• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Subaru BRZ STi krijgt slechts 230 atmosferische pk’s?

Auteur: CasperH, gepost 27 november 2012 om 11:02 – 74 Reacties

Subaru BRZ STi
Subaru BRZ STi gerucht numero 983: geen turbo maar een atmosferisch blok met 230 pk zouden in voorbereiding zijn voor de BRZ STi.

We hebben de gekste verhalen gehoord over de BRZ STi. Eerst zou het ding 250 pk krijgen, toen 280 pk dankzij een twinscroll turbo op de viercilinder boxer. En nu denkt Auto Express te weten dat al die plannen niet doorgaan en dat de STi een upgrade krijgt ten opzichte van de stock BRZ -die goed is voor 200 pk- van twintig tot dertig pk.

Deze pk winst zou behaald worden door variabele kleptiming en een aangepast uitlaatsysteem. Reden voor deze minder heftige upgrade zou zijn dat een turbocharger met fatsoenlijke intercooler niet goed zou passen onder de kap van de BRZ. Ook zou een geblazen motor minder goed passen bij het sportwagenkarakter van de Subaru BRZ dan een atmosferische motor. Om de BRZ STi verder sportief te maken worden er 18 inch wielen, een aangepast sportonderstel en pittiger remmen gemonteerd.

Vraag is nu of dit een afleidingsmanoeuvre is of dat alle tuners die al een turbo in de BRZ hebben gehangen die doen zonder goed na te denken over koeling en betrouwbaarheid. Of komen er wellicht twee snellere uitvoeringen, één met turbo en één zonder? Time will tell…

Ook interessant!

  • Dikkere Subaru BRZ
    Dikkere Subaru BRZ komt feestje verpesten
  • Subaru en Toyota onthullen binnenkort samen sportief model
  • Is dit de mooiste Subaru BRZ die je kunt krijgen?
  • Wordt de STI E-RA dan wel goedkoop in Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

brz, Coupe, STi, Subaru

Vorig bericht: « Drie redenen: niet 90.000 dollar aan deze sim besteden
Volgend bericht: AutoRAI 2013: gaat het nou wel of niet door? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lamdi zegt

    27 november 2012 om 11:09

    1 gt 2.0 met 4-wd en ong. 211 pk als “standaard” update (net als de impreza’s van vroeger) en 1 STI opgeboord naar 2,5l met dikke garet turbo en minimaal 280 pk? Lijkt mij de beste optie?

    Login om te reageren
  2. jweelden zegt

    27 november 2012 om 11:09

    Leuk ding.

    Login om te reageren
  3. bmw-e30-7bh zegt

    27 november 2012 om 11:11

    Ik weet bijna zeker dat er een turbo versie komt.
    Ik bedoel de woorden “Subaru” en “turbo” horen toch gewoon bij elkaar.

    Login om te reageren
    • pjotr zegt

      27 november 2012 om 15:24

      @bmw-e30-7bh: Subaru en bejaarden ook

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        28 november 2012 om 18:27

        @pjotr: Tja, voor welk merk geldt dat niet? Kijk maar eens naar hoe veel ouwe sokken er met Porsche rijden…

        Login om te reageren
  4. bofkont zegt

    27 november 2012 om 11:13

    230pk is meer dan voldoende, Subaru moet alleen alles op alles zetten om hem dan zo licht mogelijk te houden.

    Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      27 november 2012 om 12:40

      @bofkont: eens, het is voor de snelwegheld misschien een doorn in het oog ‘maar’ 230pk… omdat ze bang zijn door de eerste de beste 116 cdti met ms-pakket er uit gereden te worden.
      Maar ja er is nog meer dan een beetje gas geven en remmen op een 6baans weg al zulleen de meeste helden daar nooit komen…
      En op die plekken heb je liever een lichte atmosferische toeren”jankende”motor in het vooronder (of middenin)!

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        27 november 2012 om 14:23

        @integralechubasco: Kijk jij begrpijpt het :)

        Login om te reageren
      • imdoctorbob zegt

        28 november 2012 om 04:10

        @integralechubasco: Nooit met een STI gereden merk ik.

        Login om te reageren
  5. kaasboerin zegt

    27 november 2012 om 11:14

    Wel wat voor @desjonnies: .
    Subaru boxermotor altijd +1.

    Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    27 november 2012 om 11:15

    Dit zou de perfecte upgrade zijn denk ik. De spoilers maken hem er overigens niet mooier op.

    Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    27 november 2012 om 11:18

    ..zou wat zijn ! Er dan uitgereden worden door een Renault Megane Station 220…grinnik. En de kindertjes maar zwaaien naar het manneke in de ‘snelle’ blauwe sportauto :)

    Login om te reageren
    • aallex zegt

      27 november 2012 om 11:35

      @Megakix: Ik wilde iets gaan zeggen, maar je hebt blijkbaar zo’n goeie droom. Ik zal je niet ontwaken.

      Login om te reageren
    • notsobig zegt

      27 november 2012 om 12:42

      @Megakix: Inmiddels wakker geworden?

      Megane; minder pk, meer gewicht. Denk je werkelijk dat die de BRZ sti er dan uit rijdt?

      Bovendien snap je de insteek van dit apparaat niet helemaal geloof ik… Weet niet of je wel eens buiten komt, maar je hebt ook wegen met bochten, daar is deze dus voor gemaakt, niet de rechte. Daar heb je inderdaad de saaie bakken voor, die lekker snel in de rechte lijn zijn…

      Login om te reageren
      • djauweh zegt

        27 november 2012 om 13:36

        @notsobig: Hij heeft hier wel een punt. Rechtdoor legt zo’n bakkie het inderdaad af tegen een Megane Estate GT 220. Wanneer je deze vergelijkt met de std GT86/BRZ dan heeft de Megane 20PK meer, 135NM meer en weegt maar 150KG meer. Daarbij komt dat die specifieke Megane ook wat onderstel en remmerij aanpassingen heeft gekregen waardoor het deze BRZ best wel eens voor schut zou kunnen zetten op circuit.

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          27 november 2012 om 14:39

          @djauweh: Ik weet niet waar je die info vandaan haalt maar ik kom op een verschil van 186kg bij de 190pk versie en dat is toch behoorlijk wat hoor…
          En denk je serieus dat een Megane met een aangepast onderstel en remmen een betere wegligging heeft als een BRZ??? Wel eens van zwaartepunt en gewichtsverdeling gehoort?

          En daarbij nogmaals de BRZ is gewoon gemaakt om dikke fun te hebben op bochterige weggetjes. Die lol krijg je echt niet met een Megane…

          Login om te reageren
      • pieter-jan_catteeuw zegt

        27 november 2012 om 15:06

        @notsobig: here here

        De peekaa junks gaan zowiezo aftermarket opties hebben. Plus als je meer peekaas steekt (ipv gewicht bespaart) dat zit je ook met dikkere banden en minder fun op de gemiddelde landweg. De BRZ/GT86… gaat voor praktisch rijplezier – ipv cijferjes en een wagen die te snel en kostelijk is voor de gemiddelde weg en chauffeur.

        Hopelijk is het een serieus pakketje – seam welding bvb – compostiet – … Ik denk dat het een classic in the making is.

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        27 november 2012 om 16:50

        @notsobig: waarom zou ik het niet helemaal snappen ? Neem ik toch gewoon de Megane RS (zonder extra kont)! Rijdt deze BRZ weg op elk landweggetje …. en …. is sneller in rechte lijn. Vervolgens is de prijs absoluut lager dan een BRZ.
        Kortom, de BRZ is een geinig bakkie, maar helaas (nog) te weinig vermogen om zelfs indruk te maken op een Megane Estate 220Pk. En dat is….eeehm..droef.

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          28 november 2012 om 09:34

          @Megakix: Kortom je snap er inderdaad weinig van, het concept van de BRZ en het verschil tussen werkelijkheid en specs op papier, maargoed ik laat je maar verder dromen over de Renaults, weltruste…

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            28 november 2012 om 16:48

            @notsobig: wat brabbel je nou allemaal, bengel ? Jouw hele eerst volzin is zó ontzettend warrig…laat mij dan maar door jou bestempeld worden als ‘hij-nie-snappe’. Helemaal ok ;)

            Login om te reageren
            • notsobig zegt

              29 november 2012 om 13:10

              @Megakix: Sorry was de zinsopbouw te ingewikkeld voor je? Ik zal het voortaan proberen simpeler te houden voor je. Anders snap je het niet meer.
              En noem je iedereen die geen ouwelul is een “bengel”? Voel je je daardoor wat minder oud ofzo?

              Als iets van bovenstaande niet helemaal begrijpt, zeg het maar! Dan probeer ik het je nog simpeler uit te leggen…

              Login om te reageren
              • Megakix zegt

                29 november 2012 om 19:27

                @notsobig: jij bent ‘not so big’…dus ik vatte dat samen in het woord ‘bengel’ ;).
                Verder is het exact zoals @E34M5Touring het beschrijft; schreeuwerige auto (overigens best mooi!), die relatief weinig prestaties hieraan verbindt. En da’s jammer.

          • E34M5Touring zegt

            29 november 2012 om 13:21

            @notsobig: Iedereen snapt waar die auto voor bedoelt is. Maar dat is 10% van de tijd. De rest van de tijd (van en naar je werk/winkel etc.) blaast een dikke diesel je links en rechts voorbij. En dat is denk ik ook het punt wat @Megakix: probeert te maken. Tuurlijk is PK’s niet alleszeggend, maar er is ook nog zoiets als real life driving ipv die zondagse knalsessie op een lekker b weggetje. En dan sta je toch een beetje voor lul met je sportscar. Nogmaals, ik snap best waar die auto voor bedoelt is maar dat is niet waar hij 100% van de tijd in uitblinkt.

            Login om te reageren
            • notsobig zegt

              29 november 2012 om 13:43

              @E34M5Touring: Zo’n auto koop je juist voor die 10% van de tijd (of 100% als je hem “voor erbij” koopt), dat er andere auto’s in rechtelijn sneller zijn boeit verder helemaal niets. Hoevaak gebruik je al de pk’s van de auto en trek je voluit op? Dat is toch ook maar “10%” van de tijd?

              Dus de vraag is koop je een auto om voor 10% van de tijd stoplichtsprintjes te winnen of koop je een echte rijdersauto om 10% van de tijd lekker te geniet van bochtjes?

              Het is maar net wat je doel is en wat je het leukst vind… Sommige mensen kopen 4×4 om lekker offroad te rijden. Dat doen ze ook niet 100% van de tijd. Staan ze dan ook maar voor lul, omdat andere auto sneller weg zijn bij stoplichten?

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                29 november 2012 om 14:10

                @notsobig: Tuurlijk niet. Maar van een 4×4 wordt niet verwacht dat hij sneller is, van een sportwagen wel. En je kan lullen wat je wilt, een 320D ligt ook perfect op de weg, kan dus ook prima op een Bweg uit de voeten en laat op tussenacceleratie zo’n BRZ achter zich. That’s the point. Een beetje extra vermogen is niet ALTIJD slecht. Het hoeft ook geen 500pk onhoudbaar ding te worden. Maar 300pk kan de auto prima hebben. Sterker nog, past in mijn ogen beter bij de uitstraling.

              • notsobig zegt

                29 november 2012 om 15:00

                @E34M5Touring: Leg de specs eens naast elkaar scheelt bijna niets qua acceleratie en topsnelheid (als we ze toch op papier gaan vergelijken). De BRZ lijkt mij op de b-wegen toch heel wat leuker en speelser doordat hij lichter is en een lager zwaartepunt heeft…

                Van een echte leuke rijdersauto (zoals bijvoorbeeld de BRZ, mx5 ed) verwacht ik niet dat ze alles en iedereen op acceleratie eruit rijden, daar zijn ze niet voor ontworpen en daar koop je hem niet voor.

              • E34M5Touring zegt

                29 november 2012 om 15:21

                @notsobig: Blijkbaar zoeken we beide wat anders in dezelfde auto. Laten we het daar maar op houden. Ik vind het een beetje een overhyped ding. Ik vind het vreemd dat ze een auto bewust smalle banden meegeven om hem een overstuurkarakter te geven etc. Prima voor een start up model maar als ze dan met een potentere versie komen mag er van mij wel iets meer bij. Plak er iets bredere banden onder met een mooie 280pk boxer en je hebt hetzelfde resultaat. Nogmaals het hoeft van mij geen 500pk bandenverscheurend monster te worden, maar voor de wat gevorderden der bestuurders kan een beetje meer power geen kwaad.

    • solz zegt

      27 november 2012 om 18:35

      @Megakix: als je zo nodig een straatrace wil winnen, koop je nog het best een rotonde!

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        28 november 2012 om 16:49

        @solz: haha ! Moet je wel marokkaan voor zijn ;)

        Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      27 november 2012 om 20:02

      @Megakix: laat staan dat hij een gechipte Laguna 3 met 225pk en 480nm tegenkomt :)

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        28 november 2012 om 16:49

        @dutchiehd: inderdaad…kortom…poeh, het is me wat met die BRZ. Lots of show, really no go !

        Login om te reageren
  8. bozothenutter zegt

    27 november 2012 om 11:30

    Wordt 230Pk met een atmosferische 2.0 niet een koppeloos geval…en is dit niet nu ook al het probleem van de ToyoBaru?
    115Pk/L is best veul voor een straatauto met emissie eisen enzo…..

    Login om te reageren
  9. karsvdtuin zegt

    27 november 2012 om 11:36

    dit is dan alweer.beter dan die gt86.. qua power de gt86 is op maten enzo weer uniek

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      27 november 2012 om 12:41

      @karsvdtuin: bijna alles is het zelfde aan de twee modellen

      Login om te reageren
      • karsvdtuin zegt

        28 november 2012 om 00:00

        @betonstaal: was het niet zo dat bij de gt 86 het getal 86 terug kwam in dingen zoals boring soort zaken… dat daarom de gt86 zo uniek is?

        Login om te reageren
  10. dondeboer zegt

    27 november 2012 om 11:43

    Op deze auto SVP geen turbo, het pure, atmosferische karakter maakt deze auto juist zo bijzonder. Als ie dan toch meer vermogen moet, boor het blok dan op, verhoog de compressie iets en zet er scherpere nokken in. Wordt het blok nog hoogtoeriger van :)

    En als het dan toch geblazen móet, dan graag met een supercharger, zodat je geen turbogat krijgt.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      27 november 2012 om 11:46

      @dondeboer: Of nog mooier, een beetje extra atmosferisch vermogen in combinatie met een (veel) lichtere body.

      Of zoals een wijs man ooit zei: “Simplicate, then add lightness”

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        27 november 2012 om 20:03

        @dondeboer:
        Die wijze man zei “to add speed, ad lightness”
        Was getekend Anthony Colin Bruce Chapman….

        Login om te reageren
  11. tweede_woning zegt

    27 november 2012 om 11:49

    Slechts 230 pk”s ….Audiblog / PKBLOG , een turbo geeft een blok een totaal ander karakter , primair gaat het bij deze auto om de handlingt…..DIE AUTOS ZIJN ER AL NAGENOEG NIET MEER….
    ppppfffffff…..

    Login om te reageren
  12. renezzzz zegt

    27 november 2012 om 11:59

    Een auto zonder concurrentie in z’n klasse(afgezien van z’n Toyota tweelingsbroer/zus). De enige tuning die ze wat mij betreft op deze auto mogen doen is een stuk lichter maken en nog veel hoogtoeriger…

    Login om te reageren
  13. ardonjr zegt

    27 november 2012 om 12:36

    Maakt me niet uit wat ze motorisch gaan doen als ze die afschuwelijke achterlichten maar vervangen voor exemplaren zoals in bovenstaande fotosoep.

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    27 november 2012 om 12:37

    Geweldig.
    Dan kun je er straks net zoveel aftermarket spullen opzetten als je zelf wilt.
    Bij de Impreza kun je je ‘gewone’ WRX naar STi upgraden, zuigers, drijfstangen (STi stangen zijn gesmeed staal) en zullen er ombouw Turbo kits op de markt komen.
    Zoals nu vele Subaru’s in aangepaste vorm rondrijden.

    Zelf loop ik erover na te denken om een zesbak uit een latere STi met diff, aandrijfassen en starterkrans te kopen, de vijf-bak in een STi-R type is errug kort en dat komt het benzine verbruik niet ten goede.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      27 november 2012 om 13:00

      @desjonnies: een latere STI 6-bak is een hele goede keuze, zo rijden er meerdere GT Turbo’s in Nederland rond. Die bakken zijn echter nog steeds eng duur en dat is jammer.

      Login om te reageren
  15. wimpster zegt

    27 november 2012 om 12:54

    Ik heb de GT-86 gereden (itt veel mensen die hier reageren dat atmosferisch super is en dat 200 PK genoeg is) en hij komt echt kracht te kort om ECHT fun te zijn.

    Turbo lijkt me niet handig ivm plotselinge vermogensopbouw + petjes = boom/lantaarnpaal in zijkant. Ik zou gaan voor een compressor.

    Login om te reageren
    • tweede_woning zegt

      27 november 2012 om 13:00

      @wimpster: de beperking in deze kan ook de bestuurder zijn icm de omgeving . Of te veel stoplichten gezien….

      Login om te reageren
      • wimpster zegt

        27 november 2012 om 13:41

        @Tweede Woning: Zou kunnen idd, je kent me tenslotte niet. Hoe vond jij hem rijden?

        Login om te reageren
  16. ej20g zegt

    27 november 2012 om 13:01

    Leuk als ze ‘m atmosferisch houden. Maar mijn Subaru hart roept ook heel hard “turbo!”. Dubbel gevoel hierbij dus.

    Login om te reageren
    • hooligan zegt

      27 november 2012 om 13:46

      @ej20g: Nou idd ! Dus ik verwacht iets in de trant van WRX STi met turbo en rond de 300 pk

      en verwacht dat de sti een 230 pk wel uit de atmosferische motor haalt en dus de echt rijders auto blijkt !

      BTW, niet met de soeb gereden maar de GT86 , heerlijk sturen en reageren en geeft een heel duidelijk gevoel door aan de rijder… maar vind dat ding met zn 200 pk echt tegen vallen ! Zeker op het lage gewicht had ik verwacht dat er echt power in zou zitten, wat ik dus niet het geval vind !

      Login om te reageren
  17. lowrider46 zegt

    27 november 2012 om 13:03

    @wimpster: Ik heb er ook in gereden, zondag nog, en ik moet zeggen dat het op de snelweg inderdaad niet over houdt qua pk’s. Echter, op bochtige weggetjes (want daar is ‘ie dus voor…) is het meer dan genoeg om regelmatig de achterkant te voelen ‘dansen’. Natuurlijk zou 250pk altijd beter zijn en, misschien 300 zelfs ook nog wel. Echter zonder concessies aan de balans en het karakter, graag.

    Login om te reageren
    • renezzzz zegt

      27 november 2012 om 13:27

      @lowrider46: Het hangt er erg sterk van af wat iemand onder “ECHT fun” verstaat. Voor de één is dat een bochtig weggetje en een motor die aan het gas hangt, de ander wil een punch in de rug bij bv een stoplicht/recht stuk weg/snelweg. Zie ook de Autoblog review van de Porsche Boxster. Die werd toendertijd ook weggezet door de reviewer als min of meer funloos. Mijns inziens persoonlijke smaak dus. Tegenwoordig zijn er weinig atmosferische sportwagens meer over. Voor iemand die het motorkarakter van deze auto niet fijn is, kan gelukkig terecht bij de RS/ST/OPC achtige autos die dat wel geven voordatzelfde geld.

      Login om te reageren
      • Jesper zegt

        27 november 2012 om 13:29

        @renezzzz: Iemand die gewoon een flinke duw in de rug wil bij het stoplicht moet iets anders kopen, in plaats van eisen dat ieder bestaand model motorisch aan zijn persoonlijke wens wordt aangepast – of hij/zij het nou voornemens is te kopen of niet. Egoïstisch volk, die turbo-roepers…

        Login om te reageren
        • renezzzz zegt

          27 november 2012 om 13:41

          @Jesper: Voor de turbo-liefhebbers onder ons is er genoeg keuze. Dat geld helaas niet meer voor de atmosferische sportwagen liefhebbers. Deze BRZ, een MX5, een Elise en een Boxster. En dan houdt het qua massa-productie autos wel aardig op. Als je deze autos rijd en je vind ze te langzaam, heb je het concept van de auto niet begrepen. Ik ben bang dat het echter in de toekomst helemaal zal verdwijnen onder druk van de uitstoot vermindering en consumenten.

          Login om te reageren
  18. Jesper zegt

    27 november 2012 om 13:31

    Variabele kleptiming? Alsof dat er niet al op zat… Het onderblok mag uit het samenwerkingsverband van Subaru komen, maar Toyota had al variabele timing (en lifthoogte) in ’99…

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      27 november 2012 om 14:22

      @Jesper: Fiat heeft deze techniek in 95 al toegepast in onder andere de Barchetta, nog eerder de Honda Vtec
      Bmw heeft de Vanos, allemaal variabele kleptiming.
      Toyota heeft nooit het alleen recht daarop gehad.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        27 november 2012 om 14:28

        @bofkont: Jawel, Toyota was de eerste, in de “’00 Celica 1.8 VVT-i / ’93 MX-5 1.6 Limited” wel te verstaan……..

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          27 november 2012 om 15:23

          @kaasboerin: Hoe bedoel je dat?
          De mx5 in 93 de eerste met variable kleptiming met een motor van toyota?
          En de celica VVTI van 2000??

          In 83 paste Honda al de variabele kletiming toe op hun motorfietsen.

          Login om te reageren
          • Jesper zegt

            27 november 2012 om 18:18

            @bofkont:

            Nee, boerin maakte een sarcastische quote uit mijn profiel. Bij gebrek aan feiten werkt sarcasme altijd leuk schijnt het.

            Login om te reageren
            • bofkont zegt

              27 november 2012 om 19:36

              @Jesper: Ah vandaar, ik kon er al geen touw aan vastknopen.

              Login om te reageren
  19. Alwood zegt

    27 november 2012 om 13:48

    Tsja, met die turbo zouden ze beter ook een awd-optie toevoegen denk ik. Wordt het een hele andere auto van maar wel een die past in subaru-traditie. oude impreza’s waren ook tweedeurs, kan best.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      27 november 2012 om 14:31

      @Alwood: ‘oude impreza’s waren ook tweedeurs.’ Waar haal je dat vandaan?
      Verders een turbo(+alle bijbehorend pijpwerk) EN 4×4 ? Dan blijft er niets meer over van dit lichtvoetige autootje en krijgen we het zoveelste androgiene onderstuur geval…

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        27 november 2012 om 14:36

        @lemans96: http://www.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYA

        Die blauwe donutdraaiende vlek is een 2dr Impreze.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        27 november 2012 om 15:14

        @lemans96:
        Ahem, de naam voor de twee deurs Impreza is : STi-type R.

        Deze wagen, ook wel de ‘R’ type genoemd, is de twee deurs variant van de Impreza WRX STi.
        Deze wagen is tevens de Vader van de door Prodrive gebouwde WRC wagens die succesvol waren in de rallysport.

        De WRX STi-type R werd alleen en uitsluitend in Japan geleverd als basis voor een rallywagen -min of meer zoals de Peugeot 106 Rallye- maar het leeuwendeel werd gewoon als auto gebruikt.
        De STi-R heeft echter een zgn korte bak, waardoor de top tussen de 180 en 200 op de teller is.
        Daarna ga je geheid het rode toeren gebied in.
        Dit was een gentleman’s agreement van de Japanse auto industrie om deze productiewagens te begrenzen.

        De Impreza 22B wordt vaak onterecht gezien als de basis voor de WRC, dit is echter niet het geval, de 22B werd geintroduceerd om Subauru’s wereld rally kampioenschap te vieren en het vijfitg jarig jubileum van Subaru als auto fabrikant.

        Doordat Colin McRae met een WRC wereldkampioen, kwam er een enorme druk uit het Verenigd Koninkrijk (lees Schotland) om de tweedeurs WRX ook daar aan te bieden.
        Suaru heeft dit opgevangen door met de P1 te verschijnen, een gelimiteerde serie WRX STi type-R (tweedeurs dus) maar met een iets andere voorbumper en een bak met langere overbrenging.
        We rijden in Europa immers altijd harder.

        Het stikt van de special editions in Impreza land, zelf heb ik twee limited editions STi type R’s in mijn bezit beiden uit 98. Eentje is er naar links stuur omgebouwd in Litouwen of all places, maar dusdanig deskundig dat we nooit hebben kunnen achterhalen hoe ze het hem geflikt hebben.

        De WRX STi type R is NOOIT linksgestuurd geleverd, terwijl veel wagens die bij Prodrive werden (om)gebouwd dat wel zijn.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          27 november 2012 om 15:51

          @desjonnies: Amen.

          Login om te reageren
        • Hupke zegt

          27 november 2012 om 20:11

          @desjonnies:

          Altijd leuk als we weer wat kennis van je mogen overnemen.

          Login om te reageren
  20. tvr1974 zegt

    27 november 2012 om 14:34

    @Wimpster… Toch raar dat auto journalisten, waaronder ok top gear (Jeremy Clarkson) de auto fantastisch vinden. Zou het misschien kunnen dat de auto zo natuurlijk aanvoelt ( a la GT-R) dat het lijkt alsof je niet hard gaat? De auto is dus naar je gevoel niet goed maar dat komt om dat hij juist te goed is en best wat “speelser” zou mogen zijn..
    Zie ook: http://www.topgear.nl/uitgelicht/subaru-brz-test-uitgelicht

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      27 november 2012 om 14:37

      @tvr1974: Wie luistert er nou serieus naar die vetzak..

      Login om te reageren
    • bozothenutter zegt

      27 november 2012 om 15:26

      @tvr1974:
      het blad EVO vond juist dat hij niet echt voldeed aan de hype, en vond de Toyota variant beter als de Subaru

      Login om te reageren
  21. tuntun zegt

    27 november 2012 om 15:04

    Importje USA en je bent een stuk goedkoper :)

    Login om te reageren
  22. Mairsil zegt

    27 november 2012 om 15:25

    Ik vind het ook wel een goed idee, een ouderwets hoogtoerig blok a-la de S2000 in zo’n auto. Als ze er dan ook nog iets van 100 kg af weten te schaven is het best STi-waardig.

    Login om te reageren
  23. bozothenutter zegt

    27 november 2012 om 15:34

    den zelf ook dol op hoogtoerig, maar het ZUIPT!!!
    interne wrijving enzo…….

    Login om te reageren
  24. salberts93 zegt

    27 november 2012 om 16:53

    ik dacht dat er in Top Gear stond dat er geen turbo in paste, dat die dus sowieso atmosferisch ging worden.. maar anyway misschien een WRX en een WRX STi versie ?

    Login om te reageren
  25. opjebumpert zegt

    27 november 2012 om 17:19

    Zou de versie met turbo dan misschien WRX STI gaan heten?

    Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      27 november 2012 om 17:38

      @opjebumpert: nou ja WRX is bij de Impreza altijd de standaard hete versie geweest met een WRX STi die er nog overheen ging dus zoiets zou het misschien kunnen worden dan

      Login om te reageren
  26. driftkicker zegt

    27 november 2012 om 19:37

    Altijd dat gezeik over pk’s… Er is ook nog zoiets als gewicht, koppel, verbruik, wegligging en je moet al dat vermogen op de weg kunnen houden!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North