• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyker bouwt onbekend aantal auto’s

Auteur: robbie, gepost 23 oktober 2009 om 09:53 – 42 Reacties

Spyker fabriek productieVol verwachting kijken we altijd uit naar de updates die Spyker elk kwartaal verstuurt, waarin staat hoeveel auto’s ze gebouwd en afgeleverd hebben in de voorgaande periode. Vandaag kwamen de cijfers over kwartaal 3 (juli tm september) naar buiten, maar heel veel wijzer worden we er niet van. De meest concrete informatie? Er zijn 12 auto’s verkocht en afgeleverd. En verder?

Normaal wordt er ook altijd verteld hoeveel auto’s Spyker in elkaar heeft geschroefd, maar dat aantal ontbreekt op mysterieuze wijze. Zijn er soms helemaal geen auto’s gebouwd in 3 maanden tijd? Of zijn het er zo weinig dat ze zich er een beetje voor schamen? Ik weet in elk geval dat er in die periode een stuk of 2 Aileron’s zijn gebouwd en waarschijnlijk ook een aantal C8 Spyder’s/Laviolette’s, maar veel zal het niet geweest zijn.

Hoe gaat het verder met Spyker? Wat hebben ze nog meer te melden? De tools die nodig zijn om de C8 Aileron te bouwen zijn besteld! Yippie… Je dacht misschien dat de productie van de nieuwe Aileron al op stoom was gekomen, maar dat is dus nog niet het geval. As we speak is Spyker druk bezig om de laatste hand te leggen aan exemplaar nummer 6, een oranje exemplaar. Deze auto’s zijn echter alleen maar bedoeld als demo of testmodel. Het zal nog wel even duren voordat er Aileron’s voor klanten gebouwd gaan worden.

Pas aan het einde van dit jaar hoopt Spyker de productie van de Aileron echt te kunnen starten. Dit ondanks eerdere beloftes dat de productie snel verhoogd zou worden. Ook geeft Spyker aan dat er is gesneden in de kosten, ten opzicht van een jaar geleden staan er 5 mensen minder op de loonlijst. Een ander opvallend puntje is dat Spyker aangeeft dat er over de laatste 3 maanden van dit jaar GEEN aparte update gegeven zal worden. Zo’n update is weliswaar niet verplicht, maar sinds mensenheugenis hebben ze dat altijd gedaan.

Verwachten ze voor Q4 soms nog lagere productie- en verkoopaantallen? Het lijkt er wel op, waarom zou je anders geen openheid van zaken geven aan je aandeelhouders. Gelukkig is Spyker wel verplicht om op 26 maart 2010 naar buiten te komen met de jaarcijfers.

Is er ook nog goed nieuws? Uiteraard! Spyker zal te vinden zijn in Gran Turismo 5 en op 15 oktober is er een dealer geopend in Egypte. Ook zegt Spyker dat er geen zorgen zijn over de financiering voor de laatste maanden van 2009 en heel 2010. Het lijkt er dus op dat sugar daddy Snoras er nog steeds in gelooft en beschikt over hele diepe zakken.

Gister dook er overigens ook nog een ander Spyker gerucht op. Het merk uit de Flevolandse polder zou namelijk in gesprek zijn met BMW om gebruik te gaan maken van de motor uit de X5 M/X6 M voor hun D8 Peking-to-Paris. De kitcar Amerikaanse V8 van de Cadillac CTS-V zou dan aan de kant geschoven worden. Wat ik hiervan denk? Los van het feit dat die BMW motor veel beter is, lijkt het mij niet heel verstandig. De D8 is al ernstig vertraagd en als dan in zo’n laat stadium alle R&D die je hebt gedaan ivm de motor nog eens opnieuw moet gaan doen lijkt mij dat een ernstige verspilling van tijd en geld.

Het zou wel (enigszins) logisch zijn als Spyker over enkele jaren overstapt op BMW motoren, op die manier kunnen ze er eerst uitgebreid mee testen en voorzichtig overstappen. De enige reden waarom ze op korte termijn zouden switchen is volgens mij als ze geen motoren meer zouden krijgen van GM of Audi. In dat geval zullen ze wel zo spoedig mogelijk moeten switchen.

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker

Vorig bericht: « Crash! Tesla en Prius slopen VW Touareg
Volgend bericht: Actuele benzineprijs moet op navigatiesysteem »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laurens zegt

    23 oktober 2009 om 10:02

    Er wordt wel vaker een ander motortje ter vervanging van het originele torretje ingebouwd. Is redelijk te doen voor een handige doe-het-zelf’er.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      23 oktober 2009 om 10:08

      @Laurens: wat een domme opmerking. Natuurlijk kan elke doe-het-zelf’er ergens een andere motor inhangen, maar die mensen hoeven geen rekening te houden met milieueisen, crashtests, duurzaamheid, uitgebalanceerde plaatsing (trillingen, gewichtsverdeling)…

      Pietje Puk kan er mee weg komen als iets niet helemaal jofel werkt, maar als professionele autofabrikant kan je niet zomaar wat aankloten.

      Login om te reageren
      • Laurens zegt

        23 oktober 2009 om 10:20

        @robbie: dom?

        Het is echt niet zo moeilijk, zeker niet voor een kleine fabrikant als Spyker die niet hoeft te voldoen aan een heleboel regelgeving. En die een klantenkring heeft die er echt niet mee gaat rijden in een sneeuwbui bij 20 graden onder nul. Kortom, het stelt niet heel veel voor.

        OT: goed voor de CO2’tjes, een BMW blokje.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          23 oktober 2009 om 10:32

          @Laurens: toen Spyker overstapte van riem aandreven 4.2 V8 motoren naar kettingaandreven motoren werd de productie al bijna voor een kwartaal stilgelegd. En toen ging het feitelijk nog om dezelfde 4.2 V8 van Audi!

          Ik geloof er niks van dat Spyker zomaar eventjes in 2 maanden tijd een compleet andere motor (eigenlijk aandrijflijn) kan gaan gebruiken. Zeker bij de D8 waar je ook nog te maken hebt met het 4WD systeem. Ze zijn nu al meer dan een half jaar bezig om een goede positie te vinden voor het GM blok. Straks kunnen ze dus weer opnieuw beginnen. Ik denk niet dat het zo makkelijk is als jij zegt.

          Uiteraard heeft Spyker wel enige vrijstellingen, maar ze moeten nog steeds voldoen aan de strenge Amerikaanse eisen voor uitstoot en botsveiligheid.

          Login om te reageren
          • Laurens zegt

            23 oktober 2009 om 10:41

            @robbie: dan is dat je antwoord…

            Login om te reageren
      • Dennis zegt

        23 oktober 2009 om 14:02

        @robbie:
        Je hebt gelijk …. Bij Spyker zijn het goedbedoelde knutselaars …..Sinds de Silvestris is er eigenlijk niets veranderd, behalve dat er vele vele miljoenen zijn Weggefikt

        Login om te reageren
  2. rsh zegt

    23 oktober 2009 om 10:07

    BMW motoren lijkt mij ook veel verstandiger, want die vind ik persoonlijk veel fijner en mooier.

    Login om te reageren
  3. Gizzer zegt

    23 oktober 2009 om 10:13

    Blijkbaar weten ze bij Spyker toch wel wat aanklooien is, als ik zo de berichtgeving (of het gebrek eraan) lees. Zeg hierbij even niks over de kwaliteit van de mensen in de werkplaats, maar over het management.

    Login om te reageren
  4. Willem vd Velde zegt

    23 oktober 2009 om 10:21

    Wat de werkelijke cijfers ook zijn, ik zit nog steeds te duimen dat ze uiteindelijk een winstgevend bedrijf zullen worden en zullen blijven bestaan.
    Gaaf toch dat dit een Nederlands bedrijf is?

    Login om te reageren
  5. Laue zegt

    23 oktober 2009 om 10:24

    “Los van het feit dat die BMW motor veel beter is,”
    In de zin van prestiaties of kwaliteit? Ik neem aan het eerste.

    Login om te reageren
  6. GOD zegt

    23 oktober 2009 om 10:27

    prachtige foto’s van het handwerk in de fabriek.

    Login om te reageren
  7. John zegt

    23 oktober 2009 om 10:33

    –edit: dank u, is inmiddels gefixt–

    OT: We wachten nou al zo lang op die Peking-to-Paris dat alles al weer verouderd moet zijn aan die auto.. Misschien maar goed dat ze de motoren gaan aanpassen. Beschouw het als een facelift van een model dat al bijna 4 jaar op de markt is. Dat is die P2P nu ongeveer alleen staat hij nog steeds in de schuur.

    Login om te reageren
  8. super zegt

    23 oktober 2009 om 10:53

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    23 oktober 2009 om 11:01

    Spyker overweegt ook al BMW motoren… In de Formule 1 overweegt McLaren om de BMW motor erin te gaan hangen (In de straat F1 toen een V12) en bij Wiesmann gebruiken ze ze ook al (zal vast nog wel een merk zijn, maar da wit ik ff nie :roll: ) Dus ja zegt genoeg over de kwaliteit van de BMW motor!:D
    Alleen dan gaat Spyker wel erg veel op Wiesmann lijken hoor alleen de body is gelukkig anders.

    Login om te reageren
  10. JPM zegt

    23 oktober 2009 om 11:29

    @ VeniVidiVici

    BMW stopt volledig met de F1 dus ook het bouwen van F1-motoren. Dus nee McLaren overweegt niet om BMW motoren ‘erin te hangen’ want dat is niet mogelijk.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      23 oktober 2009 om 11:44

      @JPM: oh ja? Lees dit artikel maar eens:
      http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/04/mclaren-wil-bmws-formule1-motoren-overnemen

      De term “BMW F1” motor, moet je natuurlijk niet al te letterlijk nemen. McLaren koopt de fabriek en techniek van BMW F1, maar plakt er natuurlijk een andere naam op.

      Login om te reageren
  11. GOD zegt

    23 oktober 2009 om 11:35

    ook al ben ik een fan van BMW. ik zie er toch liever een audi motor in. vind ik er beter bij passen.

    Login om te reageren
  12. Ramshoek zegt

    23 oktober 2009 om 11:35

    Er word al geruime tijd gesproken over het Corvette ZR1 / Catillac CTS-V blok voor de Spyker SSUV. Die 6,2 l. compressor V8 is een prima krachtbron voor met name de SSUV.

    Of een Amerikaanse V8 – hoe modern ook – imagotechnisch een goede keuze is, da’s de vraag. Dan is de BMW V8 turbo een betere keuze. Da’s ook een blok dat een goede stap voorwaarts is voor de Aileron, waarvoor de huidige 400pk natuurlijk wel wat minimaal is voor een supercar.

    Naast het maken van de juiste keuze – 1 motor voor beide modellen – schijnen ze bij Spyker ook nog te maken te hebben met het feit dat ze momenteel min of meer gedwongen worden een keuze te maken. Porsche schijnt niet happy te zijn met het gegeven dat de Audi motoren aan een versnellingsbak gekoppeld worden waaraan Porsche nog ontwikkelingswerk heeft verricht…

    Login om te reageren
  13. Ramshoek zegt

    23 oktober 2009 om 11:39

    @JPM
    Mercedes en McLaren schijnen niet zo verliefd meer te zijn en groeien langzaam maar zeker uit elkaar.
    McLaren zou daarom andere motoren willen, waarbij de BMW F1 V8 genoemd is. Niet dat BMW ze voor McLaren zou gaan bouwen – je hebt gelijk dat BMW helemaal uit de F1 stapt – nee, McLaren zou het BMW ontwerp en de productie faciliteiten van BMW over willen nemen om de motoren vervolgens onder de eigen merknaam te gaan bouwen en gebruiken…

    Login om te reageren
  14. oly zegt

    23 oktober 2009 om 11:45

    @ Ramshoek
    het gaat om het nieuwe x6/x5m blok die staat voor 550 pk. dus ze gaan zelfs nog omhoog.

    ja ik snapte zowie zo al niet wavo je er een amerikaanse motor in wou gaan gooien dit klinkt in mijn ogen een stuk logischer en beter

    Login om te reageren
  15. VeniVidiVici zegt

    23 oktober 2009 om 11:54

    @ robbie: Precies ;) maar ja niet iedereen leest al het nieuws wat voorbij komt.

    Login om te reageren
  16. C6_R zegt

    23 oktober 2009 om 11:58

    X5M motor: 555pk (408kW) @ 6000rpm, 680Nm
    CTS-V motor: 564pk (415kW) @6100rpm, 747Nm

    Ja, die BMW is inderdaad veel beter! :roll:

    Login om te reageren
  17. JPM zegt

    23 oktober 2009 om 12:11

    @ robbie

    Als er een gerucht is dan maken jullie meteen een artikel alsof het morgen al gaat gebeuren. McLaren en Mercedes gaan niet uit elkaar en ze gaan de motoren divisie van BMW ook niet overnemen. Dat was ooit een gerucht in het paddock maar die komen en gaan met de minuut.

    Login om te reageren
  18. Patrick zegt

    23 oktober 2009 om 12:14

    Wat dacht je ervan een eigen blok te ontwikkelen en te produceren! Samen met Hansen SportCar…Als men moet geloven hebben ze hier in het landje toch de kennis en de middelen, neem bijvoorbeeld het recente High Tech Automative Campus!

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      23 oktober 2009 om 12:46

      @Patrick:

      voor die zes auto’s per jaar?
      enig idee wat een blok ontwikkelen kost?

      Login om te reageren
  19. Henk zegt

    23 oktober 2009 om 12:54

    Spyker zal niet lang meer bestaan.. Men blijft niet betalen voor exclusiviteit, als dat gepaard gaat met een slechte kwaliteit. Een beetje knutselaar, kan zo’n wagen zelf in elkaar zetten, om er daarna héél voorzichtig mee om te gaan, om ook niet in de sloot te belanden..

    Login om te reageren
  20. ChryslerFan zegt

    23 oktober 2009 om 13:23

    om spyker winstgevend te maken hoeven ze maar 1 ding te doen… Victor muller ontslaan en iemand met verstand van geld en auto’s op het merk zetten.

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    23 oktober 2009 om 14:11

    Wat snap ik hier niet?

    “Er zijn 12 auto’s gebouwd en afgeleverd. En verder?
    Normaal wordt er ook altijd verteld hoeveel auto’s Spyker in elkaar heeft geschroefd,”

    Je zegt toch net zelf dat er 12 auto’s gebouwd zijn, en daarna zeg je dat je niet weet hoeveel auto’s er gebouwd zijn… :?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      23 oktober 2009 om 15:24

      @Citrofiel: oeps! Dat moet zijn:

      “Er zijn 12 auto’s verkocht en afgeleverd. En verder?”

      Ze zeggen dus niet hoeveel er zijn gebouwd.

      Login om te reageren
  22. M-lover zegt

    23 oktober 2009 om 14:19

    @C6_R :
    leg er de koppel/vermogen – toerentalcurve eens langs,
    en bedenk dat de bmw bijna 2 liter minder inhoud heeft.

    ‘roll-eyes’ zijn hier niet op hun plaats!

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      23 oktober 2009 om 15:16

      @M-lover:

      Dus de BMW motor is in de bais kwetsbaarder?
      Daarbij noem ik dat geen BMW motor meer.
      Eerder een slap aftreksel.

      Login om te reageren
    • C6_R zegt

      23 oktober 2009 om 17:19

      @M-lover:

      CTS-V:
      http://i553.photobucket.com/albums/jj385/Bieckie/fcc8731d.jpg

      X5M:
      http://static.autoblog.nl/images/wp2009/BMW%20M%20TwinPower%20Turbo%20Power%20and%20Torque.jpg

      Naast elkaar leggen was een beetje lastig omdat de ene werkt met hp en lb-ft en de ander met kW en Nm maar heb een poging gedaan, voor enkel het koppel:

      Kortom: met de BMW motor heb je vanaf ongeveer 1100rpm tot ongeveer 2500rpm meer koppel, daarna heb je met de Caddy motor meer. Vermogen lijkt een min of meer gelijke opbouw te hebben, al is die van de Caddy wat boller (en eindigt hoger uiteraard).

      Dus ja, ik denk dat je op z’n minst je bedenkingen kunt hebben bij de stelling dat die BMW motor veel beter is.

      Login om te reageren
  23. Patrick zegt

    23 oktober 2009 om 15:23

    @de slonnies;
    Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in, daarom denk dan ook dat er onvoldoende draagvlak is voor Spyker! Een SuperCar van die omvang en voor dat geld wat hij kosten moet, moet ook exclusief zijn en niet een bijeengeraap van verschillende onderdelen van concurenten…en dat bedoel ik ook met een eigen krachtbron ontwikkelen (hart en ziel van een auto)…Spyker is daarom in mijn ogen dan ook gedroch en onnederlands!

    Login om te reageren
  24. M-lover zegt

    23 oktober 2009 om 15:30

    @RenesisHP:
    slap aftreksel omdat er een turbo op staat? bmw was met zijn 2002turbo dacht ik een van de eerste seriegeproduceerde auto’s…

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      23 oktober 2009 om 17:24

      @M-lover:

      Dat weet ik ook. Dat was echter toen.
      Die auto blonk ook niet echt uit op het gebied van handling in het grensgebied.

      Daar heb je meer aan een atmosferisch blok.
      BMW staat bekend om goede handling. Een turbomotor verslecht dat alleen maar.

      Login om te reageren
  25. EJS zegt

    23 oktober 2009 om 15:38

    Zou het toch jammer vinden, zo’n turbomotor vind ik op een bepaalde manier niet bij Spyker passen. En het lijkt me ook gewoon zonde van al het werk dat ze eerder al gedaan hebben om dat andere motorblok zo goed mogelijk te plaatsen..

    Login om te reageren
  26. de sjonnies zegt

    23 oktober 2009 om 16:41

    Als je de financiële situatie bij Spyker gaat bekijken dan zullen ze de lieve heer op hun blote knietjes danken dat er überhaupt nog iemand is die hen motoren wil leveren.
    Volgens quote het 1e halfjaar 8.9 miljoen verlies op een omzet van 4 miljoen……
    Enig idee hoe lang je dit volhoudt in een markt met een zwaar gevestigde orde die allen een perfectimage hebben, een markt die nu volledig op zijn derriere ligt?
    Stel jezelf 1 vraag : je hebt ruimschoots de financiële middelen om jezelf een zgn Supercar aan te schaffen; staat Spyker dan op jouw shortlist ? Nee dus !

    Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    23 oktober 2009 om 20:43

    Een BMW motor zou in mijn ogen een super toevoeging voor Spyker zijn! Dan krijgen ze zeker net zo veel status als Wiesmann, die zijn ook zo onwijs gaaf…

    Login om te reageren
  28. Esprit_de_Flandre zegt

    23 oktober 2009 om 20:55

    @Robbie: Beetje gestresst maat? Zo’n felle reactie op Laurens.

    Hij heeft trouwens gelijk. Het is niet zo moeilijk voor een kleine fabrikant. Grote fabrikanten moeten veel meer met regels rekening houden, en – nog belangrijker – met centjes.

    Of beter gezegd: het ZOU niet zo moeilijk mogen zijn. Maar als je hoort hoe de boel daar draait (ik baseer me hiervoor volledig op wat jullie erover schrijven), dan kan ik me wel voorstellen dat Spyker het er moeilijk mee zal hebben.

    Maar ach, aan het tempo dat ze bouwen en de enorme transparantie in het rapporteren, zit ik er waarschijnlijk het dichtste bij als ik beweer dat ze nog niet eens aan die D12 begonnen zijn.

    Login om te reageren
  29. rickiej zegt

    23 oktober 2009 om 23:55

    Zag vorige week die bordeaux rode aileron nog bij mij door de straat rijden! zijn echt mooie wagens:P

    Login om te reageren
  30. Vincenzo zegt

    24 oktober 2009 om 15:06

    Wanneer komt er nou eens een einde aan deze wannabees?
    Nog nooit winst gemaakt en dat gaan ze ook nooit doen. Gooi daar de verschrikkelijke vormgeving bij en Spijker gaat zacht slapen om nooit meer wakker te worden. AMEN!

    Login om te reageren
  31. Willem vd Velde zegt

    24 oktober 2009 om 16:44

    @ Vincenzo: Jij hebt sowieso geen verstand van auto’s als je dit roept. Je rijdt VW?

    Enne, winstgevend is Aston Martin ook zo’n 40 jaar niet geweest voor zover ik me kan herinneren van een nieuwsbericht van een tijdje terug.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North