• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Suzuki wint 86e Pikes Peak International Hill Climb

Auteur: Wouter, gepost 25 juli 2008 om 15:34 – 34 Reacties

Suzuki Vitara Pikes Peak


De 84e en 85e editie won Nobuhiro Tajima, de president van Suzuki Sport met de bijnaam ‘Monster’ ook al, De derde maal op rij dus, maar de gepimpte Vitara heeft dan ook meer dan 1000 pk onder de motorkap.

Nou ja, de auto van Monster lijkt alleen nog maar op een Suzuki Grand Vitara XL7. Onderhuids is het een volbloed raceauto. Het motorvermogen van 1007 pk wordt gehaald uit een V6 krachtbron met een inhoud van 3,6 liter en met Variable Valve Timing, voorzien van een dubbele turbo.

Monster Tajima over zijn ‘trip to the sky’: “Het was een prima dag, geen wolken en met een temperatuur van 45 graden aan de voet van de berg. Prima raceomstandigheden. Eerst gingen klassieke auto’s en monoposto’s naar boven en ik was laat aan de beurt. Vele rijders vóór mij vlogen van de baan, omdat de bergweg naar boven op veel plaatsen weinig grip bood. De race werd dan ook maar liefst 14 keer stilgelegd. Vergeleken met vorig jaar was het parcours zwaarder, omdat aan de top de weg veranderd was door wegwerkzaamheden. Trouwens, ook het eerste deel na de start was moeilijker omdat door de zware trucks het wegdek hobbelig was geworden. Het lijkt er wel op of ze willen verhinderen dat ik mijn ultieme doel, het breken van het 10 minuten record, kan realiseren. Daarnaast was er vorige maand nog 60 centimeter sneeuw gevallen.”

De moeilijke omstandigheden beletten Monster niet om een goede tijd neer te zetten: 10 minuten en 18 seconden, 17 seconden langzamer dan vorig jaar, maar wel de allersnelste tijd

Suzuki Vitara Pikes Peak

Ook interessant!

  • Primeur met 355 pk op Pikes Peak is bijzonder smakelijk
  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak
  • Motorfietsen nu definitief uitgesloten op Pikes Peak Hill Climb
  • Extreme Bentley Continental is klaar om Pikes Peak te bestormen

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

nobuhiro-tajima, pikes-peak, Racing, Suzuki, vitara

Vorig bericht: « Rijbewijs na een dag weer kwijt
Volgend bericht: VrijMiVideo: Subaru Impreza WRX en STI driftjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. Tim zegt

    25 juli 2008 om 15:38

    1007 pk uit een 3,6 liter motor

    jezus

    Login om te reageren
  2. Frasker zegt

    25 juli 2008 om 15:40

    Volgend jaar onder de 10min dus. Nou ik vind het wel mooi, hillclimb. Het bevalt me wel.

    Maar wat een Ubergeile bak is dat zeg!

    Login om te reageren
  3. guzmann zegt

    25 juli 2008 om 15:40

    Bizarre shizzle. Wel gaaf zo’n purpose built auto…

    Login om te reageren
  4. JamesBROWN zegt

    25 juli 2008 om 15:40

    Ziet er niet uit natuurlijk, maar respect voor de prestatie (en dan bedoel ik ook die van de technici, 1000pk uit een 3.6 is niet slecht lijkt me :))

    Login om te reageren
  5. ripjans zegt

    25 juli 2008 om 15:43

    Ik zie mogelijkheden voor premium Porsche tuning, 1000pk uit de 3.6L motor.

    Login om te reageren
  6. Fruitcake zegt

    25 juli 2008 om 15:46

    Om een 3.6 liter V6 10 minuten lang 1000 PK te laten leveren is niet zo heel moelijk voor Suzuki lijkt me, vind het knapper van BMW hoe ze in de jaren 80 1200 PK uit een 1.5 liter turbo wisten te halen :o

    Login om te reageren
  7. RW zegt

    25 juli 2008 om 15:52

    45 graden fahrenheit mag ik hopen?

    Login om te reageren
  8. Yellomello zegt

    25 juli 2008 om 15:55

    @ Fruitcake:

    mee eens, ik denk dat de serviceintervallen wel wat korter zijn dan bij de folder-suzuki’s :)
    Ik gok iedere 15 minuten op topvermogen de motor uit elkaar halen… in plaats van om de 15.000 km olie wisselen…

    Login om te reageren
  9. Demoniac zegt

    25 juli 2008 om 15:55

    De 1996 Escudo Pikes Peak deed 985 pk uit een tweeliter twinturbo V6 :o
    En als ie vorig jaar 17 seconden sneller was dan de 10 minuut 18 van dit jaar, dan zat ie dus heel erg dicht bij z’n streeftijd. Wat zal die gebaald hebben!

    Login om te reageren
  10. Jandepandaman zegt

    25 juli 2008 om 16:00

    Naast wat een gweldig verhaal “Monster die voor de 3e keer op rij met een gepimpte Vitara van meer dan 100pk wint” :wow: – Wat een afschuwelijk geweldige lijnen die gepimpte Grand Vitara!!! Wanneer wordt die in deze vorm op de markt gezet??? :lol: Die wil ik wel!

    Login om te reageren
  11. Roadronner zegt

    25 juli 2008 om 16:18

    Een hillclimb overwinning maakt suzuki nog niet premium :-|

    Login om te reageren
  12. M@RS zegt

    25 juli 2008 om 16:25

    Hij rijdt niet konstant met 1000pk, hoe hoger op de berg hoe minder het vermogen. Dus op de top van de Hill is het vermogen nog maar 400pk.

    Login om te reageren
  13. Benjamin zegt

    25 juli 2008 om 16:33

    @ M@RS dikke FOUT. De eigenschap van een turbomotor is net dat de ABSOLUTE vuldruk begrensd is. Dwz dat de luchtdruk en bijna geen zak mee te maken heeft.

    Login om te reageren
  14. Peter zegt

    25 juli 2008 om 16:34

    @ M@rs: de ECU schroeft gewoon de turbodruk op hoor.
    Volgens mij hebben motoren zonder een ECU daar alleen last van.

    not sure tough…

    Login om te reageren
  15. Jochempie zegt

    25 juli 2008 om 16:37

    @ M@RS: hoe weet jij dat hij nog maar 400 pk heeft op de berg? ik bedoel logisch dat ie in ijlere lucht minder presteert, maar heb je ook rekening gehouden met het temperatuurverschil? kan er ook voor zorgen dat de lucht op de berg even dicht is! je weet ook niet of de dyno-meting op of onderaan de berg is gedaan dus het is een beetje loos verhaal.

    Login om te reageren
  16. Jochempie zegt

    25 juli 2008 om 16:42

    @ peter: als ze de turbodruk op de berg opschroeven met de ecu, waarom zouden ze dat dan niet aan het begin al doen? meer druk = meer snelheid. voor de betrouwbaarheid van de mtor is het echter een beter idee om de motor van tevoren op de gewenste waarde in te stellen en daar de race mee te rijden.

    Login om te reageren
  17. RenJie zegt

    25 juli 2008 om 16:44

    geweldig dat hillclimb.. als je die video’s ziet; dat is echt ziekelijk.. o.O

    Login om te reageren
  18. Fruitcake zegt

    25 juli 2008 om 16:51

    Deze (erg bekende) video met Vatanen heeft zelfs een prijs gewonnen: http://www.dailymotion.com/video/xzezd_pikes-peak-hill-climb_auto

    Stond ook op de CD van het PS1 spel V-Rally als endmovie 8)

    Login om te reageren
  19. Timmie zegt

    25 juli 2008 om 17:12

    Men gaat niet meteen de maximale turbodruk selecteren (met de ecu), want anders zou de motor het wel eens kunnen begeven. Dus: opvoeren evenredig met de hoogte… Of het moest zijn dat ie onder de motorkap een buffertank heeft liggen om de overdruk te doen verdwijnen (een soort wastegate zeg maar…). 1000 pk uit een 3.6 turbo is hier niet echt bijzonder… De vermogenscurve is waarschijnlijk zo steil dat ie maar een smalle bruikbare powerband heeft… Zo gemakkelijk ga je dat vermogen niet uit pakweg een Porsche boxermotor halen hoor. Hier wordt waarschijnlijk racebenzine gebruikt (mag volgens mij wel, omdat ie in de unlimitedklasse racet…)

    Login om te reageren
  20. Benjamin zegt

    25 juli 2008 om 17:18

    Men hoeft de turbodruk niet op te schroeven ..
    De vuldrukregeling werkt met absolute druk. De turbo zal iets meer toeren draaien eer dezelfde vuldruk (=atmosferische druk die nu lager is + overdruk die hoger moet worden) bereikt wordt.

    Login om te reageren
  21. Benjamin zegt

    25 juli 2008 om 17:32

    Als je hoger gaat wordt de lucht ijler ==> lagere druk
    %-gezien zit er nog altijd evenveel O2 in de lucht, echter de densiteit is nu lager (moleculen zweven verder van elkaar weg). De turbo moet op grote hoogte een groter luchtvolume aanzuigen, maar de uiteindelijke druk die bekomen wordt is dezelfde. (vuldruk begrenzing).

    Een atmosferische ottomotor kent een sterke daling van het vermogen, bij een atm. dieselmotor is dat in mindere mate door de grote AFR-variaties die toegelaten zijn.

    Login om te reageren
  22. GOD zegt

    25 juli 2008 om 17:44

    Hill climb is zo 1903, toen reden wij al met een 4WD 6 cilinder Spyker.

    Login om te reageren
  23. hhwa zegt

    25 juli 2008 om 17:45

    lijkt meer op een mislukt vliegtuig

    Login om te reageren
  24. Frasker zegt

    25 juli 2008 om 18:20

    @ M@RS
    Die dingen gaan in totaal 1km omhoog, dat is niet genoeg voor 60% minder PK.

    Login om te reageren
  25. Larrs zegt

    25 juli 2008 om 18:31

    Amazing Suzuki.

    Login om te reageren
  26. Stephan Tast zegt

    25 juli 2008 om 18:37

    Hij lijkt op een Suzuki Vitara? Vanwege het Suzuki-logo op de grille misschien, ik vind het meer op een surfplank met een gezwel aan zijn kont lijken, maar wel een leuk gezwel!
    De temperatuur in Colorado Springs lag op 20 juli tussen de 14 en 33 graden (min-max) in Celsius, in Fahrenheit respectievelijk 58 en 93 graden. Foutje?

    Login om te reageren
  27. JD zegt

    25 juli 2008 om 19:44

    Als basis zal het onderstel van een vitara/escudo zijn genomen. Voor de rest heeft hij niks hetzelfde ;)

    Login om te reageren
  28. oranginas zegt

    25 juli 2008 om 20:40

    Op Drivers Republic is Meaden ook weer aanwezig geweest, nu is het nog even wachten op de update, want vorig jaar [toen hij nog voor EVO schreef] was het zo’n beetje het beste artikel van het jaar.

    In ‘Climb Dance’ is het stuk dat Vatanen met een hand aan het stuur en met een hand de zon uit zijn ogen nog altijd als een graadmeter van zijn klasse. Samen met Rendez-Vous nog altijd het meest inspirerende auto-filmpje dat te vinden is.

    Ik ben dan wel niet zo’n fan van de Escudo [zal wel door Gran Turismo komen] maar ik gun ‘Monster’ deze zege weer van harte ;)

    Login om te reageren
  29. bmwF zegt

    25 juli 2008 om 20:57

    elk jaar dezelfde wagen.. hm,, nog nieuwsopwekkend? nee.

    Login om te reageren
  30. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 juli 2008 om 21:21

    ‘Trip to the sky’?????
    Toen Saab dit gebeuren een paar jaar geleden won (met een 9-3 Viggen, 750pk uit 2.0 litertjes…) heette het nog ‘Race to the Clouds’!!

    LOL

    Login om te reageren
  31. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 juli 2008 om 21:22

    Oh, en heeft er trouwens al een ‘autoblog-sjonnie’ geroepen dat ‘die spoilert wel vet is’???

    Nee?
    Nog niet?
    Kwestie van tijd denk ik…

    LOL

    Login om te reageren
  32. S.A.R.S zegt

    26 juli 2008 om 11:45

    Doet me denken aan Escudo pikes peak, gt3 ….nostalgie !

    Login om te reageren
  33. Guan zegt

    26 juli 2008 om 13:23

    Vette spoiler!

    ;-)
    Mooi helder glas ook in die koplampen…

    De reacties lezende moet ik zeggen dat M@RS zijn reactie het beste was, die lokte technisch interessante reacties op. Moeten we vaker doen, een totaal onjuiste stelling plaatsen ;-)

    Login om te reageren
  34. gino zegt

    21 augustus 2008 om 13:44

    Suzuki escudo(pikes peak version)!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North