• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tata heeft eindelijk een stekkie voor productie Nano

Auteur: Dennis, gepost 7 oktober 2008 om 22:42 – 14 Reacties

Tata Nano

Tata heeft eindelijk een nieuw stekkie gevonden voor de productie van ’s werelds goedkoopste auto, de Tata Nano. Men was voornemens om de Nano te produceren in de plaats Singur in de oostelijke deelstaat West-Bengalen. Daarvoor werd een fabriek gebouwd waarmee een investering van grofweg 250 miljoen euro was gemoeid.

Na aanhoudende gewelddadige protesten van de lokale boeren, heeft Tata de bouw van de fabriek stilgelegd toen deze al bijna af was. De boeren waren woedend omdat ze hun land gedwongen voor een prikkie moesten verkopen, om plaats te maken voor de fabriek. Tata trok uiteindelijk aan het kortste eind en verkast nu naar de plaats Sanad vlakbij Ahmedabad.

De nieuwe fabriek met een oppervlakte van 1.100 hectare heeft een capaciteit van 250.000 auto’s per jaar en dit kan worden opgevoerd naar een half miljoen auto’s per jaar. Er zal opnieuw een flink bedrag moeten worden geïnvesteerd, zo’n 305 miljoen euro. Volgens het oorspronkelijke plan zou deze maand de eerste Nano het daglicht moeten zien, maar dat is nu vertraagd naar het eerste kwartaal van 2009. De Nano gaat ruim 1500 euro kosten.

Ik sprak Wouter net en die baalt als een stekker, want dit betekent dat hij nog langer moet wachten voordat hij een tijdens een rij-impressie de bandjes van de Nano kan oproken. Rustig maar Wouter, want van uitstel komt lang niet altijd afstel en geduld is een schone zaak. (via: automotive news)

Ook interessant!

  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Corvette productie voor een pijnlijke tweede keer stilgelegd
  • Audi e-tron S
    Audi e-tron productie in België op z'n gat

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

nano, Tata

Vorig bericht: « Euthanasieregeling voor oude auto’s is goed voor milieu
Volgend bericht: Nederlandse Veyron kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. JPM zegt

    7 oktober 2008 om 22:45

    Ik ben benieuwd, het is en blijft een vreselijk ding om te zien!

    Login om te reageren
  2. Quicknick1987 zegt

    7 oktober 2008 om 22:49

    Dan ga ik nog liever fietsen

    Login om te reageren
  3. Rik zegt

    7 oktober 2008 om 22:50

    En wat gebeurd er nouw met die fabriek die bijna af was

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    7 oktober 2008 om 22:53

    @Rik .. daar gaan ze bijna auto,s bouwen ..

    Login om te reageren
  5. Een betere ontwerper zegt

    7 oktober 2008 om 23:02

    Tata vs Superboere: 0-1

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    7 oktober 2008 om 23:03

    Ik moet zeggen, die boeren zijn wel echt evil zeg… :evil: Niet gelijk bij het begin van de bouw protesteren, maar het pas stilleggen wanneer het bijna klaar is, en er dus al veel geld in is gaan zitten. Knap bedacht voor een stelletje Indias boeren.

    @ Rick; Als ze nou aardig zijn laten ze die boeren het exploiteren. :P

    Login om te reageren
  7. Savipe zegt

    7 oktober 2008 om 23:14

    grappig de lichten lijken er groter uit dan de wielen xD

    Login om te reageren
  8. 9000cse zegt

    8 oktober 2008 om 00:51

    @ Citrofiel

    Wanneer het zou zijn, zoals je het zegt, zou het nogal evil zijn. Maar de feiten zijn anders.
    Voordat er gebouwd kan worden, moet je eerst grond hebben. Deze werd door de staat in beslag genomen = onteigend. Hierdoor kwamen de boeren in protest, vooral toen bleek, dat de vergoeding zwaar onder de maat was.
    Tata is toch met bouwen begonnen en heeft er in totaal +/- 350 miljoen dollar in gestoken. Is natuurlijk veel geld, zeker voor Indiase begrippen.
    Nu echter de rechter de boeren in het gelijk heeft gesteld, moet Tata op de blaren van de arrogantie zitten. Jammer, maar eigen schuld, dikke bult!
    Overigens hebben afgelopen weekend duizenden mensen geprotesteerd tegen het feit, dat Tata de productie nu elders gaat vestigen.

    Login om te reageren
  9. Franco zegt

    8 oktober 2008 om 02:52

    Ik vind het juist OLIEdom van die boeren!
    Immers, een boer (die nog land over heeft) verbouwt gewassen of houdt dieren e.d.

    Dat kon worden verwerkt als voedsel, die men het kunnen verkopen aan de nieuwe medewerkers van het fabriek! Die komen immers met hun gezin op het werk in de fabriek af en die zullen toch moeten eten en drinken!
    (lokale economie)!

    Natuurlijk was de beslissing om toch te bouwen arrogant van Tata, maar die boeren hebben een totaal gebrek aan inzicht (voor het langere termijn) getoond.

    Bovendien staat er nu een half afgebouwd gebouw op hun terrein/land!!! Alsof ze daar wat aan hebben, want een ander bron van inkomen hebben ze nu niet meer! Domme, domme jongens…die Indiase boeren! :roll:

    Login om te reageren
  10. Sven zegt

    8 oktober 2008 om 08:16

    Als ik tata was geweest dan had ik die boeren toch een leuk bedrag geboden ter compensatie. Dit zou zelfs tot 305 miljoen euro mogen oplopen, dan heb je namelijk nog steeds het voordeel dat je eerder kan gaan produceren.

    Login om te reageren
  11. JanJansen zegt

    8 oktober 2008 om 09:25

    Wat een commentaar op de politiek dat land zeg. Hier kunnen we nog niet eens een baan op de snelweg erbij bouwen zonder minimaal 15 jaar oponthoud door instanties (lees; SBS6 kleinleed), laat staan een Schipholbaan.

    Als het ze lukt om deze auto met een goedkope krachtbron op de markt te brengen in deze financieel onzekere tijd, dan verwacht ik dat er hier veel auto fabrikanten het heel moeilijk gaan krijgen.

    Ps wie weet wat die Duracar ongeveer moet gaan kosten?

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    8 oktober 2008 om 22:32

    @ 9000cse; Tsja, alvast beginnen zonder de uitspraak af te wachten is niet bijster handig… Dus zo zat de vork in de steel! Bedankt voor de verheldering.
    Maar nu ook weer protesten? Ze mogen niet blijven van de boeren, en ze mogen niet weg van anderen. En wat nu als die anderen ook de zaak winnen? :lol: ;)

    Login om te reageren
  13. Citrofiel zegt

    8 oktober 2008 om 22:35

    @ JanJansen; Nou, over Nederlandse wegen gesproken, het lijkt de goede kant op te gaan, met dank aan onze favoriete minister Camiel Eurlings! :)
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/26/go-camiel-versnelde-wegverbredingen
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/12/eindelijk-forse-verbreding-snelwegen-op-komst

    Login om te reageren
  14. damian zegt

    7 december 2008 om 20:42

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North