• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stopt BMW met DCT en dubbelklutsen?

Auteur: Wouter, gepost 28 augustus 2009 om 12:31 – 42 Reacties

BMW M3 DCT pookje


BMW was er al niet echt vroeg bij en voorlopig is alleen in de M3 een bak met twee koppelingen beschikbaar.

Op zich is dat vreemd, want concullega’s Audi (en Volkswagen) schroeven hun verschillende DSG-bakken in ieder model waar het lijkt te passen. Bovendien is een auto met twee koppelingen, niet alleen bij de BMW M3 tijdens de acceleratie, maar ook een Porsche 911 is op de Nurburgring sneller met PDK-bak. Toch ziet de producent van de bakken ZF Friedrichshafen AG geen grote markt ervoor. De kosten om een bak met dubbele koppeling te fabriceren voor motoren met veel koppel is simpelweg te hoog.

Voor de X5M en X6M koos BMW dan ook een andere oplossing: een geupgrade automaat in combinatie met cilinder uitschakeling maken razendsnelle schakelacties mogelijk. Dat zou de DCT bak overbodig kunnen maken, maar wie weet wat de toekomst ons nog brengt. Voor de volgende generatie M5 (F10) lijkt BMW toch sterk te neigen naar de aandrijflijn van de X6M en dus zal deze zeer waarschijnlijk geen DCT aan boord krijgen. (via bimmerfile.com)

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Techniek

Vorig bericht: « Audi A3 1.2 TFSI – premium voorbij?
Volgend bericht: Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, crashtests [bekend] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jesper zegt

    28 augustus 2009 om 12:39

    Nooit het genoegen gehad om met een M3 DCT te mogen rijden, maar met alle shit die ik hoor over de DSG, blijf ik lekker handgeschakeld rijden. Total control baby :)

    Login om te reageren
  2. AMG zegt

    28 augustus 2009 om 12:40

    -edit: check! tnx ;) –

    Login om te reageren
  3. BMWPerformance zegt

    28 augustus 2009 om 12:44

    titel klopt niet echt hé ;)

    Login om te reageren
  4. Timmie zegt

    28 augustus 2009 om 12:44

    Opnieuw hebben ze de markt kapotgeanalyseerd om een besluit te vormen.

    Login om te reageren
  5. RenesisHP zegt

    28 augustus 2009 om 12:45

    “Stopt met BMW met DCT en dubbelklutsen.” :roll:

    Login om te reageren
  6. R77 zegt

    28 augustus 2009 om 12:47

    Niet alleen de titel is taaltechnisch incorrect..

    Login om te reageren
  7. Waxweazel zegt

    28 augustus 2009 om 12:51

    Beter vertaald ..
    Ze hebben de techniek nog niet volledig onder de knie, dus zoeken ze maar een excuus om het af te voeren.
    Laat anderen er maar aan doorontwikkelen, zodat ze binnen een aantal jaren terug kunnen naar die dubbele koppelingen, met het argument dat het hunne toch zoveel beter is.

    Dit is waarschijnlijk wel de juiste analyse/verklaring ;)

    Login om te reageren
    • 1-er Reihe zegt

      28 augustus 2009 om 13:09

      @Waxweazel: V.A.G. heeft het ook nog niet helemaal door, die DSG’tjes zijn ook verre van probleemloos. Een kennis van me heeft overigens al z’n 3e handbak in de Golf zitten, dus ook daar loopt het nog weleens mis en een ander heeft al voor de 2e keer problemen met z’n DSG.

      Desalniettemin: Als BMW niet met een goede alternatieve automaat komt, zou het weleens heel goed kunnen zijn dat ik volgende keer lekker een VAG autootje neem met DSG; want ik ben het handschakelen helemaal zat in al die files!

      Login om te reageren
    • rwd zegt

      28 augustus 2009 om 13:36

      @Waxweazel: De techniek komt van ZF, dus hoezo niet onder controle? Het lijkt er meer op, dat BMW de techniek nog niet robuust genoeg vindt gezien het feit dat deze bakken geen hoge koppel aankunnen.

      Login om te reageren
  8. Patrick zegt

    28 augustus 2009 om 12:52

    De 335i is ook verkrijgbaar met dubbele koppeling, weliswaar een andere dan de M3 DCT… Deze zomer een dagje testgereden en aangenaam verrast!

    Login om te reageren
  9. Thomas zegt

    28 augustus 2009 om 12:52

    haha dat begrijpen we toch wel?
    titel is gewoon een grapje lijkt me
    dubbele koppeling haha

    Login om te reageren
  10. JDM__Wotevajjjj zegt

    28 augustus 2009 om 13:00

    nog een semi-automaat bash topic…
    ik begrijp echt niet wat het probleem ermee is
    iedereen wil hier blijkbaar een snelle auto en als 2 koppelingen sneller is dan 1 moet je die hebben

    Login om te reageren
  11. tdj zegt

    28 augustus 2009 om 13:05

    Toch jammer. BMW heeft nu alleen prehistorische automaten die ivm het verbruik en bijbehorende label stervensduur zijn(4+k meer op een 3er).
    Een 3er móet je bijna wel met handbak nemen terwijl men bij de concurrent al automaten heeft die zuiniger zijn dan de handgeschakelde versie.

    Login om te reageren
  12. Berkay Sari zegt

    28 augustus 2009 om 13:18

    ”BMW was er al niet echt vroeg bij en voorlopig is alleen in de M3 een bak met twee koppelingen beschikbaar. ”

    Correctie, het is niet alleen in de M3 beschikbaar, oa ook in de 335. :)

    Zelf jammergenoeg niet bekend ook met de DCT van BMW, I prefer manual i guess.

    Login om te reageren
  13. Aad zegt

    28 augustus 2009 om 13:45

    Ik rij nu 1 jaar met een M3 DCT. Super combi !!!!!!

    Login om te reageren
    • rwd zegt

      28 augustus 2009 om 13:49

      @Aad: Bofkont ;-)

      Login om te reageren
  14. CSL zegt

    28 augustus 2009 om 13:53

    We hebben nu een volledig M3 uitevoerde 335i Cabrio met DCT en dat schakelt super goed.

    Login om te reageren
  15. arie zegt

    28 augustus 2009 om 14:03

    -edit: waar heb je het over-

    Login om te reageren
  16. Ivo zegt

    28 augustus 2009 om 14:03

    “De kosten om een bak met dubbele koppeling te fabriceren voor motoren met veel koppel is simpelweg te hoog.”

    Ik dacht dat “kosten” meervoud is?

    Login om te reageren
  17. York zegt

    28 augustus 2009 om 14:07

    @ CSL

    Jah een 335i met een M3 plakker op zeker?:p

    Login om te reageren
  18. GOD zegt

    28 augustus 2009 om 14:28

    mij boeit het allemaal niks die nieuwe technologische snufjes.
    ik rij heerlijk in me E30 uit 1988.
    geen stuurbekrachtiging, esp, abs, niks elektrisch behalve spiegels, geen leer, airbags, handbak met 1 koppeling, etc.
    gewoon lekker rijden in een echte auto. zonder hulp van een computer en met een ouderwetse handbak, lekker licht en met een heerlijke 6 cilinder.
    enigste voordeel dat een nieuwe auto heeft is in mijn ogen het verbruik.

    ik vind een dubbele koppeling wel 1 van de meest nutteloze dingen die er zijn.
    zelfde als met de scheermesjes oorlog.
    eerst 1 mesje toen 2 toen MAG3 en tegenwoordig al 5 of 6 mesjes.

    Login om te reageren
  19. Emerald_Green_Jag zegt

    28 augustus 2009 om 14:33

    @Wouter

    Zou je de artikelkop eens hardop willen lezen?
    Raar ik Nederlands beetje vind. ;-)

    Login om te reageren
  20. b3nko zegt

    28 augustus 2009 om 14:39

    @Emerald_Green_Jag

    HAHAHAHA wil je titel corrigeren en type je zelf “Raar ik Nederlands beetje vind”

    Jij zelf niet eens kan spellen!!!

    Login om te reageren
  21. b3nko zegt

    28 augustus 2009 om 14:40

    edit:

    niet spellen, grammatica!!!

    Login om te reageren
  22. B3nk0 zegt

    28 augustus 2009 om 14:43

    Ik ben ingelogd, waarom kan je berichten niet editten?

    Login om te reageren
  23. Emerald_Green_Jag zegt

    28 augustus 2009 om 14:44

    @b3nko

    Die verkeerde grammatica en het weglaten van een woordje was nu juist de bedoelding, mijn beste. Zucht, sommige mensen moet je ook ALLES uitleggen. :-)

    Login om te reageren
  24. Race_Kees zegt

    28 augustus 2009 om 14:56

    @ b3nko: Jij geen gevoel voor humor heb.

    Login om te reageren
  25. CSL zegt

    28 augustus 2009 om 15:08

    @York
    Wat bedoel je daarmee?

    Login om te reageren
  26. Laurens zegt

    28 augustus 2009 om 15:11

    Het is misschien minder het koppel, maar juist de massatraagheid van een grotere motor die de boel zwaar belast. Net zoals bij een handbak de synchromeshringen het moeilijk hebben bij snel schakelen (vooral terug), zeker in combinatie met een transaxle bak.

    Het M3 blokje ruilt pure snelheid (licht vliegwiel) tegen loopcultuur. Dat vindt niet iedereen prettig.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      28 augustus 2009 om 15:19

      @Laurens: wat ik ook een groot nadeel van DSG/DCT vind, is juist de traagheid waarmee de bak terugschakelt van bijvoorbeeld 7 naar 2. Stel dat vanwege verbruik de auto laag in toeren draait bij een snelheid van 60. Maar wil je dan toch “plotseling” de volle acceleratie hebben dan moet de bak zo’n 4-5 versnellingen terugschakelen, voordat er echt wat gebeurt.

      Dit gaat bij een DSG bak versnelling na versnelling. Een “conventionele” automaat met meerdere planetaire tandwielstelsels kan het in een stap. Veel sneller!

      Login om te reageren
  27. Rob zegt

    28 augustus 2009 om 15:35

    Ik rijd al jaren een auto met dsg bak (TT 3.2 dsg) en het systeem werkt perfect, blijven jullie maar mooi roeren in jullie handmatige versnellingsbakken, stoer hoor! :)
    @Laurens: weet niet wanneer jij met dsg hebt gereden maar een aantal versnellingen terugschakelen gaat vliegensvlug.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      28 augustus 2009 om 15:44

      @Rob: gisteren. En het duurt echt seconden.

      Situatie was: ding op automaat, niet in S, 80 kilometer weg met zo’n moderne rotonde, bij verlaten vol gas (inclusief kick-down). Gebeurt er dus “niets”. Uiteraard kun je flipperen, maar doet de gemiddelde 7-serie rijder dat?

      Login om te reageren
  28. GerreLekker zegt

    28 augustus 2009 om 16:51

    @Laurens: je weet niet waarover je spreekt! In situatie zoals op de rotonde gaat de dsg met een kickdown in een fractie van een seconde van 5 naar 4 naar 3 (of welke versnelling het ook mag zijn). Ja het systeem kan niet van van 5 naar 3 zonder langs de 4 te passeren, maar het gaat vele malen sneller dan een klassieke automaat. Wat wel is dat je de DSG duidelijk moet laten voelen wat je wil, dus duidelijk gas geven en/of remmen en dan kan het systeem heel goed voorspellen (want dat doet het) wat je wil en dan heb je geen enkel probleem. Als je dus zoals een ouwe lul maar vaag gas geeft dan kan het soms iets duren voor hij door heeft wat je nu eigenlijk wil…

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      28 augustus 2009 om 17:09

      @GerreLekker: om deze vooroordelen te voorkomen, had ik er ook bij getypt dat ik de kick-down gebruikte (= pedal to the metal).

      Maar verder is het sop mij de kool niet waard in deze, de DSG als geheel vond ik heel aardig. Het ding kan echter nooit verder vooruit denken dan ikzelf.

      Misschien moet ik maar eens bij Benz langs, die AMG automaten schijnen wel telepatisch te zijn? Maar dat heb ik van “horen lezen” op Autoblog…

      Login om te reageren
  29. BMWPerformance zegt

    28 augustus 2009 om 17:39

    wij krijgen morgen onze M3 :D

    Login om te reageren
  30. F355GTB zegt

    28 augustus 2009 om 19:01

    @God:
    Zo is dat! Een sportieve auto hoort gewoon een handbak te hebben!

    Login om te reageren
  31. eMiz0r zegt

    28 augustus 2009 om 19:44

    Het zal vast al wel gezegd zijn: maar check your facts even..! Mijn 335i heeft ook een DCT bak, die is niet alleen voorbehouden aan de M3.

    Leuk tooltje van de DCT is trouwens de launch control :) Die zit helaas niet in de verouderde automaat van BMW..

    Login om te reageren
  32. Freude_am_Fahren zegt

    28 augustus 2009 om 19:59

    @eMizOr: ik dacht net hetzelfde, de z4 35i is ook met een dubbele koppeling beschikbaar.

    Login om te reageren
  33. Henk zegt

    28 augustus 2009 om 23:35

    De DCT kan het koppel van de V8-motor uit de X5 M en X6 M niet aan. Een andere reden is er niet voor.

    Login om te reageren
  34. Bram zegt

    30 augustus 2009 om 09:53

    Hoe gaat dat precies in z,n werk: een geupgrade automaat die de cilinders kan uitschakelen?

    Login om te reageren
  35. oli4k zegt

    30 augustus 2009 om 22:04

    Ik kan zo een aantal Japanse auto’s opnemen met tamelijk veel koppel en een dubbele koppeling. Hebben die ook zoveel problemen?

    Login om te reageren
  36. Jaap zegt

    22 oktober 2009 om 17:09

    Pas een nieuwe 335i met DCT Nooit meer !
    leuk voor op de snel weg maar in de stad en tot 80 km
    niet spoepel. gewoon een pook lijkt mij beter .
    Jaap

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North