• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Op 6 maart kan je even niet naar de garage met je auto

Auteur: Loek, gepost 27 februari 2025 om 19:56 – 9 Reacties

Vond jij 6 maart nou de mooiste dag om je auto naar de garage te brengen? Wij zouden het even uitstellen.

Uiteraard zweren sommige mensen erbij om zelf te gaan klussen aan hun auto, maar voor de minder met mechanische kennis gezegende mensen is het maar goed dat er garages bestaan. Dat een monteur met vakkennis het even voor je mag oplossen. Ikzelf kan niet genoeg lof uiten voor de garage die mijn Golf en nu ook de Mazda van onderhoud dan wel reparaties voorziet. Die mensen verdienen wat mij betreft alles wat ze toekomt.

Cao

Wat blijkt: wat ze wettelijk toekomt is niet denderend. De cao voor motorvoertuigen en tweewielerbedrijven, waarin de monteurs opereren, houdt niet over en de voorgestelde nieuwe cao van februari maakt het allemaal nog erger. De cao in kwestie stelde een totale loonsverhoging van 3,5 procent voor, geldend voor 18 maanden. Deze verhoging valt in het niet bij de inflatie waartegen gecompenseerd moet worden en dus ga je als werknemer in deze sector dankzij deze cijfers zelfs achteruit qua koopkracht. Uit de aankondiging van vakbond CNV wordt duidelijk dat het pas om een echte verhoging gaat als er 6 procent geboden kan worden over een spanne van een jaar. Ook soepelere regelingen (zoals een betere reiskostenvergoeding) worden geweigerd en de leeftijdsgrens van ouderendagen gaat zelfs omhoog.

Maat vol

Kortom: volgens CNV is de maat vol. Volgens de vakbond geeft deze cao geen blijk van waardering richting de werknemers en om een open deur in te trappen: je maakt het zo aantrekkelijk om hun kansen te gaan zoeken in een andere sector. Dat terwijl wachttijden voor garages al langer zijn dan ze in tijden zijn geweest en nieuwe werknemers schaars zijn, dus de reeds werkende monteurs moet je koesteren. Na negen regionale stakingen om een statement te maken tegen de cao is het nu tijd voor een landelijke staking. Vandaar dat we in de titel en intro al zeiden dat je 6 maart waarschijnlijk even niet terecht kan bij je garage.

Staking

Die dag wordt namelijk door de CNV een landelijke staking uitgeroepen om te protesteren tegen de tegenvallende cao. Werknemers en bedrijven in de sector krijgen een oproep om het werk neer te leggen en tegelijkertijd een uitnodiging voor een inschrijflocatie waar sprekers meer uitleggen over de situatie en je ook nog eens een hapje en drankje krijgt. Uiteraard hoopt CNV zo veel mogelijk monteurs daar te zien om het statement krachtiger te maken. Er wordt dus ook opgeroepen om je collega’s mee te nemen. In Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Limburg is het op 6 maart vakantie en carnaval, dus komt voor die provincies een aparte, latere staakdatum.

Ook interessant!

  • Slapen naast je auto voor een schappelijke prijs in Hoorn
    Slapen naast je auto voor een schappelijke prijs in Hoorn
  • Bij deze miljoenenvilla moet je auto gedeeltelijk buiten slapen
    Bij deze miljoenenvilla moet je auto gedeeltelijk buiten slapen
  • Kabinet wil btw verhogen, auto's nóg duurder
    Kabinet wil btw verhogen, auto's nóg duurder
  • Snaarstrakke dubbele garage voor 2 miljoen euro
    Snaarstrakke dubbele garage voor 2 miljoen euro

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

garage, geld

Vorig bericht: « Voormalig luxemerk van Mercedes komt binnenkort jouw kant op
Volgend bericht: Superchique toplimousine maakt helaas geen comeback »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rebirth zegt

    27 februari 2025 om 22:23

    Exact op 6 maart heb ik een afspraak staan bij de garage, dus blijkbaar kan ik er wel terecht.

    Login om te reageren
  2. verdebosco zegt

    28 februari 2025 om 05:34

    De sector is dolgedraaid. Waar bij de kleine garages het soms schrapen is voor monteur en directeur, bij de grote merkgarages lopen de kosten helemaal uit de klauwen. Kleine beurt met APK is zo 1.000 euro. En je wordt niet eens gebeld over de hoogte van de kosten. Prijsverschillen van 400% voor uurtarieven en onderdelen tussen garages zijn normaal. En de service is bij de dure jongens vaak nog minder. Sector moet flink opgeschud worden.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      28 februari 2025 om 06:39

      Ik weet niet waar je heen gaat, maar de garage waar ik zit is absoluut niet zo. Kleine beurt 135 euro. Vorige week had ik een gebroken veer, 178 euro om te vervangen.
      Misschien ook omdat ik weiger een auto met moderne turbo motor te kopen, is lekker simpel aan te werken.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        28 februari 2025 om 08:09

        Precies om de redenen die @verdebosco aangeeft, bezoek ik uit principe ook al jaren geen merkdealers meer, en beperk ik me tot de universele garage waar alle merken en modellen welkom zijn. De sector is inderdaad compleet dolgedraaid. Alle fusies en overnames in deze sector ten spijt, (b)lijken de kostenbesparingen die deze stappen zouden moeten bewerkstelligen vooral in de zakken van de importeurs en aandeelhouders te verdwijnen.

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        28 februari 2025 om 15:01

        Gisteren mijn Mazda 6 naar James Autoservice gebracht voor apk en grote beurt .€694 euro

        Login om te reageren
    • M3 comp. zegt

      28 februari 2025 om 08:27

      Sector moet opgeschut worden?? De prijsstijgingen worden (o.a.) veroorzaakt door de inflatie. Welke weer veroorzaakt wordt door de regering. Veel mensen in Nederland hebben het nog steeds niet door. De staat verhoogt de belastingen en zegt vervolgens tegen de werkgevers dat ze de lonen omhoog moeten gooien, die dit weer doorberekend aan de klant. Dus de klant (de burger, en ook de monteur) betalen dus dubbel (eerst die verhoogde belasting en vervolgens het duurdere uurloon, toch?). En wie wordt daar wijzer van?, juist de staat zodat ze dat geld weer onnodig kunnen besteden of weggeven aan bv een uit de hand gelopen (300%) verbouwing aan het binnenhof, wapens naar Oekraïne, vluchtelinge werk, opvang illegale assielzoekers, klimaat en woke gekte enz.
      Ik gun die monteur (en de sector) echt alles hoor, echt. Maar het probleem wordt op deze manier nooit opgelost. Ja tijdelijk, totdat volgend jaar hetzelfde riedeltje weer naar boven komt. En de staat maar lachen. Die laatste, DIE moet aangepakt worden. Nog ongeveer 10 jaar, dan is de euro (in Nederland) geen moer meer waard😉

      Login om te reageren
  3. kevindb zegt

    28 februari 2025 om 11:26

    Staken, oftewel het werk neerleggen in een branche waar de wachttijden langer zijn als ooit.
    Wat zijn de gevolgen:
    -De wachttijden worden nog langer omdat het werk toch gedaan moet worden.
    -De werkdruk word nog groter omdat het werk wat tijdens de stakingsdagen niet gedaan word op een later tijdstip ingehaald moet worden.
    -De kosten voor de werkgever worden hoger omdat er op de stakingsdag in de werkplaatsen niets verdient word.

    Binnen de BOVAG word er elke maand een enquete gehouden onder alle leden.
    De top tien problemen waar tegen aangelopen word beginnen met op 1. Oplopende personeelskosten (58,9%) en op 2, Tekort aan personeel/onvervulbare vacatures (46,4%)

    Dus door te staken worden de problemen alleen maar groter. De vakbonden helpen de boel lekker naar de filistijnen zo.

    Tuurlijk wordt er gelukkig nog steeds (iets) geld verdient. Dat is ten slotte de bedoeling waarom een bedrijf bestaat. Ik werk zelf bij een universeel autobedrijf in het midden/oosten van het land en met een uurtarief van 74,50 ex. BTW kan de kost verdient worden maar het is ongelofelijk hard werken voor in verhouding weinig rendement.

    Login om te reageren
  4. Joris24 zegt

    28 februari 2025 om 11:28

    Mijn garagist werkt gewoon vandaag. Zelfstandige met genoeg werk en genoeg inkomen, goudeerlijk en heeft me nog nooit een poot uitgedraaid. Ik weet niet zo goed hoe de lonen zich ontwikkeld hebben hier de afgelopen jaren, maar als ik één ding kan vertellen is dat de FNV wel echt een compleet achterlijke vakbond is. Bij mijn werkgever hebben ze ook stakingen geprobeerd te organiseren, waaraan alleen een handjevol oude garde meegedaan heeft.

    Ze eisten afgelopen jaar 6%, terwijl we in 2023 ook al 7% erbij hadden gekregen. Náást je prestatieafhankelijke loonsverhoging (tussen 1-4% afhankelijk van hoe je gepresteerd hebt). Onder het mom van ‘de tent maakt winst’ waren ze heel selectief in het gebruiken van bepaalde financiële KPI’s en lieten ze bijvoorbeeld netto vrije kasstroom (die negatief was) achterwege. Mijn loonsverhogingen zijn vrijwel altijd (ruim) boven de inflatie geweest, en omdat ik in corporate finance werk en de ‘echte’ bedrijfsresultaten zie, vraag ik me soms af wat voor wereldvreemde stumperds er bij de vakbonden zitten als ik hun uitspraken hoor. We zijn maar amper winstgevend en kunnen niet eens meer mee concurreren in een aantal regio’s, waar we dan ook deels wegtrekken.

    Als je kijkt naar de ontwikkeling van de minimumlonen en CAO-lonen zijn die de afgelopen jaren fors gestegen, ook afgezet tegen de inflatie (onlangs nog uitgebreid onderzocht in het FD door, als ik me niet vergis, de rabo). Als we met z’n allen zo door blijven staken prijzen we ons helemaal uit de markt, er dreigt al een tijd een loon-prijsspiraal.

    De voornaamste aanjager van de inflatie afgelopen jaar was accijnzen op alcohol en tabak, als je de inflatie gaat gebruiken als excuus voor hoge looneisen moet je ook maar afvragen of je werkgever moet compenseren voor duurdere alcohol en tabak in dit geval.

    En ja, natuurlijk ligt alles gecompliceerder en wellicht is het loonbod echt treurig in deze branche, maar generiek gezien vind ik dat vakbonden teveel in hun eigen voet schieten, te verbitterd zijn en te ver weg staan van de realiteit.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      28 februari 2025 om 12:41

      edit knop werkt niet meer, maar 6 maart bedoel ik ipv vandaag.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North