• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TDI geen exclusieve merknaam Volkswagen & Audi

Auteur: CasperH, gepost 8 juli 2011 om 12:13 – 67 Reacties

TDI niet langer exclusief voor Volkswagen en Audi


Als je de letters TDI achter elkaar hoort kan je bijna niet anders dan denken aan Volkswagen of Audi. Toch vindt de rechter dat het geen exclusieve merknaam van Volkswagen mag zijn

Audi had geprobeerd om mede namens Volkswagen de aanduiding TDI (die volgens de rechter Turbo Diesel Injection of Turbocharged Direct Injection kan betekenen) te claimen als merk maar het gerechtshof van de Europese Unie is van mening dat de combinatie van letters gebruikt kan worden als afkorting van een techniek (directe inspuiting van turbodiesels) die niet louter voorbehouden is aan de producten van VAG. Daarmee zou het toewijzen van het merk aan één automerk niet eerlijk zijn en dus kan iedere fabrikant die daar zin in heeft de aanduiding TDI gebruiken.

Overigens heeft VAG de merknaam TDI in veel landen al wel geregistreerd maar men probeerde om het merk voor heel Europa in één keer vast te leggen. Of de uitspraak van de rechter ook gevolgen heeft voor de registratie in individuele Europese landen is de vraag. Er zal waarschijnlijk nog wel een hoop getouwtrek om gaan plaats vinden. Ondertussen kan je je afvragen of andere merken hier iets aan hebben. Welk merk zou de voor Volkswagen en Audi zo kenmerkende afkorting immers willen adopteren?

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • politie
    Nederlandse Politie krijgt nieuwe en zeldzame Audi's
  • Audi dealerschap onder water
  • McLaren geeft toe: we hebben met Volkswagen gepraat

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, tdi, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Brabus E V12 is sterkste vierzits cabriolet EVER
Volgend bericht: Audi Le Mans docu klaar voor Hollywood »

Lees Interacties

Reacties

  1. Poll zegt

    8 juli 2011 om 12:17

    ik denk dat merken in ‘opkomst’ zoals lada ofzo het er best op zouden willen plakken als ze een diesel hadden.

    Login om te reageren
  2. meneersander zegt

    8 juli 2011 om 12:18

    opel astra 1,6tdi?

    Login om te reageren
  3. Bwlian zegt

    8 juli 2011 om 12:21

    TDI = Turbocharged Direct Injection.
    Andere merken willen er heus niet mee geassocieerd worden lijkt mij?

    Login om te reageren
    • drsing zegt

      8 juli 2011 om 13:54

      @Bwlian: fout! TDI staat voor Turbo Diesel Intercooler. Voordat men intercoolers ging toepassen werd TD gebruikt.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        8 juli 2011 om 16:29

        @drsing: of Turbo Diesel Injectie

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          8 juli 2011 om 16:34

          @dennisr:

          Nee niet injectie. De naam injection is gekomen toen GTI in het leven is geroepen. Het is zoals drsing omschrijft: Turbo Diesel Intercooler.

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            8 juli 2011 om 16:39

            @jack_abarth:

            Sterker nog, diesels werken niet met injectie. Althans niet met de term injectie. Dat gaat via een verstuiver de voorkamer in. Dit om het ratelende geluid tegen te gaan.
            Directe inspuiting is pas van de laatste paar jaar op personenwagen. Voorheen zag je het al wel op vrachtwagens, maar daar maakte het ook niet bij uit of het een herrie maakte.
            Tegenwoordig zie je wel steeds meer directe inspuiting a.k.a. common-rail.

            Login om te reageren
          • dennisr zegt

            8 juli 2011 om 16:40

            @jack_abarth: ohw ok, ik ging het net nakijken en toen las ik dat het kon verschillen per TDI Intercooler of Injectie.. maar dan houden we het op Intercooler :)

            Login om te reageren
  4. love4sportcars zegt

    8 juli 2011 om 12:25

    als andere merken een beetje origineel en eerlijk zijn dan gebruiken ze TDI niet.

    Login om te reageren
    • koenmb zegt

      8 juli 2011 om 13:50

      @love4sportcars: Keep on dreaming…

      Login om te reageren
  5. Specht zegt

    8 juli 2011 om 12:26

    Lijkt mij dat de Chinese merken dit wel interessant vinden om te gebruiken. :)

    Login om te reageren
    • btracing zegt

      8 juli 2011 om 12:43

      @Specht: Dat kan nog leuk worden..

      Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    8 juli 2011 om 12:46

    Ford gebruikt toch iets dat er enorm hard op lijkt.
    Vind het persoonlijk vrij belachelijk dat ze zoiets zouden kunnen beschermen. Dat ze de 4 letters van AUDI kunnen beschermen tot daar aan toe maar TDI, ESP, DSG,…, ABS boeien toch echt niet.

    Daarbij wie wil dat nu gebruiken?

    Login om te reageren
  7. jvthof zegt

    8 juli 2011 om 12:53

    Volvo V70 TDI 2.5… de eerste serie sowieso

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      8 juli 2011 om 12:57

      @jvthof:

      Toen ter tijd had volvo geen eigen dieselmotoren en die kwamen uit de schappen van jawel, VW.

      Login om te reageren
      • jvthof zegt

        8 juli 2011 om 13:05

        @jack_abarth:
        Dat is kennis die ik dan weer niet heb ;)

        en dan had je natuurlijk nog de drieling waarvan de Ford Galaxy ook de TDI van VW had.

        en de landrover discovery had hem volgens mij ook toen tot 1999…?

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          8 juli 2011 om 13:35

          @jvthof:

          Heeft Land Rover niet altijd de aanduiding TD4 of TD5 of iets in de geest.
          Kan namelijk even geen TDI Land Rover bedenken…

          Login om te reageren
          • Poll zegt

            8 juli 2011 om 14:16

            @jack_abarth: jawel, de verydisco 1 heette tdi

            Login om te reageren
        • RickB zegt

          8 juli 2011 om 13:54

          @jvthof: De Galaxy was gewoon een Volkswagen, het enige van Ford was het geld en de logo’s. ;)

          Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        8 juli 2011 om 15:31

        @jack_abarth: ligt die motor nog steeds in een volvo en staat het nog steeds op de volvo aangeduid of de motor nou van hun komt of niet.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          8 juli 2011 om 15:33

          @drivingpleasure:

          Die vijfcilinder van toen ligt er al een behoorlijke tijd niet meer in.
          De 2,4L vijfcilinder en de variant D5 is een in eigenbeheer ontwikkelde motor van Volvo.

          Vroeger had je ook die 6 cilinder diesel van VW. Die hebben een heel herkenbaar en mooi geluid. En dat voor een diesel.
          Die lagen voorheen in de LT bussen.

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            8 juli 2011 om 16:01

            @jack_abarth:

            Later in het filmpje klinkt ie het beste, dan hoor je de herkenbare roffel erin.

            http://www.youtube.com/watch?v=tT9XE9Wl-JE

            Login om te reageren
            • Freewarefreak zegt

              8 juli 2011 om 20:27

              @jack_abarth: Hele mooie highref roffel zit er inderdaad in.. maar die leerlauf nagel.. gadverdamme.. wat een tractor.. zo klinkt die oude V70 diesel van een kennis van me ook.. wat loopt dat lelijk stationair.. of je een kilo knikkers in een zinken emmer flikkert.. en dan moet je eens een Mercedes diesel stationair horen.. pokpokpokpokpokpok.. wat een verschil.. ;)

              Login om te reageren
          • drivingpleasure zegt

            8 juli 2011 om 16:31

            @jack_abarth: ik bedoel ook niet dat hij er nu in ligt, ik bedoel dat die motor destijds in de volvo lag met die aanduidingen, dus dat als nog een ander merk die aanduidingen gebruikt op zijn model ondanks dat de motor van VAG afkomt.

            Login om te reageren
  8. RickB zegt

    8 juli 2011 om 13:09

    EN Mercedes met de CDI, mag iedereen dat gebruiken?

    Login om te reageren
    • koenmb zegt

      8 juli 2011 om 13:56

      @RickB: Dan mag Hyundai ook oprotten met CRDi en Opel met CDTi. En zo zijn er nog wel een paar te vinden. Als je er VW mee willen pesten, doe het dan voor iedereen…

      Login om te reageren
      • RickB zegt

        8 juli 2011 om 14:01

        @koenmb: Nee, die namen zijn niet gelijk aan TDI, mijn vraag was meer van: Mag iedereen dan ook CDI gebruiken, als voorbeeld! ;)

        Login om te reageren
        • phaedros zegt

          10 juli 2011 om 02:47

          @RickB: Philips was eerder met de CDI ;)

          Login om te reageren
  9. norge zegt

    8 juli 2011 om 13:15

    Dus de “naam” A4 zou dan ook door iedereen gebruikt kunnen worden ;)

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      8 juli 2011 om 13:25

      @norge: Kijk naar de naam C8, er zijn heel wat merken met die type aanduiding.

      Login om te reageren
      • RickB zegt

        8 juli 2011 om 13:36

        @The360box: Kan mij herinneren dat Citroen de naam “C1” van BMW had overgenomen. ;)

        Login om te reageren
        • drivingpleasure zegt

          8 juli 2011 om 15:34

          @RickB: C1 was de aanduiding van de rare motor geval wat er niet uitziet. Anders dan een auto dus.

          Login om te reageren
  10. girls_VS_cars zegt

    8 juli 2011 om 13:15

    Je ziet ze ook in andere varianten zoals TD of DTi.. Mij zou het geen ruk schelen, je legt het verband toch al snel met VAG lijkt me.

    Login om te reageren
  11. The360box zegt

    8 juli 2011 om 13:24

    Waar gaat dit over? Ieder merk heeft zijn eigen aanduiding met diesels, Citroen met HDI etc.

    Login om te reageren
  12. TSI-tje zegt

    8 juli 2011 om 13:32

    Saab met de T.i.D. (spreek uit: TIT ) Dat is toch wel de beste…

    Login om te reageren
  13. nielsvanderweiden zegt

    8 juli 2011 om 13:35

    Ik ben net als Casper benieuwd hoe deze uitspraak gaat doorwerken. Overigens heeft de VW-groep al ‘de facto’ het alleenrecht op TDI, alle andere fabrikanten hebben de bestaande rechten op de afkorting al omzeild met kunstgrepen als CDI, CDTi en weet ik wat nog meer. Ik denk niet dat die alsnog weer terug gaan naar TDI. ESP is geregistreerd door Daimler, maar met deze uitspraak in de hand kan dus ook iedereen dat voor zijn elektronisch stabiliteitsprogramma gebruiken.

    De motivatie achter de uitspraak klinkt mij overigens heel logisch in de oren. Ik denk ook dat dit soort technieken gewoon kunstnamen gaan krijgen, die kun je veel makkelijker registreren.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      8 juli 2011 om 18:09

      @nielsvanderweiden: Ben je nou echt zo slim, als fabrikant moet je toch een aanduiding hebben, en niet alle merken hebben een turbo erop dus wat jij weer lult.

      Login om te reageren
      • nielsvanderweiden zegt

        8 juli 2011 om 19:35

        @The360box: lolwut?

        Ja, d’oh, als fabrikant ‘moet je toch wat’. Maar wat dus schijnbaar niet zomaar mag is anderen het gebruik van een afkorting ontzeggen als die drie letters voor drie zeer algemene, niet-geregistreerde begrippen staan. En daar ging het dus om.

        Login om te reageren
  14. TDI-goeroe zegt

    8 juli 2011 om 13:53

    TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D

    Login om te reageren
  15. drsing zegt

    8 juli 2011 om 13:53

    @ Bwlian: fout! TDI staat voor Turbo Diesel Intercooler. Voordat men intercoolers ging toepassen werd TD gebruikt.

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      8 juli 2011 om 13:55

      @drsing: Oke.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_Direct_Injection

      Login om te reageren
      • drsing zegt

        8 juli 2011 om 14:00

        @RickB: Wist je dat iedereen wikipedia kan invullen? Zo komen de geruchten de wereld in. Geloof me, ik ben afgestudeerd bij VW AG GmbH op het gebied van motorontwikkeling. Doei!

        Login om te reageren
        • RickB zegt

          8 juli 2011 om 14:04

          @drsing: Ik zou zeggen, doe je werk en pas het aan!

          Login om te reageren
        • drivingpleasure zegt

          8 juli 2011 om 15:39

          @drsing: op wikipedia staat ook een heel stuk over de intercooler hoor;) alleen zeggen ze wel dat de afkorting TDI voor turbocharged direct injection staat. Misschien hebben ze onderhand deze naam er wel aangegeven maar is het tot stand gekomen doordat de intercooler erbij kwam.

          Login om te reageren
          • RickB zegt

            8 juli 2011 om 15:54

            @drivingpleasure: Doet er niet toe, ze hebben de naam gekocht!

            Login om te reageren
            • drivingpleasure zegt

              8 juli 2011 om 16:32

              @RickB: maar waar staat de aanduiding nou voor? want nu raak ik in de war..

              Login om te reageren
              • jack_abarth zegt

                8 juli 2011 om 16:40

                @drivingpleasure:

                Turbo Diesel Intercooler.

                Zie mijn post bovenaan met uitleg.

    • jack_abarth zegt

      8 juli 2011 om 14:20

      @drsing:

      Klopt, en nu je het zegt schiet me het ook opeens te binnen.
      Zo weet ik wel dat Daf bijvoorbeeld de eerste truckfabrikant was die intercoolers ging hanteren.
      Durf daarbij dan weer niet te zeggen of hun het ook hebben uitgevonden.

      Login om te reageren
  16. 620henk zegt

    8 juli 2011 om 13:55

    ik zie ook wel op auto’s TSI staan maar wat betekent dat?

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      8 juli 2011 om 13:58

      @620henk: Twincharger Stratified Injection, dat wil zeggen: Turbo en een Compressor.

      De variant ervoor was een TFSI, Turbo Fuel Stratified Injection.

      Hier allemaal keurig netjes uitgelegd:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Fuel_Stratified_Injection

      Login om te reageren
    • koenmb zegt

      8 juli 2011 om 14:00

      @620henk: http://www.google.com/

      Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      8 juli 2011 om 14:48

      @620henk: http://www.qooqle.nl/?q=tsi+volkswagen

      Login om te reageren
      • RickB zegt

        8 juli 2011 om 14:56

        @the-budel-guy: Kom je erg ver mee, alleen maar linkjes naar nieuws…

        Login om te reageren
  17. 620henk zegt

    8 juli 2011 om 14:12

    @RickB:
    oke bedankt

    Login om te reageren
  18. zounds010 zegt

    8 juli 2011 om 14:15

    Terechte beslissing. Kunnen we nu misschien van al die onzinafkortingen af die toch hetzelfde betekenen.
    Afgezien daarvan heeft Volvo m.i. de betere keuze gemaakt: D2 t/m D5 waarbij het getal alleen een vermogensniveau aangeeft. Wie de details wil weten kijkt maar in de folder.

    Login om te reageren
    • wolfsburger zegt

      8 juli 2011 om 17:06

      @zounds010: VW had/heeft dat met de rode letterjes

      Login om te reageren
  19. vincenzo zegt

    8 juli 2011 om 14:24

    Er is maar 1 juiste benaming…namelijk van de uitvinders: JTD.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      8 juli 2011 om 15:11

      @vincenzo:

      FGA was toch uitvinder van het Common-rail systeem en niet specifiek turbo+intercooler techniek?

      Login om te reageren
  20. Stopwearingpants zegt

    8 juli 2011 om 16:26

    Tsja zou vag nu minder gaan verkopen omdat er tdi op de auto’s van de concurrent komt te staan? #vergezocht

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    8 juli 2011 om 16:41

    Je gelooft toch niet VW een engelstalige afkorting you vastleggen? Dat is zo niet VAG.

    Login om te reageren
  22. rufctr01 zegt

    8 juli 2011 om 16:58

    @RickB: Citroen heeft de type benaming C+cijfer helemaal niet van BMW overgenomen.
    In de jaren 30 had Citroën al modellen die C+cijfer hadden.

    Door FIAT hebben we een grote sprong voorwaarts gemaakt in de Dieseltechnologie. Die hebben de commonrail uitgevonden en varen er wel bij.

    En voor de rest: VAG registreerd de combi Tdi maar mooi, ik wil het namelijk toch niet achterop mijn auto hebben. En DAF had in de jaren 80 inderdaad als de eerst vrachtwagen fabrikant een intercooler op de trucks zitten maar volgens mij gebruikten ze toen de letter combi ATI (bijv: 3300ATI). En ja, ik ben geen trucker en heb er geen verstand van.

    Login om te reageren
  23. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    8 juli 2011 om 17:18

    Dan mag dus ook iedereen Blue Motion ofzoiets op zn auto zetten?

    Login om te reageren
  24. rufctr01 zegt

    8 juli 2011 om 17:30

    @bmwmaaktrijdengeweldig: dat wil je toch ook niet op je BMW hebben? ;-)

    Login om te reageren
  25. luwek zegt

    8 juli 2011 om 17:52

    TDI staat voor injection, dat intercooler verhaal klopt niet.. Voorbeeld: Audi 100 2.0 td met 87pk kreeg bij de facelift een intercooler, vermogen steeg naar 101pk maar de naam 2.0 td bleef behouden.. Pas bij de direct ingespoten 2.5 TDI werd de i toegevoegd.

    Login om te reageren
  26. rufctr01 zegt

    8 juli 2011 om 18:12

    10 jaar Audi TDI-technologie

    (13 Juli 1999)

    PERSBERICHT:

    In 1989 presenteerde Audi tijdens de Duitse automobieltentoonstelling in Frankfurt de eerste dieselmotor voor personenwagens ter wereld met directe inspuiting en volledig elektronisch motormanagement. Audi noemde deze revolutionaire technologie ‘TDI’.

    Deze opmerkelijke nieuwe ontwikkeling op de personenwagenmarkt werd begin 1990 toegepast in de Audi 100 Avant en gaf de dieselmotor bijna van de ene dag op de andere een volkomen nieuw imago: in plaats van langzaam rumoerig en weinig geraffineerd werd hij nu vlot hanteerbaar, soepel en uitzonderlijk zuinig. De Audi TDI had gevoelsmatig een dubbel effect; hij verenigde een dynamisch, sportief karakter met een laag verbruik en als gevolg daarvan een zeer grote actieradius op één tankvulling. Men zou kunnen zeggen dat van de traditionele diesel niets overbleef behalve zijn spreekwoordelijke lange levensduur.

    De afgelopen tien jaar is in de dieseltechnologie zoveel succes opgebouwd dat hier een welkome aanleiding ligt om even terug te zien, maar vooral ook om de toekomstperspectieven nader onder de loep te nemen. Audi zal in de TDI-vooruitgang het voortouw blijven nemen volgens haar befaamde motto ‘Vorsprung durch Technik’ en een leidinggevende rol blijven spelen in de concurrentiestrijd om die producten te leveren die de markt en de klanten vragen.

    Login om te reageren
  27. LaLancia zegt

    8 juli 2011 om 18:53

    Grapjassen die Duitsers. De Fiat Croma was de eerste personenwagen met directe diesel injectie, in 1986 al weer.

    OT: Aan de ene kant begrijp ik de uitspraak van de rechter wel, maar aan de andere kant ook weer niet. Dit betekent dan toch dat geen enkele benaming van welke autofabrikant dan ook geregistreerd is/kan zijn? CDTi bijv. betekent Common-rail direct turbo injection, beschrijving van een techniek dus…

    Login om te reageren
  28. sjonniek zegt

    10 juli 2011 om 10:01

    @ Jack Abarth de meeste diesels van Volvo komen tegenwoordig bij PSA vandaan. behalve natuurlijk de D5

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North