• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Supercar Sunday: Lancia Delta HF Integrale 16v

Auteur: JordyS, gepost 8 juni 2014 om 21:28 – 48 Reacties

Lancia Delta HF Integrale
Lancia bloedt langzaam maar zeker definitief dood. Als je terugkijkt naar de iconische bolides uit Italië, dan is dat eeuwig zonde. Neem deze Lancia Delta HF Integrale, die vandaag schitterde in Assen.

We kennen de Delta vooral van zijn successen in het Wereldkampioenschap Rally, waar de Italiaanse bolides in tussen 1987 en 1992 liefst negenmaal goed waren voor een titel bij de rijders of constructeurs. Deze Delta HF Integrale uit 1989 werd voorzien van een 2-liter 16v-turbomotor en haalde zo een topsnelheid van 220 kilometer per uur. Meer dan genoeg voor dit brute beest, gericht op de rallysport.

Vergeleken met zijn voorganger, de 8v, kreeg de Integrale 16v onder andere bredere banden en een hogere motorkap om ruimte te maken voor het nieuwe blok. De 16v werd op zijn beurt opgevolgd door de Integrale Evolutione en de Evolutione II: de laatste Lancia’s met écht rallybloed.

Ook interessant!

  • Zeldzame Delta HF Integrale
    Zeldzame Delta HF Integrale te koop bij domeinen
  • Delta Evo-e is elektrische Integrale. Eindelijk.
  • Stellantis maakt meer oude Italianen weer helemaal fris
  • Lancia Delta Safarista is extreem gaaf (en extreem duur)

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, delta, Gespot, hf-integrale, Lancia, supercar-sunday, supercar-sunday-2014, zwart

Vorig bericht: « Koop de Mercedes 540K van Hermann Göring
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Canada 2014 »

Lees Interacties

Reacties

  1. thomcarspotter zegt

    8 juni 2014 om 21:33

    “Bekijk de rest van de foto’s op Autojunk.” linkt niet naar Autojunk :)

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      8 juni 2014 om 21:36

      @thomcarspotter: Ha, thanks ;) Automatisme, gelukkig ben jij scherper

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        8 juni 2014 om 21:37

        @JordyS: ben altijd scherp ;)

        Login om te reageren
  2. schnorre zegt

    8 juni 2014 om 21:33

    Prachtig!

    Login om te reageren
  3. schnorre zegt

    8 juni 2014 om 21:34

    @thomcarspotter: Werkt hoor bij mij.

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      8 juni 2014 om 21:40

      @schnorre: het linkte niet naar Autojunk ;)

      Login om te reageren
  4. rolov zegt

    8 juni 2014 om 21:54

    Wat een geile bak. Kon ik die maar in mijn collectie zetten ;)

    Login om te reageren
  5. reistje zegt

    8 juni 2014 om 22:01

    Het blijft mij (positief) verbazen wat voor auto’s er voor dit soort evenementen opgetrommeld worden.
    Gezien dat de auto liefde in Nederland toch niet zo groot is.

    Login om te reageren
    • bruinbeer zegt

      8 juni 2014 om 22:13

      @reistje: De liefde is er wel. Het is in Nederland alleen een prijzige hobby die, helaas, niet voor iedereen is weggelegd.

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      8 juni 2014 om 22:22

      @reistje: er stond wel meer mooi speelgoed. Zo waren er meerdere prachtige GTV’s van het laatste type aanwezig, een aantal Spiders van het oude model, een paar GTA’s (zowel 147 als 156) en een zeer nette 164 V6 met aanpassingen aanwezig. Ook stonden er wat “track-ready” 33’s, “track-ready” 155’s en zelfs een stuk of 8 (!) in uitmuntende staat verkerende GTV6-en. Zelfs een enkele SZ. Ik ben normaal niet zo van Italianen, maar vooral de oudere Alfa’s hebben een speciaal plekje in mijn liefhebberij.

      Login om te reageren
  6. mclarenf1lm zegt

    8 juni 2014 om 22:11

    Heerlijke wagen, lijkt me geweldig om er een te bezitten en er bergweggetjes mee te verkennen.

    Login om te reageren
  7. bofkont zegt

    8 juni 2014 om 22:12

    Idd prachtig!!
    Heb vanmiddag ook nog voor deze wagen gestaan :)
    Was een mooie dag!

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      8 juni 2014 om 22:43

      @bofkont: jep, me too! Er stonden er meerdere, maar dit was de mooiste vind ik zelf.

      Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        8 juni 2014 om 23:17

        @ej20g: Die met de Martini strepen en rallylampen was ook wel erg gaaf. Goed geluid ook.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          8 juni 2014 om 23:19

          @PeugeotGTI: die zal ik denk ik net gemist hebben. Maar ik kan ‘m me goed met die aankleding voorstellen.

          Login om te reageren
      • bofkont zegt

        9 juni 2014 om 18:17

        @ej20g: Ben ik met je eens :)

        Login om te reageren
  8. tupperware zegt

    8 juni 2014 om 22:22

    Snif, Lancia is niet meer, zie hier een prachtig voorbeeld waarom dat jammer is.
    Blijft voor mij de ultieme hothatch.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      9 juni 2014 om 05:55

      @tupperware: Komende vrijdag: Saint Saturnin;: Great British Welcome. Grote kans dat er een gele Delta gaat komen (als ik de berichten op Pistonheads mag geloven). Ook zonder Delta een zware aanrader tijdens Le Mans week vanwege de auto’s die er gaan komen :D

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        9 juni 2014 om 16:26

        @Vincegail:
        Thanx, nu is de vrijdag sowieso 1 grote speeltuin voor petrolheads, ik kan het ons spotterslegioen ook ernstig aanraden. Kunnen ze eens echte auto’s fotograferen i.p.v. de zoveelste 0000.
        Ik had gelezen dat jij dinsdag al die kant op gaat, vanaf hier dus alvast veel plezier, als het lukt qua tijd kan ik niet eerder dan donderdag die kant op.

        Login om te reageren
  9. dustman zegt

    8 juni 2014 om 22:30

    Leuk feitje: de Delta werd in Scandinavie verkocht als Saab (!) 600. Meer hier http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta#Saab-Lancia_600

    Login om te reageren
  10. bedirhan zegt

    8 juni 2014 om 23:42

    Als je het aan mij vraagt was lancia allang dood ze produceerden alleen nog maar ge-rebodyde fiats

    Login om te reageren
    • yupyup zegt

      9 juni 2014 om 00:55

      @bedirhan: ja datzelfde kan je dan ook zeggen van audi, seat en skoda, allemaal gerebodyde volkswagens.

      Nee het probleem ligt niet zo zeer bij de techniek maar meer bij de positionering van het merk lancia. Het heeft geen duidelijke positie in de markt en chryslers rebadgen helpt natuurlijk ook niet. In mijn bescheiden mening zouden ze alfa duidelijk als het sportieve merk moeten neerzetten en lancia als het luxe merk. Als je genoeg investeert in de marketing om een duidelijke positionering in de markt te krijgen en met een aantal nieuwe modellen komt (de huidige zijn niet lelijk, maar beginnen wel verouderd te raken) dan denk ik dat lancia zeker levensvatbaar is. Maar dan moet je wel willen investeren.

      Zelfde geld eigenlijk ook voor alfa.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        9 juni 2014 om 06:52

        @yupyup:
        Ik mis Bentley is je eerste zin, de Conti is immers ook niets meer dan een “coachbuild” Phaeton.

        Login om te reageren
        • stancedjetta zegt

          9 juni 2014 om 13:15

          @tupperware: de pheaton en de a8 misschien, de conti komt niet echt in de buurt bij die twee, misschien de Spur nog een beetje

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            9 juni 2014 om 17:48

            @stancedjetta: de Bentley Continental is net als z’n sedan zusje Flying Spur gewoon een Phaeton afgeleide. En daar is niks mis mee.

            Login om te reageren
  11. eduardovich zegt

    8 juni 2014 om 23:49

    Gelukkig heeft de integrale geen enkele ronde of grotere dubbele koplampen, anders was hij niet te onderscheiden van een golf 2 gti. De gti was nog betrouwbaarder ook.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      9 juni 2014 om 07:51

      @eduardovich: Dat zal vast, maar niet helemaal vergelijkbaar. Zelfs de 16V komt maar tot 138pk.En is op veel simpelere techniek gebaseerd. Heel wat minder dan de 190-220pk die de Intergrale levert. Enige die er een beetje in de buurt komt is de G60 Rally. En G60 motoren hebben ook geen hele betrouwbare reputatie….

      Login om te reageren
    • ferry832 zegt

      9 juni 2014 om 08:05

      @eduardovich: Ik vind de Integrale helemaal niet op een Golf 2 lijken. Wel is het zo dat de standaard Delta en de Golf 1 / 2 beide zijn ontworpen door de zelfde ontwerper.

      Verder kan de Golf GTI 2 op geen enkel vlak concurreren met de Integrale. Niet wat betreft prestaties, exclusiviteit, restwaarde, of historie. Betrouwbaarheid betwijfel ik ook maar complexere techniek zal wat gevoeliger zijn dan simpele techniek.

      Login om te reageren
  12. 2cool4school zegt

    8 juni 2014 om 23:51

    Leuke bak, maar de rest was poep, dus logisch dat het dood bloedt

    Login om te reageren
  13. eduardovich zegt

    9 juni 2014 om 08:24

    Klopt, maar zet de specs eens naast elkaar en t ontloopt elkaar niet bijster veel. Voor de rest is het een hoop gelul om er meer geld voor te kunnen vragen.

    De technische verschillen zie ik ook wel, maar zo bijzonder vind ik het allemaal niet.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      9 juni 2014 om 08:48

      @eduardovich: 5,7 0-100 voor de Delta tegen 8,7 voor de GTI 16V. Das 3 sec. dat vind ik veel, dat is niet neus aan neus naar de 100 heur..

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      9 juni 2014 om 09:36

      @eduardovich:
      Ik zou zeggen, jouw comments lezend, ga eens langs bij de KIA dealer of koop een Toyota.
      Grijs lijkt me wel een kleur voor jou.
      Van auto’s begrijp je bijzonder weinig…

      Login om te reageren
  14. tmenges zegt

    9 juni 2014 om 08:37

    Mooie bak hoor maar trek eerst die wielen eronder vandaan en die walgelijke stoelen eruit en vervangen door origineel S.v.p! en @eduardovich, 0-100 in 5,7 seconden is zelfs heden ten dage nog verschrikkelijk rap! Daar kon die tamme golf 2 gti en zelfs de golf g60 bij lange na niet aan tippen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      9 juni 2014 om 20:40

      @tmenges:
      Juist en om dat even in perspectief te zetten, een Testarossa deed dat kunstje destijds in 5,9.
      Ik moet ook nog even opmerken dat de vergelijking met die Golf op nog een puntje mank gaat.
      De Delta kwam in 1979 op de markt en was auto van het jaar in 1980, jaren voordat VW met de Golf 2 kwam.
      Maar ach, @eduardovic kan je zoiets toch niet wijs maken, die weet het niet gehinderd door enige kennis toch beter..

      Login om te reageren
  15. eduardovich zegt

    9 juni 2014 om 09:08

    Neem een 16v kr en je zit al rond de 7 seconden. Is nog steeds trager, naar naar mijn mening al verwaarloosbaar. Verder heb ik het idee dat mensen het zo’n dikke bak vinden, maar er een kopen ho maar. Als ik zou mogen kiezen tussen bijvoorbeeld een originele golf 1 gti of dit verbouwde gedrocht dan werd het gewoon de golf voor mij.

    Login om te reageren
    • eduardovich zegt

      9 juni 2014 om 09:14

      @eduardovich: gedrocht vind ik het nou ook weer niet, maar ik vind dat je dit soort auto’s toch origineel moet houden.

      Login om te reageren
  16. ferry832 zegt

    9 juni 2014 om 09:25

    Zet de specs naast elkaar en dan zit er toch behoorlijk wat verschil in. 4 wiel aandrijving vs voorwiel aandrijving, 1.8 16v motor vs 2.0 16v turbomotor, prestaties zoals al genoemd en dan nog de vele titels die de Integrale gewonnen heeft.

    Een goede Integrale wordt zeer veel gezocht en gekocht. Helaas zijn er ook veel exemplaren die niet goed zijn en dus blijven staan. Zet een goede Integrale te koop en je bent hem snel kwijt voor veel geld. Kijk op Autoscout Europees en de prijzen lopen op tot boven de 100.000.

    Volgens mij is dit exemplaar niet veel verbouwd. De velgen zijn niet origineel maar de stoelen kunnen dat wel zijn. Het Sedici embleem achterop klopt weliswaar niet. Dit was voorbehouden aan een bepaalde Evo serie en dit is geen Evo.

    Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    9 juni 2014 om 09:52

    Ooit.

    Of Turbo naar Vïanen wilde komen vroeg de Lancia importeur.
    Daar stond een ex-works Delta Integrale in een hoekje.
    Was ooit vanuit Afrika terug gekomen naar Italië en was in Nederland gedumpt om als promotie materiaal te dienen.
    Ja een heuse ex-Safari Delta Integrale in Martini kleuren.
    Lancia Nederland had een klant voor dat ding.
    Turbo die zelf rallyde met een Groep A Delta kwam en wist precies hoe je een Delta Integrale moest starten
    Want dat gaat niet zomaar 1, 2, 3, da’s een heel ritueel.
    Turbo reed het ding warm en zette hem klaar voor de potentiële klant
    Toen die kwam zei de directeur tegen Turbo, oh God nee, die vent krijgt hem niet !
    De klant werd door de directeur de deur uitgebonjourd en de directeur zei tegen Turbo : “Waarom neem jij hem eigenlijk niet joh, jij kan met zo’n ding omgaan”
    Turbo antwoordde simpelweg dat hij het geld er niet voor had.
    Lancia matste hem, geweldig.
    En Turbo reed met een originele door ABARTH gebouwde Delta Integrale.
    Het seizoen werd 1 groot feest, Brutale Peet (Turbo’s navigator) ging langs bij Martini voor sponsorgeld en kreeg het.
    De eerste wedstrijd stond Martini er met een enorme promotie tent en meiden, hele lekkere meiden.
    Wij als boertjes wisten bij god niet wat we ermee aan moesten.
    Maar leuk, dat was het wel !
    We hebben het er vandaag de dag nog regelmatig over.
    De opgestapelde Integrale carrosserieën die echt waar, drie hoog achter de Abarth werkplaatsen in de Italiaanse zon stonden te roesten om te wachten of ze ooit een keer geplukt zouden worden om getransformeerd te worden tot een works-Lancia.
    Kompleet met rolkooi en al erin gemonteerd.
    Dat roesten deden ze expres, om de carrosserieën lichter te maken na het zandstralen.
    Toen ging zo’n carrosserie ook eerst een zuurbad in om hem juist te laten roesten.
    Alles voor het gewicht.

    Login om te reageren
  18. eduardovich zegt

    9 juni 2014 om 10:14

    @desjonnies wel mooi dat je aan de hand van mijn comments kunt bepalen wat voor merk auto ik zou moeten rijden.

    Eigenlijk ben ik alleen aan het azijnpissers dat ik er gisteren niet bij kon zijn.

    Verder lees ik dat jij wel verstand hebt van auto’s, en een Lotus hebt.

    Al vallen de reden daarvoor ook in twijfel te trekken omdat je daarnaast een Tupperware smart helemaal de hemel staat in te prijzen in vrijwel elke topic.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      9 juni 2014 om 11:11

      @eduardovich:
      Zeg dat dan gewoon.
      ik niet, ik heb geen Lotus en geen Smart.
      Wel ooit een Elan SII coupe gereden,(maar niet in mijn bezit) rechtsgestuurd.
      ik rijd Italiaans en nee, geen Maserati.
      Verder heb ik -teveel- klassiekers, als ik eerlijk ben gewoon voor de ‘heb’..
      Ik rijd er nooit meer mee.
      Omdat ik depressief word als ik weer zo’n ouder jongere met een leren koffer achterop een Britse roadster zie rijden.
      In mijn wereld zijn die dingen gewoon om lekker mee te scheuren.

      Login om te reageren
  19. eduardovich zegt

    9 juni 2014 om 11:17

    @desjonnies; mijn excuses, heb je door elkaar gehaald met iemand anders!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      9 juni 2014 om 11:36

      @eduardovich:
      Ook mijn excuses, ik heb niet het recht je zo aan te pakken !
      Zoals je uit bovenstaand prevelementje van me kunt lezen, heb ik een fantastische tijd meegemaakt met de Lancia Evo’s, vandaar mijn korte lontje als iemand ze aanvalt.
      Gevoelige krengen van dingen, maar als ze gaan, gaan ze zoo mooi.

      Login om te reageren
  20. gieltj zegt

    9 juni 2014 om 11:36

    Echt een droom machine

    Login om te reageren
  21. eduardovich zegt

    9 juni 2014 om 12:16

    @desjonnies. No worries ik denk dat de meesten hier een ding gemeen hebben en dat is dat ons hart sneller gaat kloppen van auto’s. Bij de ene wat minder dan bij de ander en daar kunnen de gemoederen wel eens wat oplopen. No big deal.

    Login om te reageren
  22. valetparker zegt

    9 juni 2014 om 12:49

    Ik wil er een! NU!

    Login om te reageren
  23. jrmpower24 zegt

    9 juni 2014 om 15:37

    Prachtig.

    Login om te reageren
  24. jarnobakker zegt

    9 juni 2014 om 16:13

    Ik kwam deze zondag nog tegen, prachtbak..

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    9 juni 2014 om 17:50

    De zilveren Thesis ernaast is ook precies een voorbeeld van waarom het misgegaan is bij Lancia. In plaats van stoere rallywagens gingen ze van die tuthola mobielen bouwen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North