• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

AC Cars heeft de Cobra op stroom nu helemaal af

Auteur: jaapiyo, gepost 25 juli 2021 om 17:57 – 17 Reacties

AC Cars schiet de aloude Cobra de toekomst in met behulp van stroom.

Het kan zo simpel zijn. Je neemt een traditionele Britse roadster, lepelt er een enorme Amerikaanse Vee-Eight Motor in en je hebt pardoes een legende in handen. Precies dat overkwam de AC Ace in 1962, toen Carroll Shelby de tweezitter omtoverde tot de AC Cobra. De rest is, zoals men dan zegt, geschiedenis. Een ‘échte’ Shelby 427 Cobra doet tegenwoordig een bedrag van zeven cijfers.

Voor een stuk minder dan dat, kan je een van de vele remakes kopen. Of je kan een bouwpakket op de kop tikken waarmee je je geheel eigen Cobra creëert. Maar je kan ook nog gewoon een nieuwe echte AC kopen. Het in 1901 opgerichte bedrijf bestaat naar goede Britse traditie na vele, vele faillissementen nog steeds/wederom. Met enige regelmaat bouwen ze nog nieuwe runs van enkele tientallen units, die je voor een kleine 150.000 Britse Ekkerponden per stuk op de kop kan tikken.

Heerlijk retro allemaal dus, maar AC gaat nu ook met de tijd mee. Vorig jaar werd namelijk aangekondigd dat er een heuse elektrische variant van de auto komt. Toch apart, daar het origineel het automotive equivalent is van een rauwe T-bone steak wegknagen. De AC Cobra Series 1 Electric is nu eindelijk af. Het is de Cobra die je kent, alleen dan met een 230 kW sterke elektromotor onder de gewelfde kap. Gekoppeld aan een batterij met een capaciteit van 55 kWh, is de auto goed voor een nul-naar-honderd in vier seconden.

Door de relatief kleine accu is de range beperkt tot ongeveer 240 kilometer. Maar ja, of je nou echt langere stukken wil rijden met een Cobra, is sowieso de vraag. Bovendien blijft het gewicht door deze keuze ook beperkt tot een zeer respectabele 1.050 kilo. Het karakter van de Cobra wordt dus niet vermoord door een enorme bak extra gewicht. Wat je alleen wel zal moeten missen, is natuurlijk het glorieuze geluid. En de verbranding van het vel op je kuiten aan de zijdelings gemonteerde uitlaat. Maar ja, je moet wat overhebben voor vooruitgang.

De vanafprijs van de AC Cobra Series 1 Electric is 138.000 Pond. Er worden er 58 van gemaakt. AC werkt inmiddels echter al aan een nieuwe serie elektrische Cobra’s, dit keer op basis van de Series 4 met de dikkere koets. Deze komt er ook met de 230 kW sterke motor, maar ook met 460 kW. Now we’re talking. De Series 4 op stroom komt er ook in een oplage van 58 stuks, met een vanafprijs van 148.000 Pond. Kies moaaaaaah!!1!

Ook interessant!

  • Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
    Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
  • AC Schnitzer X6
    AC Schnitzer X6 is voor piepjonge mensen met smaak
  • Elektrische MINI door AC Schnitzer kan problemen oplossen
  • AC Schnitzer Mini Cabrio
    AC Schnitzer Mini Cabrio is potent bommetje met 390 Nm

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

ac-cobra, Elektrisch, Klassiekers, roadster

Vorig bericht: « Audi moffelt echte uitlaten RS3 weg voor persfoto’s
Volgend bericht: Lawrence Stroll vindt Lance Stroll ontzettend goed »

Lees Interacties

Reacties

  1. ggj1987 zegt

    25 juli 2021 om 18:27

    Nu hebben ze hetgeen wat de Cobra zo’n geweldige ervaring maakte eruit gehaald. Waarom zou je nu nog zo’n ding willen kopen?? Laat dat elektrische geneuzel lekker voor de huis-tuin-en-keuken auto’s, klassiekers moeten gewoon blijven zoals ze zijn

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      25 juli 2021 om 21:21

      @ggj1987: nou bijvoorbeeld omdat het ook gewoon een schitterende auto is. Je doet nu net alsof het een lelijk rothok met magistrale V8 was

      Login om te reageren
  2. dvaerden zegt

    25 juli 2021 om 18:28

    Had de titel al helemaal verkeerd gelezen en had daardoor even een “WTF?”-momentje. Had namelijk verkeerdelijk “heeft de Cobra op stoom nu helemaal af”.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 juli 2021 om 18:42

      Dat zou wel nog veel gaver zijn geweest.

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      25 juli 2021 om 21:26

      @dvaerden: precies hetzelfde had ik ook…we leven nog in ander tijdperk, vrees ik 🙂

      Login om te reageren
  3. Bernadette zegt

    25 juli 2021 om 18:40

    AC/DC Cobra

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 juli 2021 om 18:43

      Heerlijk.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      25 juli 2021 om 21:22

      @drdre2: hij is goed! 🤣🤣🤣

      Login om te reageren
  4. Charles Taycan 4S zegt

    25 juli 2021 om 18:49

    @jaapiyo, ik ben al enkele jaren reeds weg uit Nederland maar wat zijn Britse Ekkerponden?

    Login om te reageren
  5. rolov zegt

    25 juli 2021 om 19:31

    Ik zou hem best willen hebben. 240 km is wat je normaal ook op een tank rijdt vlg mij ;)

    Login om te reageren
  6. lecomte zegt

    25 juli 2021 om 19:54

    Maar wat heeft de stierslang mister Hiss uit Robin Hood ermee te maken? 😉

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    25 juli 2021 om 19:56

    Het voordeel van elektrisch rijden is toch dat we in de weekenden nog kunnen blijven genieten van af en toe een ritje met een plofmotor.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      25 juli 2021 om 21:33

      Precies, ik heb geen probleem met een elektrisch voertuig voor woon werk verkeer. Maar als hobby auto gaat het mij toch een brug te ver.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juli 2021 om 08:20

      Gaat de lol er niet snel vanaf straks het merendeel van het wagenpark elektrisch is en zelfs modale auto’s rondjes om je verbrander heen rijden en zo’n verbrander toch niet zo soepel rijdt als je daily?

      Login om te reageren
      • carfreakjim zegt

        26 juli 2021 om 08:56

        @mashell: Dan zou nu toch ook al niemand meer met een klasieker rijden. Dus nee, de lol gaat er dus niet vanaf.

        Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        26 juli 2021 om 11:12

        @mashell: als je het alleen daarom doet wel ja, echter gaat autorijden om de complete ervaring, en de emoties die men krijgt bij brullende motoren etc heb k nog niemand over gehoord bij duracell konijnen, uberhaupt heb ik eigenlijk nog niemand (behalve mate rimac) over plezier in een EV gehoord omdat dat eig er niet is… dan ga je er dus niet voor je lol nog in rijden… ik zeker niet althans

        Login om te reageren
      • O plaat zegt

        26 juli 2021 om 13:42

        Één van mijn hobby wagens is een T3, met de volle 55pk op een T ford na denk ik dat elke modale wagen reeds rondjes rijdt rond mijn wagen en mijn 66 er mustang zijn V8 houdt geen moderne ecoboost bij, maar mijn god wat een soundtrack. Ik denk niet dat je de lol snapt van klassiekers als je zo’n dingen zegt.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North