Prijzen Tesla Model S met Dual Motor: dit gaat ‘ie kosten

Auteur: , 52 Reacties

De Tesla met extra grip en een verbeterde range. Wil je hem op Nederlands kenteken zetten? Dit is wat je ervoor mag betalen.

Prijzen Tesla Model S met Dual Motor: dit gaat 'ie kosten

Tesla wist zichzelf vorige week weer eens op knappe wijze in de spotlight te zetten. Met iets triviaals als vierwielaandrijving, nota bene. Dat doen ze slim, want als bijvoorbeeld BMW een model met xDrive introduceert gooien ze er een saai persbericht uit, dat met een beetje geluk hier en daar wordt opgepakt. Tesla laat eerst pr-koning Musk het internet warm maken met een suggestieve tweet, om daarna op een groot event in Los Angeles op het SpaceX-terrein (die ándere hobby van Musk) alle Silicon Valley-volgende techmedia(!) en wat automedia kennis te laten maken met de vierwielaangedreven Model S. Ze mogen netjes op de passagiersstoel zitten en ‘ooh’ en ‘aah’ roepen terwijl een Tesla-meneer de Model S met Dual Motors over een track katapulteert. Levert toffe beelden op en iedereen heeft het over je.

Maar goed, terug naar de Nederlandse prijzen die vandaag bekend zijn gemaakt. De Dual Motors-optie wordt op alle drie de varianten geleverd, beginnend bij de 60D met 360 km range en oplopend tot het P85D-topmodel met 440 km range en een totaalvermogen van 700 pk (470 pk achter, 230 pk voor). Het vermogen van de 60D en 80D bleef met 380 pk gelijk. De prijzen en levertijden vind je in onderstaande tabel.

Wil je weten wat ze kosten met louter achterwielaandrijving? Dan moet je even €3.800 van het totaalbedrag aftrekken.

Specificaties
60D
85D
P85D
Range bij 100 km/u360 km475 km440 km
Vermogen380 pk380 pk700 pk
0-100 km/u6.0 seconden5.4 seconden3.4 seconden
Vmax200 km/u250 km/u250 km/u
Leveringapril 2015april 2015februari 2015
Prijs€ 70.665€ 80.265€ 113.765



52 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Nette meerprijs voor die extra aandrijving en vermogen.
Misschien over een jaar of 5 maar eens gaan kijken, ze zullen vast heel stevig afschrijven.
@jrk68: Mja, maar wil je die nieuwe batterijen betalen?
@heidekonijn: wat is de levensduur van zn batterij als deze in de tesla?
@jrk68: http://www.teslamotors.com/nl_NL/leasing/faq

Hier heb je al een idee van de afschrijving ;)
@utr1984:
Dat ziet er goed uit, ongeveer 39% van de prijs voor belasting na 4 jaar.
Dan zit hij na 5 jaar dus ruim binnen budget.

Voor ons zure konijn, check de garantie voorwaarden wat betreft de accu even, daar ga ik me dus de eerste 5 jaar geen zorgen over maken.
Gelukkig heb je ook totaal geen onderhoudskosten aan zijn ICE concurrenten….
@jrk68: succes met zoeken, over een jaar of vijf zijn de meeste van deze auto’s, die in Nederland vrijwel zonder uitzondering als leaseauto op de weg worden gezet, voor het overgrote deel naar het buitenland (en dan met name Duitsland) geëxporteerd. Voor de leasemaatschappijen is het namelijk zakelijk véél interessanter om die auto’s nieuw met alle subsidieregelingen relatief goedkoop aan te schaffen, en ze na 4 à 5 jaar in de export door te schuiven dan er in Nederland ‘de handel’ mee in te gaan. Datzelfde proces is al jaren de praktijk met de eerste generaties 14% bijtellers (in casu: Prius & Civic Hybrid). Let maar eens op hoe weinig van deze auto’s je nog ziet rijden met een pré 2010 kenteken.
@RRRobert:
Geen punt, dan rij ik toch even naar huis om hem daar op te halen….
@jrk68: ik ben nu bezig met een Model S. Geen 4WD, dat niet. Mag je de mijne wel overnemen straks ;)
Serieuze prestaties, niveautje Panamera Turbo. Twee dingen: 1. heeft ie nu wel een beter interieur? De naden waren huge, afwerking met best veel plastic, en op dat grote scherm na is het ook een beetje kaal.

Tweede punt, waar met geen woord over gerept word: wat weegt deze uitvoering? De gewone was al geen lichtgewicht, en een extra motor plus aandrijflijn zal dat zeker niet lichter maken.
@gtwillem:
Nu kost die Porsche het dubbele van deze in mijn ogen veel mooiere Tesla dus dat is sowieso geen vergelijk.

Een normale model S 85 weegt rijklaar 2108kg en de Panamera leeg 2070kg.
Tel daar bij de Porsche nog even een tank benzine en alle overige vloeistoffen bij op en je zit aardig in de buurt van de twee motorige Tesla. Zoveel weegt zo’n elektromotortje nu ook weer niet….
@jrk68: Een Porsche Panamera Turbo weegt 1970 Kg. Een extra elektromotor weegt wel degelijk een hoop, zeker omdat er nog meer accus bij moeten komen om de range te halen.

Daarnaast heeft de Panamera een schitterend interieur. Het is wel even ‘meer auto’ dan de Tesla. Door het gehele subsidiebeleid betaal je voor een Tesla Model S geen BPM, en bij de Panamera betaal je extra veel. Misschien toch maar een Panamera Hybrid doen, dan ;-)
@gtwillem:
A: Ik heb het gewicht van de turbo S executive genomen, wel zo eerlijk om er een uitvoering tegenover te zetten die qua prestaties en uitrusting een beetje in de buurt komt..
B: er verandert niets aan het accu pakket dus daar komt welgeteld 0 gram bij.
Nu begrijp ik dat je het niet kan verkroppen dat je met de helft goedkopere Tesla beter af bent dan met die wanstaltige Porsche, maar dat is niet mijn probleem.

De Hybrid komt qua prijs wel in de buurt maar kan qua prestaties en ruimte niet in de schaduw van de Model S staan en je blijft met dat wanstaltige uiterlijk zitten.
De Hybrid weegt volgens Din norm 2095kg dus rijklaar wordt dat er ook niet lichter op.

Sorry Willem, je hebt mij in deze niet kunnen overtuigen….
@jrk68: Hoeft ook niet. De executive is een Panamera met lange wielbasis. Dus nog een stukje ruimer. Daarnaast zit de Turbo S zo vol met opties (die je niet eens kunt krijgen op de Tesla) dat dat vergelijk een beetje mank gaat. Dat er geen accus bijkomen is mooi, maar de extra motor is dus toch zo’n 130kg. Nu weet ik ook niet of de Panamera de directe cconcurrent is voor de Model S.

Het is zeker een goede aanbieding, die Tesla, maar voor mij mist ie iets.
@jrk68: porsche panamera gaat ook 2x langer mee
@gtwillem: +132 kg. Staat in het vorige artikel.
@stanny:
Dat is inclusief autopilot en dit lijstje van upgrades.

Seat comfort improvements and taller headrests for whiplash protection
Improvements for a quieter cabin
Wider rear door opening
Electrically opening, self-closing charge port door on Dual Motor Model S (delivered with Dual Motor Model S)
Increased visor size and larger vanity mirror
Parcel shelf and front trunk cargo net now standard
Air ionizer and carbon filter for cabin air purity
Updated steering column control module
Updates to Alcantara interior trim, such as wrapped roof bow and top pad
Daar zitten ook nog zaken bij die extra gewicht met zich mee brengen.
Dus de D achter de naam van de Model S staat voor het subversie en de P voor het getal staat voor de Dual motor optie. Het jongt snel aan met die letters bij Tesla maar bij een kofferdekselvullend “GLK320 CDI 4matic” zijn ze nog niet.
@mashell: De “D” van dual motor toch..?
@mashell: begrijpend lezen is lastig op maandag he?
@mashell: De Normale versie heeft “Model S 60” of “Model S 85”. Dan heb je de 85 ook in de Performance versie en heet ie “Model S P85”.
De “Dual drive” versies hebben een D achter het getal staan. Dus “85D” of “P85D”.
via Android app
Dat zijn een boel pk’s voor de knaken. Vraagje: Wat is er gebeurd met de opbergruimte voorin nu daar ook een elektromotor huist?
@knipperlichtje: Je levert voorin een stukje ruimte in, maar niet volledig.
@knipperlichtje:
Voorin had hij 150,1L, laat dat gehalveerd zijn dan blijft er samen met de 744,7L achter nog ruim genoeg over om de concurrentie het nakijken te geven.
700 elektrische paarden! Echt fking tof gewoon!
Toespraak van Musk gezien. De door hem beschreven functies van de autopilot deden me denken aan Nightrider. Hoe gaaf als zo’n bak naar je toe komt zodra je met je date de bar uitloopt. Muziekje al aan, juiste temperatuur, haar stoel alvast plat….
@bossie: En dan te bedenken dat het een kwestie van tijd is dat de Apple/Samsung/HTC/etc. van de wereld met een Tesla koppeling komen op hun smartwatch. Hoe vet.
Zuur, die van ons komt vrijdag.. Maar scheelt alsnog een half jaartje.
Blijf me afvragen wat er met 10 jaar van die auto’s over is. Nieuw accupakketje erop van €50k?
@mikkeloentje:

Boeiend, voor 90% van de Tesla’s is dat het probleem van de leasemaatschappij…
@jack_abarth: Ja vind ik best boeiend, denk dat er namelijk een groot deel zakelijk wordt gereden (niet via lease). En “de” leasemaatschappij is hem na +- 4 jaar kwijt dus dat is niet zo’n probleem wat jij noemt.
@mikkeloentje: 8 jaar garantie, dus voorlopig hoef je je nergens druk over te maken. En 30.000 dollar kost het NU. Maar ze gaan niet voor niets de grootste accufabriek van de wereld bouwen, zodat de prijzen omlaag gaan na massaproductie. Als de accuprijzen niet omlaag gaan, dan kunnen ze ook niet de betaalbare Model 3 maken. Oftewel, over 9/10 jaar kosten ze vast noooooit zo veel als nu. Vind het altijd apart, bij een conventionele auto vraagt ook niemand wanneer de motor vernieuwd moet worden. En bij een normale auto gaan veel meer onderdelen kapot…
@mikkeloentje: Meer in de richting van 30.000 dollar, maar hopelijk worden ze goedkoper/beter.
@amg65:
Vergelijkbaar dus met een Porsche blok dat ook niet het eeuwige leven heeft….
Komt bij dat Tesla onbeperkt garantie geeft op de accu van de 85, ik heb dus geen idee waar hij zich druk over maakt….
@jrk68: Inderdaad, kennis heeft voor 23k motor moeten laten vervangen. En dat is dan een normale carrera met 120.000 op de klok.
@amg65:
Op dit moment ergens rond de 240 euro per kWh (ongeveer een kwart van de Model S prijs is batterij volgens JB Straubel, CTO van Tesla) zie

http://www.technologyreview.com/news/516961/how-tesla-is-driving-electric-car-innovation/)

Oftewel voor 85 kWh circa 20.000 euro, voor 60 kWh 15.000. Dit getal gaat zeer waarschijnlijk dalen (in hoeverre is natuurlijk de vraag). In onderstaande video zegt Elon dat de ruwe materialen 80 dollar per kWh kosten, dus het kan zeker nog een stuk dalen op basis van deze samenstelling.

http://youtu.be/p7skG6u7ajk?t=24m25s
@sergeklapwijk: bedankt voor de aanvulling!
@mikkeloentje: Tesla heeft de leasemaatschappijen een buy back garantie gegeven. Dus de prijzen zullen niet enorm kelderen in eerste instantie
P = Performance
D = Dual Motors

De pasnaden waren bij de introductie idd een beetje bedenkelijk, maar da’s een stuk verbeterd. Misschien nog geen Porsche standaard, maar het komt in de buurt.

Ik ben benieuwd wanneer we de eerste dragrace zien met de concurrentie. Alles wat standaard uit de fabriek komt gaat het niet redden naar de 100km/u. Nu maar eens zien waar de benzineslurpers de vonkenvanger gaan inhalen.

Het tempo waarmee Tesla de concurrentie inhaalt is belachelijk. De Duitsers zullen snel moeten innoveren anders gaat de wereldorde veranderen.
@advandermeer: Waarom dragrace? Waarom niet een paar rondjes Nordschleife?

Valt voor de Duitsers niet veel te innoveren hoor. Concurrentievervalsing op basis van slechte testcyclus en milieusubsidies houden de prijs van de Duitse verbranders kunstmatig hoog. Puur op prijs/kwaliteitsverhouding, levensduur en performance komt een Tesla nog lang niet in de buurt.

Qua rendabele hybride drijflijnen en alternatieve brandstoffen lopen de Duitsers nog altijd voor op Tesla, want daar is het aanbod nog ontwikkeling 0.
@Dev:
Volgens mij was het de Duitse autolobby die ervoor zorgt dat de EU regeltjes zijn zoals ze zijn.
Als het aan de Italianen en Fransen had gelegen waren de regels nog veel strenger geweest (en terecht).
Dat kan je Tesla dus moeilijk kwalijk nemen, die hebben daar het lobbybudget niet voor….
@Dev:
Waarschijnlijk omdat iedereen die weleens in de Tesla gereden heeft weet dat een rondje op het circuit er niet in zit, na een paar keer vol vermogen wegrijden wordt het ding al begrenst…..
@Dev: “Qua rendabele hybride drijflijnen en alternatieve brandstoffen lopen de Duitsers nog altijd voor op Tesla, want daar is het aanbod nog ontwikkeling 0. ”

Huh? Als er een land achter loopt wat betreft hybride aandrijflijnen is het Duitsland wel. Daarnaast, waarom zou Tesla zich moeten richten op hybride’s? Die tussenstap hebben ze overgeslagen om het meteen goed aan te pakken (lees; volledig elektrisch).
@motoragent: Het is geen tussenstap naar elektrisch. Volledig elektrisch rijden is helemaal niet haalbaar voor het hele wagenpark. Hybride is eerder een evolutiestap richting alternatieve brandstof met energie recovery system.
@Dev: We zullen vroeg of laat van de fossiele brandstoffen en ICE af moeten, en dan is een elektrische aandrijflijn de enige/beste oplossing.

Welke alternatieve brandstof zie jij dan als ideale oplossing als ik vragen mag?
@Dev: Ik zeg ook dat ze er nog niet zijn, maar geef ze nog 3-4 jaar…
Om een verbrandingsmotor concurrerend te houden zijn ernstig dure geintjes nodig terwijl de elektrische auto relatief simpel blijft. Mensen vragen vaak wat een nieuwe accu na 10 jaar kost. Ik stel dan de tegenvraag wat een 8-traps automaat dan kost. Ik denk dat de accu over 10 jaar goedkoper is dan de automaat.
Afgelopen vrijdag in een Tesla P85 gereden, ik vond het erg indrukwekkend!

De vierwielaandrijving is leuk, maar leuker is volgens mij de auto pilot.
In Nederland draai je met je Tesla straks de snelweg op, zet je hem op auto pilot en ga je lekker Autoblog checken op het 17 inch touchscreen.. ;)
Wel beetje verwarrend dat Tesla het vermogen bekend maakt a.d.v. PIEKvermogen. 476 pk van de P85 is niet zoals het eerst gecommuniceerd werd, eerst stond er nog gewoon 421 pk.
Wat een schitterend design!
Nu nog het interieur van een Aston bijvoorbeeld.
De toekomst is een beetje zoals in minority report, iedereen in een vinexwijk stapt in een autonoom rijdend hok wat hem of haar voor de deur van het kantoor afzet en mensen van buiten hebben een elektrische auto die opgeladen word onder de zonnecel carport en de nokturbine op het dak van het huis.
Lol is er alleen nog voor diegene met veel geld!
Wat mij betreft een toppertje. 4wd meerprijs prettig geprijsd t.o.v. conventionele automerken.

Als je dan de websites van de concurrenten leest met uitspraken over ‘balansassen’ en 2 jaar garantie… Snap niet dat je dan nog in een verbrandingsmotor wilt rondrijden. Zure insteek ook van autoblog terwijl over 10 jaar iedereen er in rondrijd.

En dadelijk zelfrijdend, dus reken maar na wat dat voor je verzekeringspremie betekend. (richting de 0 euro ;-)
@opdemotor: schijnt dat een all risk verzekering van een Tesla nu slechts 750 euro kost :o
Kan iemand 1 concurrent noemen van een auto met 700pk onder de 120k?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).