Spyker B6 Venator Spyder Concept: purple haze [updated]

Auteur: , 73 Reacties

Hier is 'ie dan, zoals beloofd: de dakloze Spyker B6 Venator die deze dagen zijn debuut maakt op het Pebble Beach Concours d'Elegance.

De Spyder volgt een half jaar na de dichte B6, en heeft eveneens een dwarsgeplaatste V6 onder de kap, waar meer dan 375 pk uit schijnt te komen. De achterwielaandrijver legt minder dan 1.400 kg in de weegschaal, maar hij is met een lengte van 4.347 mm dan ook behoorlijk compact.

Het interieur verschilt weinig van dat van de non-Spyder B6, en ook de buitenkant toont weinig nieuws. De velgen zijn identiek, maar we missen logischerwijs een dak, daarnaast is Spykers motto op een van de ‘butrresses’ op de flank geplaatst.

Hoogstwaarschijnlijk is Spykers CEO, Victór Soñar Despierto del Castillo de Aire, in het Amerikaanse Monterey present om de live-onthulling luister bij te zetten, en mee te delen dat er per 2014 zo’n 25.000 B6’jes van de band zullen rollen. Maar welke band, dat weet niemand.

Update: extra foto’s toegevoegd.

Update 2: Mocht je nog heel graag aandelen Spyker willen kopen, dan heb je pech. Het concern maakte zojuist bekend dat het na 13 september 2013 van de beurs verdwijnt.



73 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Kan nou niet zeggen dat het er mooi uitziet…
@ablogjunk: Ik vind hem juist schitterend. Onbegrijpelijk dat deze auto niet veel verkocht gaat worden als die in productie gaat. Ik zou deze liever hebben dan een 13 in een dozijn Porsche of iets dergelijks.

Het enige minpuntje vind ik de neus, die vind ik iets te saai
wel een mooier kleurtje dan op de dichte versie.
Waarom geen foto(‘s) van de voorkant? Is die soms te lelijk om te laten zien?
@Vincegail: Ik denk dat die weinig verschilt van de dichte B6 ;)
@Vincegail:

grote bek met een tandenstoker in het midden ..
@Vincegail: Die staan er nu ook bij.
Vind ‘m niet verkeerd maar verder dan dit gaat Spyker helaas toch niet komen. Zonde.
Wat een mooie auto zeg. Vooral dat interieur is echt fantastisch!
Die zien we nooit meer…
Ik vind m top! Mooie keur ook.
beeldschoon ..

dat ze maar een hoop orders mogen uitschrijven ..
“De achterwielaandrijver legt minder dan 1.400 kg in de weegschaal, maar hij is met een lengte van 4.347 mm dan ook behoorlijk compact.”

Ik zou eerder zeggen: “Ondanks zijn compacte maten legt hij toch nog het forse gewicht van 1400 kilo in de weegschaal”. Of maken ze de carrosserie van gietijzer?
@motoragent:

een Wiesmann GT is korter en zwaarder met al zijn ultra light weight hotsie flotsie ..
@lincoln: Een twinturbo V8, 407 echte pk’s en een aandrijflijn die het vermogen en koppel kan hebben leggen wat extra gewicht in de weegschaal. De B6 heeft vermoedelijk een 3,6 liter VAG V6 die in de Artega GT 300 pk leverde en nu op raadselachtige wijze 375 pk genereert.
Waarom niet gewoon de Aileron in produktie nemen, vele malen mooier.
Hoi, Jaguar F Type kont!
@dadutchdude: Was nou maar naar Specsavers gegaan…
Een beknopte omschrijving van het interieur: leer in strontkleur met enkele stukjes traanplaat.
Ziet er heel goed uit. Maar komt waarschijnlijk in Sint-Juttemis uit….
Deze is zo mooi dat ie eigenlijk gewoon in productie moet gaan, maar ik heb een voorgevoel dat dit nooit zal gaan lukken. Aan de andere kant, op Pebble Beach lopen genoeg luitjes met een gevulde knip en die vinden we op onze autorai nooit.
@moondustfocus: komt nog bij dat voor een straatlegale versie de proporties gewijzigd MOETEN worden… door de hoge wielkasten zie je namelijk rondom de auto bar weinig (zoek de hele groep 1 klas met kinderen in 1vd 4 dode hoeken zeg maar.. )
@w0o0dy: Daar hebben meer van dit soort auto’s last van
@moondustfocus: ik denkt niet in deze mate. Je kijkt vanuit de stoel gewoon tegen de wielkasten net iets onder ooghoogte (minder dan 20cm onder ooghoogte schat ik )
@w0o0dy:
Dan zouden ze alle SUV’s ook moeten verbieden, daar zie je kinderen pas echt mee over het hoofd.
Het frappante daarvan is dan weer dat die juist gebruikt worden om de eigen koters “veilig” mee naar school te brengen.
@jrk68: denk Elise maar dan 2x/3x zo hoge wielkasten tov de bestuurder…
@w0o0dy:
Op de topicfoto lijken ze hoog, maar dat valt reuze mee als je de andere foto’s bekijkt.
De spatborden voor komen niet boven de onderzijde van de voorruit uit als je hem van de zijkant ziet.
Het zicht schuin naar achteren is de achilleshiel van bijna elke sportwagen.
Bij m’n Roadster is dat al niet best, bij de Elise is dat een ramp, er valt wel een hoop te redden door de toch al niet ruim bemeten spiegels goed af te stellen.

Als ik terugdenk hoe vaak ik geen kind achter zo’n SUV vandaan heb moeten trekken bij de school van mijn stiefkind zijn die vele malen gevaarlijker. Die moekes kunnen al niet overweg met die containers en van spiegels fatsoenlijk afstellen hebben ze nog nooit gehoord.
Met de Lotus moest ik alleen de eerste paar keer opletten, daarna hadden die kiddo’s hem wel gezien en dromde ze er niet meer omheen….
@jrk68: ik heb in de B6 Venator gezeten in Geneve… het is echt heel bar (ook omdat je laag zit) die krijgen ze zonder wijzigingen niet door een Europese typegoedkeuring.
@w0o0dy:
Ik heb er niet in gezeten en moet het dus doen met de foto’s, maar als jij erin gezeten hebt en het zo ervaren hebt, wie ben ik dan om je tegen te spreken.

Persoonlijk vind ik die zichtbare wielkasten wel fijn, je weet dan precies waar je de auto in de bocht kan plaatsen. Dat is met de huidige auto’s toch vaak gokken….
@moondustfocus:
Welke Autorai…? Het voortbestaan daarvan vertoont opvallende gelijkenissen met Spyker.
@jrk68: Daarom noemde ik juist de autorai ;-)

Toch heb ik het idee dat als dit model door de juiste mensen gepromoot wordt, deze een kans van slagen heeft.
@moondustfocus:
Absoluut, deze Spyker moet te verkopen zijn.
Er is echter een niet onoverkomelijk probleem, wie gaat de motor leveren?

Vorige week nog uitgebreid de Aileron staan bekijken en hem horen en zien rijden.
Een mooi en indrukwekkend apparaat, waar het wachten op is.
Daar was ook zijn oudere zusje bij en dat lijkt wel een Dinky Toy vergeleken met de Aileron.
Alweer een wonderschone auto, zoals alleen Spyker ze kan maken. Werkelijk prachtig.
De kleur is gewoon prachtig. Het is wel mooi uitgevoerd, maar zou hem graag eens in het echt zien om een oordeel over het design te vormen.
Purple haze? Lekka
De 4de foto van die rode schakelaar? waar zit die precies? Hoort precies niet bij deze wagen als je de foto’s vergelijkt, maar bij een Aileron.
@adyton: is een stukje Aileron inderdaad.
@rotarypowah: Dan mogen ze eens wat nieuwe kleurtjes leer bestellen voor de vernieuwing :)
The aircastle master presents….
Ik vind ‘m echt heel mooi, nu alleen Viktor Muller er uit gooien want alles wat hij aanraakt lijkt te falen
Mooie opgelukte Lotus Evora zonder dak… :-)
@marc_rutten:
Lotus heeft god zij dank niks met die charlatan te maken.
Zonder zaken te doen met VM hebben die het al moeilijk zat om hun hoofd boven water te houden.
Dit is een opgeleukte Artega.
@jrk68: dat gerucht ging, maar Artega GT klinkt logischer inderdaad. Ook daar ligt een transverse mounted V6 in net zoals de Artega GT.
@marc_rutten: Artega GT zal je bedoelen.

Dit heeft niks met een Lotus Evora te maken.
@robbie: True geruchten ging ook over Evora vanwege positie van motor. Vraag me alleen af hoe ze dat ging gaan verkopen zonder goedkeuring van VW.
HAHAHA 25.000 stuks, ik doe het in me broek van het lachen.
Als spyker al die prototypes die ze maken ook verkopen lopen de zaken best goed, denk ik dan.
Op het eerste gezicht lijkt ’t wel wat. Maar het dashboard heeft echt weinig samenhang, het zal het in China vast goed doen :) Ben benieuwd of ze genoeg gaan hebben aan 25000 p/jr.
Foto 5 is trouwens niet van deze auto…
@Brum: Scherp. Spyker had ze wel bij die van de B6 gedaan. Heb hem verwijderd.
Ik vind het een erg mooi ding, hopelijk haalt ie het productiestadium daadwerkelijk!
Ik vind het de mooiste auto sinds de Huayra. Echt extreem prachtig! Stukken mooier dan de coupé. Even die grill wat subtieler en hij is perfect. Jammer dat hij waarschijnlijk nooit in productie gaat.
Dikke LOL @ Victór Soñar Despierto del Castillo de Aire ;)

Laat hij eerst eens die vorige 4 of 5 aangekondigde modellen in productie nemen. Op die grote muil aan de voorkant na vind ik dit best een mooie auto hoor, daar niet van. Maar wat moeten we nou met zo’n bedrijf dat de laatste paar jaar alleen maar met vaporware komt…
Doet die Victor Muller wel goed: eerst miljoenen lostrekken bij die malle Chinese busfabriek en vervolgens van die poen goede sier maken op Pebble Beach met weer een luchtkasteel :)

Youngman heeft zijn belang in Spyker uitgebreid naar 30 procent. Van die centen kan Spyker weer mooi op Genève gaan staan…
Wat is de geschatte prijs incl btw en bpm?
Van mij mag die ook meteen in productie. Ik vind het werkelijk prachtig. Jammer dat het waarschijnlijk nooit zo ver zal komen.
Mag ik een gokje wagen… (ik gun VM alles)… over een paar weken/maanden zit Spyker zonder poen…
De zoveelste Spyker die er niet komt….
Next!
@autoblog: wtf is with the “je reactie moet nog worden goedgekeurd (constant!)?
Echt zonde dat ze die Artega zo verneukt hebben. Die achterste wielkasten maken er echt een pipo de clown auto van.
Het is – ondanks gebruik van een ‘donor auto’ – wat mij betreft een échte Spyker.. En das knap gedaan!

Constructie voor het dak is alleen nog niet klaar?! Zie geen foto’s met de kap dicht….
Hahahaha! Dit is echt het bericht van 2013. 25.000, muahaha. Deze week werd nog bekend dat Spyker afgelopen kwartaal ongeveer 3 auto’s heeft verkocht. Van welk model moge Joost weten. En de C8 Aileron, ~ Spyder, D8 PtP, B6 Coupé zullen ze zeker ook alvast produceren in Sprookjesland.

Het mooiste is nog dat ze van de beurs willen verdwijnen, terwijl vrijwel alle geldinjecties en leningen gedeeltelijk werden gesloten met aandelen. Kan iemand uitleggen hoe ze dat willen doen, ook al is het uit de beurs?
@phaeton: In all fairness, dat heeft Victor nooit gezegd, het is maar een aanname van mij :)
@sir_smokalot: Oooooeps hehe, ik las te snel. Niks gezegd -1.
Ja heel leuk, deze Artega kitcar…. Mr. Victor M. Heeft zijn gezocht weer kunnen tonen op een duur concours waar geen hond volgende week nog weet welke auto dit was. Wellicht nog wat luchtkastelen verkocht en wat gebakken lucht kunnen slijten. Kap nu toch gewoon met Spyker en ga weer kleren verkopen. Dit is, helaas, trekken aan een dood paard en het begint wat zielige vormen aan te nemen.
He ik heb ook dat stuur:-), Audi stuur lol ! Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Wauw wat een bak!! Maar toch liever het coupe model.
Ziet er wat goedkoop uit voor een spyker, maar oh oh wat wil ik er een!
Goh… mooie auto!

Hopen voor Spyker dat ze hem maken en verkopen voordat ze weer/nog steeds failliet zijn.
Jammer dat de soap met Spyker zo lang voortduurt, hoop dat wanneer ze van de beurs verdwijnen er rust (minder aandacht van de pers) komt en men verder kan bouwen aan het merk. Ondanks dat VM vergalt en verguist word in Nederland blijft hij maar doorgaan, man met ballen. In plaats van zijn kop op het hakblok te leggen en continue negatief over hem en Spyker te berichten, wordt het tijd dat hij eens gesteund gaat worden. Zou toch zonde zijn dat een mooi product als dit niet levensvatbaar kan worden.
keep on dreaming, aandeel wordt van de beurs gehaald komende week, dat is een indicatie van een naderend faillissement, tenzij meneer Muller weer een foute Rus uit de hoed tovert die honderden miljoenen wil verbrassen aan een uitzichtloos project
Ziet er best goed uit. De achterkant is iets te hoog naar mijn mening. Kan gestroomlijnder.

Als deze auto slecht verkoopt dan zal Spyker waarschijnlijk failliet gaan of overgenomen worden.
het origineel , de Artega Gt is veel mooier en evenwichtiger.
Artega heeft zelf ook een spider prototype getoond , maar men heeft mij persoonlijk in de fabriek verteld dat deze versie niet de gewenste koetswerkstijfheid had vermits er in coupe versie een gekruist stalen frame in het dak zit , dat gewoon weggenomen was.
Deze versteviging + het koolstofvezel vaste dak is gewoon essentieel voor deze auto.
Er zullen dus zeker verstevigingen nodig zijn aan het buizenchassis , en dan nog.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).