Tolwegen zijn on-Nederlands, want ons land telt er maar twee. Wel hebben een paar toltunnels en -bruggen, maar ook die zijn bij elkaar op twee handen te tellen. Toch krijgen we er een tolweg bij en wel aan het eind van de A15 bij Arnhem. Deze wordt doorgetrokken naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar, waardoor we nog sneller in Duitsland zijn.
Snel doortrekken naar de Autobahn gaat je wel geld kosten, want om de kosten te dekken zal op het nieuwe stuk tol worden ingevoerd. Het extra stukje A15 gaat geraamd 750 miljoen euro kosten. Het ministerie betaalt 375 miljoen euro, de regio 112,5 miljoen en de resterende 262,5 miljoen euro moet via tolheffing worden gefinancierd. Nog wel even geduld hebben, want de weg is volgens planning pas in 2015 af (via: nu.nl).
JANUS zegt
Pfoeh. Gelukkig is het niet het stukje A15 tussen Rotterdam en de Botlek. Dat rijd ik namelijk twee x per dag.
mashell zegt
Waar liggen die 2 nederlandse tolwegen eigenlijk?
snelste zegt
Rekeningrijden op tolwegen, goed plan.
E-RayzeR zegt
bij oud beijerland
en die andere weet ik niet
E-RayzeR zegt
en die andere ook ergens daar in de buurt d8 ik
in ieder geval als de kosten eruit zijn word dan de tol heffing opgeheven ?
Faaaabbb.... zegt
Ik weet dat er in zeeland een tol tunnel ligt.
En dan wel de tunnel die je naar het laatste eilandje van zeeland verbindt.
Susp1cious zegt
@ E-RayzeR: Nee natuurlijk niet. dan naaien ze je rustig verder.
Doen ze met het kwartje van kok toch ook!
Ad zegt
De enige weg waar ik tol wil betalen is de Nordschleife…!
eMilt zegt
De enige wegen waar in Nederland tol geheven wordt zijn volgens mijn twee tunnels, de Scheldetunnel en de Wijkertunnel. Alleen bij de Scheldetunnel moet je ook daadwerkelijk betalen. Bij de Wijkertunnel worden de voortuigen electronisch geteld en wordt de tol door Rijkswaterstaat betaald aan de financiers van de tunnel.
Ik vind tolwegen een slechte zaak. Ondanks dat ik liberaal denkend ben en voorstander van het principe “de gebruiker betaald”, ben ik tegen tolwegen. Het wordt heel gauw een melkkoe waarvan het heel makkelijk is om de prijs telkens iets te verhogen. Vorige week nog door Frankrijk gereden waar ik in twee dagen toch gauw even in totaal ruim 66 euro aan tol moest aftikken. Voor één wegstuk van “maar” 216 km was het maar liefst 19,70 euro. Dat is bijna 10 cent de kilometer. Dat is meer dan de brandstofkosten (diesel).
WJ zegt
Ze zouden eerst het stukje bij Venlo moeten fixen, wat is dat nog steeds waardeloos slecht zeg!! Verplicht door de bebouwde kom om van een Autobahn naar een snelweg(A67?) te komen. . .
Steve zegt
ik ben helemaal VOOR tolwegen…laat diegene die de weg gebruikt er ook maar voor betalen MAAR schaf dan WEL de wegenbelasting VOLLEDIG af…maar dat gaat natuurlijk never en nooit gebeuren.
Dus we betalen dan wegenbelasting (gemiddeld per auto zo’n 3x meer als in duitsland) EN moeten dan TOL betalen EN mogen dan met de SUV NIET in het centrum van de stad komen?!?!?!
Het bevreemd mij dat de gemiddelde nederlander dit nog steeds pikt…
greetingz,
B. zegt
Nu laten aansluiten op de A18 en doortrekken tot aan de A35
Dan hebben we er echt wat aan
SummerSky zegt
Dus nou ook tolwegen?? bovenop de:
krankzinnige BPM
enorme brandstofaccijnzen
belachelijke parkeertarieven
absurde wegenbelasting
Het moet niet gekker worden…
Trevor zegt
Ik ben het eens met de stelling ” de gebruiker betaald”. En idd dan wel natuurlijk de wegenbelasting afschaffen. Als ze dan ook nog even de maximum snelheid op die tolwegen afschaffen dan mogen ze er van mij morgen mee beginnen…….
Niels van der Weiden zegt
Behalve de Westerscheldetunnel en de Wijkertunnel is ook de Kiltunnel bij Dordrecht een tolweg. Bovendien verwacht de brugwachter in Nieuwerbrug (Zuid-Holland) al sinds 1788 een bijdrage voor de overtocht – en die bedraagt nu 50 cent, alleen te betalen als de brugwachter zin heeft om uit zijn woning te komen.
Als we dezelfde constructie krijgen als destijds bij de opening van de Zeelandbrug (namelijk financiëring van de weg zelf, niet van het Rijk) kan ik er prima mee leven. Ik verwacht dat er een hoop verkeer over de verlengde A15 dendert, dus een jaar of vijf dokken en de poortjes kunnen weer weg.