Supercar Sunday: Lancia Delta HF Integrale 16v

Auteur: , 48 Reacties

Lancia bloedt langzaam maar zeker definitief dood. Als je terugkijkt naar de iconische bolides uit Italië, dan is dat eeuwig zonde. Neem deze Lancia Delta HF Integrale, die vandaag schitterde in Assen.

We kennen de Delta vooral van zijn successen in het Wereldkampioenschap Rally, waar de Italiaanse bolides in tussen 1987 en 1992 liefst negenmaal goed waren voor een titel bij de rijders of constructeurs. Deze Delta HF Integrale uit 1989 werd voorzien van een 2-liter 16v-turbomotor en haalde zo een topsnelheid van 220 kilometer per uur. Meer dan genoeg voor dit brute beest, gericht op de rallysport.

Vergeleken met zijn voorganger, de 8v, kreeg de Integrale 16v onder andere bredere banden en een hogere motorkap om ruimte te maken voor het nieuwe blok. De 16v werd op zijn beurt opgevolgd door de Integrale Evolutione en de Evolutione II: de laatste Lancia’s met écht rallybloed.



48 reacties

“Bekijk de rest van de foto’s op Autojunk.” linkt niet naar Autojunk :)
@thomcarspotter: Ha, thanks ;) Automatisme, gelukkig ben jij scherper
@JordyS: ben altijd scherp ;)
Prachtig!
@thomcarspotter: Werkt hoor bij mij.
@schnorre: het linkte niet naar Autojunk ;)
Wat een geile bak. Kon ik die maar in mijn collectie zetten ;)
Het blijft mij (positief) verbazen wat voor auto’s er voor dit soort evenementen opgetrommeld worden.
Gezien dat de auto liefde in Nederland toch niet zo groot is.
@reistje: De liefde is er wel. Het is in Nederland alleen een prijzige hobby die, helaas, niet voor iedereen is weggelegd.
@reistje: er stond wel meer mooi speelgoed. Zo waren er meerdere prachtige GTV’s van het laatste type aanwezig, een aantal Spiders van het oude model, een paar GTA’s (zowel 147 als 156) en een zeer nette 164 V6 met aanpassingen aanwezig. Ook stonden er wat “track-ready” 33’s, “track-ready” 155’s en zelfs een stuk of 8 (!) in uitmuntende staat verkerende GTV6-en. Zelfs een enkele SZ. Ik ben normaal niet zo van Italianen, maar vooral de oudere Alfa’s hebben een speciaal plekje in mijn liefhebberij.
Heerlijke wagen, lijkt me geweldig om er een te bezitten en er bergweggetjes mee te verkennen.
Idd prachtig!!
Heb vanmiddag ook nog voor deze wagen gestaan :)
Was een mooie dag!
@bofkont: jep, me too! Er stonden er meerdere, maar dit was de mooiste vind ik zelf.
@ej20g: Die met de Martini strepen en rallylampen was ook wel erg gaaf. Goed geluid ook.
@PeugeotGTI: die zal ik denk ik net gemist hebben. Maar ik kan ‘m me goed met die aankleding voorstellen.
@ej20g: Ben ik met je eens :)
Snif, Lancia is niet meer, zie hier een prachtig voorbeeld waarom dat jammer is.
Blijft voor mij de ultieme hothatch.
@tupperware: Komende vrijdag: Saint Saturnin;: Great British Welcome. Grote kans dat er een gele Delta gaat komen (als ik de berichten op Pistonheads mag geloven). Ook zonder Delta een zware aanrader tijdens Le Mans week vanwege de auto’s die er gaan komen :D
@Vincegail:
Thanx, nu is de vrijdag sowieso 1 grote speeltuin voor petrolheads, ik kan het ons spotterslegioen ook ernstig aanraden. Kunnen ze eens echte auto’s fotograferen i.p.v. de zoveelste 0000.
Ik had gelezen dat jij dinsdag al die kant op gaat, vanaf hier dus alvast veel plezier, als het lukt qua tijd kan ik niet eerder dan donderdag die kant op.
Leuk feitje: de Delta werd in Scandinavie verkocht als Saab (!) 600. Meer hier http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta#Saab-Lancia_600
Als je het aan mij vraagt was lancia allang dood ze produceerden alleen nog maar ge-rebodyde fiats
@bedirhan: ja datzelfde kan je dan ook zeggen van audi, seat en skoda, allemaal gerebodyde volkswagens.

Nee het probleem ligt niet zo zeer bij de techniek maar meer bij de positionering van het merk lancia. Het heeft geen duidelijke positie in de markt en chryslers rebadgen helpt natuurlijk ook niet. In mijn bescheiden mening zouden ze alfa duidelijk als het sportieve merk moeten neerzetten en lancia als het luxe merk. Als je genoeg investeert in de marketing om een duidelijke positionering in de markt te krijgen en met een aantal nieuwe modellen komt (de huidige zijn niet lelijk, maar beginnen wel verouderd te raken) dan denk ik dat lancia zeker levensvatbaar is. Maar dan moet je wel willen investeren.

Zelfde geld eigenlijk ook voor alfa.
@yupyup:
Ik mis Bentley is je eerste zin, de Conti is immers ook niets meer dan een “coachbuild” Phaeton.
@tupperware: de pheaton en de a8 misschien, de conti komt niet echt in de buurt bij die twee, misschien de Spur nog een beetje
@stancedjetta: de Bentley Continental is net als z’n sedan zusje Flying Spur gewoon een Phaeton afgeleide. En daar is niks mis mee.
Gelukkig heeft de integrale geen enkele ronde of grotere dubbele koplampen, anders was hij niet te onderscheiden van een golf 2 gti. De gti was nog betrouwbaarder ook.

@eduardovich: Dat zal vast, maar niet helemaal vergelijkbaar. Zelfs de 16V komt maar tot 138pk.En is op veel simpelere techniek gebaseerd. Heel wat minder dan de 190-220pk die de Intergrale levert. Enige die er een beetje in de buurt komt is de G60 Rally. En G60 motoren hebben ook geen hele betrouwbare reputatie….
@eduardovich: Ik vind de Integrale helemaal niet op een Golf 2 lijken. Wel is het zo dat de standaard Delta en de Golf 1 / 2 beide zijn ontworpen door de zelfde ontwerper.

Verder kan de Golf GTI 2 op geen enkel vlak concurreren met de Integrale. Niet wat betreft prestaties, exclusiviteit, restwaarde, of historie. Betrouwbaarheid betwijfel ik ook maar complexere techniek zal wat gevoeliger zijn dan simpele techniek.
Leuke bak, maar de rest was poep, dus logisch dat het dood bloedt
Klopt, maar zet de specs eens naast elkaar en t ontloopt elkaar niet bijster veel. Voor de rest is het een hoop gelul om er meer geld voor te kunnen vragen.

De technische verschillen zie ik ook wel, maar zo bijzonder vind ik het allemaal niet.
@eduardovich: 5,7 0-100 voor de Delta tegen 8,7 voor de GTI 16V. Das 3 sec. dat vind ik veel, dat is niet neus aan neus naar de 100 heur..
@eduardovich:
Ik zou zeggen, jouw comments lezend, ga eens langs bij de KIA dealer of koop een Toyota.
Grijs lijkt me wel een kleur voor jou.
Van auto’s begrijp je bijzonder weinig…
Mooie bak hoor maar trek eerst die wielen eronder vandaan en die walgelijke stoelen eruit en vervangen door origineel S.v.p! en @eduardovich, 0-100 in 5,7 seconden is zelfs heden ten dage nog verschrikkelijk rap! Daar kon die tamme golf 2 gti en zelfs de golf g60 bij lange na niet aan tippen.
@tmenges:
Juist en om dat even in perspectief te zetten, een Testarossa deed dat kunstje destijds in 5,9.
Ik moet ook nog even opmerken dat de vergelijking met die Golf op nog een puntje mank gaat.
De Delta kwam in 1979 op de markt en was auto van het jaar in 1980, jaren voordat VW met de Golf 2 kwam.
Maar ach, @eduardovic kan je zoiets toch niet wijs maken, die weet het niet gehinderd door enige kennis toch beter..
Neem een 16v kr en je zit al rond de 7 seconden. Is nog steeds trager, naar naar mijn mening al verwaarloosbaar. Verder heb ik het idee dat mensen het zo’n dikke bak vinden, maar er een kopen ho maar. Als ik zou mogen kiezen tussen bijvoorbeeld een originele golf 1 gti of dit verbouwde gedrocht dan werd het gewoon de golf voor mij.
@eduardovich: gedrocht vind ik het nou ook weer niet, maar ik vind dat je dit soort auto’s toch origineel moet houden.
Zet de specs naast elkaar en dan zit er toch behoorlijk wat verschil in. 4 wiel aandrijving vs voorwiel aandrijving, 1.8 16v motor vs 2.0 16v turbomotor, prestaties zoals al genoemd en dan nog de vele titels die de Integrale gewonnen heeft.

Een goede Integrale wordt zeer veel gezocht en gekocht. Helaas zijn er ook veel exemplaren die niet goed zijn en dus blijven staan. Zet een goede Integrale te koop en je bent hem snel kwijt voor veel geld. Kijk op Autoscout Europees en de prijzen lopen op tot boven de 100.000.

Volgens mij is dit exemplaar niet veel verbouwd. De velgen zijn niet origineel maar de stoelen kunnen dat wel zijn. Het Sedici embleem achterop klopt weliswaar niet. Dit was voorbehouden aan een bepaalde Evo serie en dit is geen Evo.
Ooit.

Of Turbo naar Vïanen wilde komen vroeg de Lancia importeur.
Daar stond een ex-works Delta Integrale in een hoekje.
Was ooit vanuit Afrika terug gekomen naar Italië en was in Nederland gedumpt om als promotie materiaal te dienen.
Ja een heuse ex-Safari Delta Integrale in Martini kleuren.
Lancia Nederland had een klant voor dat ding.
Turbo die zelf rallyde met een Groep A Delta kwam en wist precies hoe je een Delta Integrale moest starten
Want dat gaat niet zomaar 1, 2, 3, da’s een heel ritueel.
Turbo reed het ding warm en zette hem klaar voor de potentiële klant
Toen die kwam zei de directeur tegen Turbo, oh God nee, die vent krijgt hem niet !
De klant werd door de directeur de deur uitgebonjourd en de directeur zei tegen Turbo : “Waarom neem jij hem eigenlijk niet joh, jij kan met zo’n ding omgaan”
Turbo antwoordde simpelweg dat hij het geld er niet voor had.
Lancia matste hem, geweldig.
En Turbo reed met een originele door ABARTH gebouwde Delta Integrale.
Het seizoen werd 1 groot feest, Brutale Peet (Turbo’s navigator) ging langs bij Martini voor sponsorgeld en kreeg het.
De eerste wedstrijd stond Martini er met een enorme promotie tent en meiden, hele lekkere meiden.
Wij als boertjes wisten bij god niet wat we ermee aan moesten.
Maar leuk, dat was het wel !
We hebben het er vandaag de dag nog regelmatig over.
De opgestapelde Integrale carrosserieën die echt waar, drie hoog achter de Abarth werkplaatsen in de Italiaanse zon stonden te roesten om te wachten of ze ooit een keer geplukt zouden worden om getransformeerd te worden tot een works-Lancia.
Kompleet met rolkooi en al erin gemonteerd.
Dat roesten deden ze expres, om de carrosserieën lichter te maken na het zandstralen.
Toen ging zo’n carrosserie ook eerst een zuurbad in om hem juist te laten roesten.
Alles voor het gewicht.
@desjonnies wel mooi dat je aan de hand van mijn comments kunt bepalen wat voor merk auto ik zou moeten rijden.

Eigenlijk ben ik alleen aan het azijnpissers dat ik er gisteren niet bij kon zijn.

Verder lees ik dat jij wel verstand hebt van auto’s, en een Lotus hebt.

Al vallen de reden daarvoor ook in twijfel te trekken omdat je daarnaast een Tupperware smart helemaal de hemel staat in te prijzen in vrijwel elke topic.
@eduardovich:
Zeg dat dan gewoon.
ik niet, ik heb geen Lotus en geen Smart.
Wel ooit een Elan SII coupe gereden,(maar niet in mijn bezit) rechtsgestuurd.
ik rijd Italiaans en nee, geen Maserati.
Verder heb ik -teveel- klassiekers, als ik eerlijk ben gewoon voor de ‘heb’..
Ik rijd er nooit meer mee.
Omdat ik depressief word als ik weer zo’n ouder jongere met een leren koffer achterop een Britse roadster zie rijden.
In mijn wereld zijn die dingen gewoon om lekker mee te scheuren.
@desjonnies; mijn excuses, heb je door elkaar gehaald met iemand anders!
@eduardovich:
Ook mijn excuses, ik heb niet het recht je zo aan te pakken !
Zoals je uit bovenstaand prevelementje van me kunt lezen, heb ik een fantastische tijd meegemaakt met de Lancia Evo’s, vandaar mijn korte lontje als iemand ze aanvalt.
Gevoelige krengen van dingen, maar als ze gaan, gaan ze zoo mooi.
Echt een droom machine
@desjonnies. No worries ik denk dat de meesten hier een ding gemeen hebben en dat is dat ons hart sneller gaat kloppen van auto’s. Bij de ene wat minder dan bij de ander en daar kunnen de gemoederen wel eens wat oplopen. No big deal.
Ik wil er een! NU!
Prachtig.
Ik kwam deze zondag nog tegen, prachtbak..
De zilveren Thesis ernaast is ook precies een voorbeeld van waarom het misgegaan is bij Lancia. In plaats van stoere rallywagens gingen ze van die tuthola mobielen bouwen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).