• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Suzuki’s krijgen Skoda- en VW-badges?

Auteur: ricardo, gepost 19 oktober 2010 om 13:51 – 39 Reacties

Volkswagen Alto

Nog niet zo lang geleden nam Volkswagen een belang van bijna 20 procent in de Japanse autobouwer. Sindsdien kwam er wel wat roddel & achterklap voorbij omtrent de samenwerkingsplannen van beide merken, maar eigenlijk was er nog niets concreets bekend. Vandaag worden we verrast (nou, niet echt eigenlijk) door een bericht dat VAG een aantal Suzuki-modellen wil omkatten naar VW’s en Skoda’s.

Kleine en zuinige autootjes, Volkswagen is er gek op. India trouwens ook. De Volkswagen groep schijnt daarom van plan te zijn een tweetal modellen van Suzuki te voorzien van een Skoda- of Volkswagen-badge en daar op de markt te brengen. Het gaat om de Alto en de Wagon R. Budgetvriendelijk stadsvervoer bij uitstek. Op die manier kan de Volkswagen Groep twee instapmodellen voor relatief weinig Indiase roepie aanbieden.

Het zou voor de hand liggen dat deze omgebouwde Japanners in de Maruti Suzuki-fabriek in India worden gemaakt, aangezien VAG daar ook een aandeel in heeft. Maar die fabriek barst al bijna uit zijn voegen qua productie, dus worden de auto’s waarschijnlijk in VW’s Chakan Plant gebouwd.

Een belangrijke reden om op de Indiase markt aan de slag te gaan met omgekatte Suzuki’s is omdat het exporteren van de toekomstige Up naar het land veel te duur zou zijn. De stadsauto zou daar simpelweg niet kunnen concurreren op de automarkt. Dus dan maar op deze goedkopere manier. En nee, de Suzuki’s met VAG-badges zullen echt niet naar Europa komen. (bron: Autocar)

Suggesties voor nieuwe modelnamen voor de omgekatte Alto en Wagon R mogen in de comments!

Ook interessant!

  • gloednieuwe Suzuki Alto
    Dít is de gloednieuwe Suzuki Alto
  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

alto, Skoda, Suzuki, Volkswagen, wagon-r

Vorig bericht: « Gespot: Ferrari F430 op basis van Toyota MR2
Volgend bericht: Mansory kietelt de Range Rover Sport »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fleppie zegt

    19 oktober 2010 om 14:01

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  2. RickB zegt

    19 oktober 2010 om 14:03

    “En nee, de Suzuki’s met VAG-badges zullen echt niet naar Europa komen.”

    Wel als de vraag naar goedkope auto’s stijgt in Europa :)

    Login om te reageren
  3. jos zegt

    19 oktober 2010 om 14:06

    Het zou ze een betere positie in de Autoweek tevredenheidsonderzoek op kunnen leveren.

    Login om te reageren
  4. L=Fred zegt

    19 oktober 2010 om 14:07

    eeh…., Volkswagen Up?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2010 om 14:07

      @L=Fred: Lees het artikel anders eens.

      Login om te reageren
      • L=Fred zegt

        19 oktober 2010 om 14:14

        @Citrofiel: ?????????????? …. de naam Up is nooit gebruikt (werd de Lupo). Dus staat die naam nog steeds vrij. Dat het een Suus is, maakt toch niet uit.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          19 oktober 2010 om 14:18

          @L=Fred: Ah, je bedoelt het als antwoord op de namenkwestie. Ik dacht dat je je afvroeg hoe het dan zat met de komende A-segmenter in Europa. Aangezien die in het artikel nog Up wordt genoemd (terwijl hij weer Lupo gaat heten) was ik even in de war. ;)

          Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    19 oktober 2010 om 14:07

    Zal Suzuki blij mee zijn. Ze nemen een belang, ‘stelen’ een paar auto’s en gaan dan Suzuki beconcurreren.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      19 oktober 2010 om 14:11

      @Citrofiel:
      Zal Citroen blij mee zijn. Ze nemen een belang, ‘stelen’ een paar auto’s en gaan dan Citroen beconcurreren.

      Dan heb ik het over Peugeot he ;)

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        19 oktober 2010 om 14:16

        @RickB: PSA is een groot concern geworden en Peugeot heeft ook niet echt iets van Citroën overgenomen geloof ik. ;)
        Ik zie hier niets van een tegenprestatie richting Suzuki. Er zal allicht betaald worden voor de licentie, maar meestal werken dit soort dingen twee kanten op. Over een poosje het bericht dat Suzuki VW-motoren mag gaan gebruiken mss?

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          19 oktober 2010 om 14:21

          @Citrofiel:
          Ik zeg Citroen C1 – Peugeot 107
          Ik zeg Citroen Berlingo(Jumpy) – Peugeot Partner
          Ik zeg Citroen C8 – Peugeot 807
          Ik zeg Citroen Jumper – Peugeot Boxer
          :) Verder even goede vrienden ;)

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            19 oktober 2010 om 14:30

            @RickB: Al die auto’s zijn al van ver in de PSA-tijd, die zijn echt niet compleet door Citroën ontwikkeld. De Jumper en C8 zijn door PSA samen met Fiat ontwikkeld, de C1 komt gewoon bij Toyota vandaan en de Berlingo is ook gewoon van PSA.

            Niet te vergelijken met deze Suzuki’s die helemaal zijn ontwikkeld door Suzuki, waarna VW er doodleuk tussen komt om ze ook maar even te gaan verkopen.

            Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          19 oktober 2010 om 14:26

          @Citrofiel: Hebben we toch al gezien? Die nieuwe Swift Type R voor de Aziatische markt op basis van de “oude”..? Daar zou volgens de berichten “waarschijnlijk” een 1.4 TSI in komen te liggen met DSG bak..

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            19 oktober 2010 om 14:31

            @Freewarefreak: Oh ja, goeie! Die was ik alweer kwijt.

            Login om te reageren
        • Pallas zegt

          19 oktober 2010 om 14:29

          @Citrofiel: Wel andersom; een C2 is in China een 206 met chevrons.
          Ook nog 104- Ln/LNA 106/saxo

          Login om te reageren
  6. toyotaprius zegt

    19 oktober 2010 om 14:12

    Blijft toch een beetje Japans.. Volkswagen Mesu-ken ga ted?

    Login om te reageren
  7. Vincent van B zegt

    19 oktober 2010 om 14:12

    Ah nee toch? Zijn we eindelijk van die op een Wagon R-gebaseerde Opel Agila af (die Splash is op de schaal van waardeloosheid net iets minder waardeloos, me dunkt), krijgen we nu weer een Vólkswagen Agila. Bejaardentehuis: zet de polonaise maar in…

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      19 oktober 2010 om 14:27

      @Vincent van B: “Bejaardentehuis: zet de polonaise maar in…” LOL! :)

      Login om te reageren
  8. Benjamin1 zegt

    19 oktober 2010 om 14:14

    Volkswagen Riksha?

    Volkswagen Curry?

    Login om te reageren
  9. L=Fred zegt

    19 oktober 2010 om 14:17

    http://www.autojunk.nl/2009/06/suzuki-wagonr-rr

    Login om te reageren
  10. toyotaprius zegt

    19 oktober 2010 om 14:32

    Om auto’s betaalbaar te houden en markten voor goedkope auto’s aan te boren (India, Vietnam ed) zoekt men naar allerhande oplossingen. delen van onderdelen, delen van kennis, samenwerking verbanden. Er is eerder een discussie geweest, en er werd vermeld dat er over niet al te lange tijd er gewoon maar een paar grote fabrikanten zijn. En dat geloof ik best, gezien de huidige ontwikkelingen en dit bericht.

    Login om te reageren
  11. Bob zegt

    19 oktober 2010 om 14:47

    Zou hier in NL anders enorm verkopen een Alto/Pixo met een VW badge. Wagon R bestaat die nog? Is toch inmiddels de Splash/Agila of krijgen ze dan problemen met GM?

    Login om te reageren
  12. Ruben00 zegt

    19 oktober 2010 om 14:49

    Je meent toch niet dat de wagon-R nogsteeds gemaakt wordt?

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      19 oktober 2010 om 16:32

      @Ruben00: jawel. en dat is de best verkochte keicar in Japan. De Wagon R+ zoals wij hem kenden was destijds de R maar iets groter (en grotere motoren. Keicars mogen niet meer dan 660cc hebben). Zo is dat met meer modellen gebeurd. Dit is de huidige Wagon R:

      Niet slecht voor zo’n klein bakkie (kleiner dan een Aygo bv)

      Login om te reageren
  13. Timmie zegt

    19 oktober 2010 om 14:52

    Dat is net een VW-embleem met een single-frame grille onder van Audi…

    Login om te reageren
  14. Atenza zegt

    19 oktober 2010 om 16:27

    Niks nieuws onder de zon. Mazda heeft in Japan al jaren diverse keicars en dat zijn gewoon Suzuki’s met een andere grillen logo. Uiteindelijk kopen ze daar toch vooral het origineel en dat zal in India vast ook wel zo blijven

    Login om te reageren
  15. BaKpouwww zegt

    19 oktober 2010 om 16:48

    dit is wat Vwag doet met de overgenomen merken http://www.youtube.com/watch?v=m-nPQQWIf3c
    lol

    Login om te reageren
  16. Captain zegt

    19 oktober 2010 om 16:51

    Er zijn hier zo te zien wel erg veel mensen met niets beters te doen…

    Login om te reageren
  17. jtb zegt

    19 oktober 2010 om 17:34

    lekker kansloos van VAG

    Login om te reageren
  18. steven simons zegt

    19 oktober 2010 om 20:29

    Zie je al een dikke Duitser in een Suzuki zitten ?

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    19 oktober 2010 om 21:50

    mooi ..

    ik durf hier stellig te beweren dat Suzuki de beste auto-fabrikant ter wereld is ..

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      19 oktober 2010 om 22:24

      @lincoln: Ik zou je daarop eigenlijk niet durven tegenspreken.

      Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    19 oktober 2010 om 22:23

    “En nee, de Suzuki’s met VAG-badges zullen echt niet naar Europa komen.”

    Juist. Toch voor de komende twee jaar. Daarna echter…

    Dit is nu wel een afschuwelijke shop, en het zou te laat komen. Maar ik verwacht wel dat de opvolger van de SX4 niet meer met Fiat, maar met VW zal ineen gestoken worden, en dan ook onder beide merknamen verschijnen.

    Deze zal het vast wel niet worden…

    Login om te reageren
  21. Atenza zegt

    20 oktober 2010 om 00:17

    Zeikerds. Dit is voor INDIA. Wat hebben jullie toch altijd kortzichtige doemscenario’s in jullie koppies zeg. Suzuki/Mazda doen dit en Daihatsu/Toyota/Subaru doen dit ook in Japan. Net als een model tussen Nissan/Mazda en Nissan heeft ook een model die er ook als Toyota en Mazda is.

    Login om te reageren
  22. MDV zegt

    20 oktober 2010 om 08:43

    Misschien wil VW van zijn saaie imago af, en ze worden een stuk betrouwbaarder.

    Login om te reageren
  23. ErikkNL zegt

    20 oktober 2010 om 12:55

    Dat Volkswagen logo staat ook veel mooier op een Alto dan die rare S.

    Login om te reageren
  24. veedub zegt

    20 oktober 2010 om 17:59

    ohhh! nee , nachmerrie!

    Login om te reageren
  25. handrem trekken is fijn! zegt

    20 oktober 2010 om 23:45

    Oma.. je hebt je fiets (nog niet) terug!!

    Login om te reageren
  26. Tjoepz! zegt

    22 oktober 2010 om 01:17

    Suzuki’s met een VW badge. Niet gek! Zoiets gebeurde ook met heel wat Mazda’s die een Ford-badge kregen, en daarmee weden gebombardeerd tot Aziatische Fords…
    En… zeg nu eerlijk: Volkswagen is een degelijk en betrouwbaar topmerk, en dat zal Suzuki ook geen windeieren leggen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North