Kijk nog maar even goed naar die lekkere XFR-S Sportbrake. Zo worden ze niet meer gemaakt. Niet bij Jaguar.
Jaguar had jarenlang met de XF Sportbrake een station in huis. Dit was de enige station in het huidige gamma en voorlopig ook de laatste. Dat zegt Ian Callum, designchef bij Jaguar. Jaguar Land Rover zal zich volledig richten op een markt waar wél geld valt te verdienen. Die van de SUV’s. De F-Pace is het begin van de nieuwe toekomst bij Jaaaag.
Hoe vet de XFR-S Sportbrake ook was: er was bijna niemand die ‘m kocht. Niet alleen in Nederland, maar dit gold voor heel Europa. Het is moeilijk om je als fabrikant te positioneren tussen de gevestigde orde in een behoorlijk verzadigde markt. Er waren simpelweg te weinig redenen om een Sportbrake te kiezen. Zo onderscheidend was het model namelijk niet. Bovendien had het topmodel met 550 pk een uitstoot van 297 gram CO2. Dit vertaalde zich in een BPM-straf van dik 60.000 euro. Daarnaast kon je voor die 183.350 euro genoeg ander leuk speelgoed kopen.
De reguliere XF Sportbrake zorgde eveneens voor belabberde verkoopcijfers en dus wordt de handdoek in de ring gegooid. De huidige markt schreeuwt om SUV’s en daar zullen de Britten dan ook op gaan inspringen. Met de XF Sportbrake en de X-type Sportwagon heeft Jaguar overigens slechts twee stations in haar gamma gehad. (via Autonews)
UPDATE: Ian Callum zegt dat Autonews zijn uitspraken verkeerd heeft geciteerd. Callum wilde enkel duidelijk maken dat er van de Jaguar XE geen station komt, aldus de ontwerper in een tweet.
UPDATE 14-06-2017: dus toch, Jaguar onthulde vandaag de nieuwe XF Sportbrake.
ontploffer zegt
Jammer. Ik vond ze vet, Jaguar stationwagens. Had graag een opvolger gezien.
nopetrolnofun zegt
Als ik een powerstation wilde, dan werd dit hem echt wel! Niks geen turbo’tjes die het geluid dempen maar gewoon een dikke supercharger. Erg jammer dat mensen geluid tegenwoordig niet meer belangrijk vinden.
ThomasBol zegt
@nopetrolnofun: eens! Marketingmensen denken dat hun doelgroep het nog wel belangrijk vindt en pompt motorgeluid door de speakers :’) kansloos allemaal .
michiel_vandelft zegt
@nopetrolnofun: denk dat mensen eerder 60K aan BPM niet zo aantrekkelijk vinden…
viezefreddyw zegt
Zo zie je maar weer he. De meesten hier, waaronder ik, schuwen al die SUV’s en Crossovers af. We vinden het allemaal maar niks, waaronder ik. Maar het is wel waar de markt om schreeuwt, het wordt massaal gekocht. Doen wij, Autobloggers, dan iets fout? Daar lijkt het wel op.
Overigens vind ik het doodzonde dat Jaguar stopt met de station. Tuurlijk, de XFR-S Sportbrake is een absoluut monster. Prachtige auto, maar inderdaad veel te duur en niet goed genoeg om het de concurrentie echt heel moeilijk te maken. Maar het gaat mij niet zozeer om de XFR-S Sportbrake, maar om de stations van Jaguar in het algemeen. Ik vond ze altijd erg mooi. Vaak mooier dan menig Duitser..
Rob zegt
@viezefreddyw:
“Doen wij, Autobloggers, dan iets fout?”
Ja. ‘Wij’ kopen maar bar weinig nieuwe auto’s.
berlinetta zegt
@Rob: Wij praten er alleen over. Slechts enkelen hier hebben daadwerkelijk hun droomauto, een groot deel least en wellicht het grootste deel heeft nog niet eens een auto. Overigens hoor ik ook bij het laatste deel. Wordt toch eens tijd met mijn 26 jaar.
jaccovdzaag zegt
@berlinetta: Spijker. Op z’n. Kop.
Jochempie zegt
@berlinetta: trek het je niet aan, beter laat dan nooit!
berlinetta zegt
@Jochempie: Ik heb dan ook nooit een eigen auto nodig gehad. Woonde altijd in de stad. Nu begonnen met mijn eerste baan en ik mag in het begin de auto van mijn moeder lenen. In de tussentijd sparen voor een eerste autootje. Wellicht binnenkort dus een niew AB-advies voor berlinetta ;)
viezefreddyw zegt
@Rob: Maar we hebben wel gelijk onze mening klaarstaan wanneer een nieuwe auto is gepresenteerd. De meeste bezoekers van Autoblog zijn jonge mensen, tieners. Wat @berlinetta zegt klopt dan ook.
Wellicht moeten ‘we’ ons eens verplaatsen in het koperspubliek. Waarom worden al die dingen gekocht? Wat maakt ze zo populair?
humpyourdog zegt
@viezefreddyw: ben eigenlijk wel benieuwd of al deze tieners nu later ook massaal in een vw touran of a160d stappen zoals het grote koperspubliek…
gwnbmw zegt
@humpyourdog: als geld een rol gaat spelen, ben je algauw klaar bij studenten he…
CRX zegt
@viezefreddyw: Er zit wel een verschil tussen wat ik graag zou rijden en wat in mijn huidige situatie een logische keuze is. Helaas heb ik het geld en de ruimte niet voor een derde of vierde auto, dus moet het allemaal nuttig en betaalbaar.
Helaas sneuvelt deze jaguar op het tweede deel (voor mijn beurs).
hollandsemarokkaan zegt
@viezefreddyw: Ik kom hier graag ouwehoeren over het laatste autonieuws, maar rij zelf met mijn verdachte rotkop een Hyundai i30 station.
rikus zegt
@viezefreddyw: wij zijn autoliefhebbers. De rest van “de markt” blijkbaar niet.
berlinetta zegt
@rikus: Maar wat maakt iemand een autoliefhebber? Er zijn genoeg vrouwen die auto’s ook leuk vinden. Vaak willen ze juist een klein en guitig stadsautootje dat zuinig is, niet te duur en makkelijk te parkeren maar die wel leuk smoelt. En er is genoeg keus wat dat betreft. Wij “autoliefhebbers” zien dergelijke auto’s vaak als saai of kleine hokken die niet vooruit te branden zijn, maar er zijn genoeg mensen die daarvoor vallen.
Bovendien bepaalt niet alleen de koper het wagenpark, dat komt namelijk ook voor een deel door de overheid met alle maatregelen.
Tenslotte bepaalt ook het landschap en de inrichting van NL het wagenpark. We hebben hier geen grote, brede en rechte wegen maar veelal kleine, smalle weggetjes. Hierdoor past de koper ook zijn keuze aan.
viezefreddyw zegt
@rikus: Klopt, we zijn inderdaad liefhebbers.
Misschien valt het lastig voor te stellen, maar doe even mee. Stel je voor. Iemand koopt een Nissan Qashqai, puur omdat meneer of mevrouw een liefhebber is van Crossovers. Dan is diegene toch ook gewoon een liefhebber? Crossover of niet, het blijven auto’s. Ik vind een Ferrari ook mooi, of een Lamborghini. Of zo’n lekker Aston Martin Vanquish met zo’n heerlijke V12. Maar ook een Citroen SM, of zo’n mooie Citroen DS19. Of een Renault 5 Turbo. Een lekker Alfa Romeo 1300 of een GTA. Dat maakt mij liefhebber van auto’s.
Een persoon die een Crossover mooi vind, kijkt voor een Qashqai. Of voor een Mazda CX-5. Een Peugeot 2008, of 3008.
Het zijn allemaal verschillende auto’s. Maar ze hebben een hoop gemeen. Ze hebben allemaal een stuur, een rempedaal, gaspedaal. Ze rijden op vier wielen, hebben een motor onder de kap en rijden op brandstof (de meesten).
Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende. Wat maakt een koper van een Crossover een mindere liefhebber van auto’s dan een koper van een Alfa Romeo 159? Het is ieder zijn of haar smaak. Oftewel; over smaak valt niet te twisten.
edftw zegt
@viezefreddyw: amen!
xiran zegt
@viezefreddyw: omdat SUV en crossover publiek een hoge instap nodig heeft en niet meer achterom kan kijken.
kristof_somers zegt
verkopen die dingen dan zo slecht? zou ik nooit gedacht hebben, want hier in België kom ik ze toch wel redelijk vaak tegen
berlinetta zegt
Je zou eigenlijk toch zeggen dat het niet zo extreem duur hoeft te zijn om een station te maken. Je hebt een sedan die je kan aanpassen. Uiteraard komt er allerlei testwerk etc. bij kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat het totaal niet rendabel is.
motoragent zegt
@berlinetta: Toch wel, het is in ieder geval een stuk ingrijpender dan een optioneel bumperpakket bijvoorbeeld. Van sedan naar station pas je een groot deel van de dragende carrosserie aan, en dat kost een hoop engineering, sterkte- stijfheids- en fatigue analyses, nieuwe crashtests. nieuwe achterklep en verlichting die gehomologeerd moeten worden. Fabriek en bijvoorbeeld de lasrobots moeten er op ingericht worden. En dan mis ik vast nog het een en ander. Al met al toch een hele (dure) opgave.
berlinetta zegt
@motoragent: Ja nu je het zo zegt, komt er inderdaad meer bij kijken dan ik dacht. Wellicht speelt het ook een rol dat Jaguar nooit stations heeft gebouwd en dat ze er geen ervaring mee hebben.
HzR zegt
@berlinetta: er was ook een X-type estate.
ddr780 zegt
Hmmm vreemd. Dan is dit pas net beslist.
Het zag ernaar uit dat in december de eerste XE sportsbrake gebouwd zou worden.
Blijkbaar toch niet interessant genoeg…..
HzR zegt
@ddr780: ja, ik heb ook gehoord dat er aan een XE estate gewerkt wordt. Net als een coupe en cabrio. De Duitse 3 achterna.
gillesvda zegt
De XF sportbrake leek gewoon te hard op een ford.
Jochempie zegt
Ik zei het net ook op dat andere forum, maar als je naar de designlijnen kijkt van zowel de XE als de XF, zie je dat dit besluit al jaren geleden genomen is: de lijnen zijn niet voorbereid op de mogelijkheid van een fraaie Sportbrake-variant: de schouderlijn loopt naar achteren zo’n 10 centimeter te laag af. Wat er dan zou ontstaan is hier te zien:
http://gtspirit.com/wp-content/uploads/2015/04/16921284069_9e069d7c97_b.jpg
Totaal uit balans. Daarnaast is de overhang van met name de XF veel te groot. De enige mogelijkheid die er designtechnisch is, is nieuw plaatwerk vanaf minimaal de B-stijl ontwikkelen. En voor zo’n niche gaat Jaguar dat echt niet doen.
Nu denk je misschien, nieuw plaatwerk ontwikkelen vanaf de B-stijl, dat moet toch altijd voor een station? Niet helemaal waar, het gedeelte van de portieren onder de raamlijsten kan meestal 1 op 1 gebruikt worden voor zowel de sedan als de station. Hetzelfde geldt voor de kokerbalken en vaak ook voor de achterlichten en achterbumper.
Dus meneer Callum zegt eigenlijk niets nieuws… De F-pace is de nieuwe “station”…
micrak11 zegt
@Jochempie: nou het spijt me zeer maar die foto van de XE sportbrake is echt niet verkeerd
jochempie zegt
@micrak11: als je er echt kijk op had, had je gezien dat het om de XF gaat.
sulobb zegt
@micrak11: Ik denk er toch echt anders over; de achterlichten zien er veel te saai uit en de lijnenspel vind ik toch raar voor een Engelse auto en al helemaal voor Jag… Voor mij hoeft zo’n XE niet en de station al helemaal niet. Het ontwerp lijkt wel 10 jaar oud.
Gulli zegt
Ik zag er laatst nog een rijden en toen dacht ik, hé, sinds wanneer maken ze deze ook? Was het een auto van 3 jaar oud :( Dat geeft maar weer aan hoe goed het met de verkopen ging.
Design_Driven zegt
Heel jammer inderdaad. Ik denk dat ik op termijn als vervanger voor mijn 159 wel naar een XF ga kijken en de station staat een treetje hoger dan de sedan op de wishlist. Ik heb een zwak voor stations, zeker snelle stations.
Wat betreft de XF kan ik het me wel voorstellen maar de XE zou het best eens goed kunnen doen als station.
pomoek zegt
Ach man, de SUV. De meest overbodige carrosserie vorm die er bestaat. Ja, nee, als je in Patagonië woont, dan heb je er wat aan. Maar in Nederland woonerf land? Waar ze worden gereden door thuisblijf moeders en mannen met een eigenwaardeuitdaging die het ding gebruiken om van en naar de sportschool en de Hema te rijden.
Op de snelweg op de linkerbaan plakkend zodat ik meer afstand moet houden omdat ik met mijn auto met een normale hoogte niet meer door de achter en voorruit kan kijken naar het verkeer vóór de SUV.
Wat mij betreft mag de BPM zo aangepast worden dat de hoogte van de auto mee gaat tellen. Moet je eens kijken hoeveel XFR-S Sportbrakes er worden verkocht…
Jochempie zegt
@pomoek: Da’s het gevolg van een individualistische samenleving: ik en mijn gezin moeten overblijven als de hele wereld vergaat, dus ik wil de veiligste en meest intimiderende auto.
Niet ik natuurlijk, ik tuf lekker rond in m’n airbagloze MX-5.
mashell zegt
Wat ze dus eigenlijk zeggen is F*** Europa en hallo America en China. Als een Europees merk de Europese markt verwaarloost dan is er toch wel iets mis.
berlinetta zegt
@mashell: Volgens mij doen genoeg Europese merken dat. Kijk alleen al naar Rolls Royce met al haar drakenspecials en goudkleurige specials voor de zandjurken.
gregorius zegt
Naar mijn mening heeft Jag de station nooit echt een goede kans gegeven.
Die X-type was een Ford Mondeo en de station dus ook. We hadden zo’n ding als huur auto op vakanite toen ie net uit was; en toen zag dat ding er al oud uit.
Deze XF brachten ze in 2012 uit toen de XF al 5 jaar uit was. Ook dat kon je er aan af zien. Mooie auto, maar niets baanbrekends.
En in de wereld van de grote stations, zijn de luxe merken al zeer goed vertegenwoordigd. Dus je moet wel met iets uitmuntends komen will je er voor 1 gaan. Ook ik heb m overwogen en t is m niet geworden.
Maar goed, de F-Pace is een
vondudenstein zegt
Jammer. Veel mooier dan die hokken van Merc., Audi en BMW.
Maar goed, moet wel verkopen
martijn11 zegt
Jammer was een goed model
mrrallycross zegt
Jammer maar logisch
redbee5 zegt
Wat is het toch jammer dat ze een beetje achterlopen op andere merken. Had het ze zo gegund. Fantastische auto’s bouwen ze.
Dutchdriftking zegt
Erg jammer. Ik had erg graag weer zo’n M5 concurrent gezien.
cpp1 zegt
Wat een gemiste kans om de XE niet als station te brengen. De sedan is niet om aan te zien namelijk. Zeker de kaalgeplukte lease uitvoeringen hier in het land.
Jammer.
berlinetta zegt
@cpp1: Klopt, die XE kan een behoorlijke tegenvaller zijn. Mits je bereid bent je portemonnee te trekken, kun je er een strakke auto van maken. En anders ziet het eruit als een Mondeo van 10 jaar oud.
eelco74 zegt
Jammer, je ziet het bij alfa momenteel ook, eerst de giulia sedan (want VS en China) en dan een SUV (want VS, China en dan Europa). En van de station is met geen woord gerept. Gelukkig begrijpen Mercedes en BMW het nog wel en zijn er daar voldoende fijne station te shoppen.
flik2punt0 zegt
Heel erg jammer vind het namelijk een prachtige wagen! En hij verkocht ook niet zo slecht maarja das nederland hier zie je de stationwagens vaker dan de sedans en in veel andere landen is het vaak andersom…
sulobb zegt
Best brute bak, maar ik zou ‘m ook niet doen. Ik vind het snel saai worden na een tijdje. De concurrenten vind ik op alle zichten leuker. Spijtig dat ze stoppen met de station, maar op financieel vlak niet zonder reden dus…
kevincck zegt
Jammer want dit waren prachtige auto’s.. door het gebrek aan verkopen toch maar laten zitten dus. Jammer
mgmgb zegt
Heel jammer, veel gereden in een XF Sportbrake 3.0D S. Zeeën van ruimte, prachtige afwerking, goddelijke motor en ik vond het ook een prachtige auto om te zien. Ik heb eerlijk waar nooit begrepen waarom Jaguar er niet meer van wist te verkopen. Aan de prijs lag het niet en ik vond het oude model XF aanzienlijk lekkerder rijden dan een vergelijkbare 5-serie. Met de nieuwe heb ik nog geen ervaring, helaas, maar als het op de XE lijkt zit dat absoluut helemaal goed.
cossiekiller zegt
Jammer, de XE sportbrake, daar zou ik op wachten!
eltoro zegt
Komt weer een nieuwe aan! Geduld
bartjansen84 zegt
met deze auto wil ik me wel laten weg brengen met een kist er in waar ik in lig en dan in deze auto zetten dan val ik wel op als ik weg word gereden en weg gebracht word naar me laatste rust plaats waar ik me hele leven hard heb voor gewerkt heb mooie auto voor een laatste dag voor weg gebracht te worden
open mening
hoe denkt u er over