Sprintrace: Tesla P85D vs Ferrari en Lamborghini – wie wint?

Auteur: , 46 Reacties

Als je supercarvermogens in een EV stopt, dan komt natuurlijk ooit het moment dat je het tegen supercars moet opnemen. Kan de AWD Tesla Model S P85D ook hier zijn mannetje staan, of zit zijn dikke buik hem in de weg?

Aventador vs Model S P85D

De 0-100 tijd van 3,2 seconden moet voldoende zijn om bijna alles dat geen Veyron of GT-R is in het stof te laten bijten, maar we weten dat sportauto’s echt in hun element komen als er toeren worden gedraaid, en er van het relatief lage gewicht geprofiteerd kan worden.

De eerste race is tegen een Ferrari 550/575, een Italiaan op leeftijd met een handbak en minder dan 500 pk. Dat moet nog te doen zijn:

Daarna zet de filmer de Model S echter tegenover zijn eigen Aventador, met een identiek vermogen, en documenteert dit sprintje ook een stuk beter. Overigens wordt bij de Aventador de Thrust Mode (lauch control) achterwege gelaten, om het gevecht eerlijk te houden:

Overigens: de P85D is gekocht door Allen Wong, een app-ontwikkelende twintiger met weinig cashproblemen. De auto is dan ook niet voor hem, maar een kerstcadeau voor zijn moeder, die nu nog een oude Corolla rijdt. Lievvv.



46 reacties

Hij gaf geen headstart aan de ferrari, creerde alleen maar verwarring waardoor het een valse start werd….
Wel lekker om te zien dat het met die sprint wel goed zit, al is de P85 ook al snel zat.
model s is gewoon een prima auto, kost alleen even tijd voordat het iets betaalbaarder word allemaal. Maar met 300km range, luxe en lekker vlot wil ik er wel mn dagelijks vervoer van maken!
@dutchneon: psies. Een Model S is een gezins-bak, een heerlijke autobahn-cruiser. Grappig om te zien dat een “gezins-bak” bijna net zo snel is als een volbloed hypercar. In de bochten is het een ander verhaal als kan je in een MS een heel behoorlijk stukske sturen. De auto weegt wel 2.1 ton he ;-)
Ik heb het hier gisteren toevallig nog over gehad met een vriend van me. Zoals hij terecht opmerkte: die 3,2 seconde 0-100 is allemaal leuk en aardig, bij de eerste de beste bocht delft de Tesla het onderspit…
@a6jw: appels met peren.. Wie gaat er ook met zo’n bak bochten pakken alsof hij schumi is.. Cruisen met dat ding! Prachtig staaltje techniek
@laulau: Exact, daarom zijn deze filmpjes hierboven ook appels met peren. Ik zie het als een sprintje tegen een Veyron. Ja, met een 8 liter W16 met vier turbo’s ben je sneller dan elke andere auto in een rechte lijn. Maar dat zegt gewoon niet zoveel over een auto. Daarom vind ik de Koenigsegg one:1 veel indrukwekkender dan de Tesla, Veyron of welke “snelle” auto dan ook.
@a6jw: je moet dit niet te serieus nemen he.. Het is toch prachtig om te zien dat een 2 ton zware elektrische auto bijna even snel is (in rechte lijn) als een Aventador.. Tuurlijk zijn het totaal verschillende auto’s, maar toch is het leuk om te zien.
@a6jw: toevallig al een keer een rondje gedaan in een tesla? Dat ding stuurt nog best behoorlijk omdat het echte zware gewicht absoluut onderin de auto zit.
@a6jw: Die kom je nogal veel tegen op de snelweg of niet dan ;)
@a6jw: als je een hyper-car met een gezins-hok zoals de MS vergelijkt wel ja. Aangezien veel auto-journalisten de MS akelig dicht in de buurt van een M5 vinden komen qua sturen is het toch echt geen “oh my god here comes a curve” auto te noemen ;-)
deze energie-verspilling had helemaal niet nodig geweest als Tesla niet had bestaan ..
@lincoln: dan had hij zn geld op een andere brandstof auto kapotgeslagen en was er op die manier ook energie verspild…. de enige energie die hier verspild word is die van mij op jouw reactie :P
@lincoln: temeer daar op elke auto gigantische geldsommen worden toegelegd door overheden i.c. de debiele burgerij
voordeel is dat de Tesla vanaf start al zijn newtonmeter heeft. Maar hoeveel keer kan je zo een sprintje doen tov bij de Lamborghini?
@Jantje_555: Zolang je hem oplaad blijft de Tesla het tot in de eeuwigheid doen, bij de Aventador kun je na een keer of 10 je koppeling laten vervangen.
@motoragent:
Na 2x wordt de tesla al begrenst en ben je al nergens meer….
@itest:
Wat begrijp jij niet aan (als je hem blijft opladen)..?
@tupperware:
Ik weet niet waar jij dat ziet staan maar hij zei ‘zolang je hem oplaad’ , dat is wat anders dan als je hem blijft opladen. Die koppeling kan je ook blijven vervangen en dan blijft ie ook gaan.
@motoragent: Nope. Aventador heeft bak met dubbele koppeling.. Zolang het ding tussendoor f opnieuw wordt volgetankt kan je dit soort sprintjes blijven doen zonder probleem
Ook geen corsa-mode, de tesla is zeer snel dat zeker. Maar de aventador mag niet in de snelste modus worden gezet omdat de tesla dan niet meer zo indrukwekkend lijkt ofzo?
@maseratizzzzzzzz oops dubbele reactie.
@maseratizzzzzzzz: Dubbele reactie die toch compleet anders is ;)! Herken het, soms wordt je reactie pas getoond na een aantal minuten. In de App is het helemaal raar soms..
Geen launch control? En geen corsa modus? Zo benut je de vierwielaandrijving natuurlijk ook niet en heeft het alleen maar nadelen. Waarschijnlijk mocht het allemaal niet omdat de tesla dan niet meer indrukwekkend leek. Elektrische fietsen, prima. Maar in auto’s hoort het niet.
@maseratizzzzzzzz: Elektrische fiets is prima, maar elektrische auto niet? Elektromotoren in een auto werkt perfect (deze Tesla is daar een prima voorbeeld van), de elektrische fiets is voor luiwammesen die niet de moeite willen doen om een beetje door te trapperen of bejaarden die graag met een levensgevaarlijk tempo over de fietspaden sjezen.
Indrukwekkend, zo’n Tesla. Zeker in het begin van de acceleratie. Ik heb er zelf helemaal niets mee, liever een ‘echte’ motor met zes cilinders in lijn, geen turbo’s en een handbak achterwielaandrijving.
Haha, een elektrische zakenbak trekt sneller op dan een Lamborghini en dan toch miepen omdat ie niet in corsa modus staat?! Het feit dat de Tesla sowieso enorm snel is, is niet indrukwekkend genoeg voor de AB-bezoekers? Man man man. Er is geen enkele auto in die klasse die dit ook kan, dus ik heb hier alleen maar waardering voor. Met of zonder launch control boeit dan toch helemaal niet?

a6jw, de Tesla is dan ook geen sportwagen en kost geloof ik iets meer dan een ton! Wat verwacht je dan? Man man man.
@stfu: ik wist niet dat Rob Geus hier ook op zat. Man man man
Dus in de volgende “Most epic drag race” verwacht ik minstens deze Tesla tussen de andere supercars. Ik voorspel dat hij 3de of 4de zal eindigen.
@stanny: ik gok van niet, want tot ongeveer 160 is die snel, maar daarna niet meer..
Toch wel een geweldig merk Tesla, zorgt voor een revolutie in de autowereld. Zou er graag een rijden voor dagelijks gebruik. Maar er gaat natuurlijk niks op tegen de pure porno van een schreeuwende V12!
@trustmeiamanengineer: NB: Lambo in Corsa mode zou er nog steeds gehakt van maken denk ik.
@trustmeiamanengineer: maakt mij niet veel uit welke sneller is, zolang ie maar beter klinkt ;-)
Ja logies dat de tesla snel weg is, maar als je geen lange afstand mee kan rijden dan vind ik het geen complete auto, ook al trekt hij zo snel op.
@arii: Heb je het nu over de Aventador? Daar zou ik namelijk ook niet graag lange afstanden mee rijden… ik voel het nu al in mijn rug.
@motoragent:
+ dat je met zo’n Aventador ook van pomp naar pomp rijdt als je weet waar die rechter klepel voor bedoeld is..
Is dit die Wong die bijna 2 jaar geleden z’n oude buurmeisje naar school bracht met z’n Aventador zodat zij een keer niet hoefde te lopen en er bij hem iets met z’n zwellichaampjes gebeurde?
Dezelfde :)
Zo starten (film1) en dan jezelf (film2) een professional driver noemen… Hij doet het. De enige auto die ik echt zou willen is die Ferrari. En die is het langzaamst van allemaal. Go figure.
mooi geluid komt er uit die tesla……
een vriend van me had een p85, het vorige topmodel. Heb er een aantal keer mee gereden, enorm indrukwekkende acceratie, maar zelfs bij “gewoon” sportief bochtjespakken viel het gewicht mij wel erg tegen.

Heeft na een 6-tal maanden de auto weggedaan wegens tal van elektrische problemen. Niet starten, schuifdak dat opent als het aan het regenen is, laadpaal die het constant laat afweten… Wat wel mag gezegd worden, de klantenservice van Tesla is fenomenaal: hij heeft de wagen met een behoorlijke kilometerstand volledig terugbetaald gekregen door alle problemen.

@poeperman: dan lijkt het erop dat het een uitzondering is geweest. Helaas bestaan er bij elk merk zulke auto’s. Inderdaad top van Tesla om het zo op te lossen!
Waarom mag de Aventador niet met launch control gebruikt worden? De tesla heeft direct al het koppel tot beschikking, toch? Moet wel zeggen dat die tesla godvergeten snel is!
Boeit me geen flikker welke sneller is, ik wil geluid/ beleving/benzine geur etc etc etc
Die Tesla verliest dat op alle fronten, en dan heb ik het nog niet eens over dat wanstaltige uiterlijk gehad. Weg met die eco meuk!
Toch goed dat meneer Wong dit even getest heeft; had hij toch bijna z’n moeder een auto cadeau gedaan die hij met z’n Lambo niet kan bijhouden :)
Leuk maar voor mij nooit een elekstrische auto, ik ga liever fietsen. De hele charme van het autorijden is weg met een elektromotor.
Mijn petrol hart maakte stiekem toch een klein juichend sprongetje toen de Aventador won.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).