• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyker krijgt subsidie van Provincie Flevoland

Auteur: autoblogger, gepost 17 augustus 2008 om 13:25 – 38 Reacties

Spyker Cars ZeewoldeGaan onze belastingcenten sinds kort naar Spyker? Fungeert de Provincie Flevoland als alternatieve investeerder? Het lijkt er wel op, sinds kort prijkt er op de site van Spyker een mooie button met de tekst “Dit project wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en de Provincie Flevoland“. Het publieke geld zou bedoeld zijn voor een innovatieve motor in de toekomstige wagens van de autobouwer…

Spyker zou €100.000 subsidie hebben gekregen, vanuit een potje voor technologie, milieu en innovatie. Het gaat daarbij om investeringen voor een bepaald type motor, aldus een woordvoerder van de provincie Flevoland en een onduidelijke persvoorlichter van de sportwagenfabrikant. Maar de productie van motoren wordt door Spyker toch uitbesteed aan het Duitse Audi?

Jawel, maar volgens Victor Muller gaat het om een andere motor: “Het gaat om een racemotor, en die bouwen we zelf. Dit helpt ons Spyker Squadron, die subsidie is niet bedoeld voor de straatauto’s. En het is ook niet een enorm bedrag, natuurlijk. Daar kan je geen bedrijf mee runnen.”

De subsidie is volgens de provincie Flevoland echter ook bedoeld voor het stimuleren van werkgelegenheid, zo schrijft quotenet.nl. We zijn benieuwd, Spyker is namelijk geen onbekende in de wereld van subsidies. Toen Cavallino Engineering failliet ging in 2003, nam Spyker de boedel over, met hulp van een ander Europees project. Met de €150.000 aan steun uit deze pot met geld kreeg Spyker een duwtje in de rug voor de bouw van een pand in Zeewolde en voor de promotie van zijn luxe auto’s…

Met dank aan sansebastiano voor de tip!

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker

Vorig bericht: « Video: R8 vs 911 vs GT-R vs Vantage 4.7
Volgend bericht: Velgen van Maybach vallen toch in de smaak? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr. Marteen zegt

    17 augustus 2008 om 13:31

    Op motors TV worden er een boel grappen gemaakt over dit merkje. Wanneer trekken ze nu eindelijk de stekker uit deze hopeloze auto bouwer. Ik wil me niet meer schamen in het buitenland !

    Login om te reageren
  2. Mr.Abarth zegt

    17 augustus 2008 om 13:35

    -edit: is reeds gefixt-

    Maar €100.000,- ?? Wat wil je daar in hemelsnaam mee doen! Ik denk dat t geld op is voordat er ook nog maar een tekening van zo’n motor op tafel ligt.
    Er zijn tegenwoordig zoveel merken die samenwerken, zoals BMW met Fiat voor compacte turbomotoren, dan is het stom om zelf iets te ontwikkelen.
    Niet voor straatauto’s? Me hoela! Alsof hun race afdeling beter gaat draaien met die ton subsidie.
    En waar is het nou voor? Voor een nieuw blok, voor werkgelegenheid, of stiekem toch om de top van het bedrijf wat toe te steken, want die hebben t vast heel moeilijk (not).

    Steek het dan in een ander regionaal plan, er zijn genoeg bejaardentehuizen bv, die het geld beter kunnen gebruiken.
    M.i. is Spyker een zinkend schip. In deze tijd lukt het niet zomaar om een sportwagenmerk nieuw leven in te blazen.
    Zeker niet met al die vage verhalen (verschillende auto’s met zelfde kenteken)..
    Beter stoppen nu het nog iets is, dan in de goot te belanden. Jammer voor het personeel, maar ik denk dat het over en uit is voor Spyker, tenzij ze serieus gaan samenwerken met een ander merk.

    Login om te reageren
  3. Suprageex zegt

    17 augustus 2008 om 13:36

    Aflevering 4689913 in de Spyker-serie: Hoe gaan we dit geld weer naar de maan schieten? :D

    Login om te reageren
  4. Wollie zegt

    17 augustus 2008 om 13:39

    Tijd om spijkers met koppen te slaan daar bij Spijker!

    Login om te reageren
  5. Jigzoz zegt

    17 augustus 2008 om 13:39

    Subsidie op het bouwen van een racemotor… Idioot…

    Bovendien bouwt Spyker helemaal geen racemotoren. Ze modificeren motoren van gecrashte Audi’s zodat ze in racewagens gelepeld mogen worden. Nieuws vanuit Spyker zelf moet altijd met een enorme berg zout worden genomen.

    Login om te reageren
  6. schavaan zegt

    17 augustus 2008 om 13:50

    €100.000 is wel erg weinig. Ik zie liever dat EU, overheid, en provincie hier enkele miljoenen insteekt dan in andere kansloze en zinloze multikul projecten waar niemand op zit te wachten.
    Maar ehh…Spyker dat zelf een racemotor gaat ontwikkelen? dat gelooft niemand Victor, verzin eens iets geloofwaardig om die subsidies op te strijken!

    Login om te reageren
  7. sansebastiano zegt

    17 augustus 2008 om 13:51

    @ autoblogger: graag gedaan!

    Login om te reageren
  8. Tom zegt

    17 augustus 2008 om 14:03

    ik ga belasting ontduiken

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    17 augustus 2008 om 14:03

    electro motoren dus ..

    dat zijn dingen die de TU delft al 10 jaar geleden had moeten verzinnen en door ontwikkelen i.p.v. Wubbo Oksel kietelen ..

    let maar op deze gift gaat Spyker meer kosten dan opbrengen ..

    Login om te reageren
  10. sander zegt

    17 augustus 2008 om 14:14

    En wij betalen dit alles….Dit is niet het enige projectje van de overheden.

    Login om te reageren
  11. Rick dos zegt

    17 augustus 2008 om 14:16

    Ik zou ze aanklagen! Dan doen we net alsof we importeurs zijn die eisen stellen!

    Login om te reageren
  12. super zegt

    17 augustus 2008 om 14:18

    het is o zo makkelijk om met geld te smijten dat je niet zelf hebt moeten verdienen.

    Login om te reageren
  13. super zegt

    17 augustus 2008 om 14:20

    @lincoln
    wubbo’s werk voor de tu is vooral qua marketing een succes, qua innovatie en harde techniek gaat het nergens over.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    17 augustus 2008 om 14:22

    voor dat geld hadden ze dik 8 kilometer regenboog route kunnen stickeren ..

    eeuwig zonde dus ..

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    17 augustus 2008 om 14:27

    Dat ze eens gewoon meer auto’s verkopen, dan komt het wel goed. Een kleiner goedkoper model bvb. Zo halen ze ook geld uit de Nederlander zijn zakken, maar die krijgt er dan toch iets voor terug.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    17 augustus 2008 om 14:28

    100.000 euro subsidie betekent dat ze 5 ton verder zijn voor er 1 op de bankrekening van Spyker staat ..

    belastingvrijstelling had handiger geweest .. maarja handigheid/overheid is nooit echt een optie op 1 of andere manier ..

    Login om te reageren
  17. Timmie zegt

    17 augustus 2008 om 14:33

    Mag dit zomaar? Europa zou hiertegen wel eens kunnen gaan protesteren…

    Login om te reageren
  18. The Honda Spirit zegt

    17 augustus 2008 om 14:45

    ipv audi nu duracel spyker? iemand? Voor 100.000 aan lithium in zo’n ding, dat kan toch.

    Login om te reageren
  19. Emile_Benz zegt

    17 augustus 2008 om 15:55

    hihi, die flevolanders kunnen iig zeggen, dat spyker in zekere zin van hen allemaal is; de nieuwe Volksauto? :lol:

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    17 augustus 2008 om 16:32

    Waarom subsidie voor een racemotor? Ik zou het nog kunnen begrijpen als het ging om een milieuvriendelijke motor voor in de productieauto’s (hoewel het effect daarvan ook niets geweest zou zijn), maar dit… :?
    Ik kan me nog herinneren dat Franse subsidie aan PSA voor het ontwikkelen van dieselhybride door de Europese Commissie verboden werd. Waarom is dit dan wel toegestaan?

    Login om te reageren
  21. Fortuna zegt

    17 augustus 2008 om 17:40

    LOL, hadden ze ’t geld net zo goed in het ijsselmeer kunnen kappen

    Login om te reageren
  22. Mr Hyde zegt

    17 augustus 2008 om 18:09

    Achja, het bedrijf lijd al zoveel verlies, dat de overheid er toch al genoeg aan bijgedragen heeft. Immers, in de winst deelt de fiscus mee, maar ook in verlies . Dus het heeft onze overheid zoiezo al miljoenen gekost dat debiele Spyker. Ik vind dan ook dat de stekker er nu zo snel mogelijk uit moet, voor de bestwil van ons allemaal.

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    17 augustus 2008 om 20:17

    Spyker daalt mede hierom weer enorm in mijn achting. Ik denk echter niet dat ze daar wakker van liggen ;)

    Login om te reageren
  24. marcel zegt

    17 augustus 2008 om 20:42

    Lijkt me een duidelijk gevalletje staatsteun. En da mag nie. Wie belt Neelie?

    En stimuleren van de werkgelegenheid? Laat me niet lachen. Wie “werken” daar nou helemaal bij Spijker?

    Die plofkop Muller steekt er nog een sigaar van op, wat een aanfluiting! Waarom lopen we in dit land toch altijd zo te dwepen met van die overduidelijke charlatans? Die Roel Pieper bijvoorbeeld blijft ook iedere keer maar weer de kop opsteken. En dan die Wiechel, Verdonk, H. Mens, etc etc etc, brrrrr.

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    17 augustus 2008 om 21:01

    “Wie “werken” daar nou helemaal bij Spijker?”
    Dat maakt niet uit, alle kleine beetjes helpen. De rest van flevoland verbouwt aardappels of staat morgenochtend weer braaf in de file naar Noord-Holland.
    Duidelijk gevalletje van zinvol besteed subsidiegeld.

    Login om te reageren
  26. Pomoek zegt

    17 augustus 2008 om 21:31

    Vooral de toon van de heer Muller: Het is natuurlijk geen enorm bedrag. Nee. Dat is het niet. Voor jou. Maar voor een bejaardentehuis of een dagverblijf voor gehandicapte kinderen zou het een fantastisch bedrag zijn. Over het paard getilde noot van een eikenboom.

    Login om te reageren
  27. Victor zegt

    17 augustus 2008 om 23:25

    Na jaren achtereen van belastingverhoging heeft de overheid meer dan genoeg geld en kunnen ze geld steken in zulk soort kansloze projecten. Het is voor die ambtenaren natuurlijk ook wel erg gemakkelijk om andermans geld weg te geven. Misschien heeft hij er zelf wel een ritje in een Spyker aan over gehouden…
    Verder kan ik me volledig vinden in de reactie van Pomoek!

    Ahh lekker al die frustratie over de overheid. Stelletje incompetente belastingtrekkers.

    Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    17 augustus 2008 om 23:25

    “Mag dit zomaar?” “gevalletje staatsteun”

    Mensen! Lees nou gutverredumme iets of verdiep je in de materie voordat je iets neerknalt!

    “Voor wie is de TMI-regeling bedoeld? Voor Flevolandse MKB-ondernemers die voor eigen risico een voor Flevoland technisch nieuw product, werkwijze, systeem, of dienst hebben ontwikkeld. Als de ondernemer daarbij kan aantonen dat het project een positief effect op het milieu heeft of in ieder geval geen milieuschade veroorzaakt, kan hij in aanmerking komen voor een bijdrage. Die bijdrage is maximaal 25% van alle projectkosten, met een maximum van 100.000 euro. Zodra de Europese Commissie de regeling heeft goedgekeurd, is een maximum bijdrage van 200.000 euro mogelijk.”

    Als dit dus wordt goedgekeurd en Spyker alloceert dat geld voor andere doeleinden dan kun je aan je water voelen dat Europa er als de kippen bij zal zijn als het om subsidiëren van bedrijfsvoering gaat!

    Zo niet, dan zullen andere autofabrikanten Europa er wel fijntjes opwijzen. En als ze dan nog niet in aktie komen dan zullen ze procederen. Want we weten allemaal, sinds Ted z’n column, dat importeurs niets liever doen!

    Login om te reageren
  29. Bart zegt

    18 augustus 2008 om 00:30

    Ze zijn vandaag 5e geworden met de nieuwe motor: nieuwe kruk-as en ontsekingsvolgorde. Klinkt niet zo Amerikaans meer schijnt. Kan iemand die er geweest is een filmpje met het nieuwe geluid posten?

    http://www.spykersquadron.com/?pag=59

    Login om te reageren
  30. schavaan zegt

    18 augustus 2008 om 00:55

    @ Rick Dos:

    Victor Molsheaup zegt dat het gaat om een andere type motor, een race motor. Denk jij nou echt dat spyker een racemotor ontwikkeld welke een “positief” effect heeft op het milieu?

    Dat zou dan een revolutionair concept wezen, en eventueel ook een succesvol idee. Aangezien Spyker dat nooit never nimmer heeft zal het wel niet.

    Login om te reageren
  31. Rick dos zegt

    18 augustus 2008 om 01:12

    @schavaan

    Je bent gestopt met lezen ná het woordje “effect” of niet?

    En het hele stukje heb je niet begrijpend gelezen of wel?

    Login om te reageren
  32. michiel zegt

    18 augustus 2008 om 08:29

    @ Rick Dos:

    Victor Molsheaup zegt dat het gaat om een andere type motor, een race motor. Denk jij nou echt dat spyker een racemotor ontwikkeld welke een “positief” effect heeft op het milieu?

    Misschien is het regeneratief remmen, met een vliegwiel/electromotor.

    Login om te reageren
  33. Beem bim bop zegt

    18 augustus 2008 om 11:53

    Een ton voor het ontwikkelen van een motor, wat een grap. Ga ook maar eens iets in mijn garage ‘ontwikkelen’, haha. Als je binnenkort een M3 ziet rondrijden met zo’n EU plakkertje er op dan weten jullie dat t mij is gelukt.

    Login om te reageren
  34. mathias zegt

    18 augustus 2008 om 13:26

    En dan willen ze de belasting verhogen… van mij mag flevoland volgend jaar 100.000minder krijgen als ze het uitgeven aan een project waar veel meer geld voor nodig is.

    Login om te reageren
  35. SJ zegt

    18 augustus 2008 om 21:15

    Prachtig. Eerst honderdduizenden burgers laten boeten voor het kopen van een (veelal middenklasse) auto die meer uitstoot dan de Halsema-norm toelaat onder het mom van een schoner milieu (laat ze dan gewoon eerlijk zeggen dat ze de begroting rond moeten krijgen) om dit geld vervolgens in een totaal niet CO2-neutraal merk te steken. Niet dat ik in het CO2 sprookje geloof, ik juich het dan ook van harte toe dat men Spyker probeert te redden. Alleen ligt de hypocritie er nu wel heel dik bovenop.

    Login om te reageren
  36. SJ zegt

    18 augustus 2008 om 21:17

    Sorry voor het ontbreken van enkele leestekens.

    Login om te reageren
  37. Paolo zegt

    30 augustus 2008 om 10:25

    Lekker weer een Holland op zijn smalst discussie. We zijn en blijven kruideniertjes en kunnen maar niet groot denken. Maar goed: we gaan hier dus discussiëren over een ton? Gelukkig kijkt een provincie verder dan dit spaarzegeltjesniveau…

    Ga vooral zo door met zijn allen en je jaagt alles weg wat innovatie en lef nodig heeft. Zonder bijzondere en gedurfde auto’s is de wereld natuurlijk véél leuker. Nou, veel plezier dan maar in je Vinexwijkje met dat Seatje/Golfje/en-wat-er-op-lijkt enz voor de deur. Hang er zo’n regenpijpuitlaat aan en je voelt je opeens bezitter van een unieke sportwagen.

    Login om te reageren
  38. San Sebastiano zegt

    24 oktober 2008 om 16:20

    Donkervoort heeft een aantal jaar geleden dezelfde subsidie gekregen overigens. Stond toen gewoon in de Autovisie en hoorde je niemand over..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North