Een Lamborghini Diablo SV met 1,8 gereden kilometers op de teller. En hij staat te koop!
De jaren ’90 waren een mooie tijd voor de petrolhead. Mijn favoriet uit die tijd was absoluut de Lamborghini Diablo, en in Super Veloce-trim was het helemaal een heerlijk apparaat. Toen deze advertentie me onder ogen kwam moest ik dan ook even slikken: een Lamborghini Diablo SV, 1,8 kilometer op de teller en in absolute nieuwstaat. Dio mio.
Het gaat hier om een modeljaar 1999 (te herkennen aan de glazen koplampen), dus één van ongeveer 100 auto’s die is gebouwd. Onder die heerlijk strakke Titanium Gray body ligt een machtige 5.7 liter V12 goed voor 530 pk en 605 Nm koppel. De honderd kilometer per uur kon in 3,85 seconden bereikt worden. Het verhaal gaat dat geen enkel mens die tijd ooit gehaald heeft. Schijnbaar omdat je zulke enorme ballen nodig had om dat te proberen, dat ze altijd in de weg zaten bij het schakelen. Reden dat Lamborghini later ook met de VT kwam: een soort SV met vierwielaandrijving, voor mensen met kleinere balletjes. De topsnelheid van dit door Marcello Gandini ontworpen beest bedraagt overigens 323 kilometer per uur.
Hebben? In Montreal mag je $499.000 Amerikaanse dollars achterlaten, dan is deze ultieme ’90’s sportwagen de jouwe. Als @mauritsh je niet voor is geweest, tenminste.
Met dank aan Chris voor de tip!
jochempie zegt
Geen gekke prijs, gezien wat er af en toe langskomt aan bedragen…
jaccovdzaag zegt
@jochempie: Inderdaad. Had nog wel een nulletje verwacht
123bat zegt
@jaccovdzaag: Er moeten misschien nog wat dingetjes vervangen worden voor ‘ie de weg op kan.. En dat kost wel een paar knaken bij zo’n wagen!
Senne zegt
@123bat: Klopt, alleen gaat deze Diablo nooit de weg op…
Deze gaat direct in een opslag/garage…
mikkeloentje zegt
@jaccovdzaag: Ja? 5 miljoen?
jaccovdzaag zegt
@mikkeloentje: Bij wijze van
mrrallycross zegt
Wow wat vet, wel jammer dat er niet gewoon mee gereden is. 1,8 km is trouwens wel heel weinig
123bat zegt
@mrrallycross: 1,8 km..
Okay ik maak hem gewoon: “Binnenkort te koop bij Jet Cars op stalen velgen en 800 meter op de teller!”
gladanus zegt
vind het nog best een schappelijk prijsje
danone zegt
Glazen koplampen van de Nissan 300ZX welteverstaan. Heb ik vernomen uit betrouwbare bron…
BartvL zegt
@danone: Ooh ik dacht dat ze van papier gemaakt waren.
danone zegt
@bartvl: Goed lezen Bart, staat nota bene in het stuk hierboven wat Casper geschreven heeft.
rolov zegt
@danone: staat daar ook bij dat ze van de 300z zijn?
danone zegt
@rolov: Nee, maar volgens mij beweer ik dat ook niet, toch?
En anders had ik niet geschreven dat ik het uit betrouwbare bron (Autoweek in dit geval;) ) vernomen had, dan had ik wel gezegd dat ik het van dit artikel overgenomen heb.
Anders lees je het stuk eerst even…
E550 zegt
@danone: sarcasme is niet jou ding he
danone zegt
@e550: oh dat valt mee, maar niet als het zo flauw is;).
heilbot zegt
@danone: sarcasme is flauw! Geef het maar toe, het is niet jou ding ;)
bizzarrini zegt
Wat een ontzettend geil apparaat zeg!
cadrez zegt
Wat is dit een plaatje zeg!
Toen supersportwagens nog echte bitches waren om onder controle te krijgen. Moet een hele beleving zijn om met zo een monster te rijden.
davelepeef zegt
@cadrez: correctie; toen Lambo’s nog bitches waren om onder de knie te krijgen… Bij een F50 was dat niet zo’n punt dacht ik, Mac F1 idem?
hokeej zegt
Wist niet dat deze er ook zonder spoiler was, ziet er wel strak uit
goodolddays zegt
De stereo is zo te zien wel gejat…
granlusso zegt
Zo’n beetje de meest onpraktische supercar van de jaren ’90, beter kan niet dus!
pomoek zegt
Ook een auto voor 5 ton waar je niet in mag rijden omdat ie na 2 meter in waarde onmiddellijk halveert. Net zo zinloos als een logeerpartij met Sophia Vergara. En haar man.
beefcake zegt
@pomoek: in beide gevallen geldt: het is maar waar je van houdt.
dymf zegt
Ik mis een spoiler, op een diablo hoort gewoon een spoiler. Verder mag deze best op mijn niet bestaande oprit. ?
wessel94 zegt
Uit welke auto komt dat stuurwiel?
dragspert zegt
@wessel94: Lijkt erg veel op een Mercedes stuur. Ik vroeg mij hetzelfde af.
vt5700 zegt
@wessel94: Diablo he
phaeton zegt
Liever de 6.0 VT, maar voor deze prijs is een nieuwe SV eigenlijk een buitenkansje. Hebben!
rob5nismo zegt
Lijkt me idd vervelend schakelen met je ballen op de midden console
jbowe zegt
No radio ?
moveyourmind zegt
@jbowe: Niet nodig…
Achterin zit een 12-koppig orkest ingebouwd die de mooiste symphoniën ten gehore kan brengen…
vtechlover zegt
@moveyourmind: hahaha, Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
Tuono zegt
@moveyourmind: Opzich mee eens, maar voor $5 ton mag er dan wel een fatsoenlijk afdekplaatje zitten.
wessel94 zegt
Harry’s Garage op youtube heeft een leuk informatief filmpje gemaakt over de 12 cilinder Lambos. Die spoiler waar jullie het volgens mij over hebben zit alleen op de eerdere modellen van de Countach en is compleet nutteloos maar omdat een Countach zo was uitgedost in een film wilde heel veel klanten ook zo een spoiler. Nog sterker, hij verslechterd de rijkwaliteiten van de auto
davelepeef zegt
@wessel94: goeiemorgen! Het gaat om een diablo hè? Plenty diablo’s geleverd met spoiler. Of ‘ie nut heeft laat ik in het midden…
JanC zegt
Gezien dat Montreal in Canada is, zullen het wel Canadeze en niet Amerikaanse dollars zijn.
sjeppie156 zegt
@JanC: hoe is de koers van die dollars
JanC zegt
@sjeppie156: De koers is dat het in US-Dollar iets van 392.000 is.
CasperH zegt
@JanC: gezien het feit dat er “US” achter de dollarprijs in de gelinkte advertentie staat, denk ik dat je gewoon aan kan nemen dat het om Amerikaanse dollars gaat.
JanC zegt
@CasperH: Ik zag enkel de prijs rechtsboven, maar nu je het schrijft zie ik een prijs in het midden staan – en is je conclusie volkomen logisch.
noreplacementfordisplacement zegt
Meh…
davelepeef zegt
Ach. Heb toch de centen niet. Krijg de centen ook niet, dus dromen is dan ook zo zinloos. *gaat weer door met werk*
sjeppie156 zegt
@davelepeef: ik heb het met je te doen….
thomasthomas zegt
Ik zou hem laten tunen door Mansory
svdv zegt
@thomasthomas: ga je mond spoelen, gauw
Dutchdriftking zegt
@thomasthomas: dat zou wel een beetje dom wezen…
scottishcarspotter2000 zegt
@thomasthomas: foei!
pret zegt
@thomasthomas: ze snappen cynisme niet
schellekens006 zegt
@pret: klopt ;-)
ardonjr zegt
Vraag me dan toch wel af wat dat met pakkingen en rubbers doet als de auto zo lang stil staat. Die drogen toch ook gewoon uit? Kan me zo indenken dat alles afbrokkelt aan pakkingen zodra je die auto voor de eerste keer de sporen geeft?
rolov zegt
@ardonjr: ja daarom moet er nogal wat vervangen worden
Dutchdriftking zegt
530pk, handbak, achterwiel aandrijving, daar heb je inderdaad hele grote ballen voor nodig. Wel een super gaaf ding.
chiron zegt
Geweldig exemplaar!
lazy123 zegt
Geen radio, dat maakt niet uit. V12 motor klinkt toch als muziek in de oren… HEBBEN!!!!!!
vroaaar zegt
Wellicht is dat de stand van de dagteller…
martijn11 zegt
Zo’n auto is bedoelt om in te rijden
JvT zegt
@martijn11:
Elke auto is bedoelD om in te rijden.
mastemaker zegt
Is dat een spermavlek op de hoodsteun van de passagierstoel?
omeslo zegt
… dat ze altijd in de weg zaten bij het schakelen.
Een liefhebber zou toch moeten weten dat je in een Diablo niet hoeft te schakelen voor een sprint naar de 100 km/u. Of moest het ballengrapje perse gemaakt worden.
vt5700 zegt
@omeslo: hangt vd versnellingsbak af
vt5700 zegt
Wel gek, normaliter werden ze uitgeleverd met een kilometer of 50 op de teller. Want ze werden vooraf altijd testgereden .. als dit toch echt zo is ? Dan zou ie moeten worden terug gekocht door de fabriek of een Museum. Want rijden halveert inderdaad de waarde.
Heb zelf een VT en ben blij dat het geen museumstuk is. ook al was ie dan het dubbele waard. De Diablo moet gezien worden !!!
vt5700 zegt
Er is nog meer geks .. hij heeft nl. Amerikaanse verlichting maar een Europese teller. En dt is niet origineel. Alle US spec versions van SV/VT tot roadsters en 6.0 zijn uitgeleverd met dual scale km/miles tellers.
fconderkantlat zegt
handgeschakeld ftw!