• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stoplichten en de gevolgen voor ons milieu

Auteur: autoblogger, gepost 31 januari 2008 om 12:09 – 26 Reacties

Stoplichten

Ook zo gewend om nog even je lipgloss op te doen bij het stoplicht? Even een nieuwe cd te pakken of een peuk op te steken? Wellicht moet je binnenkort wat meer haasten, de wachttijd voor stoplichten kan namelijk vijftien procent korter. Onderzoeker Ronald van Katwijk van de TU Delft ontwikkelde efficiëntere software die de wachttijd kan verminderen. Erg leuk natuurlijk, en totaal niet verrassend, maar stel je even voor hoeveel CO2 uitstoot dit potentieel kan schelen…

Dit soort oplossingen zijn volgens mij veel efficienter dan al die “mild-hybride” aanbiedingen. Nu ontstaan vaak onnodige opstoppingen op drukke kruispunten, doordat elk stoplicht maar gedurende een maximale periode op groen mag staan. “De kracht van mijn systeem is dat het elke seconde kan inspelen op de werkelijke situatie”, zo zegt Van Katwijk.

Ook interessant!

  • Zelfs Lamborghini gaat met de trein
  • Achterwielophanging Red Bull
    Natuurorganisatie gelooft niks van vergunning Zandvoort
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, milieu, tu-delft, Verkeer

Vorig bericht: « CO2 monster: $23.000 per maand aan benzine
Volgend bericht: Rechter bepaalt: waarschuwen voor flitsers is toegestaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. floryn zegt

    31 januari 2008 om 12:13

    ja indewrdaad kunnen hier veel verbeteringen gemaakt worden maar die kun je ook vinden in het aaneenschakelen van auto;s op de snelweg, communicatie tussen auto’s etc. Er kan nog veel meer met computers gewerkt worden als het om de infrastructuur van Nederland gaat

    Login om te reageren
  2. Walvius zegt

    31 januari 2008 om 12:14

    door al die stoplichten gaat het milieu achteruit! ik bedoel laat ons gwn in onze suvs blijven rijden en zorg ervoor dat die stoplichten afgeschaft worden :S je moet telkens weer remmen en dan weer optrekken als je bij een stoplicht staat, waardoor je dus weer extra toeren maakt en dus vervuildender bezig bent :S zucht….

    Login om te reageren
  3. Bob zegt

    31 januari 2008 om 12:17

    Dit klinkt serieus goed. Je hebt nu ook geen keus meer om zeg maar deel te nemen aan t zuiniger rijden…want dat doe je dan al, en in dit geval doet iedereen het dus! Als je een heel klein rekensommetje maakt kom je toch al snel op hele grote CO2 getallen uit! Echt een goed idee!

    Login om te reageren
  4. Jellert zegt

    31 januari 2008 om 12:19

    Schaf 98% van de drempels dan ook maar meteen af.

    Login om te reageren
  5. Incognito zegt

    31 januari 2008 om 12:21

    Mooi bericht :)

    Hoe werkt dit systeem precies?

    Login om te reageren
  6. bmw6cil4life zegt

    31 januari 2008 om 12:23

    ideaal. staan we niet eeuwig bij het stoplicht. en is nog goed voor het milieu ook. wat wil je nog meer….?? uuh
    nou geen stoplichten maar een ongelijkvloersekruising….

    Login om te reageren
  7. Turbopaultje zegt

    31 januari 2008 om 12:24

    Ach………. Als je weet dat eigenlijk het grootste deel van dit opgeblazen politieke probleem sowieso bij de semioverheidsbedrijven c.q. ex overheidsbedrijven zelf ligt……………….

    Login om te reageren
  8. PC zegt

    31 januari 2008 om 12:37

    Met het woord ‘stoplichten’ bedoelt u neem ik aan verkeerslichten?

    Login om te reageren
  9. BG75 zegt

    31 januari 2008 om 12:39

    @ autoblogger.

    multifunctionele foto? check:
    http://www.foodlog.nl/comments.php?id=2857_0_1_0_C

    Login om te reageren
  10. paul zegt

    31 januari 2008 om 12:39

    mooi systeem. En als we dit nu gaan combineren met het systeem in de UK waar je van te voren al weet wanneer je mag gaan rijden, maar ook dat je weet dat de volgende al gaan rijden op het moment dat jou ligt op rood staat dan hoef je al veel minder lang te wachten.
    Je laat het dan wel om door oranje te rijden én je hoeft dus minder lang voor ’n leeg kruispunt te wachten.

    Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    31 januari 2008 om 12:47

    Korter rood betekent ook korter groen. Iemand aan gedacht hoeveel meer auto’s dan moeten stoppen en terug optrekken?

    Login om te reageren
  12. Jandepandaman zegt

    31 januari 2008 om 13:29

    Ik heb begrepen dat op veel plekken waar ruimte is, de stoplichten geheel zouden kunnen woden opgeheven als de kruispunten zouden worden verbouwd tot rotonde…

    Login om te reageren
  13. Zephyr zegt

    31 januari 2008 om 13:33

    @ Incognito:

    Nu rekenen verkeerslichten per kruispunt hoe verkeersintensiteit en verkeersdrukte is. Als een sensor in de weg geen impuls heeft, springt het licht op rood.

    Door dit systeem, worden de kruispunten met elkaar gelinkt en kunnen de sensoren met elkaar communiceren. Als op kruispunt A het verkeer naar kruispunt B rijdt, terwijl op B de sensoren aangeven dat er geen verkeer is, blijft ie toch nog op groen staan op het verkeer afkomend van A snel en efficient te kunnen door laten stromen.

    (Beetje globaal uitgelegd..)

    Login om te reageren
  14. ErikF zegt

    31 januari 2008 om 13:34

    @ Esprit de Flandre
    Ik denk dat bedoelt wordt dat je niet hoeft te stoppen als er van de andere kant niets aan komt.
    Of; als er van rechts 1 auto aankomt dat het licht meteen op rood kan als die eene auto is doorgereden en niet nog een volle minuut op groen blijft staan.

    Login om te reageren
  15. Rinban zegt

    31 januari 2008 om 13:36

    De hybride autos schakelen uit voor een stoplicht en zijn dus ongeacht de wachttijd voor een stoplicht efficienter voor het milieu dan deze oplossing. Maar goed, heerlijk dat we minder lang hoeven te wachten. Ik sta vaak te wachten terwijl er niets aan komt.

    Login om te reageren
  16. Jareth zegt

    31 januari 2008 om 14:21

    MAn ik hop dat ze dit snel invoeren, Als ik nu soms naar me vriendin dr huis toe rij s’nachts dan ga ik gewoon door rood omdat er om 2 uur geen kip op de weg is en vooral daar niet. Ik moet dan links afslaan en hij blijft wel 5 minuten op rood totdat die *** verkeerskast doorkrijgt dat er niemand rijdt!!!

    Login om te reageren
  17. Zoef zegt

    31 januari 2008 om 14:30

    Tegenwoordig wordt ook iedere denkbare onnozele scheet vertaald in CO2-termen.

    Login om te reageren
  18. Laus zegt

    31 januari 2008 om 15:58

    ze een begin kunnen maken met het groene golfgebeuren hier in Den Haag ofzo. De piepstad is niet om door te komen.

    Als je van oost naar west of noord naar zuid moet kun je een van de lange lanen pakken. Dan heb je rustig een aantal kilometers: wachten-200m rijden-wachten-200m rijden – wachten-10meter rijden-wachten-nog ff wachten enz.
    (haagweg/rijswijkseweg, erasmuslaan, laan v. meerdervoort, vaillantlaan enz.)

    Je wordt er helemaal gallisch van. In andere steden (R’dam o.a.) lijkt me dit op een aantal stukken(bijv noord zuid verbinding) al iets beter geregeld.

    In de zomer gingen de stoplichten op veel plekken pas om 7 uur ’s ochtends aan. Nu staan ze permanent aan. Nou, om 5:30 ’s morgens…hier misschien 1 auto per minuut…is daar nou een stoplicht voor nodig?

    Login om te reageren
  19. Henk zegt

    31 januari 2008 om 17:13

    Het zijn verkeerslichten en geen stoplichten, leer het eens!

    Login om te reageren
  20. ELB zegt

    31 januari 2008 om 18:06

    Ik zeg (wederom) duimpje omhoog voor de TU!

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    31 januari 2008 om 18:28

    “Het zijn verkeerslichten en geen stoplichten, leer het eens!”
    De normale situatie is door rijden, en stoppen de uitzondering dus die naam is terecht. Bovendien staat het woord in de vandale.

    Login om te reageren
  22. StormRAM zegt

    31 januari 2008 om 19:19

    denk dat het al heel wat meer co2 scheelt als er helemaal geen stoplichten meer staan! Desalniettemin is dit een voorruitgang.

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    31 januari 2008 om 23:31

    Wat pas echt zou helpen, is drempels weghalen. Die zorgen namelijk weer voor een 47% hoger verbruik dan zonder drempels! En in het drempelrijke, over-uitstoot-zeurende Nederland…

    Login om te reageren
  24. Sorcerer zegt

    1 februari 2008 om 09:22

    EINDELIJK!

    – minder verbruik
    – minder uitstoot
    – gemiddeld kortere wachttijden

    Tis inderdaad gestoord… rij bijv. eens ’s avonds in die 70-zone in Utrecht: ben je net op de 70, kun je helemaal afremmen voor een rood licht, 500 meter verderop weer hetzelfde, daarna weer etc. … als die allemaal op groen zouden staan zou het gewoon >50% brandstof/uitstoot/alles schelen. Wachten die 1 of 2 auto’s in zijstraten maar even :{

    Login om te reageren
  25. popov zegt

    1 februari 2008 om 14:51

    @ Citrofiel: Zéér goed opgemerkt! Drempels zijn een miskleun op vele vlakken, en dienen DRINGEND en OVERAL te verdwijnen. Op die punten waar ze écht nodig zijn om snelheid van verkeer af te remmen, zet je net zo gemakkelijk een flitspaal; ook niet leuk, maar wel te begrijpen, en vooral voor de omwonenden een minder storend alternatief!

    Login om te reageren
  26. popov zegt

    1 februari 2008 om 14:55

    Zie ook:
    http://www.channel4.com/4car/news/news-story.jsp?news_id=16990&ref=archive

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North