• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: de meest extreme Maserati ooit

Auteur: machielvdd, gepost 17 maart 2020 om 21:05 – 26 Reacties

Maserati MC12 Versione Corse

Maak kennis met de Maserati MC12 ‘Versione Corse’.

Maserati houdt zich meestal bezig met redelijk ingetogen auto’s, even afgezien van het geluid. Het bouwen van de hardcore supercars laten ze over aan Ferrari. De Maserati MC12 was een uitzondering op deze regel, hoewel de auto wel zwaar leunt op de Ferrari Enzo.

Maserati MC12 Versione Corse

De MC12 werd in 2004 geïntroduceerd, twee jaar na de Enzo. De basisvorm van de Enzo is nog te herkennen, maar de MC12 was een slag groter. Gecombineerd met wit-blauwe kleurstelling deed de auto een beetje aan als een jacht voor op de weg. Of misschien is een slagschip een beter benaming. Hoe dan ook, de auto past daarom perfect in een omgeving als Monaco. Dat is ook zo’n beetje de enige plek waar je kans maakt om er een tegen het lijf te lopen. De V12 produceerde in de MC12 630 pk, 30 pk minder dan de Enzo.

Maserati MC12 Versione Corse

De MC12 was gebouwd om deel te nemen aan het FIA GT-kampioenschap. De straatauto’s die we kennen werden gebouwd om te voldoen aan de homologatieregels. De GT1-versie van de MC12 was niet onverdienstelijk. In 2005 ging Maserati er met de constructeurstitel vandoor in het FIA GT-kampioenschap.

Maserati MC12 Versione Corse

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken heeft de auto op deze foto’s aan geen enkel kampioenschap deelgenomen. Dit is namelijk de Maserati MC12 Versione Corse, ook wel Corsa genoemd. Deze auto was bedoeld voor privégebruik. Op een circuit welteverstaan, want straatlegaal is de auto duidelijk niet. Daarmee is de Corse vergelijkbaar met de Ferrari FXX.

Maserati MC12 Versione Corse

Aangezien de Versione Corse niet aan regels hoefde te voldoen kon het vermogen nog wat opgeschroefd worden. Waar de GT1 het moest doen met 605 pk (minder dan de straatversie), kreeg de Corsa 675 pk. Daarmee is het dus de krachtigste auto uit de geschiedenis van het merk. De auto weet in 6,4 seconden de 200 km/u aan te tikken en kan vervolgens doortrekken tot 326 km/u.

Een standaard MC12 is al een zeldzaamheid, maar dat geldt nog meer voor de Versione Corse. Daar zijn er namelijk maar 12 van gebouwd. Dit specifieke exemplaar heeft ook nog eens een unieke oranje kleurstelling. Dit is extra bijzonder omdat er heel weinig variatie is in de kleuren van de MC12. De Versione Corse koste destijds een €1.000.000. Hoeveel de auto nu moet kosten is niet bekend, dat zou je even na moeten vragen bij Girardo & Co. Daar staat dit waanzinnige racemonster momenteel namelijk te koop.

Met dank aan Flyer Bunch voor de tip.

Foto’s: Girardo & Co

Ook interessant!

  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot: de allereerste Maserati MC20 in Nederland
  • Zo bruut zag je de Maserati MC20 nog niet eerder
  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Maserati, mc12, mc12-corsa

Vorig bericht: « Ook Mercedes en Ford sluiten fabrieken
Volgend bericht: Elon Musk trekt zich niets aan van het coronavirus »

Lees Interacties

Reacties

  1. bierbuik zegt

    17 maart 2020 om 21:14

    Bizar apparaat, kleur staat ook erg goed! Maar doe mij toch maar een wit-blauwe mét kenteken

    Login om te reageren
  2. lithiumion zegt

    17 maart 2020 om 21:44

    Dan moet je toch echt een liefhebber zijn van obsessieve aard, wil je een godsvermogen neer leggen voor een auto, waar je nog geen centimeter op de openbare weg mee mag rijden en niet mee kunt shinen… Of een bloedzuigende belegger, dat kan ook.

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      18 maart 2020 om 07:09

      Interessant is om te kijken hoeveel aanpassingen het ding nodig heeft om ‘m straatlegaal (hate that word) te maken. Nou mensen, laat maar horen. Uitsteeksels ervan af, incl. rear spoiler? Verlichting aanpassen? Rijhoogte?

      Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      18 maart 2020 om 07:48

      @lithiumion: Bij zulke speciaaltjes maakt het niet uit. Met of zonder kenteken, meestal belanden ze in een stilstaande collectie. Er is overigens een corsa met kenteken.

      Login om te reageren
      • jeroen83 zegt

        18 maart 2020 om 08:02

        @sleepyj: Er zijn veel te veel Corsa’s met kenteken ?

        Login om te reageren
      • antoonniels zegt

        18 maart 2020 om 10:31

        @sleepyj: Jep bij Edo kon je deze variant om laten bouwen naar straat legaal.

        Login om te reageren
  3. kennone zegt

    17 maart 2020 om 21:57

    6,4 haalt mijn Abarth nog niet eens naar de 100?

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      17 maart 2020 om 23:35

      @kennone: Ik vind die 6,4 seconden wel érg knap gezien het vermogen.

      Login om te reageren
      • nopetrolnofun zegt

        18 maart 2020 om 12:36

        @johnhert: Klopt ook niet, 0-100 mph dus 160 is 6,4 seconden.

        Login om te reageren
      • coupedriver zegt

        18 maart 2020 om 13:55

        Het vermogen is dan ook 767pk, het artikel is fout.

        Login om te reageren
  4. poes zegt

    17 maart 2020 om 22:00

    Ik dacht dat dit exemplaar juist wèl op kenteken gezet kon worden…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      17 maart 2020 om 22:15

      @poes: Er lijkt aan de achterzijde in de ruimte boven de uitlaatmonden een kentekenhouder te zitten. Dat zou je theorie dan ondersteunen.

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        18 maart 2020 om 19:25

        @amghans: omdat er plek is voor een kenteken betekent dat niet dat ie meteen de weg op mag …

        Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      17 maart 2020 om 23:07

      @poes: Ik denk dat je in deze auto verwart met de oranje MC12 Corsa van Edo Competition. Die is wel straatlegaal gemaakt.

      Login om te reageren
  5. denx zegt

    17 maart 2020 om 22:05

    Gaaf ding!

    Login om te reageren
  6. tommot zegt

    17 maart 2020 om 22:18

    Ben ooit 2 mc12’s in 5 minuten tegen gekomen aan het Gardameer.

    Login om te reageren
  7. MaartenD zegt

    17 maart 2020 om 22:29

    Waanzinnig apparaat

    Login om te reageren
  8. baklava zegt

    17 maart 2020 om 22:37

    Omspuiten in blauw en ik wil m

    Login om te reageren
  9. viezefreddyw zegt

    17 maart 2020 om 22:42

    Dit is toch übergaaf? Wat een ding man. Blauw is mooier maar knaloranje staat hem ook erg goed!

    Login om te reageren
  10. tvr1974 zegt

    17 maart 2020 om 23:29

    Jammer dat we t geluid wat er in zit hier niet kunnen horen .. dat is namelijk ook waanzinnig..

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    17 maart 2020 om 23:45

    ?? Blijft een speciaal monster.. instant classic!

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    18 maart 2020 om 07:31

    Ik vind het echt 26x niks. Het oogt als een Ferrari Enzo met de hele inhoud van twee jaargangen aan Autostyle catalogus er aan vast geplakt. Een parodie op wielen.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      18 maart 2020 om 08:42

      @mashell: ga je mond spoelen

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        18 maart 2020 om 10:17

        @maarten020: met diesel!

        Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    18 maart 2020 om 08:55

    Wat een porno apparaat! Al vind ik de blauw witte wel mooier, ik wil deze hebben!

    Login om te reageren
  14. g00f81 zegt

    18 maart 2020 om 15:51

    kan dus ook straat legaal… :) https://youtu.be/_hzsg18Dm0Q?t=11

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North