• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de meest krankzinnige Skoda die je vandaag gaat zien

Auteur: Loek, gepost 24 november 2024 om 17:37 – 8 Reacties

Skoda’s saai? Deze Skoda die van jou kan zijn is alles behalve saai.

We durven Skoda niet het ondergeschoven kindje van VAG te noemen, maar het lijkt erop dat zij vooral hun eigen ding mogen doen en heel soms een stukje van de taart krijgen qua dingen die Volkswagen succesvol maken. Wij denken dan aan de kleinste modellen van het concern. SEAT kwam met de Arosa waar Volkswagen spoedig de Lupo van maakte. Skoda zou hier ook een versie van krijgen, maar dat werd gecanceld. Pas bij de nieuwe VAG-mini’s, de Volkswagen Up!, SEAT Mii en Skoda Citigo, werd Skoda meegenomen in de besluiten. Behalve dat de hele auto een soort Simply Clever was, kon Skoda verder niet hun bekende nuchtere magie toepassen op de auto.

SportCiti(go)

Al moeten we zeggen, een sportversie was sowieso wat ver gezocht voor zowel de Citigo als de Mii (en ook de Arosa). Volkswagen kon met de Lupo en Up! steeds maar weer de mensen laten hopen op ‘de terugkeer van de originele Golf GTI’. Maar voor de winstmarges is het maar goed dat Skoda niet met een sportieve Citigo kwam. Of is het een gemiste kans?

Skoda Citigo 4Motion TDI

Er staat namelijk een Skoda Citigo te veil in het Verenigd Koninkrijk die laat zien wat je nou echt kan met zo’n apparaat. Een bedrijf genaamd Darkside Developments besloot een Citigo uit 2012 te voorzien van een flink gemodificeerde dieselmotor. Oh, leuk, een soort eerste generatie Fabia RS? Nee, zeker niet. De Citigo gaat veel verder.

Het gaat om een 2.0 TDI ‘CFHD’, de welbekende VAG-tweeliter diesel. Normaliter goed voor ergens tussen de 150 en 200 pk. In de Citigo levert ‘ie 280 pk. Het zou ook leuk zijn om te weten hoe veel koppel, maar dat wordt niet vermeld. Evenals een sprinttijd. Jammer, want dit kan wel eens een kanon zijn.

Gestript

Een Citigo weegt namelijk ergens rond de 850 kg. Nou voegt het slopen van de 1.0 en het toevoegen van een flink gemodificeerde 2.0 TDI wel iets aan gewicht toe, maar de rest van de auto is juist vakkundig gestript. 280 pk op een leeggewicht van waarschijnlijk rond de 800 kg: heftig. Wat overigens wel iets toevoegt: de Citigo is voorzien van een 4Motion-systeem. Alle modificaties zijn met circuitprestaties in het achterhoofd toegevoegd, dus dat verklaart waarom het eruit ziet als een soort raceauto.

Laat de kentekenplaat je niet misleiden: de Citigo is helaas momenteel niet straatlegaal. Het is een circuitspeeltje, maar los van de FIA-goedgekeurde rolkooi is niet duidelijk of je er bepaalde raceseries mee in komt. Volgens de verkoper kan je hem eventueel weer terug op kenteken krijgen (en in het VK is dat vrijwel altijd mogelijk), maar in de huidige staat lukte het hem niet.

Kopen

Interesse in deze compleet geflipte Skoda Citigo TDI? Hij staat nog tot morgen te veil. De teller staat nu op 5.000 pond (6.012 euro), wat voor een project als dit weinig lijkt. Het is dan ook duur speelgoed als je geen garantie hebt op ermee de straat op kunnen. Maar goed, die teller kan nog oplopen.

Ook interessant!

  • Onverwachte samenwerking Hyundai en Skoda: wat gaat er gebeuren?
  • Zoveel gaat de vernieuwde Skoda Octavia kosten
  • Gaat Skoda de Octavia weer verkeerd faceliften?
  • Dit is de coolste Toyota Prius die je vandaag gaat zien

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

citigo, occasion, Skoda, veiling

Vorig bericht: « Deze GTA-esque creatie gaat gewoon in productie (en dit kost ‘ie)
Volgend bericht: M-modellen worden zeker niet lichter »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    24 november 2024 om 18:48

    Leuk project. Trackday moet vast wel kunnen maar verder heb je er dus weinig aan.

    Login om te reageren
  2. ouwedibbes83 zegt

    24 november 2024 om 18:49

    Wel eens de filmpjes gezien van zo’n opgepepte Up! over de Ring en dat ging heel rap door de bochten. Op t rechte stuk waren er snellere wagens, maar verder kwam hij heel lekker mee.

    Login om te reageren
  3. zjos zegt

    24 november 2024 om 19:17

    Leuk ding maar ik vrees dat ie met die zware diesel in het vooronder in de bochten best graag rechtdoor wil.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      24 november 2024 om 19:55

      Zou nog wel eens mee kunnen vallen. Het blok kan met zo’n kort neusje nooit ver vooraan zitten.

      Login om te reageren
  4. LoutervanPlezier zegt

    24 november 2024 om 20:51

    Ik ben niet handig genoeg om dit zelf te kunnen, ik heb ook de tijd en middelen niet, maar wat een prachtig project, een Nederlandse versie, met benzine-motor, zonder 4-motion zal ook wel ergens bestaan, lijkt mij. Want dit type wagentjes laat zich wel voor dit soort tuning, of aanpassingen lenen. Mooi om dit te weten en te zien.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      25 november 2024 om 07:23

      De welbekende 1.8T moet dan ook wel passen toch? Die zijn tot bizarre hoogten te tunen.

      Login om te reageren
  5. RutgerK zegt

    24 november 2024 om 22:47

    https://www.darksidedevelopments.co.uk/citigo-4-motion-2-0-tdi-16v-common-rail/

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    25 november 2024 om 09:40

    Die rolkooi (of is het het uitlaatsysteem?) door de ventilatieroosters is een prachtige vondst.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North