• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Straatlegale SZ Trofeo is de coolste auto die je vandaag gaat zien

Auteur: machielvdd, gepost 23 januari 2025 om 09:10 – 19 Reacties

Alfa Romeo SZ Trophy

Deze überzeldzame Alfa komt gewoon van een Nederlandse eigenaar.

De SZ is een van de meest bijzondere auto’s die Alfa ooit gebouwd heeft. Kan het nog specialer? Ja, dat kan. Wat dacht je van een Alfa Romeo SZ Trofeo? Dit is de racevariant van de SZ, die extreem zeldzaam is.

De Alfa Romeo SZ had in de jaren ’90 gewoon zijn eigen raceserie, genaamd de SZ Trophy. De races werden voornamelijk verreden in Italië, maar ook daarbuiten. De eerste race vond plaats voorafgaand aan de GP van Monaco in 1993.

De 3,0 liter Busso V6 in de SZ Trofeo is grotendeels hetzelfde als in de normale SZ, maar er is wel wat aan getuned. Helaas is informatie over deze auto schaars, maar de Trofeo heeft in ieder geval meer vermogen dan de standaard 230 pk.

Alfa SZ Trofeo
Alfa SZ Trofeo
Alfa SZ Trofeo
Alfa SZ Trofeo

De Trofeo is verder voorzien van andere schokdempers, veren en remmen. Ook de koppeling en uitlaat hebben een upgrade gekregen. De auto staat verder op speciale vijfspaaks OZ-velgen. Het interieur werd uitgerust met een rolkooi, kuipstoelen en vierpuntsgordels. De carrosserie is gewoon identiek.

We zijn niet aan het overdrijven als we zeggen dat deze auto extreem zeldzaam is, want er zijn er maar 13 van gebouwd. En een daarvan staat nu te koop in Duitsland. Dit exemplaar is nog eens extra bijzonder, want er zit gewoon een kenteken op. Nu is dat niet heel moeilijk, omdat de aanpassingen beperkt zijn. Maar toch, een SZ Trofeo is een volstrekt unieke verschijning in het straatbeeld.

De auto is in het bezit geweest van voormalig F1-coureur Andrea de Adamich, die deze Alfa gebruikte om van zijn huis naar het circuit te rijden. In 2013 kwam deze SZ Trofeo in handen van een Nederlandse verzamelaar. Die zette de auto niet op Nederlands kenteken, maar op Duits kenteken.

Nu staat deze unieke Alfa Romeo SZ Trofeo dus te koop, met 22.000 kilometer op de teller. Op Racecars Direct wordt er €185.000 voor gevraagd. Dat is ongeveer het dubbele van wat een normale SZ kost, maar dan heb je ook echt een collector’s item.

Ook interessant!

  • Dit is de coolste Toyota Prius die je vandaag gaat zien
  • Dit is de mooiste auto die je vandaag gaat zien.
  • Dit is de meest krankzinnige Skoda die je vandaag gaat zien
  • Dit is de dikste kont die je vandaag gaat zien

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, sz

Vorig bericht: « Manhart M240i met 500 pk is goedkoper dan een M2
Volgend bericht: Gespot – Maybach GLS vs. Rolls-Royce Cullinan »

Lees Interacties

Reacties

  1. rijnounsdoor zegt

    23 januari 2025 om 09:16

    Ik hou van Il Mostro. Het klopt allemaal niet, die verhoudingen enzo, en daarom is ie zo gaaf!😍

    Login om te reageren
  2. MrSkyline zegt

    23 januari 2025 om 09:31

    Dat is een hoop geld, alfas zijn doorgaans na 22k km wel zo goed als op.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      23 januari 2025 om 11:00

      Een Alfa is nooit op. Reviseren en door!

      Login om te reageren
    • alfafever zegt

      23 januari 2025 om 12:14

      Gut-oh-gut-oh-gut… ik heb een 159 naar de 4 ton gereden zonder enige vorm van revisie van de motor, de turbo of de bak. Alleen bij 273k een nieuwe koppeling erin. Nou jij weer.

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      23 januari 2025 om 15:14

      @Skyline
      Hooguit als ze door talentlozen bereden worden 🙂

      Login om te reageren
  3. ouwedibbes83 zegt

    23 januari 2025 om 09:47

    Dat zal wel heerlijk hard gaan in zo’n lichtgewicht bommetje. Een verbeterpunt is de “stance” van die gave OZ velgen, ze liggen naar mijn smaak te ver naar binnen en vullen daardoor optisch de wielkasten niet mooi op. Denk dat je Il Monstro nog monsterlijker maakt met zo’n aanpassing. Oogt t gespierder

    Login om te reageren
  4. Dymff zegt

    23 januari 2025 om 10:09

    Een SZ.. heerlijk. De eerste auto waar ik echt smoorverliefd op werd. En het is nooit meer overgegaan. Zo’n gave auto.

    Login om te reageren
  5. probono zegt

    23 januari 2025 om 10:28

    De SZ Trophy heeft toch 210 Pk, net als de SZ? Ik kom geen bronnen tegen die een verschil in vermogen duiden, alleen gewicht & remmen. Wel een fantastische auto!

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      23 januari 2025 om 13:49

      Volgens deze bron heeft ‘ie minstens 250 pk: https://supercarnostalgia.com/blog/alfa-romeo-sz-and-rz

      En volgens deze bron zelfs 320 pk: https://www.rnrclassics.be/nl/wagens/1133-1991-alfa-romeo-sz-trofeo

      Ik weet niet wat klopt, maar er zijn wel meerdere bronnen die zeggen dat de Trofeo meer vermogen heeft.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        23 januari 2025 om 14:19

        @machielvdd: 320 pk kun je redelijk gevoeglijk vergeten met de fysieke setup van de foto. De standaard luchtweger zit er bijvoorbeeld nog gewoon in, en het inlaatplenum is ook origineel. Uiteindelijk is het een drieliter V6 met 2 kleppen per cilinder. Daar moet je echt flink aan dokteren om er meer dan 100pk per liter uit te halen. Heb zelf aardig wat 3.0 12v Busso’s gehad (en nog), en dat is een geweldige motor. Maar hoe geweldig ook, met een paar nokkenassen, wat andere zuigers en meer typische bolt-ons kom je echt niet veel verder dan 225pk, plus of min een beetje.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          23 januari 2025 om 15:13

          Eens. Die ‘320’ is wellicht een typfout en dient als ‘230’ gelezen te worden. Overigens kan er wel stevig meer vermogen uit zo’n Busso gehaald worden. Heb ooit Douwe Heida met z’n flink gemodificeerde Alfa 75 met een Busso op het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo op Zandvoort tussen de pylonen door zien (en horen) slalommen, niet normaal. Dat blok draaide flink hogere toerentallen dan een standaard Busso en zag er qua ‘randapparatuur’ ook heel anders uit dan een standaard blok. Die zal misschien wel in de buurt van de 300 peekaa gezeten hebben.

          Login om te reageren
        • pjotr zegt

          23 januari 2025 om 22:15

          OKtech uit Zwitserland weet er nog wel wat meer uit te persen. Maar dat is niet goedkoop.

          Login om te reageren
  6. ferMinem zegt

    23 januari 2025 om 11:08

    Ik moet altijd aan Rolf Wouters denken als ik deze auto zie die had hij, en reed daarmee in de Tandenborstel show.
    Volgens mij wel een cabrio versie

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      23 januari 2025 om 13:17

      Rolf had inderdaad een gele roadster/cabrio.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        23 januari 2025 om 15:00

        Oftewel een RZ.

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          23 januari 2025 om 16:17

          RZ = Roadster Zagato ;-)

          Login om te reageren
  7. vopo zegt

    23 januari 2025 om 11:52

    Weet nog dat de Alfa dealer in Blaricum een rode had staan en een gele cabrio. Ik fietste regelmatig om om ze even te bewonderen.

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    23 januari 2025 om 17:54

    Wat is het toch met Il Mostro? Hij is eigenlijk zo lelijk, maar ik ben sinds ik hem voor het eerst zag (en later een speelgoedautootje ervan had) verliefd.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      23 januari 2025 om 22:23

      Een echte ‘love it or loathe it’-wagen. Jij behoort tot de 1e categorie, ik tot de laatste en wij zullen het wat betreft ‘mooi’ of ‘lelijk’ vermoedelijk nooit eens worden 🙂

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North