• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Straks nog sneller in Duitsland over tolweg A15

Auteur: Dennis, gepost 17 oktober 2006 om 20:00 – 15 Reacties

A15 tolweg

Tolwegen zijn on-Nederlands, want ons land telt er maar twee. Wel hebben een paar toltunnels en -bruggen, maar ook die zijn bij elkaar op twee handen te tellen. Toch krijgen we er een tolweg bij en wel aan het eind van de A15 bij Arnhem. Deze wordt doorgetrokken naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar, waardoor we nog sneller in Duitsland zijn.

Snel doortrekken naar de Autobahn gaat je wel geld kosten, want om de kosten te dekken zal op het nieuwe stuk tol worden ingevoerd. Het extra stukje A15 gaat geraamd 750 miljoen euro kosten. Het ministerie betaalt 375 miljoen euro, de regio 112,5 miljoen en de resterende 262,5 miljoen euro moet via tolheffing worden gefinancierd. Nog wel even geduld hebben, want de weg is volgens planning pas in 2015 af (via: nu.nl).

Ook interessant!

  • "Je kunt (bijna) nergens sneller rijden dan Nederland"
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • A15 brug verplaatst terwijl jij lag te slapen
  • Musk geeft Duitsland de schuld
    Musk geeft Duitsland de schuld van vertraging

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

tol, Verkeer

Vorig bericht: « Videotime: Lamborghini Murcielago LP640
Volgend bericht: De nieuwe Audi TT Roadster »

Lees Interacties

Reacties

  1. JANUS zegt

    17 oktober 2006 om 21:36

    Pfoeh. Gelukkig is het niet het stukje A15 tussen Rotterdam en de Botlek. Dat rijd ik namelijk twee x per dag.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    17 oktober 2006 om 21:36

    Waar liggen die 2 nederlandse tolwegen eigenlijk?

    Login om te reageren
  3. snelste zegt

    17 oktober 2006 om 21:50

    Rekeningrijden op tolwegen, goed plan.

    Login om te reageren
  4. E-RayzeR zegt

    17 oktober 2006 om 22:19

    bij oud beijerland
    en die andere weet ik niet

    Login om te reageren
  5. E-RayzeR zegt

    17 oktober 2006 om 22:20

    en die andere ook ergens daar in de buurt d8 ik
    in ieder geval als de kosten eruit zijn word dan de tol heffing opgeheven ?

    Login om te reageren
  6. Faaaabbb.... zegt

    17 oktober 2006 om 22:32

    Ik weet dat er in zeeland een tol tunnel ligt.
    En dan wel de tunnel die je naar het laatste eilandje van zeeland verbindt.

    Login om te reageren
  7. Susp1cious zegt

    17 oktober 2006 om 22:33

    @ E-RayzeR: Nee natuurlijk niet. dan naaien ze je rustig verder.

    Doen ze met het kwartje van kok toch ook!

    Login om te reageren
  8. Ad zegt

    17 oktober 2006 om 22:34

    De enige weg waar ik tol wil betalen is de Nordschleife…!

    Login om te reageren
  9. eMilt zegt

    18 oktober 2006 om 00:12

    De enige wegen waar in Nederland tol geheven wordt zijn volgens mijn twee tunnels, de Scheldetunnel en de Wijkertunnel. Alleen bij de Scheldetunnel moet je ook daadwerkelijk betalen. Bij de Wijkertunnel worden de voortuigen electronisch geteld en wordt de tol door Rijkswaterstaat betaald aan de financiers van de tunnel.

    Ik vind tolwegen een slechte zaak. Ondanks dat ik liberaal denkend ben en voorstander van het principe “de gebruiker betaald”, ben ik tegen tolwegen. Het wordt heel gauw een melkkoe waarvan het heel makkelijk is om de prijs telkens iets te verhogen. Vorige week nog door Frankrijk gereden waar ik in twee dagen toch gauw even in totaal ruim 66 euro aan tol moest aftikken. Voor één wegstuk van “maar” 216 km was het maar liefst 19,70 euro. Dat is bijna 10 cent de kilometer. Dat is meer dan de brandstofkosten (diesel).

    Login om te reageren
  10. WJ zegt

    18 oktober 2006 om 08:06

    Ze zouden eerst het stukje bij Venlo moeten fixen, wat is dat nog steeds waardeloos slecht zeg!! Verplicht door de bebouwde kom om van een Autobahn naar een snelweg(A67?) te komen. . .

    Login om te reageren
  11. Steve zegt

    18 oktober 2006 om 08:44

    ik ben helemaal VOOR tolwegen…laat diegene die de weg gebruikt er ook maar voor betalen MAAR schaf dan WEL de wegenbelasting VOLLEDIG af…maar dat gaat natuurlijk never en nooit gebeuren.

    Dus we betalen dan wegenbelasting (gemiddeld per auto zo’n 3x meer als in duitsland) EN moeten dan TOL betalen EN mogen dan met de SUV NIET in het centrum van de stad komen?!?!?!

    Het bevreemd mij dat de gemiddelde nederlander dit nog steeds pikt…

    greetingz,

    Login om te reageren
  12. B. zegt

    18 oktober 2006 om 11:41

    Nu laten aansluiten op de A18 en doortrekken tot aan de A35
    Dan hebben we er echt wat aan

    Login om te reageren
  13. SummerSky zegt

    18 oktober 2006 om 13:52

    Dus nou ook tolwegen?? bovenop de:
    krankzinnige BPM
    enorme brandstofaccijnzen
    belachelijke parkeertarieven
    absurde wegenbelasting
    Het moet niet gekker worden…

    Login om te reageren
  14. Trevor zegt

    18 oktober 2006 om 16:34

    Ik ben het eens met de stelling ” de gebruiker betaald”. En idd dan wel natuurlijk de wegenbelasting afschaffen. Als ze dan ook nog even de maximum snelheid op die tolwegen afschaffen dan mogen ze er van mij morgen mee beginnen…….

    Login om te reageren
  15. Niels van der Weiden zegt

    19 oktober 2006 om 21:49

    Behalve de Westerscheldetunnel en de Wijkertunnel is ook de Kiltunnel bij Dordrecht een tolweg. Bovendien verwacht de brugwachter in Nieuwerbrug (Zuid-Holland) al sinds 1788 een bijdrage voor de overtocht – en die bedraagt nu 50 cent, alleen te betalen als de brugwachter zin heeft om uit zijn woning te komen.

    Als we dezelfde constructie krijgen als destijds bij de opening van de Zeelandbrug (namelijk financiëring van de weg zelf, niet van het Rijk) kan ik er prima mee leven. Ik verwacht dat er een hoop verkeer over de verlengde A15 dendert, dus een jaar of vijf dokken en de poortjes kunnen weer weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North