Het nieuwe blok in de Impreza gaat nog geen zoden aan de dijk zetten.
Subaru is een kleine autofabrikant. Daardoor duurt het even voordat de trends en ontwikkelingen in de markt integraal overgenomen worden door Subaru. Downsize-motoren met een automaat met dubbele koppeling en 48V ondersteuning zullen we waarschijnlijk in 2030 gaan zien. Het is met name de combinatie die ze bij Subaru weleens over slaan.
Crosstrek
In sommige markten kreeg de Subaru XV, ook wel Crosstrek genoemd, de kritiek dat de 2.0 boxermotor niet echt voldoende krachtig is. Deze levert 152 pk. Dat is op zich niet heel verkeerd in dit type auto, maar het koppel van minder dan 200 Nm wat pas vrij komt bij een hoog toerental (4.000 toeren) zorgt ervoor dat je voor een beetje snelheid, de motor flink op zijn staart moet trappen.
Ouderwets
Nu heeft Subaru het voor sommige markten opgelost met een geheel nieuwe motor. Nu zou je kunnen denken dat de Japanners gebruik heeft gemaakt van turbotechnologie en elektrificatie. Eh, nee. Subaru heeft de magazijnen even nagelopen en kwam erachter dat er nog veel exemplaren van de atmosferische 2.5 motor lagen. Deze wordt nu in de Subraru XV gelepeld. Voor wie het wil weten, die 2.5 levert 182 pk en 237 Nm, wederom bovenin de toerenrange. De motor is in Nederland wél leverbaar in de Outback, zij het met iets minder vermogen: 175 pk en 235 Nm.
CO2
Of de 2.5i ook naar Nederland komt, lijkt onwaarschijnlijk. In Nederland worden de auto’s belast op CO2 uitstoot en met de 2.5 krijg je nauwelijks extra vermogen, maar wel een een surplus aan CO2. In Nederland is de compacte crossover met 2.0i overigens wél geëlektrificeerd (150 pk sterke hybride) en is er een Subaru XV 1.6i voor mensen die écht geen haast hebben. Toch is er een reden dat Subaru de motor aanbiedt, in de praktijk en volgens de ‘EPA-rating’ valt het verbruik relatief gezien heel erg mee. Ook komt het gebrek aan elektronica de betrouwbaarheid ten goede, waar de auto’s om bekend staan.
RiKe zegt
De laatste keer dat ik met de XV heb gereden was met de handgeschakelde versie, als je op de snelweg reed en wilde inhalen dan moest je echt terugschakelen om vooruit te komen. In z’n 6 en dan een kleine helling? De toeren liepen gewoon terug. Veel te zwak blok voor het type auto
waverider zegt
Oja, omdat iedereen tegenwoordig een lui blok wil waar de fut bij 3000 toeren uit is. Mensen zijn geen goede motoren meer gewend, wat denk je dat de o zo beroemde Busso V6 wil? Of het fantastische blok uit de S2000?Toeren maken. Zelfde voor haast alle ongeblazen sportieve motoren die in de buurt van vierkante verhoudingen komen. Maar ja, het nieuwe rijden hè… met 1500 toeren aan een helling beginnen en vanaf de achterbank gegil dat je moet opschakelen zodra je boven de 2000 toeren komt (no kidding). Wel kwijlen bij “Hypercars” maar er nog geen meter in kunnen rijden zonder ze 10 keer af te laten slaan. “Ja maar in mijn 3 cilinder moet het zo”… zucht.
Als je de subaru 2.0 een beetje in de toeren houdt is het een fantastische motor, zelfde geld voor de 2.5
RiKe zegt
@waverider: Dat ben ik wel met je eens, bij sommige auto’s is het heerlijk om voor het vermogen te moeten werken. Bij een SUV als een XV wat vooral gebruikt wordt om kilometers te vreten is wat low-end power wenselijk omdat je je nou eenmaal vooral op de snelweg bevind en niet een fantastische B-road om enthousiast door de versnellingen heen te jagen
nietcreatief zegt
Als ik die cijfers zo zie wil Alfa graag hun tekeningen van de 145/6 boxer terug.
lekbak zegt
@waverider: misschien willen mensen wel een koppelrijke laagtoerige motor omdat ze in een personenwagen rijden ipv een sportwagen. Een surplus aan vermogen onderin is rustgevend en comfortabel.
De s2000 motor is dus het schoolvoorbeeld van een ongeschikte motor. 99% van de bevolking zou er gillend gek van worden in een personenwagen. Ik ook.
waverider zegt
Rustig rijden doen deze auto’s ook prima, niks mis mee. In de bergen rijden ze ook juist heel goed (in Zwitserland zie je er enorm veel). Het enige wat je ziet is dat mensen niet meer om kunnen gaan met een auto die niet de rijeigenschappen van een vrachtwagen heeft. Onderin een zetje en dan gauw schakelen want anders… Als je denkt dat een s2000 motor “ongeschikt” is begrijp je het concept van een motor met een groter bereik niet. Onderin rustig, op toeren komen ze tot leven. De motoren die je beschrijft als rustgevend en comfortabel kunnen maar één kunstje en zijn er ook nog eens slecht in. Levensduur van die motoren is schrikbarend kort vergeleken met een atmosferische motor met iets meer inhoud. In de long run zijn de kleine turbomotors ook niet echt zuiniger. In de testcyclus misschien wel maar in de praktijk niet. Check maar eens op praktijkverbruik.nl, de meeste downsize gebakjes vallen enorm door de mand.
phdg zegt
@waverider: ik denk dat vooral ook de versnellingsbakverhoudingen juist gekozen moeten zijn. Hoe lang halen de meeste wagens hun topsnelheid bijvoorbeeld niet meer in de hoogste versnelling maar eentje lager of nog erger… Een s2000 zoals je zegt valt bijna niets weg in toeren als je opschakelt! Maar ja de co2 tijdens de testcyclus hé.
lightisride zegt
inderdaad. Raar nieuw rijden. Schakelen op terwijl ze nog moeten versnellen. En laten dan maar de koppeling slippen. Nooit bovende 3000 toeren. idioot.
Ik rijd VTEC, dat is mooi. Rustig rijden met rustige motor, maar als je ergens langs wil kan je altijd doortrappen en doorjagen in de toeren, zonder te schakelen. Je komt er dan altijd nog langs.
Die moderne kleine turbo’s lijken snel, maar de fut is er ook direct weer uit. Kunnen maar 1 ding, geen lol aan.
z3cabby zegt
En praktisch onderhoudsvrij, want Subaru. Leuke upgrade, helaas zullen we hem amper gaan tegenkomen.
berkens zegt
“Ook komt het gebruik aan elektronica de betrouwbaarheid ten goede, waar de auto’s om bekend staan.”
Of gebrek aan electronica? Wat er niet is…gaat niet kaput, kun je niet mee sjoemelen…
wimof zegt
Hun automatische bakken hadden in het verleden problemen, ik denk tot 2015.
Dat ligt nu achter ons maar net zoals bij VW met zijn kettingdebacle en olieschraapveren kan dit nog wel een paar eeuwen duren voordat dit item niet meer bij Autoblog langskomt.
clemenszelf zegt
We rijden een XV 2.0. Met cvt. Rijdt super. We wonen in de bergen in Oostenrijk. Klimt overal moeiteloos tegenop. Op de snelweg is het verbruik aangenaam laag. De cvt doet zijn werk uitstekend. Flink gasgeven en hij gaat als een raket. Bij rustig rijden zweef je met een laag toerental over de weg. Auto voelt erg solide. Deuren vallen als een kluis dicht. Vooral de x mode op steile modderige hellingen werkt super. In de sneeuw altijd grip. De fijnste auto ooit.
dijan zegt
Gaat als een raket? Met CVT? Met deze pk s en nm ? Zou toch eens een keer met andere merken gaan rijden .
clemenszelf zegt
Heb jij zelf weleens in de XV gereden? Cijfertjes zeggen niet zoveel in dit geval. Cvt is even wennen. Niet iedereen snapt dit.
haroldt zegt
@clemenszelf: hier ook uit Oostenrijk…Tirol. helemaal Subaru dan geworden! Vergeet de Duitsers.
haroldt zegt
Klopt niet de 2.5 liter met 182,pk komt uit de nieuwe Outback. Die in Amerika Australië al wordt geleverd.
haroldt zegt
Idd heb zelf de Outback 2.5 net als de xv ook heerlijk in de bergen en offroad echt ongelooflijk goed! Verbruik valt mij niet tegen. Bij normaal rijden.. afwerking bij de xv echt goed!