• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Systeem in jouw auto ”dat iedereen haat” kan verbannen worden

Auteur: Bas Leesberg, gepost 15 mei 2025 om 08:52 – 29 Reacties

Je hebt de functie vast eens vervloekt. Politici gaan zich er nu mee bemoeien.

Ik zal eerlijk zijn: ik heb niet zo’n probleem met het systeem waar we het in dit artikel over gaan hebben. Als het inderdaad doet waarvoor het is bedoeld, is het een prima uitvinding. Tevens biedt het meer stilte in de cabine wat in de meeste auto’s prettig is. Maar toch is er blijkbaar genoeg tegenstand tegen het start/stop-systeem.

Even voor de lezers die zich uitsluitend in auto’s van voor de eeuwwissel laten vervoeren: het start/stop-systeem zorgt ervoor dat de verbrandingsmotor bij stilstand wordt uitgeschakeld. Zodra je weer wilt wegrijden, komt de motor weer tot leven alsof je de sleutel omdraait. Je herkent het systeem aan de letter A met een ronde pijl eromheen. Het doel van het systeem is natuurlijk brandstof besparen.

Start/stop-systeem onder vuur

Meer dan tien jaar geleden schreven we al wat over de irritaties die het systeem bij automobilisten oproept. Voor die mensen komt Lee Zeldin op. Sinds begin dit jaar is hij de baas van EPA, de Environmental Protection Authority. Dit onderdeel van het Witte Huis heeft als doel om ”de gezondheid van de mens en het milieu te beschermen”. De eindverantwoordelijke van de EPA is dus tegen het start/stop-systeem dat juist goed zou moeten zijn voor Moedertje Natuur.

Zoals dat tegenwoordig in de politiek gaat, deelt Zeldin zijn mening op X. Hij schrijft: ”Start/stop-technologie: waarbij je auto stilvalt bij elk rood licht zodat bedrijven een klimaatparticipatietrofee krijgen. EPA heeft het goedgekeurd en iedereen haat het, dus dat gaan we oplossen.”

Wat Zeldin precies bedoelt met ”oplossen” wordt niet duidelijk. Een logische aanname is een complete verbanning van het start/stop-systeem in de Verenigde Staten. Zeldin doelt op een ”klimaatparticipatietrofee”. Daarmee bedoelt hij vermoedelijk dat het systeem een minder groene gedachte heeft dan wij denken. De uitstootcijfers zijn natuurlijk een stuk gunstiger door het uitvallen van de motor bij stilstand. Daar zouden autofabrikanten handig gebruik van maken.

Bespaar je écht brandstof met het start/stop-systeem?

Klopt het wel wat het vriendje van Trump zegt? Nou, als we onderzoek van de ADAC geloven niet. De Duitse ANWB zegt dat als je het start/stop-systeem goed gebruikt, je in het stadsverkeer tot 15 procent brandstof kunt besparen. Wanneer gebruik je het start/stop-systeem goed? Het uitvallen van de motor heeft pas zin wanneer je minimaal 30 seconden stilstaat.

Goed, ik heb persoonlijk dus niet zo’n probleem met een motor die bij een rood stoplicht even uitvalt, maar daar denken anderen anders over. Voor die mensen wil ik zeggen: je kunt het systeem ook gewoon uitzetten hè. Zo, dan kunnen Trump en zijn collega’s nu verder gaan met het vergallen van de auto-industrie.

Ook interessant!

  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin
  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

start-stop, uitstoot, verenigde-staten

Vorig bericht: « Nee, dit is NIET de nieuwe Mercedes-sportauto
Volgend bericht: 23 jaar oude hot-hatch met V6 wordt nieuw leven ingeblazen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. baf07 zegt

    15 mei 2025 om 09:03

    Heb het sinds een half jaartje voor het eerst in een ICE en het stoort me niet echt eerlijk gezegd

    Login om te reageren
  2. Friez zegt

    15 mei 2025 om 09:05

    Ik irriteer me nog eerder aan al die zogenoemde veiligheidssystemen die je waarschuwen dat je te snel rijdt, ineens aan je stuur trekken omdat ze denken dat je over een lijn gaat of plots een noodstop besluiten te maken terwijl er niets aan de hand is. Levensgevaarlijk.

    Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      15 mei 2025 om 10:13

      Deze mag inderdaad exit. Ik begrijp nog steeds niet dat hier goedkeuring voor gegeven is. Het brengt mij meer irritatie en afleiding dan het zou helpen.

      Login om te reageren
  3. Pordon zegt

    15 mei 2025 om 09:05

    Nooit een probleem mee gehad. Nauwelijks merkbaar en op sommige momenten zelfs als prettig ervaren omdat er meer rust in de auto is wanneer je stilstaat. Dit viel altijd goed op wanneer je weer eens in een auto rijdt die het niet heeft.

    Ik rij inmiddels al een paar jaar in een EV en dan klinken dit soort zaken wel een beetje als ouderwetse ICE problematiek.

    Login om te reageren
  4. acavs zegt

    15 mei 2025 om 09:11

    Ik heb laatst nog gelezen dat het na 7 seconden al effectief zou zijn. Als het inderdaad pas na 30 seconden zo is, dan lijkt het me vrij nutteloos en misschien zelfs schadelijk. Wanneer sta je nou 30 seconden stil?

    Verder stoor ik me in mijn schakelauto niet zo aan het systeem, aangezien de motor weer aanspringt als ik de koppeling intrap. Maar in een automaat vind ik het vaker een drama, Daar schiet hij pas weer aan als je gas geeft (in een Audi althans).

    Het storendste aan al die systemen vind ik echter dat je ze niet permanent kan uitzetten. Elke keer bij het aan- en uitzetten gaat alles automatisch weer aan. Ik wil gewoon graag de controle houden over wat er gebeurt, zeker omdat deze systemen echt maken dat je anders moet rijden, bijv. bij rotondes.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      15 mei 2025 om 17:11

      Ik heb uit bij mijn BMW uitgecodeerd… dat wik zeggen, het systeem onthoudt de gekozen modus. Als ik het uitzet blijft het ook uit, maar ik kan het wel weer inschakelen. Als ik door een drukke stad rijd en ik veel stil sta zet ik het weleens aan, verder blijft het uit.

      Login om te reageren
  5. gwnbmw zegt

    15 mei 2025 om 09:11

    Ik vond het nooit heel erg, tot ik het in de volvo v40 had. Een van de fijnste auto’s om lange stukken mee te rijden, maar in druk verkeer besluit het start stop systeem bij ~6 km/u de motor uit te schakelen, waardoor je schokkend stil valt. Vervolgens laat je de rem los omdat je nog niet ver genoeg naar voren was gerolt, waardoor de motor weer aanslaat, de auto naar voren schiet en de noodrem ingrijpt omdat je bijna op de auto voor je klapt. Het zou pas moeten werken vanaf een aantal seconde volledige stilstand.

    Login om te reageren
  6. leefvrij zegt

    15 mei 2025 om 09:12

    Mijn vorige auto had dit ook. In de file moest je het even uitzetten, maar verder geen problemen mee. Nu heb ik een EV, daar wordt dit niet op geleverd.

    Login om te reageren
  7. stpmkngsnc zegt

    15 mei 2025 om 09:13

    Persoonlijk vind ik lane assit heel vervelend en ook dat, met de nieuwe regelgeving, je dit dus bij elke start weer opnieuw moet uitzetten. Hiervoor moet je vaak een heel menu door. De mensen die deze regels maken voor de EU kijken alleen maar naar statistieken zijn met hun regelgevingszucht totalitair. Ik denk dat je de keuze aan de bestuurder moet laten of je het fijn vind of niet. Nu worden de fabrikanten verplicht dit bij elke start opnieuw te activeren.

    Login om te reageren
    • barchettadriver zegt

      15 mei 2025 om 09:58

      Toch schijnt lane assist te helpen. Wegwerkers hoeven bv veel minder vaak belijning te vernieuwen.

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    15 mei 2025 om 09:17

    Hoe lang is dit nog relevant dan? Met alle (mild) hybride auto’s staat de motor bij stilstand en lage snelheid toch sowieso al vaker uit dan aan? Met een automaat is het prima, maar een handbak die je bij een verkeerslicht in vrij moet zetten om wille van de start/stop is natuurlijk wat kansloos. Dit gaat pas goed werken als álle verkeerslichten de ‘aftelfunctie’ krijgen zodat het inschakelen van de versnelling de doorstroming niet belemmerd.

    Login om te reageren
  9. ghengiskhan zegt

    15 mei 2025 om 09:27

    Of het nou goed is voor het milieu of niet, dit is gewoon een Pavlov reactie van T-rump en zijn dienaren om alles wat enigszins ‘groen’ is te verbannen. Onderbouwing wordt er daarna wel bij verzonnen.

    Login om te reageren
  10. outlook zegt

    15 mei 2025 om 09:28

    Ik heb niet eens meer in de gaten dat er zo’n systeem in mijn auto zit

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    15 mei 2025 om 09:50

    Twee van de drie oto’s (allen van ruim ná de eeuwwisseling) hebben zo’n systeem niet. En bij de ene, die het wel heeft, schakel ik het onmiddellijk na de start uit. Zou fijn zijn als dat automatisch kon gebeuren via een gewijzigde instelling.

    Ga per definitie per OV de stad in (da’s pas goed voor ‘t miljeu), op de routes, die ik rijd, zijn rode verkeerslichten een absolute zeldzaamheid, sorteert een start/stop-systeem dus geen fluit effect. Leuk die theorieën van de ADAC, maar in de praktijk lang niet altijd van toepassing.

    Login om te reageren
  12. mjpamsterdam zegt

    15 mei 2025 om 09:59

    Als ik mijn Volvo (automaat) rustig rem om tot stilstand te komen reageert het StartStop niet en wanneer ik het systeem wel wil is iets meer druk op het rempedaal voldoende om de motor af te laten slaan. Prima om mee om te gaan.

    Login om te reageren
  13. imaginenl zegt

    15 mei 2025 om 10:02

    Ik zet het altijd uit bij de eerste stop na het rijden. In ideale omstandigheden werkt het prima maar soms stopt de motor precies op het moment dat je weer wilt gaan rijden en dan heb je toch even een paar tellen niets (systeem is niet zo snel). Denk ook niet dat het zo veel oplevert. Niet remmen (lees anticiperend rijden) doet veel meer.

    Login om te reageren
  14. Robert zegt

    15 mei 2025 om 10:15

    Ik gebruik het start-stopsysteem dus wel. En omdat er daarvoor een timer meeloopt weet ik inmiddels, dat het me met het woon-werkverkeer op dagelijks 60 minuten reizen ca. 4,5 minuten per dag aan stationair draaien bespaart. Dus ja, ik geloof wel dat het een aardige brandstofbesparing oplevert.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 mei 2025 om 10:18

      Overigens werkt het start-stopsysteem van mijn Mazda 6 alleen als de motor voldoende warm is, en ik de auto in z’n vrij zet én de koppeling los laat. Dus ‘spontaan’ afslaan als je bijvoorbeeld op de rem trapt, dat gebeurt (gelukkig) niet.

      Login om te reageren
  15. Rudy zegt

    15 mei 2025 om 10:22

    Snelheidswaarschuwingen systeem is de hell, vooral omdat het gewoon heel vaak niet klopt. Start-stop altijd uitgeprogrammeerd bij mijn vorige auto’s, schakelde hem soms in als ik ergens lang voor moest wachten (trein bijvoorbeeld). Voor 6-7 seconden de motor uitzetten is nutteloos.

    Login om te reageren
  16. marcus zegt

    15 mei 2025 om 10:28

    Beetje symboolpolitiek, of niet dan? De eerste auto’s met het systeem zullen inderdaad wel niet perfect zijn geweest maar inmiddels zullen de meeste fabrikanten het wel onder de knie hebben. Ik heb er in elk geval nooit last van gehad…

    Login om te reageren
  17. Johanneke zegt

    15 mei 2025 om 11:19

    Dit zou al lang opgelost moeten zijn met hybrides toch. Dan kan de motor ook daadwerkelijk uit en rij je elektrisch weg. Dan haal je die 30 seconden altijd.

    Login om te reageren
  18. waterisnat zegt

    15 mei 2025 om 12:02

    Vanaf dag 1 een idioot systeem wat enkel in een laboratoriumomgeving 1-2% brandstofverbruikwinst maakt en in de praktijk, afhankelijk van gebruik, 0.0-0.5% brandstofverbruikvermindering geeft. Dat tegelijk alle autos een veel zwaardere accu nodig hebben die ook nog vaker kapot gaat (ging), met bijbehorende echte milieu impact, dat werd boekhoudkundig buiten het verhaal gelaten. Een van de vele idiote regels van deugrovende bureaucraten. In hybride autos past het wel beter, of het wat oplevert? “It depends”.

    Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      19 mei 2025 om 22:22

      Nou, als ik fiets vind ik het wel heel prettig als auto’s die stilstaan voor een stoplicht de motor uit hebben staan. Ik adem namelijk liever geen uitlaatgassen in, jij wel?

      Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      19 mei 2025 om 22:28

      In veel steden heb je veel stoplichten en wachtrijen ervoor en dan scheelt het zeker wel qua verbruik en uitstoot.

      Ik heb het zelf al jaren in diverse auto’s en vind het een goede zaak, nooit problemen mee gehad en goed voor het milieu. Sommige fossielen denken dat de auto er meer door zou slijten, maar die gebruiken waarschijnlijk hun richtingaanwijzers ook niet uit angst voor slijtage. Volkomen achterhaald.

      Login om te reageren
  19. Hubert zegt

    15 mei 2025 om 12:42

    Heb er 5 jaar mee rondgereden en werkelijk nog nooit problemen mee gehad.
    Ik vind het een ideale uitvinding.

    Login om te reageren
  20. Jantje_555 zegt

    15 mei 2025 om 13:48

    ik heb het bij mijn VW en ondertussen BMW via de computer permanent laten uitschakelen. Omdat het altijd terug aanstaat wanneer je opnieuw in de wagen komt.

    Login om te reageren
  21. jippie zegt

    15 mei 2025 om 14:14

    Het stoort me totaal niet dat het niet in mijn auto zit. Ik kan me ook niet voorstellen dat het nou zo goed is voor de motor. (Dat weet ik wel zeker)

    Login om te reageren
  22. zjos zegt

    15 mei 2025 om 16:25

    Is inmiddels een vast ritueel. Ik zet het start/stopsysteem altijd uit voor ik weg rij. Gelukkig blijft de line assist als je die één keer uitzet permanent uit. Minder is de adaptieve cruisecontrol. Vroeger zat die aan de hendel aan het stuur en kon ik dat op gevoel doen maar nu in de Seat zit die met knopjes op het stuur. Moet nu altijd mijn blik afwenden van het verkeer om te kijken of je wel op het goede knopje drukt en de juiste afstand tot je voorganger staat ingesteld.

    Login om te reageren
  23. mashell zegt

    15 mei 2025 om 16:53

    Het is een comfort feature, geen trillingen en vibraties als je voor het verkeerslicht staat. Maar de EPA bobo heeft wel gelijk, het systeem is ooit ontwikkeld omdat het gunstig is tijdens stationaire momenten in de testcycli.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North