
Deze überzeldzame Alfa komt gewoon van een Nederlandse eigenaar.
De SZ is een van de meest bijzondere auto’s die Alfa ooit gebouwd heeft. Kan het nog specialer? Ja, dat kan. Wat dacht je van een Alfa Romeo SZ Trofeo? Dit is de racevariant van de SZ, die extreem zeldzaam is.
De Alfa Romeo SZ had in de jaren ’90 gewoon zijn eigen raceserie, genaamd de SZ Trophy. De races werden voornamelijk verreden in Italië, maar ook daarbuiten. De eerste race vond plaats voorafgaand aan de GP van Monaco in 1993.
De 3,0 liter Busso V6 in de SZ Trofeo is grotendeels hetzelfde als in de normale SZ, maar er is wel wat aan getuned. Helaas is informatie over deze auto schaars, maar de Trofeo heeft in ieder geval meer vermogen dan de standaard 230 pk.




De Trofeo is verder voorzien van andere schokdempers, veren en remmen. Ook de koppeling en uitlaat hebben een upgrade gekregen. De auto staat verder op speciale vijfspaaks OZ-velgen. Het interieur werd uitgerust met een rolkooi, kuipstoelen en vierpuntsgordels. De carrosserie is gewoon identiek.
We zijn niet aan het overdrijven als we zeggen dat deze auto extreem zeldzaam is, want er zijn er maar 13 van gebouwd. En een daarvan staat nu te koop in Duitsland. Dit exemplaar is nog eens extra bijzonder, want er zit gewoon een kenteken op. Nu is dat niet heel moeilijk, omdat de aanpassingen beperkt zijn. Maar toch, een SZ Trofeo is een volstrekt unieke verschijning in het straatbeeld.


De auto is in het bezit geweest van voormalig F1-coureur Andrea de Adamich, die deze Alfa gebruikte om van zijn huis naar het circuit te rijden. In 2013 kwam deze SZ Trofeo in handen van een Nederlandse verzamelaar. Die zette de auto niet op Nederlands kenteken, maar op Duits kenteken.
Nu staat deze unieke Alfa Romeo SZ Trofeo dus te koop, met 22.000 kilometer op de teller. Op Racecars Direct wordt er €185.000 voor gevraagd. Dat is ongeveer het dubbele van wat een normale SZ kost, maar dan heb je ook echt een collector’s item.
Ik hou van Il Mostro. Het klopt allemaal niet, die verhoudingen enzo, en daarom is ie zo gaaf!😍
Dat is een hoop geld, alfas zijn doorgaans na 22k km wel zo goed als op.
Een Alfa is nooit op. Reviseren en door!
Gut-oh-gut-oh-gut… ik heb een 159 naar de 4 ton gereden zonder enige vorm van revisie van de motor, de turbo of de bak. Alleen bij 273k een nieuwe koppeling erin. Nou jij weer.
@Skyline
Hooguit als ze door talentlozen bereden worden 🙂
Dat zal wel heerlijk hard gaan in zo’n lichtgewicht bommetje. Een verbeterpunt is de “stance” van die gave OZ velgen, ze liggen naar mijn smaak te ver naar binnen en vullen daardoor optisch de wielkasten niet mooi op. Denk dat je Il Monstro nog monsterlijker maakt met zo’n aanpassing. Oogt t gespierder
Een SZ.. heerlijk. De eerste auto waar ik echt smoorverliefd op werd. En het is nooit meer overgegaan. Zo’n gave auto.
De SZ Trophy heeft toch 210 Pk, net als de SZ? Ik kom geen bronnen tegen die een verschil in vermogen duiden, alleen gewicht & remmen. Wel een fantastische auto!
Volgens deze bron heeft ‘ie minstens 250 pk: https://supercarnostalgia.com/blog/alfa-romeo-sz-and-rz
En volgens deze bron zelfs 320 pk: https://www.rnrclassics.be/nl/wagens/1133-1991-alfa-romeo-sz-trofeo
Ik weet niet wat klopt, maar er zijn wel meerdere bronnen die zeggen dat de Trofeo meer vermogen heeft.
@machielvdd: 320 pk kun je redelijk gevoeglijk vergeten met de fysieke setup van de foto. De standaard luchtweger zit er bijvoorbeeld nog gewoon in, en het inlaatplenum is ook origineel. Uiteindelijk is het een drieliter V6 met 2 kleppen per cilinder. Daar moet je echt flink aan dokteren om er meer dan 100pk per liter uit te halen. Heb zelf aardig wat 3.0 12v Busso’s gehad (en nog), en dat is een geweldige motor. Maar hoe geweldig ook, met een paar nokkenassen, wat andere zuigers en meer typische bolt-ons kom je echt niet veel verder dan 225pk, plus of min een beetje.
Eens. Die ‘320’ is wellicht een typfout en dient als ‘230’ gelezen te worden. Overigens kan er wel stevig meer vermogen uit zo’n Busso gehaald worden. Heb ooit Douwe Heida met z’n flink gemodificeerde Alfa 75 met een Busso op het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo op Zandvoort tussen de pylonen door zien (en horen) slalommen, niet normaal. Dat blok draaide flink hogere toerentallen dan een standaard Busso en zag er qua ‘randapparatuur’ ook heel anders uit dan een standaard blok. Die zal misschien wel in de buurt van de 300 peekaa gezeten hebben.
OKtech uit Zwitserland weet er nog wel wat meer uit te persen. Maar dat is niet goedkoop.
Ik moet altijd aan Rolf Wouters denken als ik deze auto zie die had hij, en reed daarmee in de Tandenborstel show.
Volgens mij wel een cabrio versie
Rolf had inderdaad een gele roadster/cabrio.
Oftewel een RZ.
RZ = Roadster Zagato ;-)
Weet nog dat de Alfa dealer in Blaricum een rode had staan en een gele cabrio. Ik fietste regelmatig om om ze even te bewonderen.
Wat is het toch met Il Mostro? Hij is eigenlijk zo lelijk, maar ik ben sinds ik hem voor het eerst zag (en later een speelgoedautootje ervan had) verliefd.
Een echte ‘love it or loathe it’-wagen. Jij behoort tot de 1e categorie, ik tot de laatste en wij zullen het wat betreft ‘mooi’ of ‘lelijk’ vermoedelijk nooit eens worden 🙂