
Vergeleken met een M2 is deze Manhart M240i een goede deal.
Waarom koop je een M240i in plaats van een M2? Omdat die goedkoper is natuurlijk. Of omdat je 374 pk ook wel genoeg vindt. Als dat laatste het geval is ben je niet de doelgroep van deze Manhart M240i.
Je vraagt je misschien af: is Manhart niet een beetje laat met tuning voor de M240i? Nee, want ze hadden deze auto al eerder onder handen genomen. Toen hadden ze er 450 pk uit weten te persen, net iets minder dan de M2. Maar nu hebben ze de M240i gewoon bóven de M2 uitgetild, met maar liefst 503 pk. De M2 heeft maximaal 480 pk (als je een LCI hebt).



Het B58-blok van de M240i is onder meer voorzien van een nieuw inlaatspruitstuk, nieuwe intercooler, downpipe en natuurlijk softwarematige tuning. Het resultaat is 503 pk en 600 Nm koppel. Als je dat nog niet genoeg vindt is er op verzoek nog meer mogelijk. Doet Manhart niet moeilijk over.
Qua uiterlijk doet de Manhart M240i ook niet onder voor de M2, met vier uitlaten, de nodige carbon accesoires en een spoiler. De auto staat op 20 inch Manhart velgen en het onderstel is ook aangepast. Dat is nu een schroefset van KW.


Dan nu het prijskaartje. We hebben onze rekenmachine er even bij gepakt en komen uit op €27.555, met Nederlandse btw. Als we dat optellen bij de vanafprijs van een M240i komen we uit op een totaalprijs van €121.382. Dat is nog exclusief montage, maar waarschijnlijk ben je nipt goedkoper uit dan met een M2. Die kost namelijk €129.990.
We moeten er wel bij zeggen dat we nu alles in het winkelmandje hebben gemikt, terwijl dat natuurlijk niet nodig is. Het stickerset kun je bijvoorbeeld prima achterwege laten.
Een hoop opsmuk en meer ca. 30% meer vermogen, voor 27 mille. Het eerste wat er in me opkomt: hoe lang blijft dat heel?
Ik denk dat ik een M240i lekker origineel zou laten. Met de standaard Reihe Sechs ben je met 374 pk en 500 Nm koppel ook geen stakker.
Zelfde prijs als M2. De M2 heeft natuurlijk veel betere restwaarde. Dus lastige businesscase…..
En daarnaast heeft M2 standaard betere remmerij, bredere spoorbreedte voor én achter, bredere koets, verbeterde ophanging (zwaarder uitgevoerd, vorige gen. had die van de M4), vgm zelfs aanpassingen aan de zuigers en cilinderkoppen, oliepomp etc. Genoeg redenen dus om “gewoon” voor die brede M2 te gaan ipv een “smalle” M240i uit de koker van M-performance met Tuningpakketje. Al blijft een standaard M240i als normale daily zeker een aantrekkelijke aanbieding.
Wat een kermis ding. BMW moet echt een nieuwe designer nemen ofzo want ze worden er niet mooier op. En die NFS tuning maakt het niet beter 😄
Qua model ziet zo’n 240 er wel veeeeel beter uit dan een M2.
Toch maar gewoon een M2 competition van het vorige model aan een zacht prijsje dan maar.
Dat vorige model is zo veel beter geslaagd. De proporties (ook van de verlichting) en gekke lijnen van deze 2 coupé maken het geen schoonheid