De nieuwe Maserati crossover was aangekondigd. Maar nu niet meer.
Crossovers en SUV’s zijn tegenwoordig hoog nodig voor autofabrikanten. Ook al is hun core-business compleet andere auto’s bouwen. Op McLaren en Morgan na zien we niet veel merken dat het gaan redden zonder een SUV. De meest sportwagenmerken hebben er al een of meer in de prijslijsten staan.
In dit geval kennen we de Maserati Levante al wat langer. Dit model kun je het beste zien als de concurrent voor de Porsche Cayenne. Maar wat is de best verkochte Porsche? Inderdaad, de Macan. De kleinre crossover. Dus is het niet meer dan logisch dat ook Maserati met een concurrent voor dat segment komt.
Nieuwe Maserati crossover
De komst van de auto is al bevestigd door Maserati. Sterker nog, ook de naam en onthullingsdatum waren al bekend gemaakt. De auto gaat namelijk ‘Maserati Grecale’ heten en de onthulling vind plaats op 16 november in Milan. Behalve dan dat dat níet doorgaat. Dat is wel typisch Italiaans, toch?
Op zich is het uitstellen van een belangrijk model wel iets dat ze graag doen (hallo Alfa!). Maar, vanwege de globale pandemie zijn er gewoon tekorten en supply chain. Dat geldt helaas ook voor Maserati en mede daardoor zul je (nog) langer moeten wachten op de nieuwe Grecale. De chiptekorten vertragen dus ook dit nieuwe model.
Populair
Het probleem is dat Maserati aanvoelt dat de Grecale enorm populair gaat worden. De vraag die er ineens zou gaan ontstaan, zou onmogelijk beantwoordt kunnen worden.
Op zich is het ook wel logisch. Een fabrikant wil zo veel mogelijk modellen verkopen en de introductie is heel erg belangrijk daarvoor. De Grecale gaat een heel belangrijke auto worden voor Maserati. Gelukkig is het niet het enige model dat is aangekondigd. De MC20 is onlangs onthuld en we weten dat een elektrische GranTurismo in de pijplijn zit.
Edge zegt
Ik zie het probleem niet zo. Het gebeurt vaak genoeg dat autofabrikanten een auto onthullen die pas veel later in productie gaat. De Hummer EV van GM werd bijvoorbeeld eind 2020 onthuld, en zou pas op z’n vroegst eind van dit jaar beschikbaar zijn. Maserati had toch hetzelfde kunnen doen met de Grecale?
EDIT: Wordt de MC20 inmiddels wel uitgeleverd? Want die onthulling was ook meer dan een jaar geleden.
gregorius zegt
Ik hoop dat de Grecale van binnen wel een beetje normaal is ontworpen en in de landen waar hij moet verkopen (niet in NL dus), ook een beetje normaal is geprijsd tov zn concurrent.
(want tja, Maserati die een Cherokee op de markt brengt met het uiterlijk van een Infiniti die al 6 jaar op de markt was, maar voor de prijs van een dikke Cayenne; dat zagen we allemaal wel aankomen dat dat niet ging werken).
mashell zegt
Zijn de Levante en de Stelvio nou echt zo succesvol dat er een enorme stormloop op de Grecale te verwachten is? Of is het dat heerlijke Italiaans optimisme: “Si, niemand wil een Levante of een Stelvio maar dat kan alleen maar betekenen dat ze allemaal op de Grecale zitten te wachten”.
dees zegt
o een auto die 2 jaar geleden al op de markt had moeten zijn.
Hoop dat het dash en console van deze niet zo verouderd zijn qua design.
ericc zegt
Kunnen de chips toch gebruiken van de grote vierdeurs!
ericc zegt
Deze wagen wordt toch niet goed verkocht.
flyerbunch zegt
Behalve door een lantaarnpaal! De eerste is al gesneuveld haha..
https://carbuzz.com/news/somebody-has-already-crashed-a-maserati-grecale-suv