
We weten ook waarom mensen liever de elektrische auto vermijden.
Er zijn blijkbaar maar twee smaken als het aankomt op de elektrische auto. Het is de toekomst of is de slechtste uitvinding ooit. Er lijkt geen tussenweg. Maakt voor de rest ook niet uit, want als de portemonnee mag spreken, dan kiest hij klaarblijkelijk liever niet voor de volledig elektrisch aangedreven vierwieler.
Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van adviesbureau EY. Volgens de consultants ziet de helft van de wereldwijde autokopers het niet zitten om in de aankomende twee jaar een elektrische auto te kopen. In plaats daarvan zouden ze wel bereid zijn om een auto met een ouderwetse brandstofmotor aan te schaffen.
Verschuiving naar brandstofauto ten koste van EV en hybrides
Opmerkelijk aan de cijfers is vooral dat het aandeel van de geïnteresseerden in brandstofauto’s aanzienlijk toenam over de afgelopen twaalf maanden. Eind vorig jaar lag het percentage nog op 37 procent van de autokoper, tegenover 50 procent nu.
Dat gaat overduidelijk ten koste van de EV-kopers, want dat aandeel daalde met 10 procent naar 14 procent. Daarnaast besloot ook nog eens 5 procent van de mensen die naar auto’s met hybride aandrijving keken, dat ze de combinatie van elektrisch en benzine niet meer zo zien zitten.
Waar komt die verschuiving dan door? Vooral door geopolitieke spanningen en zwalkend beleid van overheden. 36 procent van de mensen die toch nog naar een EV kijken als volgende auto geeft aan dat bijvoorbeeld onzekerheden over een toekomst met een elektrische auto ertoe leidde dat ze een eventuele aanschaf toch uitstelen.
Dat is natuurlijk ook niet gek. In Nederland mag de infrastructuur voor EV’s dan redelijk goed geregeld zijn, in veel andere landen is dat niet het geval. Ook wordt er wereldwijd continu gerommeld aan subsidies. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de razendsnelle technische ontwikkeling die EV’s doormaken, wat bijvoorbeeld weer zorgt onvoorspelbare restwaardes.
Niet genoeg vertrouwen in de EV
Tegelijk geven veel van de respondenten aan dat ze nog niet genoeg vertrouwen hebben in elektrische auto’s. Bijna een derde geeft aan dat ze zich nog steeds zorgen maken over de actieradius. Daarnaast geeft 28 procent aan dat ze door de hoge kosten van een batterijvervanging een overstap naar een EV nog niet zien zitten.
Opmerkelijk genoeg nemen deze zorgen blijkbaar niet af als men uiteindelijk naar een EV overstapt, want niet alleen maakt ook de elektrische rijder zich nog steeds zorgen over actieradius en hoge kosten, ook liggen de percentages hierin nog ietsjes hoger dan bij de niet-EV-rijder.





In NL is de keuze tussen een 130pk turbotor of een 300pk EV niet zo moeilijk, zeker ook omdat je overal kan laden, en benzine duur is. Maar als je in een land woont met minder regels, dus grotere motoren, goedkopere auto’s, goedkopere benzine, en minder laadpalen, tja, zou ik ook denken ik pak een auto op benzine.
Maar als gierige Ollander, ik gooi ieder jaar 2500 euro benzine in mijn auto. Dat wordt straks wat, 500 euro aan stroom. Plus een 2ehands EV uit 2019 kost 15k, een 2ehands benzine auto met een beetje vermogen kost meer. Tja ik koop volgend jaar een EV.
Zoveel FUD.
Nog vijf jaar en de EV én batterijen zijn zoveel goedkoper, dan lost het wel. Die tweede ook positief voor bestaande eigenaars, indien ze mogelijks misschien uitzondering toch maar die batterij moeten vervangen, wat dus niet zo waarschijnlijk is, als ie na 8 jaar garantie het nog goed doet waar je dus niks moest betalen….
In dezen woeligen tijd blijkt het volk verdeeld tusschen hen die de automobiel als heil der toekomst prijzen, en hen die het rijtuig met snortende motor voor een dwaasheid des modernen tijds houden. Doch wanneer ’s mans beurs spreken mag, kiest hij steeds vaker voor het oude, vertrouwde ros.
Nieuw onderzoek toont dat de helft der reizigers binnen twee jaar geenszins een automobiel begeert, maar liever wederom een paard voor de wagen spant. Het aantal liefhebbers der mechanische kar is zelfs geslonken tot een schamele minderheid.
Oorzaak van dit alles? Onstuimige wereldtoestanden, wankel beleid en groote onzekerheid of men onderweg wel genoeg oorden zal vinden om het stalen ros te laven. Daarbij vreest menigeen dat de kostbare motor, eens versleten, meer zal vergen dan zij ooit heeft opgebracht.
Zelfs zij die reeds in een automobiel rijden, blijven geplaagd door zorgen.
Doch of dit nu het einde van de automobiel beteekent? Voorwaar, het gehinnik der paarden klinkt heden luider — maar begraven is zij allerminst.
Je kiest gewoon wat je het fijnst vindt rijden.
En voor mij is dat electrisch. Dat staat helemaal los van huidige of toekomstige plannen van de overheid.
helemaal eens.. In mijn geval ook een beetje een jongensdroom. Nu dus een dikke 6 in lijn. maar omdat ik praktisch met genot gecombineerd heb, een dikke diesel. De volgende wordt dan toch een iX3 gok ik op dit moment of de i3 met daarnaast een 440i cabriolet. Maar goed,. dat denk ik nu. Over twee jaar ziet de wereld er totaal anders uit vanuit mijn perspectief en dan kies ik misschien wel voor één laatste dikke zes in lijn in de snelste(?) stationwagen ter wereld tot 2025.
Of misschien wel toch die 8 M50 cabrio met trekhaak…. of een EV met daarnaast een Clio F1 Cup voor de kinderen…. hmmmm lastige keuzes…..
Mooi verhaal, maar op ieuw gaat het voorbij aan de twee belangrijkste argumenten.
Eén de particuliere verkoper kan geen EV betalen en twee, de onzekerheid over toekomstige kosten en bruikbaarheid zorgen voor 0,0 markt bij particulieren. Zowel nieuw als gebruikt.
Ik durf ‘m aan dat 95% van de EV rijders in NL dit moeten van de baas.
Dan behoor ik bij de 0,0%. En een EV kost echt niet de hoofdprijs. Voor de prijs waarvoor anderen een nette 2e hands ICE kopen, heb ik een 2e hands EV gekocht.
Privé erbij gekocht voor de ‘snelle en korte’ ritjes.. Bevalt me goed.. Ik heb in m’n dorp wel op elke hoek een goedkoop laadpunt.. Ernaast hebben we nog een dikke ronkende ICE, maar merk dat ik die steeds minder pak, ook al is ie leuker..
Vorige maand een tweedehands KIA Soul MY 2021 gekocht om een KIA Ceed SW uit 2010 te vervangen. De KIA Soul was slecht EUR 2k duurder dan wat wij in 2012 voor de Ceed SW hebben betaald (en omdat ik EUR 2k voor de oude Ceed kreeg, had deze dus dezelfde prijs). Wel veel hogere verzekeringspremie, maar variabele kosten weer veel lager. De Soul wordt dan ook volledig gebruikt en onze PHEV Ceed SW staat nu heel vaak stil. Slimme mensen kopen een EV als 2e auto, zeker degene met de mogelijkheid om deze op te laden op eigen erf. Financieel is het een nobrainer, zeker nu de prijzen van goede tweedehands EV zeer laag zijn (dus geen iD3/4, die vaak lage SOH hebben na 5 jaar). Oh ja, ik denk dat de kans dat de kosten van een benzineauto komende jaren alleen maar gaan stijgen en onzekerder is dan de kosten van een EV. Niet alleen de benzineprijs, maar ook de onderhoudskosten zijn bij een benzineauto veel hoger. Kortom, uw argument over onzekerheid van de kosten van een EV slaat nergens op..
Meeste hebben geen andere keuze omdat het bedrijf zegt dat ze enkel uit volledig elektrische auto’s mogen kiezen.
Verder heb je de stroom problemen. Kijk maar naar Utrecht maar ook naar België.
Ook bij natuurrampen… Wat valt het eerste weg, de stroomvoorziening… En dan sta je daar mooi.
Daarom is het zo fijn als je zonnepanelen hebt. Dan ben je niet afhankelijk van de stokkende aanvoer van brandstof.
Je zonnepaneeltjes werken niet als er een stroomstoring is.
Ligt er maar net aan hoe handig je ermee bent.
Ja, want zonder stroom kan je wel tanken… Man man.
Zonder stroomvoorziening kan u ook niet tanken, dus als er ergens geen stroom is dan heb je ook als benzinerijder een probleem. Kortom, bij een stroomuitval sta je hoe dan ook op een gegeven moment stil.
Ooit wel eens van jerrycans gehoord…doe dat maar eens met stroom 😉
Dus een jerrycan kun je wel voltanken, maar een auto niet?
De logica ontgaat mij een beetje?
Als de logica je ontgaat dan is het wellicht te hoog gegrepen voor je 😉
Ben nu sinds een maand de berijder van Skoda Elroq, het is mijn eerste ervaring met electrische auto. De auto is zeer prettig om in te rijden. Echter het concept electrisch aangedreven is voor mij een no-go.
Heb er nu ruim 4000km mee gereden. Het geeft mij ontzettend veel onrust, Ik moet elke dag aan de snellader omdat ik thuis niet wil laden. {werkgever wil de extra graafkosten niet betalen, oprit is 15 meter lang en er wordt max 6 meter aangelegd.). Daar ik in het buitengebied woon is een openbare laadpaal geen optie. Ik rijd de auto puur zakelijk.
Het totaalverbruik is ruim 900Kwh. Er vanuit gaande dat de prijs per Kwh 0.65 € is ben ik dus585€ kwijt. Dat is per km 0.146€.
Dit ben je dus kwijt wanneer je openbaar moet laden.
actieradius is ongeveer 250km ( van 20% naar 80% laden). Dit duurt ongeveer een half uur.
Auto moet volgens boekje met 175Kwh te laden zijn, mijn max is 135Kwh. Gemiddeld laad hij met ongeveer 88Kwh op.
Wanneer je zoals ik ruim 220 km per dag rijdt is dit waardeloos.
Hoe bedoel je graafkosten? als je een Wallbox pakt hoef je niet te graven, schroef je gewoon aan de muur, ben je voor een paar honderd euro klaar en kun je thuis laden tegen zo’n 25 eurocent/ Kwh
En hoe lang moet de laadkabel dan zijn als je niet op de oprit tot aan je wallbox kan parkeren?
En der heeft geen dikke sterke kabel in de grond ???
Maximum 6 meter? Ik heb ruim 20 meter!
Tja, ik kijk er niet verbaasd van, ik zou voor geen goud een EV boven een ICE aangedreven auto kiezen, maar dan ook echt nooit. We hebben diverse EV’s gehad als lease auto’s maar we hebben nooit een fijn rijgevoel gehad in die auto’s…. de op papier slechtere/Langzamere ICE genieten we veel meer van, dat we er ook veel vaker weer op uit gaan, gezien we de ellende van laden en rijbereik niet meer hebben
Ik herken het, maar ik vermoed dat die nooit geen nooit zal zijn. Ik geniet dagelijks van de sportbenzine rijervaring in mijn 5N, de meesten zijn skeptisch maar stappen met een andere instelling uit, nu is zelfs Porsche publiek naar buiten gekomen en prijst het. Zeker als het nog beter wordt gedaan – AMG, Porsche, BMW M en misschien ook Audi en Aston Martin komen eraan. De beleving is er gewoon en dat voor een kostenplaatsje dat heel gunstig is voor de aangeboden rijervaring, en je lijkt me niet categorisch tegen…
Ik heb beide rijervaringen in mijn 5 N, de twee E’s. Effortless of Engaging. Rij echt met beide naar wat me het beste past onder dezelfde rit. En beide ervaringen zijn erg goed. Puur rijgenot beide te hebben in één auto. Auto stuurt ook enorm leuk en dan hebt ik toch heel wat pure pretmobielen gehad op benzine. Die ik echt niet mis.
En er komt veel meer van dit en nog beter en kan m.i. veel van de mensen die nu nog categorisch zeggen nooit een EV, overstag halen.
Net mijn 2e EV in ontvangst genomen. Rijd zoveel lekkerder dan al die brandstoftorretjes. Geen haar op mijn hoofd die nog overweegt om er 1 te kopen…
Ervaring met zowel ice als ev maar wij kiezen toch liever een phev/hev.
Je hoeft niet na te denken over waar en wanneer je moet gaan snelladen en de tank is zo vol.Naar mijn mening kom je dan uitgeruster op je plek aan.
Ik rijd al weer een paar jaar EV, eerst 10 maanden ene iX3, daarna een i4 M50. Ik vind het heerlijk rijden, direct koppel, soepel, auto warm als je instapt, van alle gemakken voorzien en relatief gezien ook nog altijd betaalbaar qua wegenbelasting en verbruik. Echter merk ik wel dat de AC-laders in de woonwijken steeds duurder worden. Waar ik woon betaal je nu minimaal € 0,56 per KWh en je moet €0,01 per minuut betalen voor de tijd dat je staat. En dat terwijl de Supercharger (met korting vanuit BMW) €0,55 per KWh kost. Neemt niet weg dat ik voorheen bij Tesla SC’er €0,26 betaalde maar dat is ook alleen nog ‘s nachts tussen 0u00 en 06u00. Ondertussen stijgen de prijzen nogal fors en dat, samengenomen met toenemende wegenbelasting, zal de sluipmoordenaar zijn voor iedere EV.
@dennis Aantoonbaar? Dit is puur een opiniestuk.
Het enige aantoonbare is dat de EV verkopen al jaren harder stijgen dan de ICE verkopen. En ook 2025 wordt weer een record jaar.