• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Natuurorganisatie gelooft niks van vergunning Zandvoort

Auteur: Loek, gepost 23 december 2021 om 18:59 – 23 Reacties

Achterwielophanging Red Bull

Volgens milieudeskundigen was het wel een groot vervuilend feestje in Zandvoort, omdat de berekeningen volgens hen niet kloppen.

Er was wat weerstand tegen de race dit jaar in Zandvoort. Het circuit ligt in een Natura 2000-gebied en dus moet de natuur beschermd worden. Idealen rondom de rugstreeppad en andere zeldzame diersoorten konden niet voorkomen dat de race gehouden werd. Ook de uitstoot klopte allemaal volgens de berekeningen. Toch?

Te veel uitstoot Zandvoort

Toch niet. Volgens een document dat bij de rechtbank van Haarlem ingeleverd is, klopt er niks van die berekeningen. Er was te veel uitstoot. Hoe kan dat?

Rijk gerekend

Voornamelijk is het probleem rondom de uitstoot nu dat de berekening ervan niet klopt. Volgens de organisatie van Zandvoort is er een duidelijke berekening van de cijfers omtrent de uitstoot. Maar die cijfers zijn te rooskleurig. De berekeningen zijn onduidelijk, niet in de laatste plaats omdat berekeningen rondom de uitstoot van F1-auto’s één groot grijs gebied zijn. Er is dus gerekend met cijfers die min of meer niet bestaan. Die cijfers zijn gebaseerd op oude Amerikaanse cijfers over auto’s zonder katalysator. Dat zou ‘vergelijkbaar zijn’ met de uitstoot van een F1 auto op hoge snelheid. Bewijs daarvoor is niet indrukwekkend. In het ergste geval kan de uitstoot zo’n 10 keer zo veel zijn als berekend: veel te veel dus.

Vanuit Zandvoort zelf is er nog geen reactie. Het document ligt bij de rechtbank en er moet nog over geoordeeld worden. De cijfers van de natuurorganisaties baseren zich op Oostenrijks onderzoek en schijnen wel te kloppen. Toch geen F1 race in Zandvoort in 2022? (Via EenVandaag)

Ook interessant!

  • Lezersvraag: is de GP van Zandvoort een schande?
    Lezersvraag: is de GP van Zandvoort een schande?
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • F1 op Assen of Zandvoort? Waarom niet gewoon allebei!
  • Zo verliep Vrije Training 1 op Zandvoort
    Zo verliep Vrije Training 1 op Zandvoort

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, milieu, Racing, zandvoort

Vorig bericht: « Deze kneiterdikke Toyota iQ heeft een verrassing in huis
Volgend bericht: Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg ‘GT’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    23 december 2021 om 19:19

    Serieus, het probleem met de uitstoot bij de race van Zandvoort komt van de raceauto’s zelf? Niet van alle vervoersbewegingen van het publiek, de teams, het vrachtverkeer, de helikopters voor de verslaglegging of de dampende broodjes unox langs de baan?

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    23 december 2021 om 19:54

    Maar wat wint het milieu als deze gutmenschen ook nog eens een rechtszaak aan gaan spannen…

    Helemaal niets, integendeel. Reken maar even mee:

    De advocaat die ze in de arm gaan nemen komt echt niet met zijn fiets naar het gerechtsgebouw. Die stapt echt wel in zijn dikke benzineslurpende Jag die hij ’s ochtends een kwartier op de oprit heeft laten draaien om warm te worden.

    In het gerechtsgebouw zelf staat de verwarming ook flink te loeien om de grote rechtszaal een beetje warm te stoken.

    De Oostenrijkers die dit onderzoek gedaan hebben hebben allemaal een enge kelder waarin dingen gedaan worden die het daglicht niet kunnen verdragen want alle Oostenrijkers hebben zo’n kelder. Uiteraard met enorm dikke betonnen wanden. Je wil niet weten hoeveel stikstof er bij de productie van al dat beton uitgestoten is.

    Om nog maar te zwijgen van de ecologische belasting van al dat papier dat voor het dossier nodig is.

    Maar dat is nog niks vergeleken bij de uitstoot die ontstaat doordat de D66 rechter die deze zaak gaat behandelen en de natuurorganisaties vast in het gelijk gaat stellen minstens zes keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaat.

    Login om te reageren
    • Melvinkorrels zegt

      23 december 2021 om 19:57

      Wat heb jij een enorme fantasie. Ga maar snel buitenspelen.

      Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      23 december 2021 om 22:40

      @moveyourmind: en dan de klap op de vuurpijl; de F1 agenda wordt aangevuld door bijv. Hockemheim nadat zandvoort niet meer mag. Dan is het ineens wel goed want milieuvervuiling stopt bij de grens

      Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      24 december 2021 om 10:16

      @moveyourmind: Teveel gesnoven? Ga idd. maar snel buitenspelen in de frisse lucht.

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      24 december 2021 om 10:44

      @moveyourmind: Ghe ghe ghe, I see what you did there 🙂

      Login om te reageren
  3. maferick74 zegt

    23 december 2021 om 19:57

    Hahaha natuurlijk klopt er geen hol van maar …. hey…. geld… Max… f*ck it

    Login om te reageren
  4. schreute01 zegt

    23 december 2021 om 20:23

    Complimenten voor dit artikeltje. Mooi neutraal geschreven. Geen tendentieus gewauwel. Laat meer ruimte voor de reageerders om zowel positief als negatief te reageren.

    Login om te reageren
  5. pieterhelmond88 zegt

    23 december 2021 om 20:33

    Kunnen wij het ook hebben over wat het uitstoot bij procederen van jarenlange processen, veroorzaakt ook alleen maar onnodige uitstoot en energie…. Gewoon kijken, genieten en door👊🏻

    Login om te reageren
  6. tysson zegt

    23 december 2021 om 20:39

    Wordt het niet tijd dat die Natura 2000 gebieden worden herzien en zo dat niet alle bestaande zaken opeens moeten wijken? Zandvoort lag er al ver voor 2000, hetzelfde geld voor Schiphol. Die moet zoveel vluchten schrappen om aan de eisen te voldoen dat er een sneu vliegveld overblijft. Wie heeft in godsnaam dat Natura 2000 plan goedgekeurd. Ik ben voor natuur en behoud van natuur. Maar als deze naast een vliegveld als Schiphol ligt moeten we zorgen dat we elders een natuurgebied aanleggen en zorgen dat de economie in Nederland door laten draaien.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 december 2021 om 08:37

      Haha. Als we die natura 2000 gebieden herzien dan worden ze gewoon weer de natuurreservaten die ze daarvoor waren, van Europese beschermingsregels naar Nederlandse beschermingsregels, netto verandert er niets van en het wordt zeker niet meteen industriegrond. Overigens lag dat duingebied er al lang voor het circuit en dienen die duinen om het land tegen overstromingen te beschermen, dus beter laten liggen.
      Feitelijk zeg je economie is belangrijker dan natuur. Daar krijg je nog steeds applaus voor op een VVD congres maar we moeten ons eens afvragen of dat echt wel zo is? En of we niet beide kunnen hebben, zowel natuur en economie maar andere economie dan nu. De natuur is belangrijk, als ontspanningsmogelijkheid voor mensen (nu in de lockdown winter zo ongeveer de enige mogelijkheid) maar ook heel praktisch als bijvoorbeeld waterwingebieden. We moeten ons afvragen of een klein land als Nederland wel zo’n groot vliegveld als Schiphol nodig heeft. Schiphol heeft een hub functie (net als Parijs, Frankfurt en London) en dat betekent dat we passagiers van bijvoorbeeld Glasgow ophalen om ze op Schiphol te laten overstappen naar bijvoorbeeld Abu Dhabi. Het voordeel voor Nederland is dat er veel directe vluchten vanuit Schiphol zijn (bijvoorbeeld naar Glasgow en Abu Dhabi) en dat er misschien wel iets in de See-Buy-Fly staatswinkels gekocht wordt. Maar het levert ons ook milieuschade en geluidsoverlast op. Zonder hub functie heeft Schiphol misschien maar 300.000 in plaats van 500.000 vluchten maar wij Nederlanders komen met een overstap nog steeds overal en hebben als land en omwonenden wel minder hinder. Zelfde met de landbouw, wij zijn een klein en dichtbevolkt land, moet je in zo’n land zoveel vlees produceren waarvan de helft voor de export is? Dat levert ons omzet maar ook milieuschade op. Kunnen de helft van de boeren niet beter wat anders gaan doen? Bijvoorbeeld de bouw en zorg schreeuwen om personeel. Zelfde met het circuit Zandvoort, dat was een wegkwijnend circuit in de duinen maar door de Max Verstappen gekte helemaal opgeknapt en weer levend, maar dat levert overlast op in Zandvoort en milieuschade aan de duinen, is het dat waard? Konden de oranje brillen niet net zo goed in België, Duitsland of Oostenrijk de races bekijken (net als ze voorheen deden)? Kunnen we ons niet verder ontwikkelen in de kenniseconomie en minder in de productie- en transporteconomie, is dat niet beter voor een klein en dichtbevolkt land. Misschien moeten we eens het lef hebben om het anders te durven doen!

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        24 december 2021 om 10:57

        Je kent het D66 programma aardig uit je hoofd ! 🙂

        Login om te reageren
  7. west zegt

    23 december 2021 om 21:35

    Heb de afgelopen jaren met veel plezier F1 gekeken, maar of de sport in de huidige vorm future proof is??

    https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/12/23/is-it-time-for-formula-1-to-retire/

    Login om te reageren
  8. rogerzz zegt

    23 december 2021 om 21:45

    Hmm, 20 hybride 1.6 liter turbo-autootjes van 750kg die 50 rondjes rijden, 1x per jaar, whooptiedoo wat boeiend.

    Zet maar eens 20 vliegtuigen een jaar lang aan de grond. Principe-losers. Ik vind dat we strenger moeten controleren op roetfilters in oude diesels of ze niet verwijderd zijn, minder vliegen door het duurder te maken (299 euro naar Maleisië vliegen is niet echt duurzaam) en zo zijn er nog genoeg voorbeelden. Pak aan wat relevant is. Hier energie in stoppen is compleet uit verhouding voor de extreem beperkte impact die het maakt.

    Login om te reageren
    • jje003 zegt

      23 december 2021 om 23:40

      En toch is vliegen per persoon per kilometer beter dan rijden en of andere soorten van vervoer. De luchtvaart is vrij simpel maar tegelijkertijd heel ingewikkeld. Er zijn gewoon te veel mensen in Nederland, klaar. Pak dat aan en je lost alle problemen gerelateerd aan.

      Mooi artikel die eea omschrijft:
      https://www.luchtvaartnieuws.nl/columns/column/benno-baksteen-hsl-syndroom

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        24 december 2021 om 07:37

        @jje003: alleen daar kun je niks aan doen. Je gaat niet moedwillig mensen her land uitjagen. Of niet ingrijpen bij pandemieën en een “survival of the fittest” strategie op na houden. Dus leuk bedachTt, maar kun je niks mee

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 december 2021 om 08:49

        Te veel mensen… Ga jij de anti-overbevolkingspil nemen die Hugo de Jonge naar je opstuurt? Nee, dat dacht ik ook niet. Het aantal mensen verkleinen gaat dus niet lukken. De groei van het aantal mensen beperken dan? Er is nog altijd kinderbijslag in plaats van kinderbelasting. Er is nog altijd geloof dat de economie moet groeien (en daarmee het aantal mensen). Om het overbevolkingsprobleem aan te kunnen pakken is er eerst nog heel veel evangelisatiewerk te doen.

        Login om te reageren
  9. HB zegt

    24 december 2021 om 00:42

    Zoals hier reeds is gereageerd zal het toch echt niet aan die paar F1 auto’s liggen. Het argument zou dan gezocht moeten worden in de organisatie van het evenement met opbouw en afbouw en alle vervoersbewegingen. Echter, het was tijdens het weekeinde zo goed georganiseerd (ik woon aan het begin vd Zeeweg) dat ik dan zou zeggen, vergelijk het met een zonnige dag in Juli. Ik ben er van overtuigd dat Natura dan zou moeten procederen tegen het feit dat men massaal in de file gaat staan en er tienduizenden auto’s een weg proberen te vinden maar een parkeerplaats in Bloemendaal of Zandvoort.

    Login om te reageren
  10. toniominestrone zegt

    24 december 2021 om 07:04

    Ik geloof al onderzoeken in opdracht van de overheid niet.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 december 2021 om 08:42

      Ik dank dat onderzoeken in opdracht van overheid precies even gekleurd zijn als onderzoeken in opdracht van belangenorganisaties of bedrijven, er komt gewoon altijd uit wat de opdrachtgever goed uitkomt.

      Login om te reageren
  11. alfa147ti zegt

    24 december 2021 om 11:55

    Er komt nog eens een tijd dat we alleen nog maar met de armen over elkaar mogen zitten, en dat we niets meer mogen waar mensen plezier mee beleven, we zijn hier echt door compleet door geslagen.

    Login om te reageren
  12. VeniVidiVici zegt

    24 december 2021 om 21:33

    Beste redactie van Autoblog… gelieve dit soort boomknuffelonderwerpen NIET teveel (lees geen) aandacht geven alsjeblieft! Dank!

    Login om te reageren
  13. aribsg zegt

    24 december 2021 om 23:12

    Ik heb m n twijfels ,zogenaamde experts die berekeningen maken zijn ZEKER niet te vertrouwen .
    Al 1,5 jaar zijn er minder auto s onderweg ,minder vliegbewegingen en minder transport.
    Het milieuprobleem moet dus vrijwel opgelost zijn maar nee daar hoor je niets van .
    Lekker ophouden met dat gezever over co2 .lekker de regenwouden terug laten groeien en bomen alleen kappen als t echt heel nodig is .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North