SUV/Crossover-gekte vervuilt Nederlands wagenpark

Auteur: , 82 Reacties
SUV/Crossover-gekte vervuilt Nederlands wagenpark

Help het milieu, koop een normale auto.

Momenteel poepen autofabrikanten crossovers en SUV’s uit alsof het niks is. Met de modulaire platformen van tegenwoordig is eigenlijk vooral computerwerk, want voor veel minder kosten kunnen veel meer auto’s gemaakt worden. Autobouwers springen in op de trend en willen het liefst elke niche gevuld hebben.

Dit heeft ervoor gezorgd dat het autoaanbod de laatste jaren een soort crossover-mekka is geworden. Grote, hoge auto’s met voorwielaandrijving, die technisch gezien amper beter presteren dan een hatchback op een onverharde weg. Vooral de Volkswagen Groep heeft er een handje van. Kijk naar merken als SEAT en Skoda, die tot enkele jaren geleden helemaal geen crossover of SUV in het gamma hadden en nu samen goed zijn voor zes modellen op hoge poten.

Waar deze klaagzang op de vroege vrijdagmorgen mee te maken heeft? Uit cijfers blijkt dat het Nederlandse wagenpark opnieuw méér CO2 uitstoot in vergelijking met het jaar ervoor, aldus de RAI vereniging tegenover het AD vandaag. Terwijl auto’s technisch geavanceerder worden, met zuinigere technieken, neemt de CO2-uitstoot juist toe. In 2015 was er nog sprake van 102 gram per kilometer CO2 uitstoot. In 2018 is dat 112 CO2 per kilometer.

Floris Liebrand van de RAI Vereniging wijt de toename van de uitstoot aan de huidige SUV/Crossover-gekte. Vroeger waren het de senioren die opteerden voor zo’n ‘lekkere hoge instap’. Vandaag de dag kiezen ook steeds meer gezinnen, stellen met een hond of zelfs individuen voor een crossovert. Zeker als zo’n kekke auto tot de leasemogelijkheden behoort. De baas mag opdraaien voor de brandstofkosten, want zuinig(er) zijn ze allerminst.

SUV’s en crossovers verbruiken gemiddeld 10 tot 15 procent meer brandstof in vergelijking met een hatchback of station. Daarnaast hebben de zwaardere, hoge auto’s vaak een grotere motor, of juist een kleine motor die relatief hard moet werken om het ding vooruit te krijgen, wat weer resulteert in meer uitstoot.

Het is het derde jaar op rij dat het Nederlandse wagenpark meer CO2 uitstoot in vergelijking met het jaar ervoor. De overheid heeft als doel om tegen 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen. De autoindustrie had al eerder aangegeven dat dit zeer waarschijnlijk niet mogelijk gaat zijn. Hoewel tussen nu en 2030 er enorm veel gaat gebeuren op autogebied, is een 100% elektrificatie van het autogamma voor de meeste merken ondenkbaar.

Foto: Volkswagen T-ROC in het Nederlandse straatbeeld. Via @timh op Autojunk



82 reacties

Sinds waneer moeten we het AD op hun woord geloven?. Ja ik heb een hekel aan crossovers, maar ik ben altijd sceptisch over wat het AD schrijft.
@mikje90: de beste oliebol van nederland is anders erg serieus wetenschappelijk onderzoek dus ik vertrouw ze wel
@mikje90: dat lijkt me een gezonde instelling, ik doe met je mee
@mikje90: Ik sta sceptisch tegenover alle media. Zonder feitenrelaas is een artikel per definitie opiniërend en dus irrelevant (genoeg meningen tegenwoordig).
@vonklausenburg: ik zou dan vooral niet verder lezen op een blog ;-)
Waar is die plusknop???
Ik denk dat de afschaffing van de 7% en 15% bijtellings percentages meer invloed hebben gehad
@rickilicious: precies! Door de bijtelling wordt er geen plug-in meer verkocht wat nu zorgt voor een hoger gemiddelde. Zie geen nieuwe GTE of foutlander meer rijden
@kevin82: verrassing: de GTE’s van VW zijn al sinds dit jaar niet meer te koop in NL.
@rickilicious: Klopt. Daarnaast neemt de welvaart ook nog wat toe, dus daarmee rijden mensen ook eerder een segment hoger.
@reactief: ja maar ook weer een tandjr nieuwer dus dat zou elkaar op moeten heffen. Kijk naar de vorm van een vliegtuig en je begrijpt waarom crossovers meer verbruiken
@cloverleaf: Ik begrijp best dat een SUV meer verbruikt dan een Hatchback uit hetzelfde segment. Maar ook hier heft het nieuwer rijden dan toch het verschil op?

De vergelijking met een vliegtuig niet snap ik niet echt… Ken geen moderne auto’s die op een vliegtuig lijken.

Trouwens denk ik zelf dat het verschil in verbruik ook wel meevalt. Want iemand die in het C-segment een hatch kan kiezen, kiest nu waarschijnlijk eerder een B-segment SUV, kijkende naar prijs. En in hoeverre scheelt het verbruik dan nog?
@rickilicious: als toch iets een wassen neus was, dan waren dat de bijtellingspercentages. Alle Foutlanders met 150 op de linkerbaan, om voor de eerste 20km even te stekkeren. Om maar niet te spreken over de T8’s, waar je (bij een beetje doortrappen) 1 op 5 mee haalt.
Misschien moet de overheid is gaan snappen dat de burgers het verwijtend vingertje beu is. Dat niet iedereen een elek-auto wil rijden en we deze ook niet door ons strot wensen geduwd te worden. Vermits Europa slechts verantwoordelijk is voor 5% van de totale CO2-uitstoot maar dat we wel zwaar verplicht worden om op korte tijd het gehele wereldprobleem op te lossen hangt mijn voeten uit. China en India samen zorgen voor meer dan 50% van de totale wereld CO2-uitstoot. Waarom moeten wij dan bloeden voor die 5%? Koop waar je zin in hebt en daarmee uit!
@ericc: Waarom emigreer je niet?
@n0zem:
Simpel en populistisch geneuzel
Van jouw dan
@desjonnies: Jouw, is dat een Chinees?
@cloverleaf: Yao is een Chinees
@desjonnies: haja, dat lijkt
@n0zem: … vreemd genoeg de huidige maatschappelijke tendens te zijn…
@n0zem: hij woont al in België
@n0zem: ergens heeft hij wel gelijk. Wij proberen als kikkerland een schoon milieu te behouden. Ben ik zeer trots op. Maar een paar landen verder is de lucht zwart. Uiteindelijk komt dat ook onze kant op.
@ericc: grappig dat je China noemt. Het land dat zo gigantisch inzet op elektrische auto’s
@siebren: en verder totaal geen rekening houdt met de rest.
@detroitv8: Ze eten daar ook veel rijst. Wat is precies je punt?
@siebren: denk dat ik dat beter over jouw reaguursel kan vragen. Met louter EV’s red je de wereld niet.
@detroitv8: Zeker niet. Daar is inderdaad veel meer voor nodig. Dit artikel ging over cross-overs die veel CO2 uitstoten. Dan is een EV schoner, ongeacht de bron van die elektriciteit. Ik wil best verder discussiëren over de energie transitie maar weet niet of dit de juiste plek daar voor is.
@siebren: je reageert op iemands reactie. Je laatste opmerking dat je op het artikel reageert slaat dus kant noch wal.
@detroitv8: maar je hebt nog steeds niet gezegd wat je punt is? Ik ben benieuwd…
@pomoek: okay. “Met louter EV’s red je de wereld niet”.
@detroitv8: dank u.
@siebren: Ze ontginnen ook de basisstoffen voor batterijen en deze mijnindustrie veroorzaakt grote milieuvervuiling. Maar dat zal de heilige boontjes van politiekers worst wezen. Voorts hebben ze vele elektriciteitscentrales die werken op kolen. Ook niet echt een bijdrage aan het milieu hé!
@ericc: al dat olie oppompen is lekker milieuvriendelijk om over het fraccen van olie in America maar niet te spreken, net zo schadelijk als een atoombom erop ploffen.
@ericc: ken er genoeg die een elektrische willen en nog huiverig zijn mbt de afschrijving. Ook bij ons op de zaak zijn er een paar die er een in de lease hadden en het toch niet praktisch vonden mbt het aantal kilometers dat men reed. Oftewel de Nederlanders willen wel maar het moet wel een gelijkwaardig alternatief zijn ten van wat wij gewend zijn.
@ericc: En daarom kopen we dusal die SUV’s?
@ericc: Je klinkt als een vijfjarige wiens ouders eens moeten snappen dat je geen broccoli lust, ondanks de gezondheidsvoordelen. Je wilt gewoon patat! Grow up, kid, 250 jaar lang hebben we alleen maar patat gevroten, en nu is de wereld ziek.
@jochempie: wel grappig, in Bremen hebben ze de dieselauto verbannen uit de stad en het maakt niks uit voor de luchtkwaliteit. Ze begrijpen niet waarom niet, iets met boten en dieselmotoren die op vuile brandstof draaien.
Maar boten en vliegtuigen laten ze met rust.
Alleen lokale producten verkopen en 500 euro vliegtaks dan heb je pas effect.
@kobus1967: Niemand zegt dat de regelgeving waterdicht is, maar we moeten ERGENS beginnen, en het dan steeds fijnslijpen. Niet zeggen “ik ben de dupe en het werkt schijnbaar niet, dus laat alles maar, we gaan door met de wereld verzieken”.
@kobus1967: nepnieuws! In Bremen zijn diesels helemaal niet verboden. In Hamburg in twee straten.
@kobus1967: In Gent hebben ze sinds kort een circulatieplan, en daar werkt het wel. Maar dat houdt meer in dan enkel oude diesels bannen. (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/29/het-circulatieplan-werkt-luchtkwaliteit-is-opmerkelijk-verbete/)
@ericc: niet waar, het is ongeveer 10% (voor 10% van de wereldbevolking). Per hoofd van de bevolking stoten we in Europa 7 ton uit, even veel als in China, en in India nog geen 2 ton per hoofd van de bevolking. India en China zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer 1/3 van uitstoot voor 35% van de wereldbevolking. Geen enkele reden om Calimero te spelen hier.
@pomoek: dat dus.
@ericc: deel die CO2-uitstoot eens door het aantal inwoners die er wonen. Dan zie je ineens dat de uitstoot van één Europeaan vele malen hoger ligt dan die van een Chinese arbeider en z’n scooter, die overigens producten in elkaar zet die wij consumeren. Je bent hierin (helaas) niet de enige, maar met het vingertje naar Azië wijzen is het laatste rechtvaardige in deze discussie.
@ericc: in Azië woont ook 60% van de wereldbevolking, per saldo stoten wij per inwoner meer uit
Ow en ik bij de titel maar denken dat het om horizonvervuiling ging. :)
@jpoers: dat onderzoeken vraagt natuurlijk weer een heel ander Bureau met expertise op dat vlak.
Als je achter zo een Suv-ding zit is het moeilijker om het voorgaande verkeer te zien remmen waardoor op tijd anticiperen moeilijk is, ok ook het geval met bussen/trucks, maar gezien ik op de autoweg zelden links rij tenzij met onze trage C3… Ik merk ook dat vele Suv-rijders denken in een sportwagen te rijden maar naar het schijnt is het snelheidsgevoel anders wegens de afstand met het wegdek dat je dus het gevoel hebt trager te rijden.
@volvo_440_turbo: Zelden rechts bedoel ik, ik was even vergeten dat we niet in de UK leven :p
@Volvo_440_turbo: ik stapte ooit eens vanuit de Santa Fe van mijn vader in de MGf van mijn moeder. Aan het einde van de rit kwam ik erachter dat ik heel de rit 80 heb gereden terwijl ik dacht dat ik prima doorreed 😋 Dus ja, dat gevoel klopt
Misschien moeten we alle veiligheidsconstructies maar afschaffen, die zorgen er alleen maar voor dat auto’s zwaarder worden. Euro-NCAP kijkt toch alleen maar naar electronische foefjes.
@potver7: dat is natuurlijk niet waar. EuroNCAP kijkt ook naar hoe een auto zich opvouwt en welke overlevingskansen de inzittenden dan hebben. En hoe een voetganger op de motorkap is op te vangen. Nu vrijwel alle nieuwe wagens op het opvouwen bij de testsnelheden uitstekende resultaten halen gaat men ook punten geven aan systemen die ongelukken voorkomen, men streeft dus een hog hoger doel na. En natuurlijk weegt die electronica en de bijbehorende kabelbomen een beetje maar het is relatief weinig tov het gewicht van een verbrandingsmotor, een airco unit of een staalcarrosserie.
Ik snap het wel hoor. Elke keer als ik mezelfnamelijk in mijn touring (schijnbaar Süddeutsch voor station) vouw, verrek ik me een nekhernia..

Die cross over mania snap ik heulegaar niks van. Het rijdt minder, verbruikt meer, hoger gewicht en voor 0,0 practische toevoegingen.

Misschien kunnen we de Baretten van Klaver infiltreren en ze een media hetze laten starten tegen de crossover
@cloverleaf: neem een touring in de crossover variant.
En natuurlijk de tendens om meer benzine ipv diesel te rijden nekt de CO2-balans
@intimrasiert: dat helpt idd ook niet
Dat de crossovergekte de verhoogde CO2 emissie van het Nederlandse wagenpark geheel heeft veroorzaakt is misschien niet hard bewezen, maar dat je met de aanschaf van een crossover een vehikel aanschaft met een onnodig hoge CO2 productie leidt toch weinig twijfel. En het uitzicht wordt er ook niet beter op. Ruben, ga zo door, ik ben het geheel met je eens!
Vergrijzing -> grote groep mensen -> willen een hoge zit -> komen terecht bij suv/crossover -> verandering nederlands wagenpark
@oceanview: mijn vader is 81 en kijkt naar een andere auto maar moet niets hebben van een Suv.
@w0o0dy: Dat is er een in de categorie “mijn opa heeft z’n hele leven gerookt en is 95 geworden, dus roken is niet ongezond”. We weten allemaal dat dat niet waar is. Eén (afwijkend) voorbeeld zegt me helemaal niks over algemene tendens…
@oceanview: burgers klagen over de snelheden in de woonwijken -> gemeenten leggen drempels aan in de woonwijken -> burgers in de woonwijken vinden het rijden over drempel erg onaangenaam -> burgers kiezen een SUV vanwege de langere veerwegen zodat ze comfortabeler en sneller over de drempels kunnen rijden.
Als we nou eens het aantal verkeersdrempels gaan verminderen helpt dat misschien ook wel.

Ik rijd een verlaagde en redelijk traditionele sedan maar wordt gek van die drempels overal. Een hoger model stuitert daar toch wat makkelijker overheen denk ik.

Maar wees gerust, ik blijf voorlopig volharden hoor. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden 😬
@escort77: Daar zit een kern van waarheid in. Remmen zorgt immers voor het gevaarlijke fijnstof. Maar dan moeten we echter andere manieren bedenken om minder hard te kunnen rijden in de binnenstad.
@bmw2coupeeigenaar: je zou verwachten dat algemeen verkeersinzicht en respect voor je eigen woonbuurt genoeg moet zijn… net alsof je daar reistijd goed kan maken.
@intimrasiert: LPG is bijna helemaal dood… Terwijl dat milieu technisch de beste optie was (voor elektrisch).
Wat is die T-Roc vanuit deze positie een lelijke auto!
Cross-overs en SUV’s mogen naar mijn mening meer belast worden. Het wordt eens tijd dat Nederlandse kopers meer gaan focussen op coupe’s :-). Zodoende krijgen we in ieder geval een mooier wagenpark.
Even snel een, ongetwijfeld gemankeerde, berekening gemaakt. Gemiddelde aanschafprijs van een auto in NL is geloof ik 40.000 euro. Afschrijving in 5 jaar is denk ik rond de 50% dus verkoop je de auto na 5 jaar weer voor 20.000 euro. Vaste kosten per jaar zijn dan 4.000 euro. Dan nog wat verzekering en belastingen en onderhoud, laten we zeggen 2.000 euro? En brandstofkosten zijn 1.500 euro (13.000 km per jaar, 1L op 14km bij een prijs van 1,60 euro). De brandstofkosten zijn dus slechts 20% van de totale kosten van het autorijden. Een paar % minder verbruik ga je dus nauwelijks voelen in je portemonnee. Kortom: De aanschafkosten van een auto moeten omlaag, en de kosten van gebruik omhoog!
@pomoek: voor je het weet je een horde boze mensen in gele hesjes voor je deur. Want aan een BPM verlaging voor nieuwe wagens heeft de middenklasse die een gebruikte auto rijdt niets, maar een verhoging van de accijnzen merken ze wel. Dus hoewel je helemaal gelijk hebt is de oplossing lastig. Je kunt BPM en MRB afschaffen en alles via rekeningrijden in wegbeprijzing stoppen maar daar zijn ook maar weinigen voor.
Wordt tijd dat we weer meer ‘schone’ Diesel gaan rijden icm hybride technology! De leaseauto’s van mijn collega’s zijn tegenwoordig allemaal voorzien van benzinemotoren. 1.5L of 2.0L. Wel lekker. Maar met een verbruik van rond de 1 op 10 niet echt mileuvriendelijker.
Het probleem van ‘2030’ is dat het buiten elke politieke carrière ligt. Dus kun je als regerend persoon nu van alles beloven zonder daar de consequenties van te voelen als het moment daar is. De verantwoordelijkheid mag immers door iemand anders genomen worden.
Tijd voor een Kei Car regeling in NL.. Korting op wegen belasting of bijtelling.. Reken maar dat wij zuinige nlers andere keuzes gaan maken. Enige idiote aan auto vervoer. Is dat je meer dan 1000 kilo in beweging moet zetten om gemiddeld 75 kg te verplaatsen (woon – werk). Dat zou toch efficiënter moeten kunnen.. Ik vond dit ook een mooi initiatief: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aptera_Motors beter zoiets stimuleren dan super zware ev”s…
@goodvibrations: Goed gedacht, maar helaas niet veilig tussen al die zware SUV/crossovers.
@bmw2coupeeigenaar: misschien een eigen rijstrook o.i.d. Maar klopt zeker wat je zegt.. 5 sterren op Ncap is mooi… Maar daar testen ze auto’s tegen een blok met een gelijkwaardig gewicht.. Tegen suv”s leg je het dus (inderdaad) af. Ik rij overigens ook motor.. Dus Jah… Bij een ander beleid ontstaat vanzelf een andere verhouding
@goodvibrations: Die is er impliciet reeds, getuige het grote aantal A-segment gebakjes en B-segment cross-overs in vergelijk met landen die een gelijke welvaart genieten.
@karhengst: moa… Toen onder de 100 gram vrijstelling had van wegenbelasting ging het wel die kant op.. Maar 40% zoals in Japan dat halen we hier niet. In Japan mogen ze ook max 660cc zijn. Krijg je leuke, verantwoorde, creaties van zoals de coopen. En honda s660.. https://www.carthrottle.com/post/10-kei-cars-that-prove-japan-does-small-vehicles-better-than-anyone-else/
@goodvibrations: Japanners zijn ook een stuk kleiner dan wij zijn, een kei car voor hen is een polo voor ons. Geen idee of het A en B segment samen voor 40% staan maar veel zal het niet schelen.
We moeten meer mensen op export zetten en minder immigratie moet je kijken hoe snel het co2 dan zakt.
@willemveenstra:
Ik zou zeggen: geef het goede voorbeeld!
En ondertussen zijn veel auto(lease)regelingen niet aangepast aan WLTP en vallen veel auto’s van de leaselijstjes af. De relatief onzuinige crossovers als eerste….problem solved?
122 gram CO2 WOW wat veel!!!
Minder mensen, dat is goed voor het milieu.
Ik moet een nog hogere SUV want ik moet over JOU heen kunnen blijven kijken ofwel boven jou blijven staan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).