Naar aanleiding van de geruchten heeft Spyker vandaag bekendgemaakt dat er plannen zijn om het Midland F1-team over te nemen! Spyker is samen met het M-Consortium van Michiel Mol bezig met besprekingen die uiteindelijk tot een overname moeten leiden. Het geld wat nodig is voor zo’n overname zal hoogstwaarschijnlijk verkregen worden door het uitgeven van nieuwe aandelen.
Dat zou betekenen dat Christijan Albers straks voor Spyker rijdt! Voordat de deal rond is zullen de aandeelhouders echter eerst nog akkoord moeten geven. Maar als dit realiteit wordt is het wederom een prima marketingstunt van Spyker!
Het officiële persbericht:
In reaction to various rumors in the press, Spyker Cars N.V. and the M-Consortium headed by Michiel Mol make the following statement.
Spyker Cars NV and the M-Consortium confirm that currently negotiations are taking place with the owner of Midland F1 with respect to a possible acquisition by Spyker of the Midland F1 team. The outcome of the negotiations is still depending on a number of conditions and circumstances. In the event that such acquisition would materialize, Spyker will consider a share issue to (partially) finance the transaction. M-Consortium has expressed its willingness to subscribe to this issue for a large part.
At the appropriate time further announcements will be made. In any event the acquisition will be subject to Spyker Shareholders’ and Supervisory Board approval.
w0o0dy zegt
een groot deel van het geld komt van Michiel Mol&Friends, maar de naam Spyker is natuurlijk wel een leuke toevoeging. Overigens zien alle deelnemers het wel als een zakelijke aangelegenheid net zoals Alex Shnaider trouwens. Dus er zal een positief (financieel) resultaat moeten ontstaan. Michiel Mol kan wel wat missen, maar reken er maar niet op dat er tientallen miljoenen voor het doorontwikkelen van de auto beschikbaar komen.
Wel leuk dat er straks misschien een echt Nederlands team meedoet. Goed voor de Nederlandse talenten (zowel de rijders als de techneuten) die graag de F1 in willen…..
PigPen zegt
DIt is echt cool!
Dink zegt
“negotiations” . . . dat betekent helemaal niet dat er perse Nederlandse rijders in komen. De aandeelhouder beslist . . . met een schuin oog op de portomonee natuurlijk.
Heel gaaf nieuws . . . Spyker heeft in relatief korte tijd laten zien waartoe het in staat is. En dat is heel wat. Knap.
tw zegt
heb dit al in het vorigje topic over spyker gepost maar ik blijf erbij: Spyker moet eerst zorgen dat er voldoende productiecapaciteit is voor dat ze zo’n dingen doen. Ik weet niet precies hoelang de wachttijden zijn maar met 300 auto’s besteld zal dat wel een lange periode zijn.
tw zegt
productiecapaciteit 100 stuks per jaar, orderboekje 300 bestellingen!!!
JeffreyG zegt
Spyker is goed bezig ;)
met Le Mans doen ze het niet verkeerd
alleen ik vraag me af of ze dan ook in de F1 moeten gaan :roll:
F1 kost immers handenvol geld :?
en Le Mans is ook niet bepaald goedkoop :roll:
ik zou het gewoon lekker bij de Le Mans houden en dan de winst die je de laatste tijd hebt gemaakt in de productie steken ;)
nieuw modelletje erbij ofzo :)
w0o0dy zegt
@TW: leuk als je verwijst naar je voorgaande post, nog leuker als je ook de reacties op je post leest…… De wachttijd is ongeveer 12 maanden, maar Spyker heeft de productie al fors weten op te voeren.
LEES!
AMSTERDAM (ANP-AFX) – Spyker Cars heeft de productie van auto’s in de eerste drie maanden van dit jaar weten te verdubbelen. Voor het hele jaar rekent de fabrikant van luxe bolide’s nog altijd op een productie van meer dan honderd wagens. Dat heeft Spyker vrijdag bekendgemaakt.
Spyker maakte in het eerste kwartaal 24 auto’s die ook afgeleverd werden. In de eerste drie maanden van vorig jaar bleef de teller op twaalf steken. Voor heel 2006 gaat het bedrijf uit van een ruime verdubbeling van de jaarproductie van afgelopen jaar. In 2005 maakte het bedrijf 48 auto’s.
Overigens heeft dit F1 avontuur NIETS MAAR DAN OOK HELEMAAL NIETS te maken met de productie van de Spyker C8/C12/D12.
Dink zegt
Helemaal niets, jij snapt ’t. :yes:
De naam / het merk Spyker is established . . . tijd om dat om te zetten in activiteiten. Een deel zal terug vloeien naar de autoproductie . . . And that’s nice . . . Knap hoor in een jaar zo’n exclusieve auto leveren. Daar kunnen heel wat automerken wat van leren . . . Zelfs Nederlandse!!!
stiggie zegt
vet
damster zegt
moddervet dit
Klaas zegt
Verkoop je aandelen! Als je BMW, Mercedes of Renault heet is Formule 1 nog wel betaalbaar. Als je Ferrari bent kan je wat met de synergie tussen sportwagenbouw en Formule 1.
Als je als Spyker lekker achteraan gaat rijden kost het enorm veel geld en levert het weinig op. Natuurlijk wordt gewerkt aan nieuwe regels om Formule 1 minder kostbaar te maken. Maar de grote teams zullen alles er uit halen wat er in zit en hebben gewoon meer geld. Formule 1 blijft duur. Achteraan rijden in de Formule 1 zal nooit een winstgevende bezigheid worden.
Ik heb bij Spijker nog steeds het idee dat ze vooral beursfonds zijn en dat aandelen uitgeven hun core business is. Auto’s maken komt op de tweede plaats.
Danger zegt
het zou wat zijn
damster zegt
“Ik heb bij Spijker nog steeds het idee dat ze vooral beursfonds zijn en dat aandelen uitgeven hun core business is. Auto’s maken komt op de tweede plaats.”
-> En jij dacht dat F1 niet om geld ging maar om autoracen? Goedemorgen, zwaar weekend gehad?
dekster zegt
kvind het geen goed idee, simpelweg omdat ze in de F1 een echte underdog gaan zijn terwijl ze in lemans het echt goed doen.
dit resulteert (volgens mij) dat rijke oliesjeiks niet willen rijden in een wagen waarvan de producent een underdog in de f1 is niet?
Klaas zegt
@damster: Formule 1 op zich is geen winstgevende bezigheid voor de meeste teams. Eckelstone verdient er goed aan, maar voor de onderklasse teams zoals Midlands is het heel zwaar.
Anyhow. Akzo maakt verf, Buhrmann kantoorartikelen, Heineken bier en Spyker aandelen. Natuurlijk willen ze allemaal geld verdienen maar toch is er een subtiel verschil.
Guz zegt
team Trust zeker ;) ?
Bas zegt
Wel heel tof nieuws, maar ik denk dat Spyker te snel gaat. Ze hebben net een positief resultaat… gaan ze ontzetend veel geld steken in formule 1 terwijl ze daar helemaal geen ervaring mee hebben. En ik zie Spyker eigenlijk als niet meer dan een goed management team… ze hebben ontzettend veel kennis ingekocht. Dat zullen ze waarschijnlijk ook bij de F1 doen… dus relatief weinig eigen inbreng.
w0o0dy zegt
Spyker zal vooral de naam bijdragen (en wat geld) voor de rest zal het team gewoon verder gaan zoals tot nu toe. De grote bedragen zullen uit de groep van bedrijven die Michiel Mol heeft verzameld moeten komen……
Het zal voor het sportwagenmerk Spyker allemaal maar weinig gevolgen hebben. Spyker komt echt niet met 100miljoen over de brug….. het is het geld van de groep rond Michiel Mol, maar Spyker kan de publiciteit en de status wel gebruiken… en het is natuurlijk wel goed voor de business als je sjeiks (enzo) een keertje als VIP in de pits/motorhome kunt uitnodigen.
Een goede stap, marketing technisch gezien. Zou Spyker dan echt toe gaan treden tot de wereld van serieuze sportwagenmerken? Misschien dat de samenwerking van Midland met Cosworth nog wel een gevolg kan hebben voor de motoren die in de Spykers zitten. Cosworth zou natuurlijk wel een leuke motor kunnen ontwikkelen voor de D12 bijvoorbeeld……
Duvel zegt
Ik zal die aandelen maar even laten liggen want die worden over een tijd zo veel geld waard! :D
911 zegt
goede stap? ik dacht het niet zou jij graag in een auto willen rijden die de underdog in de f1 is.
IK niet
Dat van Cosworth klinkt wel heel goed, ik gun spyker wel het beste.
Dink zegt
http://www.volkskrant.nl/sport/article343891.ece/Spyker_wil_in_Formule_1_stappen?source=rss
w0o0dy zegt
slimme deal van Michiel Mol en Victor Muller! Spyker de imago boost en Mol een aantal aandelen van Spyker in de pocket, terwijl hij die 100 miljoen toch al op tafel moest gaan leggen voor Midland ;-) Smart man!
albert zegt
Nou nou die durven wel zeg spyker komt net een beetje uit het financiele bos en zie daar gaan ze in zee met midland maar in zee varen boten en als je daar in gaat dan heb je een probleem en is spyker net als voorheen nostalgie?en ik ben echt geen zwartkijker maar wel een nuchter denkend mens!
rick zegt
vet bruut man nederland eigen team ! ik ben blij man ! robert doornbos moet dan ook komen ! samen in 1 team christiaan en robert jippiej !
Bram zegt
hmm of doornbos en albers het nou zo goed zouden doen in één team weet ik niet Rick, aangezien het bij Minardi ook niet echt lekker liep. Ik denk dat de druk veel te hoog zou worden.
Zou wel erg cool zijn als er een zilvergrijs/oranje spyker f1 bolide tussen de mclarens, renaults en ferrari’s zou rijden ook al is ’t maar voor een (paar) jaar :)
ben benieuwd!
albert zegt
ja rick ik hoop dat je tweehonderd procent gelijk krijgt en dat ik er finaal naast zit ik vind dat ook geweldig dat we een eigen f1 team zouden hebben maar zo wankel?
Lekkuruh Gozag zegt
Win: voor chauvinistische F1-fans
Win: voor Muller, lekker hobbieën met andermans geld
Loose: de beleggers
Zo werkt de economie toch als het hoort?
damster zegt
@Klaas:
Ik reageerde op je opmerking over geld vs. autoracen. Ik heb niets gezegd over winst- dan wel verliesgevendheid, dat haal je er nu terstond bij. Daar ga ik ook niet op reageren, want dan gaan we te veel naar de zijlijn ;-)
Happy racing Spykert!
rick zegt
ik vind doorbos wel beter rijden dan christiaan
albert zegt
Doornbos is een joviale kerel die iedereen te woord staat als hij tijd heeft.in francorchamps kwamen we hem tegen toen hij f2 had gewonnen in het tunneltje naar het voorterrein waar hij een interview moest geven en hebben we hem gefeliciteerd hij nam gewoon alle tijd voor ons kortom een sympathieke man die veel in zijn mars heeft!
albert zegt
Doornbos is een joviale kerel die iedereen te woord staat als hij tijd heeft.in francorchamps kwamen we hem tegen toen hij f2 had gewonnen in het tunneltje naar het voorterrein waar hij een interview moest geven en hebben we hem gefeliciteerd hij nam gewoon alle tijd voor ons kortom een sympathieke man die veel in zijn mars heeft!
Rick zegt
mag ik jullie even wijzen op de eerste regel van ondernemen:
Hoe meer risico je neemt en dus hoe meer kans op verlies, hoe meer kans op winst!
Het is welliswaar een gewaagd spel wat ze spelen, maar ze maken zich wel even binnen no-time heel erg bekend. Zoals Damster al zei, het gaat al jaren niet meer om het racen maar om het geld en ik denk dat Spyker best wel eens aan het langste eind (respectievelijk winst gaan maken/verlies draaien) kan gaan trekken als ze eenmaal in de F1 wereld gestapt zijn. Want feit is dat je hierdoor bekend wordt en dat is toch wel waar ze op doelen naar mijn inziens.
Klaas zegt
@W0o0dy: Zoals Muller het op BNR voorstelt gaat de deal als volgt: Spyker koopt Midlands (één van de slechts twee f1 teams die nog op 0 punten staan). Om dat te financieren geven ze nieuwe aandelen uit, deze nieuwe aandelen worden gekocht door Mol.
Op dit moment is Spyker 50 miljoen waard. Als Midlands inderdaad 100 miljoen moet kosten (waar komt dat bedrag vandaan, waarom zou dit kelder team zo’n immens bedrag waard zijn?) dan heeft Mol straks 66% van Spyker in handen.
Ik denk dat het voor Muller en Mol allemaal heel leuk is, maar als kleine aandeelhouder moet je vooral uit de buurt blijven.
eric'7 zegt
Lijkt me niet slim om een achterhoede F1 team te kopen, de enige manier om daarmee op te vallen is spectaculair te crashen, of iets origineels buiten de race te verzinnen.
Van mij mag het Spyker Squadron eerst eens gaan proberen om de eindstreep te halen op Sebring en Le Mans, de wagens daar hebben tenminste een zichtbare relatie met de straat-Spykers.
tw zegt
@ woody
productiecapaciteit 100 stuks per jaar terwijl er 300 bestellingen zijn, volgens mij is dit 3jaar??
En ik bedoelde niet dat de F1 productiecapaciteit zou wegnemen maar door de naambekendheid zou er een stijgende vraag zijn, wat zou resulteren in nog langere wachttijden. En dan ga je tenonder aan je eigen succes!
sacha zegt
@Rick: “Hoe meer risico je neemt en dus hoe meer kans op verlies, hoe meer kans op winst!”
Ik denk dat je je stelling even moet aanpassen. Dit is een gevalltje lul + drumstel of tang + varken.
albert zegt
Victor und michiel bleiben sie aus das england spiel!!!!!!!!!!!
w0o0dy zegt
je moet niet vergeten dat een deel van die 300 orders zijn geschreven in een aantal jaren (toen de productie enkele tientallen auto’s per jaar was). Het grootste gedeelte van de 300 zijn de bestellingen uit het voorjaar van 2006. Omdat er voorlopig geen enkele D12 wordt gebouwd moet je die (voor dit jaar) dus niet meerekenen als je naar de productie kijkt. Die 100 auto’s die Spyker dit jaar bouwt zijn dus allemaal C8’s, Spyders en Double 12’s. De productie is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar….Als er meer auto’s worden uitgeleverd komt er meer geld binnen en zullen er meer geldmiddelen zijn om de productie verder uit te breiden.
In 2005 zijn er 100 auto’s verkocht en die zullen in 2006 worden uitgeleverd (wachttijd is dan dus ongeveer een jaar). In 2006 zijn er 170 D12’s verkocht, maar de wachtlijst voor de overige modellen is teruggelopen van 191 naar ongeveeer 130……. Dan kun je dus uitrekenen dat er naast de D12 in 2007 zo’n 130 tot 150 auto’s moeten worden gebouwd. Hoe ze de productie van de D12 gaan organiseren dat weet ik niet, volgens mij is er trouwens ook nog geen datum bekend waarop de eerste D12 uitgeleverd gaat worden……
Mareno zegt
grappig hoe sommige mensen hier denken dat het zo maar mogelijk is om nieuwe aandelen uit te geven en deze naar michiel mol te schuiven.
daar zijn de andere aandeelhouders het namelijk nooit mee eens.
goede publiciteitsstunt, maar het nut is ver te zoeken, daar alle ontwikkelingen die in de F1 gedaan worden niet meegenomen hoeven en kunnen worden door spyker daar ze bijna alle onderdelen van hun auto’s sowieso niet zelf produceren maar bij merken als audi/vw kopen.
Als je publiciteit wil stel dan een paar spykers beschikbaar aan de internationale pers, of zet er eentje in het guggenheim, maar ga je geld niet vergooien aan auto’s die precies voor het tegenovergestelde staan dan waar je merk voor staat, namelijk achter de concurentie aan rijden.
w0o0dy zegt
Spyker koopt Midland niet helemaal, maar alleen een deel. Het geld daarvoor komt voor het overgrote deel uit de aandelen die Michiel Mol van Spyker koopt. De rest van de aandelen van Midland zullen door de groep rond Michiel Mol worden gekocht. Dus eigenlijk is de groep van Michiel Mol (&friends) dan degene die de 100 miljoen op tafel legt…. alleen loopt een deel van het geld via de aandelen-deal met Spyker.
rick zegt
he waarom geloof je het niej der zijn al geruchten dat ze vanmiddag om 1 uur der uit zijn gekomen over een contract van 4 jaar dus ja en ralf schumacher gaat meschien naar bmw en in ruil voor heindfeld naar toyota
rick zegt
ze zijn ook ik onderhandeling met doornbos want die zoekt een stoeltje. dus ja
rick zegt
doornbos ik nu ook aan het kijken om dat de flavio briatore zegt dat webber bij Williams tot 2007 dan kan doornbos bij radbull meschien een zitje krijgen in ze ferrari en mercedes-benz wil mclaren helemaal over nemen en ik snap niej dat christinaan albers die aanbieden niet heb geacepteert toen hij in de formule 1 kwam dat hij niet die contract acceptereerde als test rijder maarja doet hij zelf als je meteen wil rijden in de formule 1
rick zegt
derzijn ook geruchte als schumacher stop dat hij een eigen team opstart dan wil hij met een bmw motor of een audi of ferrari
autoblogger zegt
Bestuursvoorzitter Victor Muller van Spyker in gesprek met presentator Marjan van den Berg: http://www.bnr.nl/ShowNieuwsArtikel.asp?Context=S%7C1ee43fa295bed38b%7CN%7C2%2C0&src=redactie&id=3588
m5 zegt
ik denk niet dat het zon goed idee is van spyker om midland te kopen
een team kopen kost 100miljoen maar de f1 wagen moet ook doorontwikkeld worden kost ook nog eens een 200 miljoen per jaar plus nog eens 48 miljoen inschrijfgeld per jaar ik zie het zomaar niet gebeuren
Donny zegt
Achja, als het geld echt zo’n verschrikkelijk groot probleem zou zijn zouden ze hier al helemaal niet zo serieus en zo ver in zijn. Dat moet al lang onderzocht zijn. Het zal echt geen spontane actie zijn.
rick zegt
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/08/art000001C6CA7ECE6AFB4F.html
silasse zegt
@m5
En ze gaan ook niet goed presteren tussen de rivalen.
Zeker niet!!
stiggie zegt
hey kan er iemand niet een leuke fotoshop maken van een f1 car van spyker ofzo
autoblogger zegt
@rick: wat voegt die link toe?
Rolo zegt
spyker is goed opweg zo horen :D
hans zegt
wel ziek dat ze dan hun eigen motoren krijgen
Klaas zegt
@hans: ik was erg verbaasd over die uitspraak. Ik vraag me af hoe ze dat gaan klaarspelen. Tot nu toe zitten er gewoon Volkswagen motoren in Spykers. Ik betwijfel of Spykers de kennis en het budget heeft om even een F1 motor te ontwikkelen.
Ze zullen wel iets kopen en daar hun eigen naam op krabbelen.
m5 zegt
@ klaas
is hetzelfde als petronas – sauber
petronas betaalde de motoren voor sauber dat waren ferrari motoren
die noemde ze gewoon petronas puur reclame dus
Holy Cow zegt
G-E-W-E-L-D-I-G…
J. zegt
Welke fabrikant maakt de motoren die nu in de Spykers liggen? Mercedes is namelijk de enigste motorenfabrikant in de Formule1 die naast een topteam géén 2e team van motoren voorziet.
Aangezien Ron Dennis heeft gezegd dat Lewis Hamilton volgend jaar in de F1 rijd maar eerst bij een klein team moet beginnen zou het dus zomaar kunnen zijn dat Midland/Spyker straks met Mercedes motoren rondraast.
Midland zoekt nog motoren voor volgend jaar, Mercedes heeft al eerder aangegeven graag klantmotoren te willen gaan leveren, en Mercedes/McLaren willen hun nieuwe supertalent bij een klein F1 team stallen. Een coureur stallen gaat vele malen makkelijker in combinatie met een motorendeal.
Bursch zegt
Het rijden in formule 1 is natuurlijk opzich geen underdog prestatie. Het is een elitesport en als je je daarmee kan onderscheiden is het natuurlijk positief.
Verder doen ze er wel alles aan om het elan te creeeren welke aantrekkelijk is voor toekomstige kopers. Er wordt op deze manier een basis gelegd welke nogsteeds bruikbaar is na de C8 etc etc
BMW fanaat zegt
MEGA MEGA MEGA MEGA MEGA MEGA MEGA MEGA MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEGGGGGGGGGGAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !
rick.bmw zegt
bmw heeft ontiegelijk veel geld over die had ook bijvoorbeeld een 2e team kunnen kopen want ze komen nu lekker opgang bij bmw
Hilgert zegt
@J. : Audi levert de motoren. In de C8 is dat een turbocharged versie van hun V8.
autoblogger zegt
Aardige column op Carros: “Muller for president”
http://www.carros.nl/column.php?ColumnID=477&menu=magazine
w0o0dy zegt
tja, mensen met lef hebben vrienden of vijanden en weinig daartussen. Uit veel dingen die ik over Muller lees/hoor krijg ik niet de indruk dat het een aardige man is, maar ik heb wel bewondering voor zijn moed en zijn “bloodymindedness”. De wereld is volgens mij dankzij dit soort mensen een stuk interessanter, ook al doen ze ook wel vaak dingen dat ik me afvraag “waarom nou, je was zo goed bezig”. Laten we hopen dat Spyker het nog lang goed blijft doen. Een beetje kleur in deze grijze wereld.
autoblogger zegt
MF1Racing is verkocht aan het M-consortium van Michiel Mol. Dit kan F1Racing.nl exclusief onthullen. Zo goed als zeker zal de deal dit weekend in Monza bekend worden gemaakt. Wat de precieze rol van Spyker in het geheel is, welke motoren gebruikt worden, etc, zal waarschijnlijk allemaal in het weekend duidelijk worden…
falconcrest zegt
Leuk toch, eerst zandvoort en nu een Nederlands Team in de F1, kan niet beter.
Is weer eens wat anders.
Laat Midland ook eens met betere motoren aankomen zetten.