloot voor die 2 tot 3 keer dat je een caravan gaat trekken. Ik heb nu een leuke dagelijkse auto op benzine, die toevallig ook een sleurhut kan trekken. En dat doet ie verrassend goed en relatief zuinig met 1 op 10 gemiddeld.
FrLW68 zegt
De Ford Focus 1,6 ecoboost 150pk modeljaar 2012 is caravantrekkers van het jaar geweest. Met 240nm is dit de ultieme caravantrekker voor een caravan van 1200kg. Je mag tot 1500kg trekken.
En het sportieve model uit Duitsland waarop ze doelen, met middenuitlaat, hoef je niet te kopen.
randy zegt
Ik heb nu met de ds4 200pk en 275nm. Meer is altijd beter toch? 😉
tourannetje zegt
Een beetje leuke Suzuki Kizashi lijkt me wel wat. 1700kg trekgewicht, of zo, Wel even doorzoeken maar voor 8700,- heb je er een. Beetje afdingen