Strakgetrokken! De Peugeot 2008 ‘SUV’

Auteur: , 20 Reacties

De 2008 zag pas in 2013 het levenslicht en toch vonden de boys bij PSA het tijd om de compacte SUV bij te punten.

Ondanks het tijdstip is uw scribent in het stevige persbericht met een hoog marketingpoëzie gehalte op zoek gegaan naar cijfers waar we ook echt iets mee kunnen. Geloof me: dat viel niet mee. Wel, de kofferbak meet 410 tot 1.400 liter en de rugleuning kan automatisch worden gekanteld. Onder de bodem van de kofferbak zit nog eens 22 liter stouwruimte.

De 2008 wordt hoger in de markt gepositioneerd en volgens de Fransen is het afwerkingsniveau dan ook naar een hoger plan getild, met de GT Line als absoluut summum. Deze uitvoering staat op 17 inchers en alle chromen elementen zijn op deze uitvoering vervangen door zwart spul. Een beetje sinister dus, net als de Dakar-racer.

Verder hamert Peugeot op de i-Cockpit® die oplettendheid en concentratie stimuleert, wat weer geweldig goed past bij de kekke rijeigenschappen van de 2008. Het lijkt wel of er over nagedacht is. Voor het vleugje terreinwaardigheid is de kleine SUV uitgerust met een draaiknop op de middenconsole, waarmee verschillende rijmodi kunnen worden geselecteerd al naar gelang de weersomstandigheden en de ondergrond. Dit Grip Control-systeem is echter alleen leverbaar op versies met minimaal 100 pk.

De 2008 is in Nederland leverbaar met de volgende motor/bak combinaties:

  • 1.2 PureTech 82, handgeschakelde 5-versnellingsbak, 4,9 l/100 km ofwel 114 g CO2/km,
  • 1.2 PureTech 82 ETG5, elektronisch bediende 5-versnellingsbak, 4,4 l/100 km ofwel 102 g CO2/km,
  • 1.2 PureTech 110, handgeschakelde 5-versnellingsbak, 4,4 l/100 km ofwel 103 g CO2/km,
  • 1.2 l PureTech 110, 6-traps automaat (EAT6), 4,8 l/100km ofwel 110 g CO2/km,
  • 1.2 PureTech 130, handgeschakelde 6-versnellingsbak, 4,8 l/100km ofwel 110 g CO2/km,
  • 1.6 l BlueHDi 120 S&S, handgeschakelde 6-versnellingsbak, 3,7 l/100 km ofwel 96 g CO2/km

Helaas rept Peugeot met geen woord over prijzen of introductiedata, dus we gaan er maar vanuit dat de opgefriste 2008 zeer binnenkort bij de dealer staat.



20 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Mooi ding
@richman: Doe normaal joh…
Ik vind hem niet heel mooi ofzo maar t zal wel goed sturen?
Geinig karretje, echter is het kleine stuur ook hier weer toegepast helaas.
Half acht, en dan nog zo een inspirerend stuk schrijven over zoiets zaaddodends als een facelift van een 2008? Als de Nobelprijs voor literatuur niet de kant van @MauritsH op gaat is al mijn geloof in de mensheid verloren.
Reken maar dat jij in m’n speech voorbij gaat komen.
via Android app
@sydney: vlak djeez niet uit @FOK!
Er zijn weinig auto’s die nog zaaddodender zijn dan dit…
@branko: Niets mis met een 2008. Hoeft ook helemaal geen spannende auto te zijn maar gewoon een nette crossover. Jij bent zo iemand die 50 stickertjes op een auto om hem te personaliseren mooi vindt?
@ugentstudent: stickertjes? Nee sorry ben geen 5 meer. Vraag mij ook af welk verband je ziet tussen dit hok en stickertjes?
@branko: toyota yaris verso? Peugot 3008?
Jammer dat Peugeot afgestapt is van die mooie dashboards met ronde chroomomrande tellers die voor een chique sfeertje zorgden…

Nu oogt het allemaal net wat zakelijker en sterieler.
Het is nog geen mooie auto maar het is er wel op vooruit gegaan.
Ik vind het een verbetering t.o.v. het voorgaande model (pre-facelift). Jammer dat er qua interieur ontwerp niets is veranderd. Zelfde geldt voor de achterkant. Ik kan de zwarte kunststof wielkasten wel waarderen.
Het hoogtepunt van dit artikel zat ‘m wat mij betreft in de tags. “marketinggezeik en gebakken pr” 😊
Front is wel opgeknapt, maar waarom is dat ‘foutje’ boven de achterdeuren er niet uitgehaald? Als ocd’er erger ik mij daar mateloos aan
@nononsense:

Idem hier.
Once seen, can’t be unseen.
Er zal nog iets harder getrokken moeten worden om dit strak te maken…
gereden op vakantie 3 weken. Best een fijne auto met voldoende ruimte. De achterbank is voor volwassenen niet helemaal je van het. Maar een prima auto. De haat aan het kleine stuur snap ik niet. rijd prima!
De pre facelift had deuren van papier zo slap en dun voor de rest ziet het er prima uit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).