• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Suzuki Vitara wint Pikes Peak heuvelklim

Auteur: Wouter, gepost 5 juli 2006 om 23:29 – 38 Reacties

Suzuki Vitara Pikes Peak

Het zal wel een tik zijn, maar bij Suzuki Vitara’s moet ik altijd denken aan kapsters die rondcrossen in een zuurstokroze exemplaar. Gelukkig heeft de afgebeelde Vitara een beter kleurtje en er is een prestatie van formaat neergezet. Op 1 juli werd in Colorado Springs, USA, de 84e ‘Pikes Peak International’ heuvelklim georganiseerd en ‘Monster’ Tajima behaalde in zijn Suzuki Grand Vitara Hill Climb Special de overall overwinning.

De Pikes Peak International heuvelklim wordt ook wel de ‘De Race naar de Wolken’ genoemd en werd voor het eerst georganiseerd in 1916. De startstreep bevindt zich op een hoogte van 2.862 meter en de finishlijn op 4.300 meter. De totale af te leggen afstand is 20 km, waarbij dus meer dan 1400 meter hoogteverschil moeten worden overbrugd. De formule van de race is heel simpel: wie het snelst boven is, is de winnaar. Enige probleempje zijn misschien de 156 bochten in het parcours of het soms verraderlijk gladde wegdek. Coureurs met hoogtevrees kunnen ook beter thuisblijven, want dit bergweggetje heeft geen vangrails om te voorkomen dat je een vrije val met de auto maakt.

Dit jaar noopte hevige sneeuw en hagel de organisatie het traject met 1/3 in te korten. Overwinningen op Pikes Peak krijg je niet in de schoot geworpen en dus werden er enkele aanpassingen aan de Vitara doorgevoerd. De Vitara werd uitgerust met een 940 pk, twin-turbo V6 motor en gebouwd op een speciaal space-frame chassis, met daarop een verstevigde, licht-gewicht body van koolstofvezel.

Suzuki Vitara Pikes Peak
Suzuki Vitara Pikes Peak

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak
  • Motorfietsen nu definitief uitgesloten op Pikes Peak Hill Climb
  • Extreme Bentley Continental is klaar om Pikes Peak te bestormen
  • Getunede Plaid
    Getunede Plaid gaat Pikes Peak onveilig maken

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

nobuhiro-tajima, pikes-peak, Suzuki, vitara

Vorig bericht: « Stukje Autobahn geschiedenis
Volgend bericht: Time-waster of the day: ANWB cursus tunnelrijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mpower zegt

    5 juli 2006 om 23:33

    Ow deze nieuwe had ik nog niet gezien, ik vind hem in ieder geval mooier dan zijn voorganger
    http://www.supercars.de/data/suzuki/1996escudo%20pikes%20peak/480/020.jpg

    Login om te reageren
  2. SimonMc zegt

    5 juli 2006 om 23:35

    Is dit een vitara??Jawadde, dat had ik niet echt gedacht.Moest wel direct aan een escudo denken toen ik die foto zag.

    Login om te reageren
  3. christoff zegt

    5 juli 2006 om 23:40

    noemde de Q7 niet eerst Pike Peak? (2003 conceptcar waar de Q7 is op gebaseerd is)???

    Login om te reageren
  4. Mpower zegt

    5 juli 2006 om 23:42

    @cristoff
    Ja klopt, maar dat was volgens mij in de concept fase

    En ja ik heb die oude ook altijd als Escudo Pike Peak’s gekend

    Login om te reageren
  5. autoblogger zegt

    5 juli 2006 om 23:58

    Filmpje: http://www.autoblog.nl/archive/2005/07/07/ari_vatanen_doet_pikes_peak_ch

    Login om te reageren
  6. Danny zegt

    6 juli 2006 om 00:08

    En het gaat gelukkig niet zo heel hard…
    En is het niet zo dat je met één stuurfoutje een paar duizend meter lager de stenen eens van dichtbij gaat bekijken?

    Login om te reageren
  7. autofreak zegt

    6 juli 2006 om 07:39

    Ziet er goed uit als die in productie zou komen zou het de eerste suzuki zijn die ik zou willen kopen, @ autoblogger waarom is dat filmpje in 2005 op de site gezet en is het filmpje van een paar jaar terug??

    Login om te reageren
  8. Alfaxa zegt

    6 juli 2006 om 07:52

    Deze auto zit ook in Rallysport Challenge 1 en 2 voor de XBOX.

    Login om te reageren
  9. Ary zegt

    6 juli 2006 om 08:59

    echt die pikes peak generatie van suzuki slaat nergens op:P spoiler is groter dan 3 vrachtwagens bij elkaar:P is toch nie meer als een auto te noemen, ook al heeft ut 4 wielen :P

    Login om te reageren
  10. Fruitcake zegt

    6 juli 2006 om 09:05

    @ Alfaxa

    Volgens mij is dat net als in de Gran Turismo serie de Vitara (Escudo) uit ’96 :)

    check: http://reg.3dactionplanet.gamespy.com/gallery/albums/userpics/10010/Escu5.jpg

    Login om te reageren
  11. autoblogger zegt

    6 juli 2006 om 09:24

    @autofreak: dat filmpje is een klassieker en kwam op dat moment even bovendrijven;)

    Login om te reageren
  12. Remco zegt

    6 juli 2006 om 09:41

    Ja klopt. Audi heeft ooit ook in B-groep rally de Pikes Peak gewonnen met de beruchte en tevens de legendarisch Quattro. Vandaar dat Audi de naam Pikes Peak gebruikt heeft. Net zoals Spyker ook de naam Paris to Peking gebruikt.

    Login om te reageren
  13. Dr. 156 zegt

    6 juli 2006 om 09:50

    @autoblogger:
    Na het lezen van het berichtje moest ik meteen aan Ari in zijn 405 denken. Die run is echt onvergetelijk, zooo gaaf !!! Bedankt voor de link.

    Login om te reageren
  14. lambo zegt

    6 juli 2006 om 09:54

    waarom zo een hoge spoiler

    Login om te reageren
  15. Dr. 156 zegt

    6 juli 2006 om 10:02

    Hoge spoiler = veel downforce = veel grip en hoge bocht snelheden.

    En met 940pk heeft deze vitara genoeg power om de luchtweerstand te overwinnen. Die luchtweerstand is nml voor veel auto’s de reden om voor een bescheidener spoiler te kiezen.

    Login om te reageren
  16. Dr.BAS zegt

    6 juli 2006 om 10:21

    ziet er zoo een rc auto uit:p met ide spoiler enzo

    Login om te reageren
  17. M.Picanto zegt

    6 juli 2006 om 10:21

    vergeet niet dat op die hoogte de luchtdruk ook flink minder is…
    dus grote spoiler op die hoogste is vergelijkbaar met een ‘normale’ spoiler op ‘normale’ hoogte

    Login om te reageren
  18. Bas zegt

    6 juli 2006 om 11:10

    Ik denk dat die spoiler er voornamelijk zit om hard de bochten door te komen. De spoiler verzorgt veel downforce op de achteras waardoor de banden steviger tegen het wegdek worden gedrukt. Hierdoor kunnen ze meer vermogen kwijt -> kunnen ze harder de bocht door. Hij zal idd nog wel wat groter zijn door de verminderde luchtdruk maar zal niet de hoofdreden zijn om te kiezen voor zo’n joekel

    Login om te reageren
  19. Markus zegt

    6 juli 2006 om 11:34

    Mooi ding.
    Ik ken ook de Escudo Pikes Peak. Apart dat ze uit een V6 met 2 turbo’s zoveel pk kunnen halen en dat ze voor een Bugatti 16 cilinders en 4 turbo’s nodig hebben.
    Zal wel met de duurzaamheid te maken hebben??

    Login om te reageren
  20. Heyhuub zegt

    6 juli 2006 om 11:53

    @Markus

    Ja die W16 uit de Veyron moet ook vele kilometers meegaan en niet alleen een race.

    Login om te reageren
  21. olibier zegt

    6 juli 2006 om 11:56

    HIHI HET IS PRECIES EEN PLASTIEKE AUTO OM MEE TE SPELEN ZO EEN MATCHBOX OF ZO

    Login om te reageren
  22. olibier zegt

    6 juli 2006 om 11:57

    haha het is precies een matchbox of zo

    Login om te reageren
  23. Fruitcake zegt

    6 juli 2006 om 12:44

    @ Markus

    950 PK uit een 2 liter is nog niks, BMW heeft midden jaren 80 wel is +/- 1300 PK uit een 1.5L 4 cilinder liter gehaald :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_engines#1966-1986

    specs + pics: http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

    Login om te reageren
  24. JeffreyG zegt

    6 juli 2006 om 13:00

    waarom die gigantische spoilers? :?
    kan me niet voorstellen dat die veel nut hebben in bochten :roll:

    Login om te reageren
  25. Fruitcake zegt

    6 juli 2006 om 13:49

    @ JeffreyG

    Omdat er ook een paar snelle stukken inzitten, en als je met een aardige snelheid langs de afgrond rijd voel je je toch iets beter met van picknicktafels op je auto ;)

    meer info over het parcour: http://www.ppihc.com/default.asp?mtype=maps&contid=29

    Login om te reageren
  26. Fruitcake zegt

    6 juli 2006 om 13:55

    Het bekende filmpje staat ook op de site van de organisatie: http://www.ppihc.com/default.asp?mtype=maps&contid=30

    Zie je meteen dat die vleugels niet zonde van het carbon zijn ;)

    Login om te reageren
  27. vincent#1 zegt

    6 juli 2006 om 14:52

    Volgens mij genereerd die absurde spoiler vooral downforce door zijn eigen gewicht.

    Voor die paar snelle stukjes in het circuit ga je toch niet zo’n reusachtig ding erop zetten. Het blijft een rally.

    Login om te reageren
  28. Fruitcake zegt

    6 juli 2006 om 15:24

    De Group B Audi Quattro had anders ook al aardig wat spoilers en die had zelfs 300 PK minder ;)

    (en met die spoilers gleden/schoten ze alsnog het publiek in… )

    Login om te reageren
  29. Fruitcake zegt

    6 juli 2006 om 15:26

    plaatje vergeten: http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1054/105431_8mg.jpg

    Login om te reageren
  30. dekster zegt

    6 juli 2006 om 15:32

    audi was hier vroeger toch goed in?

    Login om te reageren
  31. Fruitcake zegt

    6 juli 2006 om 15:53

    Saab, Peugeot en Toyota ook ;)

    Login om te reageren
  32. KeeZ zegt

    6 juli 2006 om 16:07

    Pikes Peak…. Legendarisch!!

    Leuk om dit op Autoblog te zien!

    Login om te reageren
  33. A.r zegt

    6 juli 2006 om 16:44

    Nogmaals:
    Pikes Peak is een race die omhoog loopt over een berg/heuvel. Naarmate je hoger zit, neemt de luchtdruk af. Ergo, grotere spoilers om dezelfde downforce als op normale hoogte te creeren. Ten tweede, die wagens hebben belachelijk veel pk’s omdat op grote hoogte de lucht dunner is en dus de verbranding in de cylinders minder intens. Sommige wagens die 1000pk hebben, hebben op het hoogste punt van Pikes Peak bijvoorbeeld slechts 300 pk echte pks over. Het gevaar hiervan is dat de auto de eerste paar kilometer op het lagere gedeelte een echt beest is. Daarom zie je soms autos er al na 5 bochten eruit vliegen.

    Login om te reageren
  34. Fruitcake zegt

    6 juli 2006 om 16:58

    eindelijk iemand die zich erin verdiept heeft ;)

    Login om te reageren
  35. Peter zegt

    6 juli 2006 om 21:14

    Voor nog meer Pikes Peak actie:

    http://www.audi.com/audi/com/en1/company/history/motorsport_highlights/picture___sound.html

    Login om te reageren
  36. Dr. 156 zegt

    7 juli 2006 om 08:26

    Mooie Audi Filmpjes !!!

    Weet er eigenlijk iemand wat voor topsnelheden er gehaald worden bij de bestorming van deze Peak? Voor een amateur als ik zal alles boven de 100km/h al zeer beangstigend zijn. Maar waar houdt het op voor de profs ? 160km/h ? 200 km/h ? Meer ???

    Login om te reageren
  37. BMW-FREAK zegt

    7 juli 2006 om 12:18

    Ik vind het wel een mooie auto:P

    Login om te reageren
  38. Mats zegt

    7 juli 2006 om 15:59

    ag, een bescheiden spoiler zeg ik maar he

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North