
Is de Nissan Ariya nu wél interessant?
Met de Ariya had Nissan eindelijk een volledig nieuw elektrisch model, nadat ze een pioniersrol vervulden met de Leaf. Toen de prijzen in 2021 bekend werden gemaakt moesten we helaas concluderen: de Ariya is laat en duur. De verkoopcijfers zijn dan ook vrij matig. Dit jaar zijn er 421 op kenteken gezet in Nederland en de voorgaande jaren waren niet veel beter.
Hoe kun je de verkoopcijfers nog een beetje opkrikken? Met een prijsverlaging natuurlijk. Dat deed Nissan al een keer eerder, maar nu wordt er nog eens flink met korting gesmeten.
De instapversie, de ‘Limited Edition’, kost nu 37.690 euro. Daarmee is deze versie vijf mille goedkoper dan voorheen. De term ‘Limited Edition’ is overigens wel op zijn plaats, want de Ariya is inderdaad vrij zeldzaam in Nederland.



Bij de hogere uitrustingsniveaus worden de prijzen nog verder verlaagd. De Advance-uitvoering kost nu 41.190 euro, wat 7.500 euro goedkoper is dan voorheen. Dan praten we over de versie met de kleinere 63 kWh accu, goed voor 404 kilometer range.
De versie met grote accu (87 kWh) is echter ook 7.500 euro goedkoper. Die is er nu vanaf 42.190 euro. In dat geval kun je rekenen op 536 kilometer range. En dan hebben we nog de absolute topversie, met 435 pk: de Nismo. Ook die versie is 7.500 euro in prijs verlaagd en kost nu nog ‘maar’ 53.690 euro.
Eerlijk is eerlijk: met deze prijsverlaging is de Nissan Ariya opeens een prima deal. Wel lullig als je net een Ariya hebt gekocht. Maar goed, dat zullen niet veel mensen zijn.





Een model Y standard komt 130km verder met dezelfde accu.
Ontloopt qua specs en prijs niet veel van een Tesla Model Y.. Vind ik deze een stuk fraaier om te zien.. Wellicht zit er in de leaseprijzen wel een flink verschil..
Tja.. Ik vindt de Y ook niet moeders mooiste maar TOV de Ariya, hij laad (veel) sneller, de range is (veel) beter, de multimedia werkt (veel) beter en je hebt (veel) meer bagageruimte.. Oh en hij rijdt ook beter. De tegens dan.. Elon Musk. Serieus? Of je hebt iets tegen Tesla.. dat mag. Maar dan dus niet klagen later want je had de keuze.. dus zeg het maar…
Voor ietsje meer neem je de 87 kWh versie, dan is de range prima.. Nissan zal wel wat zwaarder zijn.. Comfort, afwerking en bedienbaarheid zijn beter, en het design, hoewel persoonlijk oogt wat mij betreft gaver. Ik zal ze geen van beiden ooit kopen, maar snap het wel als er meer mensen de Nissan kiezen boven die ‘Opel Kadett’ (Tesla) van nu..
Niet iedereen neemt Tesla als zijn/haar referentiekader. In mijn vriendenkring wil niemand een Tesla. Dat er nu kiloknallers worden aangeboden in de vorm van de model 3 en Y weten ze niet eens en interesseert ze ook niet. Ze kijken naar wat ze mooi en leuk vinden. Deze Ariya zal daar ben ik bang ook niet bij horen;)
Heb net vorige week de Elroq in ontvangst genomen. Met deze nieuw prijzen had ik de Ariya ook wel serieus overwogen.
Uiterlijk niet eens verkeerd maar dat interieur is gewoon not done.
Liefhebbers van 50 shades of grey vinden het juist fantastisch…