Te koop: de oudste Volvo van Nederland

Auteur: , 20 Reacties

En dan te bedenken dat Volvo al 12 jaar bestond toen deze Zweedse tank uit de fabriek rolde!

Volvo wordt in 1926 opgericht en hoewel er in ons land zo’n 400.000 exemplaren rondrijden, is deze PV51 uit 1938 naar alle waarschijnlijkheid de oudste Volvo van Nederland. Het merk was voor de Tweede Wereldoorlog dan ook vooral actief op de eigen markt en nog lang niet zo groot als tegenwoordig. Pas met de PV444 (beter bekend als Kattenrug) uit 1946 krijgt het merk ook buiten haar eigen landsgrenzen bekendheid.

Voor de oorlog bouwt het merk vooral grote en luxe auto’s, zoals deze PV51. Overduidelijk ge├»nspireerd op Amerikaanse automobielen (net zoals de PV444/PV544 en Amazon overigens) met een 3.7 liter lijn-6 met handgeschakelde 3 bak, optioneel met overdrive. Dat je vermoedelijk nog nooit van de Volvo PV51 hebt gehoord is evenmin vreemd, er werden slechts 1754 auto’s van dit model gebouwd. Van de iets luxere PV52, voorzien van zonnekleppen, twee(!) ruitenwissers, een klok, verwarming (jazeker, Volvo verkocht in thuisland Zweden auto’s z├│nder) en armsteunen, rolden 1046 exemplaren uit de fabriek. Verder werden er nog 205 PV51’s gebouwd als rollend chassis voor commercieel gebruik.

Dit exemplaar was ten tijde van de oorlog in gebruik door de Zweedse politie. In 1947 mag de auto met prepensioen en wordt hij overgespoten in een decente donkerblauwe kleur. Tot in de jaren ’60 wordt de auto dagelijks gebruikt, maar ergens in dat decennium verdwijnt hij in een schuur. Pas in 1995 wordt de auto weer ontdekt en naar Nederland gehaald. Daarmee is het voor zover bekend de oudste Volvo van ons land.

Hoewel de auto waarschijnlijk nog steeds de lak uit 1947 heeft, ziet hij er keurig uit. Hier en daar een plekje, maar dat hoort ook bij een auto met een dergelijk respectabele leeftijd. Op de teller valt een stand van 72.137 kilometer af te lezen en de vraagprijs bedraagt 25.000 euro. Zeg nu zelf, dit is toch veel leuker dan de zoveelste V40 D2?



20 reacties

Ehmmm…. doe mij maar een P1800 voor dat geld
@badmat: helemaal mee eens. De mooiste Volvo ooit!
Het jaar van de Phantom Corsair ..
En de Buick Y Job ..

Volvo ziet er trouwens heel modern uit voor zijn geboorte jaar ..
@lincoln: Ja, ouwe ..
De Amerikaanse automarkt heeft wel echt last gehad van de ‘wet van de remmende voorsprong’ ..
Laat nou uitgerekend die wet niet met onderbemeten trommels, maar met grote geventileerde remschijven zijn uitgevoerd ..
Niet mijn type auto. Maar wel uniek natuurlijk.
Prachtige wagen! Prijs is ook nog niet zo gek dacht ik.
Ramen tinten en klaar! *duikt onder tafel
@martinus-tussengas: paar goeie ADV.1’s eronder, carbon accentjes op het dashboard, heerlijk
Een mooie basis voor een hotrod
Wat een pareltje!
Als die auto van de Zweedse politie is geweest, is het wel apart dat het stuur “gewoon”links zit Tot 3 september 1967 reden ze daar namelijk rechts.
Maar goed, ik vind het een weinig opvallend model. Doe mij maar een Duett of Kattenrug.
@danmar: links, ze reden links tot september ’67. Verdulleme.
@danmar: de Zweedse auto’s hadden ook voor “Dagen H” het stuur links zitten waardoor je in feite in de berm zat. Het maakte het inhalen lastig, de ingehaalde auto ging toen ook meer richting de berm rijden zodat jij er makkelijker langs kon. Doordat steeds meer mensen in de jaren ’60 een auto kregen, werd dit een steeds groter probleem. Daarom is er besloten dat men beter aan de rechterkant van de weg kon rijden.
@jeanwillem: ah, dat verklaart het. Parate kennis, top!!
Prijs valt me nog enigzins mee. Mooie maffiabak van maken.
Opmerkelijk wel dat hij linksgestuurd is, reden ze in Zweden niet tot ruim na de oorlog aan de ‘verkeerde kant’?
@mgmgb: dit moet je even lezen !!! Echt apart https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dagen_H
Mooi verhaal. Inderdaad Amerikaans design in mini formaat. Net als bijvoorbeeld de Opel Kadett, Ford Tudor en Renault Juvaquatre uit die tijd.


Deze graag origineel houden wat mij betreft, niet hotrodden ofzo.
Zo’n Volvo hoort weer in het originele kleurtje gespoten te worden. Opknappen tot nieuwstaat en dan in een museum zetten. Hotrot en moderne velgen doe je zo’n auto niet aan.
Nou die Volvo had tenminste nog een 6 cilinder…..daarna is het bergafwaarts gegaan…..5 cilinders…..nu 4 cilinders. Goh……allemaal die onzin met die dikke uitlaten bij Volvo…..D2 R design…..ding gaat niet eens vooruit!! Of die dikke XC90. Naar mijn mening een mooie auto maar waarom 2 dikke uitlaten voor net geen 2.000cc 4 cilinders???? Het klinkt NIET

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).