• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Audi bij meeting over F1-motor van de toekomst

Auteur: jaapiyo, gepost 29 maart 2017 om 16:19 – 31 Reacties

Audi


De duidelijkste aanwijzing tot nu toe dat Audi denkt aan een entree in de hoogste klasse van de autosport?

De geruchten zijn al zo oud dat het bijna een running gag is geworden onder race- en autofans. Alleen het gerucht dat ‘de volgende’ Corvette een middenmotor krijgt is misschien nóg ouder. Maar kennelijk is de hel officieel bevroren, want het lijkt er op dat beide geruchten binnen afzienbare tijd eindelijk bewaarheid worden.

Volgens de Duitse site spox.com zullen vertegenwoordigers van Audi aanstaande vrijdag namelijk aanwezig zijn bij een meeting om over de F1-motoren/power units van 2021 te spreken. Volgens Toto Wolff is de ontmoeting bedoeld om de mening van fabrikanten te horen over hun visie op de racemotor van de toekomst. Naast de merken die momenteel al actief zijn in de sport zijn ook enkele andere partijen van de partij, waaronder dus Audi.

Mocht Audi daadwerkelijk toetreden tot de F1 wordt het de eerste keer in de historie van het VAG-concern dat het meedoet in de F1. Porsche heeft in het verleden weliswaar al eens meegedaan als fabrieksteam en later als leverancier van McLaren (onder de naam TAG), maar destijds was het merk nog niet ingelijfd door de gigant uit Wolfsburg.

We moeten natuurlijk nog wel even afwachten of het nu écht gaat gebeuren. Zeker is wel dat Audi bezig is een nieuwe lijn uit te zetten met haar autosport afdeling. Audi verschijnt dit jaar voor het eerst sinds lange tijd niet aan de start van de 24 uur van Le Mans en voormalig teambaas Wolfgang ‘Schieb ihn raus‘ Ullrich heeft het veld moeten ruimen. In plaats daarvan is Audi ingestapt in de Formule E en het TCR-kampioenschap.

Met name de toekomst van de Formule E zou Audi’s beslissing wel eens kunnen beïnvloeden. Als die klasse uitgroeit tot een belachelijk succes, is de noodzaak om F1 te gaan doen opeens een stuk kleiner. Faalt de elektrische raceklasse echter schromelijk, heeft het meer zin om het beschikbare budget elders te besteden.

Pratende over budget: een van de kernpunten van de meeting deze vrijdag is naar verluidt het terugdringen van de kosten van de power units. Zak Brown, de Amerikaanse teambaas van McLaren, zegt bijvoorbeeld dat in het IndyCar-kampioenschap de motoren voor een heel jaar slechts 1,2 miljoen Dollar kosten. Dat staat in schril contrast met de kleine twintig miljoen die een F1-team jaarlijks kwijt is voor de broodnodige power. Ook Ross ‘de nieuwe Bernie’ Brawn is deze kostenpost een doorn in het oog.

Voordat je echter al weer hoopvol begint te denken aan een terugkeer van de jankende atmosferische blokken van weleer hebben we slecht nieuws voor je. Afgelopen weekend grapte Christian Horner nog dat de best klinkende auto in Melbourne de Minardi tweezitter was van twaalf jaar oud. Als het aan FIA-baas Jean Todt ligt, dan blijft dat echter zo. Hij vindt dat de Formule 1 een voorbeeldfunctie heeft en mee moet gaan met de tijd. Daar horen turbo’s en hybrides ook bij, volgens de Fransman.

Bedankt Dennis voor de tip!

Ook interessant!

  • Audi heeft McLaren gekocht
    BREEK: Audi heeft McLaren gekocht? *UPDATE*
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi Formule 1 motorleverancier
    Audi Formule 1 motorleverancier vanaf 2026
  • Toekomst Audi RS8
    Toekomst Audi RS8 niet meer in nevelen gehuld

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Formule 1, jean-todt, Racing, ross-brawn

Vorig bericht: « De nieuwe 911 GT3 RS krijgt een hele grote motor
Volgend bericht: HEET: dit is de nieuwe SsangYong Rexton »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    29 maart 2017 om 16:41

    Ik schreef er al kort even over in mijn reactie op het vorige F1 artikel. Spox.com spreekt naast Audi ook van Japanse fabrikanten en onafhankelijke motorenleveranciers. Bij mij komt natuurlijk direct Toyota op, maar omdat men spreekt van fabrikanten ben ik wel benieuwd wie die andere Japanse fabrikant(en) zijn. Mitsubishi of Mazda wellicht? Ik zou het van beide niet zo snel verwachten maar je weet maar nooit.
    Wat de onafhankelijke leveranciers betreft ben ik ook wel benieuwd. Cosworth is natuurlijk de obvious candidate, maar wellicht dat een bedrijf als Ricardo of Ilmor (het nieuwe Ilmor, niet de tak die tegenwoordig Mercedes heet) ook interesse heeft.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      29 maart 2017 om 16:46

      @edge: Misschien Dome.

      Login om te reageren
    • bluebird zegt

      29 maart 2017 om 16:52

      @Edge: Yamaha?

      Login om te reageren
    • pjjmv zegt

      29 maart 2017 om 17:01

      @edge: Nissan/Nismo?

      Login om te reageren
      • dutchymc zegt

        31 maart 2017 om 09:17

        @pjjmv: lijkt me sterk, want Renault

        Login om te reageren
  2. saikol zegt

    29 maart 2017 om 16:41

    Dat zou mooi zijn! Gok dat bmw dan niet achter kan blijven. Is er ook bekende welke buitenstanders qua fabrikanten nog meer aanwezig zijn?

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    29 maart 2017 om 16:52

    Audi hoorde dat Mercedes olie verbrandt in hun F1 motor toen dacht Audi: “Hé! Daar zijn wij expert in!”

    Zullen wel weer teleurgesteld vertrokken zijn toen ze hoorden dat sjoemelen óók in F1 illegaal is…

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      29 maart 2017 om 17:16

      @rick-dos: Blijft flauw!

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        29 maart 2017 om 17:37

        @dijan: Maar toch goed!

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      29 maart 2017 om 17:35

      @rick-dos: Kom jij toevallig ook wel eens op de Formule 1 subreddit?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        29 maart 2017 om 17:39

        @edge: Formule 1 subreddit? Qu’est-ce que c’est?

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      29 maart 2017 om 17:41

      @Rick-dos: hahaha te makkelijk.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        29 maart 2017 om 17:42

        @dutchdriftking: ;)

        Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      29 maart 2017 om 17:55

      @Rick-dos: hihi….hij maakt m gewoon die grap.

      Login om te reageren
      • 2505 zegt

        29 maart 2017 om 17:58

        @eelco74: goed gezien

        Login om te reageren
    • LaLancia zegt

      29 maart 2017 om 18:26

      @rick-dos: Ik dacht een zelfde soort grap te maken toen ik de titel van het artikel las, maar jij was me allang voor haha.

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      30 maart 2017 om 09:28

      @Rick-dos: haha, wel goed!

      Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    29 maart 2017 om 17:01

    Misschien brengt het wel meer muziek in de F1. Audi kan heel goed high end motoren bouwen.

    Login om te reageren
    • jansuh87 zegt

      29 maart 2017 om 18:24

      @rufctr01: of ze komen met een diesel

      Login om te reageren
  5. edftw zegt

    29 maart 2017 om 17:16

    https://wtf1.com/post/audi-will-send-a-representative-to-the-next-f1-engine-meeting/

    Misschien dit artikel ook ff lezen, staat niet zo gek veel meer info in maar is in ieder geval wat meer nuchter en wat minder stemmingmakerij. Audi komt niet naar de F1

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    29 maart 2017 om 17:42

    Tja, onder welke naam komen ze dan? Stel je voor, Max in een Lamborghini Ferrari’s pesten.

    Login om te reageren
  7. tarquesh zegt

    29 maart 2017 om 17:43

    Meningen, verschillende meningen.

    Eerst het gerucht dat Audi de F1 betreed. Als ik het plaatje bekijk van de F1 Audi, dan zeg ik, meedoen Audi.

    Chris wil de oude jankers terug, Jean vind dat het stille hybrides en turbomotoren moeten zijn.
    Het mag niks kosten van Ross.
    Zonde, zonde, zonde. Geef fabriekanten de vrije ruimte om zelf met de beste motor te komen, zonder te moeten voldooen aan een uitgaveplafond. Als Ferrari 50 miljoen voor een seizoen uitrekt voor de motor alleen al, swa. Als Haas niet meer kan uitgeven dan 1 miljoen, dan is het zo en kan je achteraan mee rijden.
    Atmosferisch, turbo, electrisch, hybride, Dat is aan de renstal zelf om hun keuze te maken.
    Al rijden ze met een quad turbo 16 cilinder, zolang je maar de snelste bent en goud pakt.
    Banden, geef ze de ruimte, sta iedere bandenleverancier toe. Wel tot vier types gelimiteerd, namelijk slik, regen, intermediat, profiel.

    Maximaal 10 teams, ieder twee auto’s.

    Login om te reageren
  8. sbmmaxx zegt

    29 maart 2017 om 18:15

    Hopelijk is het een 1 APRIL grap!

    Login om te reageren
  9. goodolddays zegt

    29 maart 2017 om 18:18

    Formule 1 is ten doden opgeschreven…

    Login om te reageren
  10. LaLancia zegt

    29 maart 2017 om 18:28

    Wat een onzin trouwens, voorbeeldfunctie. F1 is, naast een geldmachine, toch vooral volksvermaak.

    Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    29 maart 2017 om 18:30

    Bernie we need you!

    Login om te reageren
  12. pinut187 zegt

    29 maart 2017 om 19:12

    Audi komt dus want de Formule E zie ik niet zo snel een kijkcijferkanon worden..

    Login om te reageren
  13. koeckenbacker zegt

    29 maart 2017 om 20:05

    Hadden naar mijn idee beter in WEC kunnen blijven. Volgens mij komt er meer personenauto-revolutie daaruit als in de dichtgetimmerde f1..

    Login om te reageren
  14. wernerv8 zegt

    29 maart 2017 om 21:56

    Als ze nou eerst eens geld spenderen aan een fatsoenlijke kwaliteit van de auto’s voor dat ze zich aan dat soort grappen wagen.

    Login om te reageren
  15. bosje zegt

    29 maart 2017 om 22:38

    Of dit is gewoon een briljante marketingstunt. Stuur een enthousiaste stagiair van engineering naar zo’n bijeenkomst en BAM! Heel het F1 nieuwscircus heeft het tot 2021 over je zonder ook maar een vingertje uit te steken.

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    29 maart 2017 om 23:49

    IndyCar rijdt ook met wat simpelere blokken dan de f1

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North