Nog niet zo lang geleden nam Volkswagen een belang van bijna 20 procent in de Japanse autobouwer. Sindsdien kwam er wel wat roddel & achterklap voorbij omtrent de samenwerkingsplannen van beide merken, maar eigenlijk was er nog niets concreets bekend. Vandaag worden we verrast (nou, niet echt eigenlijk) door een bericht dat VAG een aantal Suzuki-modellen wil omkatten naar VW’s en Skoda’s.
Kleine en zuinige autootjes, Volkswagen is er gek op. India trouwens ook. De Volkswagen groep schijnt daarom van plan te zijn een tweetal modellen van Suzuki te voorzien van een Skoda- of Volkswagen-badge en daar op de markt te brengen. Het gaat om de Alto en de Wagon R. Budgetvriendelijk stadsvervoer bij uitstek. Op die manier kan de Volkswagen Groep twee instapmodellen voor relatief weinig Indiase roepie aanbieden.
Het zou voor de hand liggen dat deze omgebouwde Japanners in de Maruti Suzuki-fabriek in India worden gemaakt, aangezien VAG daar ook een aandeel in heeft. Maar die fabriek barst al bijna uit zijn voegen qua productie, dus worden de auto’s waarschijnlijk in VW’s Chakan Plant gebouwd.
Een belangrijke reden om op de Indiase markt aan de slag te gaan met omgekatte Suzuki’s is omdat het exporteren van de toekomstige Up naar het land veel te duur zou zijn. De stadsauto zou daar simpelweg niet kunnen concurreren op de automarkt. Dus dan maar op deze goedkopere manier. En nee, de Suzuki’s met VAG-badges zullen echt niet naar Europa komen. (bron: Autocar)
Suggesties voor nieuwe modelnamen voor de omgekatte Alto en Wagon R mogen in de comments!
Fleppie zegt
-edit: check!-
RickB zegt
“En nee, de Suzuki’s met VAG-badges zullen echt niet naar Europa komen.”
Wel als de vraag naar goedkope auto’s stijgt in Europa :)
jos zegt
Het zou ze een betere positie in de Autoweek tevredenheidsonderzoek op kunnen leveren.
L=Fred zegt
eeh…., Volkswagen Up?
Citrofiel zegt
@L=Fred: Lees het artikel anders eens.
L=Fred zegt
@Citrofiel: ?????????????? …. de naam Up is nooit gebruikt (werd de Lupo). Dus staat die naam nog steeds vrij. Dat het een Suus is, maakt toch niet uit.
Citrofiel zegt
@L=Fred: Ah, je bedoelt het als antwoord op de namenkwestie. Ik dacht dat je je afvroeg hoe het dan zat met de komende A-segmenter in Europa. Aangezien die in het artikel nog Up wordt genoemd (terwijl hij weer Lupo gaat heten) was ik even in de war. ;)
Citrofiel zegt
Zal Suzuki blij mee zijn. Ze nemen een belang, ‘stelen’ een paar auto’s en gaan dan Suzuki beconcurreren.
RickB zegt
@Citrofiel:
Zal Citroen blij mee zijn. Ze nemen een belang, ‘stelen’ een paar auto’s en gaan dan Citroen beconcurreren.
Dan heb ik het over Peugeot he ;)
Citrofiel zegt
@RickB: PSA is een groot concern geworden en Peugeot heeft ook niet echt iets van Citroën overgenomen geloof ik. ;)
Ik zie hier niets van een tegenprestatie richting Suzuki. Er zal allicht betaald worden voor de licentie, maar meestal werken dit soort dingen twee kanten op. Over een poosje het bericht dat Suzuki VW-motoren mag gaan gebruiken mss?
RickB zegt
@Citrofiel:
Ik zeg Citroen C1 – Peugeot 107
Ik zeg Citroen Berlingo(Jumpy) – Peugeot Partner
Ik zeg Citroen C8 – Peugeot 807
Ik zeg Citroen Jumper – Peugeot Boxer
:) Verder even goede vrienden ;)
Citrofiel zegt
@RickB: Al die auto’s zijn al van ver in de PSA-tijd, die zijn echt niet compleet door Citroën ontwikkeld. De Jumper en C8 zijn door PSA samen met Fiat ontwikkeld, de C1 komt gewoon bij Toyota vandaan en de Berlingo is ook gewoon van PSA.
Niet te vergelijken met deze Suzuki’s die helemaal zijn ontwikkeld door Suzuki, waarna VW er doodleuk tussen komt om ze ook maar even te gaan verkopen.
Freewarefreak zegt
@Citrofiel: Hebben we toch al gezien? Die nieuwe Swift Type R voor de Aziatische markt op basis van de “oude”..? Daar zou volgens de berichten “waarschijnlijk” een 1.4 TSI in komen te liggen met DSG bak..
Citrofiel zegt
@Freewarefreak: Oh ja, goeie! Die was ik alweer kwijt.
Pallas zegt
@Citrofiel: Wel andersom; een C2 is in China een 206 met chevrons.
Ook nog 104- Ln/LNA 106/saxo
toyotaprius zegt
Blijft toch een beetje Japans.. Volkswagen Mesu-ken ga ted?
Vincent van B zegt
Ah nee toch? Zijn we eindelijk van die op een Wagon R-gebaseerde Opel Agila af (die Splash is op de schaal van waardeloosheid net iets minder waardeloos, me dunkt), krijgen we nu weer een Vólkswagen Agila. Bejaardentehuis: zet de polonaise maar in…
Freewarefreak zegt
@Vincent van B: “Bejaardentehuis: zet de polonaise maar in…” LOL! :)
Benjamin1 zegt
Volkswagen Riksha?
Volkswagen Curry?
L=Fred zegt
http://www.autojunk.nl/2009/06/suzuki-wagonr-rr
toyotaprius zegt
Om auto’s betaalbaar te houden en markten voor goedkope auto’s aan te boren (India, Vietnam ed) zoekt men naar allerhande oplossingen. delen van onderdelen, delen van kennis, samenwerking verbanden. Er is eerder een discussie geweest, en er werd vermeld dat er over niet al te lange tijd er gewoon maar een paar grote fabrikanten zijn. En dat geloof ik best, gezien de huidige ontwikkelingen en dit bericht.
Bob zegt
Zou hier in NL anders enorm verkopen een Alto/Pixo met een VW badge. Wagon R bestaat die nog? Is toch inmiddels de Splash/Agila of krijgen ze dan problemen met GM?
Ruben00 zegt
Je meent toch niet dat de wagon-R nogsteeds gemaakt wordt?
Atenza zegt
@Ruben00: jawel. en dat is de best verkochte keicar in Japan. De Wagon R+ zoals wij hem kenden was destijds de R maar iets groter (en grotere motoren. Keicars mogen niet meer dan 660cc hebben). Zo is dat met meer modellen gebeurd. Dit is de huidige Wagon R:
Niet slecht voor zo’n klein bakkie (kleiner dan een Aygo bv)
Timmie zegt
Dat is net een VW-embleem met een single-frame grille onder van Audi…
Atenza zegt
Niks nieuws onder de zon. Mazda heeft in Japan al jaren diverse keicars en dat zijn gewoon Suzuki’s met een andere grillen logo. Uiteindelijk kopen ze daar toch vooral het origineel en dat zal in India vast ook wel zo blijven
BaKpouwww zegt
dit is wat Vwag doet met de overgenomen merken http://www.youtube.com/watch?v=m-nPQQWIf3c
lol
Captain zegt
Er zijn hier zo te zien wel erg veel mensen met niets beters te doen…
jtb zegt
lekker kansloos van VAG
steven simons zegt
Zie je al een dikke Duitser in een Suzuki zitten ?
lincoln zegt
mooi ..
ik durf hier stellig te beweren dat Suzuki de beste auto-fabrikant ter wereld is ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Ik zou je daarop eigenlijk niet durven tegenspreken.
Esprit_de_Flandre zegt
“En nee, de Suzuki’s met VAG-badges zullen echt niet naar Europa komen.”
Juist. Toch voor de komende twee jaar. Daarna echter…
Dit is nu wel een afschuwelijke shop, en het zou te laat komen. Maar ik verwacht wel dat de opvolger van de SX4 niet meer met Fiat, maar met VW zal ineen gestoken worden, en dan ook onder beide merknamen verschijnen.
Deze zal het vast wel niet worden…
Atenza zegt
Zeikerds. Dit is voor INDIA. Wat hebben jullie toch altijd kortzichtige doemscenario’s in jullie koppies zeg. Suzuki/Mazda doen dit en Daihatsu/Toyota/Subaru doen dit ook in Japan. Net als een model tussen Nissan/Mazda en Nissan heeft ook een model die er ook als Toyota en Mazda is.
MDV zegt
Misschien wil VW van zijn saaie imago af, en ze worden een stuk betrouwbaarder.
ErikkNL zegt
Dat Volkswagen logo staat ook veel mooier op een Alto dan die rare S.
veedub zegt
ohhh! nee , nachmerrie!
handrem trekken is fijn! zegt
Oma.. je hebt je fiets (nog niet) terug!!
Tjoepz! zegt
Suzuki’s met een VW badge. Niet gek! Zoiets gebeurde ook met heel wat Mazda’s die een Ford-badge kregen, en daarmee weden gebombardeerd tot Aziatische Fords…
En… zeg nu eerlijk: Volkswagen is een degelijk en betrouwbaar topmerk, en dat zal Suzuki ook geen windeieren leggen…