
Geen comeback van LL Cool Jesque proporties voor een briljante chique limousine.
Soms denk je na over dingen waar je eigenlijk niet mee te maken hebt. Ik wil dan ook graag even de volgende trein der gedachten zoals de Engelsen zo mooi zeggen ter discussie stellen. Wanneer je een Rolls-Royce koopt, heb je allerlei keuzes. Wraith of Dawn als je coupé of cabrio wil, al wordt die eerste rol nu vervuld door de Spectre die ook nog eens elektrisch is. Cullinan als je een SUV wil. Enkel als je een sedan wil, mag je een keuze maken tussen twee modellen in dezelfde stijl koets. Kies je de Phantom, de meest opulente auto die het merk bouwt. Of kies je de Ghost, de op één na grootste en meest opulente sedan van Rolls. Wat gezien de status van Rolls-Royce een beetje hetzelfde is als het op één na duurste gerecht uit De Librije is: dat is niet bepaald een frikandel speciaal (al zou dat wel een stunt zijn).
De duurste
Je kan dat op twee manieren bekijken. De Clarkson-manier, waar je de Phantom zou moeten kopen uit vrees dat je met je Ghost een Phantom tegenkomt en de eigenaar zich beter voelt dan jij. Ik bekijk het liever andersom. Ja, de Ghost is iets minder duur en dankzij zijn 7 Serie-basis ietsje ‘normaler’. Maar het zal nog steeds één van de beste automobielen zijn die je kan kopen als sterveling. Heb je dan echt die upgrade naar een Phantom nodig?
Bentley
Bij de grootste rivaal van Rolls-Royce, het eveneens Britse Bentley, is die keuze op basis van die laatste logica gemaakt. Bentley had namelijk ook twee dikke limousines in de aanbieding. De (Continental) Flying Spur als ‘instapper’ en de Mulsanne als topmodel. Daar blijft nu de Flying Spur van over, want de Mulsanne werd uit productie gehaald. Die laat enerzijds een gat over in de line-up, maar anderzijds wordt je prima bediend met een Flying Spur.

Toch lijkt Rolls-Royce met zowel de Ghost als de Phantom te kunnen blijven scoren. Dus moet de Mulsanne dan ook eens een comeback maken? Als het ligt aan Frank-Steffen Walliser, de nieuwe baas van Bentley, niet. Volgens hem was de Mulsanne ‘fantastisch’, maar ziet hij geen toekomst voor het segment. “Er is geen groei. Wel stabiliteit, maar we zien niet hoe je hier nog meer in kan groeien.”

De rest
Wat er allemaal wel gaat komen wordt nog een beetje raden, maar Walliser kan wel zeggen wat er niet of minder gaat komen. Zo komt er een ‘kleinere’ SUV als eerste EV onder de Bentayga, maar over de ooit genoemde ‘Mulsanne SUV’ blijft het stil. Ook is er momenteel nog geen concreet plan om de aardig heftige bijna 800 pk sterke V8 PHEV-setup te ontdoen van het elektrische gedeelte voor een instapmotor.

Desgevraagd laat Walliser ook weten dat projecten als de Bacalar en Batur, hele dure few-offs, vooral een hersenspinsel van voorganger Adrian Hallmark waren. Volgens Walliser is dat interessant, maar niet als je er te veel doet. “Je bouwt er één of twee en laat het daarna weer afkoelen. Timing en wat je bouwt is heel belangrijk voor dit soort auto’s”. Oh ja, en ook een grote rentree op Le Mans hoef je niet te verwachten. Het zou een mooi vervolg zijn van de winst met de Speed 8 in 2003, maar het heeft niet de hoogste prioriteit. (via Carthrottle)





Waarom blijf je die domme LL Cool J opmerking maken? Misschien is dat een leuke inside joke. Houd het inside.
Mwa, ik kan de inside joke anders wel waarderen. Ik lees dan ook al vanaf ongeveer het begin mee op AB. Meningen verschillen, dat mag, net zoals redactionele vrijheid. Daar op afgeven, in plaats van inhoudelijk iets te zeggen over het artikel, daar schiet je echter weinig mee op. Mijn sympathie win je er iig niet mee.
Ik hoop op een LL Cool J esque comeback van de LL Cool J opmerking.
Ik hoop nog altijd op een LL Cool J esque comback dat wij als reaguurders overal Alfa 159 op antwoorden. Dat waren nog eens tijden op AB!
Oh ja en dat @lincoln in z’n TBS kliniek weer op het internet mag (en hij het dan alleen deugdelijk gebruikt) en hijzelf een LL Cool J esque comeback maakt met snedige en onnavolgbare comments op AB.
Die wordt wel gemist …
Samen met sir smokealot
Q7 killer!
Komt zo een tikkeltje sneu over die Walliser: hij vertelt voornamelijk wat er allemaal niet meer komt.. Lijkt me dat je als nieuwe ‘baas’ toch vooral enthousiast wil zijn over wat voor gaafs er allemaal gaat komen?!
Maar over wat er gaat komen kun je toch nog niet echt vertellen?
Ik ben het helemaal met je eens. Ik lees overal deze LL cool j verwijzing. Zelfs google kan het niet uitleggen. Dus enige toelichting zou wel handig zijn wat dat betreft.
Rap/song tekst:
Mama Said Knock You Out (LL Cool J aka
James Todd Smith
… Don’t call it a comeback, I been here for years
I’m rockin’ my peers, puttin’ suckers in fear
Makin’ the tears rain down like a monsoon
Listen to the bass go boom
Explosions, overpowerin’
Over the competition, I’m towerin’
Wrecking shop, when I drop
These lyrics that’ll make you call the cops
Don’t you dare stare
You better move, don’t ever compare
Me to the rest that’ll all get sliced and diced
Competition’s payin’ the price
Het was niet eenvoudig om de onderste penny boven te krijgen maar ik had hulp van 4 AI’s en 5 Digitale Assistenten. Mijn energierekening is waarschijnlijk met +820% toegenomen na deze zoektocht. Het is het waard!
Haha door de LL Cool J verwijzing dacht ik dat er een andere scribent dienst had vandaag. Plus 1 voor de terugkomende opmerking @loek. Goed geleerd van @jaapiyo
Ik hou wel van die running gag. Dat Sam Hanna nog maar veel combacks mag maken.
Tussen de regels door lees ik:
1) Bentley moet groeien
2) Mulsanne is geen groeimarkt
3) Few-offs zijn leuk3 “spielerei”, meer niet
4) We gaan geen duur race avontuur aan
5) Mijn echte toekomstplannen deel ik nog niet
Prima samenvatting.