
Ferrari is natuurlijk een te groot instituut voor de FIA om aan te pakken.
De Formule 1 bestaat uit vele lagen. Natuurlijk, er is de sport met de coureurs zelf. Dan is er nog de psychologische oorlogvoering (Hamilton, Prost). Of wat te denken van de vuile spelletjes (Flavio Briatore). Dat is erg leuk, maar het mooiste is nog het technische aspect. De technici moeten de auto’s sneller maken, natuurlijk. Aangezien iedereen te maken heeft met dezelfde regelgeving, eindig je min of meer met dezelfde auto’s.
Hiaat
Het hangt dus af van het budget en de vindingrijkheid van de technische dienst of een auto sneller gemaakt kan worden. Het liefst vind je een hiaat die een ander niet vindt. Het leek erop dat Ferrari dat vorig jaar had gevonden. Het team uit Maranello kwam na de zomerstop uitermate sterk terug. Dermate sterk zelfs, dat Red Bull en Mercedes nauwelijks een kans hadden.

Onverklaarbaar snel
Dus de Ferrari’s waren zo snel dat de Italianen zes opeenvolgende races pole position pakten en zeven podiums, waarvan drie keer de winst. Met name op het rechte stuk (en dus de ‘snelle’ circuits) waren ze onverklaarbaar snel. Tijdens de GP van Amerika werd er naar gekeken door de FIA. Ineens waren de Ferrari’s qua snelheid nergens te bekennen. Opmerkelijk.

Officiële verklaring
Gisteren, tijdens alle drukte van de testsessies op Barcelona, liet de FIA tussen neus en lippen door weten dat de zaak is afgedaan. Dit was hun officiële verklaring:
The FIA announces that, after thorough technical investigations, it has concluded its analysis of the operation of the Scuderia Ferrari Formula 1 power unit and reached a settlement with the team. The specifics of the agreement will remain between the parties.
The FIA and Scuderia Ferrari have agreed to a number of technical commitments that will improve the monitoring of all Formula 1 power units for forthcoming championship seasons as well as assist the FIA in other regulatory duties in Formula 1 and in its research activities on carbon emissions and sustainable fuels.
Ferrari International Assistance
Vergeeft u ons de slechte grap van de afkorting van FIA, maar dit is natuurlijk wel héél opmerkelijk. Dat Ferrari een maas in de regelgeving heeft gevonden, is natuurlijk briljant. Dat hoort bij de sport. Het is duidelijk dat Ferrari wel degelijk voordeel gehad heeft van het trucje. De FIA heeft het onderzocht en het blijkt dus niet legaal te zijn.

Boete
Echter, de FIA kiest er nu voor om dus net zo schimmig te zijn als Ferrari, zo blijkt. Dit kan natuurlijk niet anders zijn dat Ferrari de regels heeft overtreden, maar dat de FIA ze een hand boven het hoofd houdt. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze de regels overtreden. De ‘settlement’ zal een boete zijn geweest. Nu moeten ze de FIA helpen als andere teams de reglementen met de brandstofsensoren op een andere manier interpreteren. Als Ferrari écht volgens de regels had geleefd, had de FIA (en Ferrari!) open kaart gespeeld. Politieke spelletjes, nog zo’n onderdeel van de Formule 1. Wat is het toch een mooie sport.
Het is vrij simpel volgens andere bronnen. De truc zat in het grijze gebied en beide partijen hadden geen zin in een jarenlange juridische procedure die mogelijk meerdere kampioenschappen zou besmetten, mogelijk dat dit later tot diskwalificatie zou kunnen leiden en het klassement achteraf gecorrigeerd diende te worden. Vandaar nu de 2e fuel sensor waar de teams geen toegang toe hebben.
@erik2907: weinig grijs aan het manipuleren van een sensor om zo niet te voldoen aan de verbruiksregels. Niet voldoen aan de regels zou gewoon to diskwalificatie moeten leiden.
Niks grijze gebied.
De fuel flow kent een maximum hoeveelheid die niet overschreden mag worden.
Wat ze gedaan hebben is tussen de intervallen dat de sensor meet, de fuel flow boven de limiet stuwen.
En dat is bedrog.
Italië is een beetje het nieuwe Rusland aan het worden.
@Poll: is Mussolini weer aan de macht?
@lekkerlinksrijden: nee, dat was in de tijd dat Italië het nieuwe Duitsland was.
Ben het niet met het stuk eens. Als je een maas in de wet hebt gevonden, dan heb je iets toegepast wat niet de bedoeling is, maar ook niet expliciet wordt verboden. Dus FIA zegt tegen Ferrari, nee het mag niet, we passen het regelement aan zodat het niet meer gedaan kan worden en jullie moeten ons helpen om het in de toekomst te voorkomen. Lijkt mij een prima uitkomst, je kunt moeilijk iemand straffen voor iets wat niet duidelijk is verboden. OF, ze hadden geen maas in de regels gevonden en hebben de regels gewoon overtreden, dan zouden ze wel kunnen straffen.
@hiostu:
De maas was het beïnvloeden van de fuel meter die de FIA levert. Ook al staat er niet dat het beïnvloeden niet mag, dan is het uit oogpunt van sportiviteit wel zo netjes dat Ferrari aangeeft bij de FIA dat de sjoemelmogelijkheid bestaat en er verder geen gebruik van maakt dan wel voordeel uithaalt.
Ferrari heeft willens en wetens verzuimd uit het oogpunt van sportiviteit dit te melden aan de FIA.
En kijk, Mercedes vraagt tenminste aan de FIA of DAS gebruikt mag worden en gaan de ‘maas’ in de regelgeving niet gebruiken zonder overleg. Gevolg is dat het vanaf 2021 weer verboden is.
@erik2907: grote verschil is natuurlijk dat DAS heel zichtbaar is, het beïnvloeden van de brandstofmeter niet. Het toepassen van trucjes in het grijze gebied van het FIA handboek is van alle tijden, de financiële belangen (en de grootte van de erbij betrokken ego’s) zijn nu eenmaal veel te groot.
@erik2907: een maas is het DAS systeem dat Mercedes nu heeft uitgeprobeerd. Of destijds de “fan car” van Brabham. Het omzeilen van van de fuelfow meter is net zo illegaal als de metalen bolletjes die Ken Tyrrell destijds in de tanks van zijn te lichte auto’s liet gooien na de race.
De Ferrari verbrandde meer brandstof dan toegestaan, de enige ‘maas’ die ze vonden was de fuel flow sensor omzeilen. Dat is dus gewoon de boel belazeren.
@Henk_he: dit dus! De fuel-sensor truc voorkwam dat de FIA erachter kwam dat Ferrari meer brandstof verbrandde dan volgens de reglementen is toegestaan. Oftewel, ze hadden uitgevonden hoe ze de reglementen konden overtreden zonder daarop betrapt te kunnen worden.
@Henk_he: dat is toch wat ik zeg… Dan hebben ze dus geen maas gevonden.
Jouw reactie stond er nog niet toen ik reageerde.
@hiostu: Als het een echte maas in de wet was, had de FIA Ferrari juist niet kunnen straffen, net zoals Mercedes nu met het DAS systeem mag rijden en alle teams in 2017 ineens T-Wings hadden. Het probleem lijkt juist dat de legaliteit van het trucje van Ferrari afhang van je interpretatie van de regels, en dat de exacte legaliteit bepaald had moeten worden door een legertje advocaten. In plaats van die waarschijnlijk lange, slepende juridische strijd hebben Ferrari en de FIA besloten het zo op te lossen.
Hele team janken toen VER33 er wat van zei, is t gewoon waar….. Lacrime di coccodrillo dus….
@E34M5Touring: oh, en al die anti-verstappen hypocrite Nederlanders hier in de comment sectie die zeiden dat ie ze mond moest houden… Iedereen die logisch nadacht zag dat de getoverde snelheid van Ferrari niet klopte
@joost1234: waarom zit jij nog niet in de technische commissie van de FIA?
@potver7: Probeer al een jaar te solliciteren, maar gaat toch enigsinds lastig als je woonachtig in Nederland ben
@joost1234: als Ferrari of een ander team RB zou beschuldigen, zou Nederland te klein zijn.
@benja01: Red Bull valt dan ook (nog) niet te beschuldigen van vals spel :)
De Formule 1 kent een lange geschiedenis van het buigen en oprekken van de regelgeving.
Hoort bij de sport.
In deze is het meer de geest dan de letter. Knap werk van Ferrari.
P.S. Ferrari is de Formule 1, de rest is opvulling
@karaya: dat hebben we de afgelopen 10 jaar gezien…
Ik tel 28 overwinningen.
@karaya: ik tel 0 kampioenschappen
De meeste titels van alle teams.
Das Haus had misschien meer titels kunnen hebben als ze niet de tribune van Le Mans hadden schoongeveegd. Zo’n pendelas met trommelremmen is niet alles.
Ferrari International Assistance maakt andermaal z’n reputatie als beschermer van de Team Rood waar.
@hiostu: er is wel een verschil tussen het vinden van een hiaat in de regelgeving en het misleiden van sensoren die controle op naleving van de regelgeving zou moeten garanderen. Nee, Ferrari komt er weer ongelofelijk genadig vanaf.
Die status aparte die Ferrari geniet binnen de Formule 1 mag dan historisch verklaarbaar zijn, maar ze vergiftigt de uitvoering van transparante regelgeving. Ik kan me goed voorstellen dat teams als Red Bull reageren als stier op een rode lap (pun²!) voor elke scheve schaats die het team uit Maranello rijdt.
@RRRobert: dat staat toch in mijn reactie.
Als Verslappen bij Ferrari had gereden was de toon van dit artikel totaal anders.
@johnwaters: Nee. Even beter je huiswerk doen, jongeman! ?
Ferrari deed dus niks illegaals. Been there done that!
Wel. Als de fuel flow het maximum overschrijdt is dat illegaal.
Ze hebben alleen een trucje gevonden dat het niet ontdekt kon worden met het daarvoor geïnstalleerde meetmiddel.
Dat is gewoon de boel belazeren. Niks meer, niks minder.
Echt weer zo’n Max Verstappen fanboy artikel. Zou voor ziggo gaan werken. Kijk toch eens naar Sky sports, professioneler en beter geïnformeerd.
@volvaudi: Verstappen staat niet eens in de tekst vermeld… ?
@volvaudi: hahah deze reactie zegt meer over jouw dan AB.
@sketcher: jou*
Klopt, dat zegt dan weer meer over mij :)
Ach… Zelfs al hebben ze vals gespeeld. Ze hebben niet gewonnen. Wat de afgang eigenlijk alleen nog maar groter maakt. Zelfs met vals spelen reed Ferrari vorig jaar dus geen deuk in een pakje botor.
@dper4mance: Dat Ferrari niet gewonnen heeft is geen enkele reden om het team niet te bestraffen. Schrap Ferrari (enkele races) uit de uitslag en de rest krijgt extra punten, waardoor je ook een andere uitslag in de kampioenschappen krijgt en dus ook extra prijzengeld voor de teams die hiervan profiteren. En je zegt wel dat Ferrari niet heeft gewonnen, maar ze hebben wel de races in België, Italië en Singapore met die vermeende illegale motorblokken gewonnen. Voor België had je had je zonder Ferrari een Mercedes 1-2 met Albon op P3 gehad, voor Italië zou Ricciardo naast de Mercedes mannen op P3 hebben gestaan, en voor Singapore zou dat betekend hebben dat we Max P1 krijgt, met de Mercedessen op P2 en P3.
Reken maar dat de FIA met deze settlement Ferrari gewoon gechanteerd heeft om mee te werken met enkele programma’s waar ze anders tegen hadden gestemd. Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.. Beter voor de sport dus.
niks nieuws onder de zon….hadden we iets anders verwacht dan ?
todt kan moeiljk zn oude team afvallen he….
Gewoon even een vraag : De Ferrari had dan toch ook veel meer brandstof moeten gebruiken dan toegestaan en dat hadden ze toch veel eerder en makkelijker kunnen zien ?
Ze zijn ook betrapt met sjoemelen met de opgegeven hoeveelheid brandstof, maar daar kwamen ze ook bijzonder soepel mee weg.
Boehoe willem, je moest eens weten watvoor immense voordelen mercedes heeft gehad, en waar ze mee weggekomen zijn. En zonder ferrari was het seizoen écht ubersaai geweest omdat de sterrenformatie RB/MV het liet afweten. Klinkt nogal kinderachtig dat FIA en daarop door blijven drammen.
@koeckenbacker: Als wegkomt met dergelijke strapatsen, zullen we er ook melding van maken. Waarschijnlijk op dezelfde wijze ;-).
Dat het seizoen anders ‘écht ubersaai’ was, bezigt mij totaal niet. Dat is niet relevant. Ook war RB/MV op sportief gebeid doen. Ferrari heeft moedwillig de boel belazerd. Iets verder dan ‘oh, mag dat niet?’. En de straf wordt achter gesloten deuren ‘gegeven’. Yeah, right. Dit zaakje stinkt enorm, vandaar het bericht ;-).
Goed dat ze dit nu gewoon afsluiten. Jammer dat er teams zijn die nog lekker oude koeien uit sloten willen halen, dat is ook niet erg sportief. Als Fia en Ferrari er samen uit komen dan is het gewoon finito, fertig, finished, klaar.