• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Byebye: Jaguar neemt afscheid van de station [updated]

Auteur: RubenPriest, gepost 19 april 2016 om 10:24 – 54 Reacties

XFR-S


Kijk nog maar even goed naar die lekkere XFR-S Sportbrake. Zo worden ze niet meer gemaakt. Niet bij Jaguar.

Jaguar had jarenlang met de XF Sportbrake een station in huis. Dit was de enige station in het huidige gamma en voorlopig ook de laatste. Dat zegt Ian Callum, designchef bij Jaguar. Jaguar Land Rover zal zich volledig richten op een markt waar wél geld valt te verdienen. Die van de SUV’s. De F-Pace is het begin van de nieuwe toekomst bij Jaaaag.

Hoe vet de XFR-S Sportbrake ook was: er was bijna niemand die ‘m kocht. Niet alleen in Nederland, maar dit gold voor heel Europa. Het is moeilijk om je als fabrikant te positioneren tussen de gevestigde orde in een behoorlijk verzadigde markt. Er waren simpelweg te weinig redenen om een Sportbrake te kiezen. Zo onderscheidend was het model namelijk niet. Bovendien had het topmodel met 550 pk een uitstoot van 297 gram CO2. Dit vertaalde zich in een BPM-straf van dik 60.000 euro. Daarnaast kon je voor die 183.350 euro genoeg ander leuk speelgoed kopen.

De reguliere XF Sportbrake zorgde eveneens voor belabberde verkoopcijfers en dus wordt de handdoek in de ring gegooid. De huidige markt schreeuwt om SUV’s en daar zullen de Britten dan ook op gaan inspringen. Met de XF Sportbrake en de X-type Sportwagon heeft Jaguar overigens slechts twee stations in haar gamma gehad. (via Autonews)

UPDATE: Ian Callum zegt dat Autonews zijn uitspraken verkeerd heeft geciteerd. Callum wilde enkel duidelijk maken dat er van de Jaguar XE geen station komt, aldus de ontwerper in een tweet.

UPDATE 14-06-2017: dus toch, Jaguar onthulde vandaag de nieuwe XF Sportbrake.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
    Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
  • Help deze man van zijn nieuwe Jaguar XF (€97K) af!
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Lekker uitgevoerde Revuelto, vers op kenteken
  • Porsche 718 Cayman
    Officieel: het doek valt voor de kleinste Porsche
  • Perfecte accessoire voor je klassieker of youngtimer is hier
  • Fiat brengt Italiaans icoon terug naar het heden
FacebookTweetPinLinkedIn

ian-callum, Jaguar, sportbrake, station, xf, xfr-s

Vorig bericht: « Je wordt doodgegooid met Audi’s in nieuwe Captain America
Volgend bericht: Te koop: gloednieuwe Lamborghini Diablo SV »

Lees Interacties

Reacties

  1. ontploffer zegt

    19 april 2016 om 10:26

    Jammer. Ik vond ze vet, Jaguar stationwagens. Had graag een opvolger gezien.

    Login om te reageren
  2. nopetrolnofun zegt

    19 april 2016 om 10:27

    Als ik een powerstation wilde, dan werd dit hem echt wel! Niks geen turbo’tjes die het geluid dempen maar gewoon een dikke supercharger. Erg jammer dat mensen geluid tegenwoordig niet meer belangrijk vinden.

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      19 april 2016 om 10:31

      @nopetrolnofun: eens! Marketingmensen denken dat hun doelgroep het nog wel belangrijk vindt en pompt motorgeluid door de speakers :’) kansloos allemaal .

      Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      19 april 2016 om 14:05

      @nopetrolnofun: denk dat mensen eerder 60K aan BPM niet zo aantrekkelijk vinden…

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    19 april 2016 om 10:30

    Zo zie je maar weer he. De meesten hier, waaronder ik, schuwen al die SUV’s en Crossovers af. We vinden het allemaal maar niks, waaronder ik. Maar het is wel waar de markt om schreeuwt, het wordt massaal gekocht. Doen wij, Autobloggers, dan iets fout? Daar lijkt het wel op.

    Overigens vind ik het doodzonde dat Jaguar stopt met de station. Tuurlijk, de XFR-S Sportbrake is een absoluut monster. Prachtige auto, maar inderdaad veel te duur en niet goed genoeg om het de concurrentie echt heel moeilijk te maken. Maar het gaat mij niet zozeer om de XFR-S Sportbrake, maar om de stations van Jaguar in het algemeen. Ik vond ze altijd erg mooi. Vaak mooier dan menig Duitser..

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      19 april 2016 om 10:33

      @viezefreddyw:
      “Doen wij, Autobloggers, dan iets fout?”

      Ja. ‘Wij’ kopen maar bar weinig nieuwe auto’s.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        19 april 2016 om 10:37

        @Rob: Wij praten er alleen over. Slechts enkelen hier hebben daadwerkelijk hun droomauto, een groot deel least en wellicht het grootste deel heeft nog niet eens een auto. Overigens hoor ik ook bij het laatste deel. Wordt toch eens tijd met mijn 26 jaar.

        Login om te reageren
        • jaccovdzaag zegt

          19 april 2016 om 10:49

          @berlinetta: Spijker. Op z’n. Kop.

          Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          19 april 2016 om 10:54

          @berlinetta: trek het je niet aan, beter laat dan nooit!

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            19 april 2016 om 12:22

            @Jochempie: Ik heb dan ook nooit een eigen auto nodig gehad. Woonde altijd in de stad. Nu begonnen met mijn eerste baan en ik mag in het begin de auto van mijn moeder lenen. In de tussentijd sparen voor een eerste autootje. Wellicht binnenkort dus een niew AB-advies voor berlinetta ;)

            Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        19 april 2016 om 10:48

        @Rob: Maar we hebben wel gelijk onze mening klaarstaan wanneer een nieuwe auto is gepresenteerd. De meeste bezoekers van Autoblog zijn jonge mensen, tieners. Wat @berlinetta zegt klopt dan ook.

        Wellicht moeten ‘we’ ons eens verplaatsen in het koperspubliek. Waarom worden al die dingen gekocht? Wat maakt ze zo populair?

        Login om te reageren
        • humpyourdog zegt

          19 april 2016 om 11:59

          @viezefreddyw: ben eigenlijk wel benieuwd of al deze tieners nu later ook massaal in een vw touran of a160d stappen zoals het grote koperspubliek…

          Login om te reageren
          • gwnbmw zegt

            19 april 2016 om 17:30

            @humpyourdog: als geld een rol gaat spelen, ben je algauw klaar bij studenten he…

            Login om te reageren
    • CRX zegt

      19 april 2016 om 10:56

      @viezefreddyw: Er zit wel een verschil tussen wat ik graag zou rijden en wat in mijn huidige situatie een logische keuze is. Helaas heb ik het geld en de ruimte niet voor een derde of vierde auto, dus moet het allemaal nuttig en betaalbaar.
      Helaas sneuvelt deze jaguar op het tweede deel (voor mijn beurs).

      Login om te reageren
    • hollandsemarokkaan zegt

      19 april 2016 om 11:59

      @viezefreddyw: Ik kom hier graag ouwehoeren over het laatste autonieuws, maar rij zelf met mijn verdachte rotkop een Hyundai i30 station.

      Login om te reageren
    • rikus zegt

      19 april 2016 om 12:04

      @viezefreddyw: wij zijn autoliefhebbers. De rest van “de markt” blijkbaar niet.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        19 april 2016 om 12:31

        @rikus: Maar wat maakt iemand een autoliefhebber? Er zijn genoeg vrouwen die auto’s ook leuk vinden. Vaak willen ze juist een klein en guitig stadsautootje dat zuinig is, niet te duur en makkelijk te parkeren maar die wel leuk smoelt. En er is genoeg keus wat dat betreft. Wij “autoliefhebbers” zien dergelijke auto’s vaak als saai of kleine hokken die niet vooruit te branden zijn, maar er zijn genoeg mensen die daarvoor vallen.

        Bovendien bepaalt niet alleen de koper het wagenpark, dat komt namelijk ook voor een deel door de overheid met alle maatregelen.

        Tenslotte bepaalt ook het landschap en de inrichting van NL het wagenpark. We hebben hier geen grote, brede en rechte wegen maar veelal kleine, smalle weggetjes. Hierdoor past de koper ook zijn keuze aan.

        Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        19 april 2016 om 12:40

        @rikus: Klopt, we zijn inderdaad liefhebbers.

        Misschien valt het lastig voor te stellen, maar doe even mee. Stel je voor. Iemand koopt een Nissan Qashqai, puur omdat meneer of mevrouw een liefhebber is van Crossovers. Dan is diegene toch ook gewoon een liefhebber? Crossover of niet, het blijven auto’s. Ik vind een Ferrari ook mooi, of een Lamborghini. Of zo’n lekker Aston Martin Vanquish met zo’n heerlijke V12. Maar ook een Citroen SM, of zo’n mooie Citroen DS19. Of een Renault 5 Turbo. Een lekker Alfa Romeo 1300 of een GTA. Dat maakt mij liefhebber van auto’s.

        Een persoon die een Crossover mooi vind, kijkt voor een Qashqai. Of voor een Mazda CX-5. Een Peugeot 2008, of 3008.

        Het zijn allemaal verschillende auto’s. Maar ze hebben een hoop gemeen. Ze hebben allemaal een stuur, een rempedaal, gaspedaal. Ze rijden op vier wielen, hebben een motor onder de kap en rijden op brandstof (de meesten).

        Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende. Wat maakt een koper van een Crossover een mindere liefhebber van auto’s dan een koper van een Alfa Romeo 159? Het is ieder zijn of haar smaak. Oftewel; over smaak valt niet te twisten.

        Login om te reageren
        • edftw zegt

          19 april 2016 om 15:24

          @viezefreddyw: amen!

          Login om te reageren
        • xiran zegt

          19 april 2016 om 17:12

          @viezefreddyw: omdat SUV en crossover publiek een hoge instap nodig heeft en niet meer achterom kan kijken.

          Login om te reageren
  4. kristof_somers zegt

    19 april 2016 om 10:35

    verkopen die dingen dan zo slecht? zou ik nooit gedacht hebben, want hier in België kom ik ze toch wel redelijk vaak tegen

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    19 april 2016 om 10:35

    Je zou eigenlijk toch zeggen dat het niet zo extreem duur hoeft te zijn om een station te maken. Je hebt een sedan die je kan aanpassen. Uiteraard komt er allerlei testwerk etc. bij kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat het totaal niet rendabel is.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      19 april 2016 om 11:20

      @berlinetta: Toch wel, het is in ieder geval een stuk ingrijpender dan een optioneel bumperpakket bijvoorbeeld. Van sedan naar station pas je een groot deel van de dragende carrosserie aan, en dat kost een hoop engineering, sterkte- stijfheids- en fatigue analyses, nieuwe crashtests. nieuwe achterklep en verlichting die gehomologeerd moeten worden. Fabriek en bijvoorbeeld de lasrobots moeten er op ingericht worden. En dan mis ik vast nog het een en ander. Al met al toch een hele (dure) opgave.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        19 april 2016 om 12:25

        @motoragent: Ja nu je het zo zegt, komt er inderdaad meer bij kijken dan ik dacht. Wellicht speelt het ook een rol dat Jaguar nooit stations heeft gebouwd en dat ze er geen ervaring mee hebben.

        Login om te reageren
        • HzR zegt

          19 april 2016 om 21:58

          @berlinetta: er was ook een X-type estate.

          Login om te reageren
  6. ddr780 zegt

    19 april 2016 om 10:37

    Hmmm vreemd. Dan is dit pas net beslist.
    Het zag ernaar uit dat in december de eerste XE sportsbrake gebouwd zou worden.
    Blijkbaar toch niet interessant genoeg…..

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      19 april 2016 om 21:59

      @ddr780: ja, ik heb ook gehoord dat er aan een XE estate gewerkt wordt. Net als een coupe en cabrio. De Duitse 3 achterna.

      Login om te reageren
  7. gillesvda zegt

    19 april 2016 om 10:38

    De XF sportbrake leek gewoon te hard op een ford.

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    19 april 2016 om 10:38

    Ik zei het net ook op dat andere forum, maar als je naar de designlijnen kijkt van zowel de XE als de XF, zie je dat dit besluit al jaren geleden genomen is: de lijnen zijn niet voorbereid op de mogelijkheid van een fraaie Sportbrake-variant: de schouderlijn loopt naar achteren zo’n 10 centimeter te laag af. Wat er dan zou ontstaan is hier te zien:

    http://gtspirit.com/wp-content/uploads/2015/04/16921284069_9e069d7c97_b.jpg

    Totaal uit balans. Daarnaast is de overhang van met name de XF veel te groot. De enige mogelijkheid die er designtechnisch is, is nieuw plaatwerk vanaf minimaal de B-stijl ontwikkelen. En voor zo’n niche gaat Jaguar dat echt niet doen.

    Nu denk je misschien, nieuw plaatwerk ontwikkelen vanaf de B-stijl, dat moet toch altijd voor een station? Niet helemaal waar, het gedeelte van de portieren onder de raamlijsten kan meestal 1 op 1 gebruikt worden voor zowel de sedan als de station. Hetzelfde geldt voor de kokerbalken en vaak ook voor de achterlichten en achterbumper.

    Dus meneer Callum zegt eigenlijk niets nieuws… De F-pace is de nieuwe “station”…

    Login om te reageren
    • micrak11 zegt

      19 april 2016 om 11:48

      @Jochempie: nou het spijt me zeer maar die foto van de XE sportbrake is echt niet verkeerd

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        19 april 2016 om 11:55

        @micrak11: als je er echt kijk op had, had je gezien dat het om de XF gaat.

        Login om te reageren
      • sulobb zegt

        19 april 2016 om 19:09

        @micrak11: Ik denk er toch echt anders over; de achterlichten zien er veel te saai uit en de lijnenspel vind ik toch raar voor een Engelse auto en al helemaal voor Jag… Voor mij hoeft zo’n XE niet en de station al helemaal niet. Het ontwerp lijkt wel 10 jaar oud.

        Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    19 april 2016 om 10:39

    Ik zag er laatst nog een rijden en toen dacht ik, hé, sinds wanneer maken ze deze ook? Was het een auto van 3 jaar oud :( Dat geeft maar weer aan hoe goed het met de verkopen ging.

    Login om te reageren
  10. Design_Driven zegt

    19 april 2016 om 10:43

    Heel jammer inderdaad. Ik denk dat ik op termijn als vervanger voor mijn 159 wel naar een XF ga kijken en de station staat een treetje hoger dan de sedan op de wishlist. Ik heb een zwak voor stations, zeker snelle stations.

    Wat betreft de XF kan ik het me wel voorstellen maar de XE zou het best eens goed kunnen doen als station.

    Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    19 april 2016 om 11:07

    Ach man, de SUV. De meest overbodige carrosserie vorm die er bestaat. Ja, nee, als je in Patagonië woont, dan heb je er wat aan. Maar in Nederland woonerf land? Waar ze worden gereden door thuisblijf moeders en mannen met een eigenwaardeuitdaging die het ding gebruiken om van en naar de sportschool en de Hema te rijden.

    Op de snelweg op de linkerbaan plakkend zodat ik meer afstand moet houden omdat ik met mijn auto met een normale hoogte niet meer door de achter en voorruit kan kijken naar het verkeer vóór de SUV.

    Wat mij betreft mag de BPM zo aangepast worden dat de hoogte van de auto mee gaat tellen. Moet je eens kijken hoeveel XFR-S Sportbrakes er worden verkocht…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      19 april 2016 om 11:12

      @pomoek: Da’s het gevolg van een individualistische samenleving: ik en mijn gezin moeten overblijven als de hele wereld vergaat, dus ik wil de veiligste en meest intimiderende auto.

      Niet ik natuurlijk, ik tuf lekker rond in m’n airbagloze MX-5.

      Login om te reageren
  12. mashell zegt

    19 april 2016 om 11:10

    Wat ze dus eigenlijk zeggen is F*** Europa en hallo America en China. Als een Europees merk de Europese markt verwaarloost dan is er toch wel iets mis.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 april 2016 om 13:16

      @mashell: Volgens mij doen genoeg Europese merken dat. Kijk alleen al naar Rolls Royce met al haar drakenspecials en goudkleurige specials voor de zandjurken.

      Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    19 april 2016 om 11:12

    Naar mijn mening heeft Jag de station nooit echt een goede kans gegeven.
    Die X-type was een Ford Mondeo en de station dus ook. We hadden zo’n ding als huur auto op vakanite toen ie net uit was; en toen zag dat ding er al oud uit.
    Deze XF brachten ze in 2012 uit toen de XF al 5 jaar uit was. Ook dat kon je er aan af zien. Mooie auto, maar niets baanbrekends.

    En in de wereld van de grote stations, zijn de luxe merken al zeer goed vertegenwoordigd. Dus je moet wel met iets uitmuntends komen will je er voor 1 gaan. Ook ik heb m overwogen en t is m niet geworden.

    Maar goed, de F-Pace is een

    Login om te reageren
  14. vondudenstein zegt

    19 april 2016 om 11:14

    Jammer. Veel mooier dan die hokken van Merc., Audi en BMW.
    Maar goed, moet wel verkopen

    Login om te reageren
  15. martijn11 zegt

    19 april 2016 om 11:20

    Jammer was een goed model

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    19 april 2016 om 11:28

    Jammer maar logisch

    Login om te reageren
  17. redbee5 zegt

    19 april 2016 om 11:58

    Wat is het toch jammer dat ze een beetje achterlopen op andere merken. Had het ze zo gegund. Fantastische auto’s bouwen ze.

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    19 april 2016 om 12:55

    Erg jammer. Ik had erg graag weer zo’n M5 concurrent gezien.

    Login om te reageren
  19. cpp1 zegt

    19 april 2016 om 12:55

    Wat een gemiste kans om de XE niet als station te brengen. De sedan is niet om aan te zien namelijk. Zeker de kaalgeplukte lease uitvoeringen hier in het land.

    Jammer.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 april 2016 om 13:17

      @cpp1: Klopt, die XE kan een behoorlijke tegenvaller zijn. Mits je bereid bent je portemonnee te trekken, kun je er een strakke auto van maken. En anders ziet het eruit als een Mondeo van 10 jaar oud.

      Login om te reageren
  20. eelco74 zegt

    19 april 2016 om 12:59

    Jammer, je ziet het bij alfa momenteel ook, eerst de giulia sedan (want VS en China) en dan een SUV (want VS, China en dan Europa). En van de station is met geen woord gerept. Gelukkig begrijpen Mercedes en BMW het nog wel en zijn er daar voldoende fijne station te shoppen.

    Login om te reageren
  21. flik2punt0 zegt

    19 april 2016 om 18:10

    Heel erg jammer vind het namelijk een prachtige wagen! En hij verkocht ook niet zo slecht maarja das nederland hier zie je de stationwagens vaker dan de sedans en in veel andere landen is het vaak andersom…

    Login om te reageren
  22. sulobb zegt

    19 april 2016 om 19:12

    Best brute bak, maar ik zou ‘m ook niet doen. Ik vind het snel saai worden na een tijdje. De concurrenten vind ik op alle zichten leuker. Spijtig dat ze stoppen met de station, maar op financieel vlak niet zonder reden dus…

    Login om te reageren
  23. kevincck zegt

    19 april 2016 om 20:44

    Jammer want dit waren prachtige auto’s.. door het gebrek aan verkopen toch maar laten zitten dus. Jammer

    Login om te reageren
  24. mgmgb zegt

    19 april 2016 om 22:31

    Heel jammer, veel gereden in een XF Sportbrake 3.0D S. Zeeën van ruimte, prachtige afwerking, goddelijke motor en ik vond het ook een prachtige auto om te zien. Ik heb eerlijk waar nooit begrepen waarom Jaguar er niet meer van wist te verkopen. Aan de prijs lag het niet en ik vond het oude model XF aanzienlijk lekkerder rijden dan een vergelijkbare 5-serie. Met de nieuwe heb ik nog geen ervaring, helaas, maar als het op de XE lijkt zit dat absoluut helemaal goed.

    Login om te reageren
  25. cossiekiller zegt

    20 april 2016 om 09:45

    Jammer, de XE sportbrake, daar zou ik op wachten!

    Login om te reageren
  26. eltoro zegt

    22 april 2016 om 12:09

    Komt weer een nieuwe aan! Geduld

    Login om te reageren
  27. bartjansen84 zegt

    23 april 2016 om 22:47

    met deze auto wil ik me wel laten weg brengen met een kist er in waar ik in lig en dan in deze auto zetten dan val ik wel op als ik weg word gereden en weg gebracht word naar me laatste rust plaats waar ik me hele leven hard heb voor gewerkt heb mooie auto voor een laatste dag voor weg gebracht te worden

    open mening

    hoe denkt u er over

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North