• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop in Nederland: retestrakke 70’s-Civic met 260 pk

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 december 2014 om 11:22 – 44 Reacties

Honda Civic 1979 K20A


De klassieke carrosserie herbergt een dikke K20A-aandrijflijn, waardoor deze Civic met recht een Type R avant la lettre is.

Wij zijn dol op engine swaps, hoewel sommige hiervan wel een beetje voorspelbaar zijn. Het muscle car-principe schrijft voor dat je een zo groot mogelijke motor in een zo klein mogelijke verpakking moet duwen. De eigenaar van deze 1979 Civic pakte het iets anders aan, en bleef trouw aan de Honda-roots: hij lepelde een K20A-aandrijflijn in het wagentje.

Civic-interieur

Alles aan deze kleine Honda ademt originaliteit uit, maar zijn stance is wel een stuk gemener dan het gele bolhoedje waarmee Sookie Stackhouse in True Blood rondtufte. Dat heeft alles te maken met de hoogtoerige 2.0 liter K20A, een motor uit de latere Civic Type R, onder de kap. Gedurende vijf jaar sleep de Amerikaanse eigenaar zijn Civic tot perfectie, met onder de kap een ontzettend cleane, dwarsgeplaatste viercilinder, en retro-spiegels op de flanken.

Honda Civic

Het resultaat van dit monnikenwerk: 370% meer power dan standaard, en dat ga je merken in een auto die 680 kg weegt. Liefhebbers vinden hier een volledig ombouwlog.

Mocht je serieus interesse hebben, dan wordt het nog beter, want de auto staat bijna letterlijk om de hoek te koop, in Bleiswijk. De aanbieder op Autoscout 24 vraagt 15.900 euro voor het strakke staaltje Japanse vlijt.

Met dank aan Sjoerd voor de tip!

Ook interessant!

  • Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
    Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
  • 2x Ducati 748S Senna te koop in Nederland!
  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Honda Civic vijfdeurs
    Honda Civic vijfdeurs krijgt zeer slechte marketing

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

civic, grijs, Honda, occasion, tuning

Vorig bericht: « Alfa Romeo 4C Spider NAAKT
Volgend bericht: Chinees ramt zijn Aventador achterin een Mercedes GLK »

Lees Interacties

Reacties

  1. dutchdriver12 zegt

    21 december 2014 om 11:24

    Leuk!!

    Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    21 december 2014 om 11:26

    Gewoon geen geld voor dat ding.
    De man heeft er VIJF jaar aan gewerkt.
    En komt nog bij dat ik dit de aller, aller leukste Civic vind.
    Ik begin trouwens steeds meer gevoel te krijgen bij klassieke Japanse wagens.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      21 december 2014 om 11:45

      @desjonnies: Welkom bij de Club, en dan zijn er die zeggen dat er geen japanse classics zijn…..dommerds…

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        21 december 2014 om 12:11

        @norge: dat zijn er nog die duitse degelijkheid roepen.

        Login om te reageren
  3. redneckdarian zegt

    21 december 2014 om 11:28

    Had ik maar meer geld…

    Login om te reageren
  4. ater zegt

    21 december 2014 om 11:29

    Ik zeg kopen!!

    Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    21 december 2014 om 11:30

    Respect voor het niveau van afwerking.

    Login om te reageren
  6. Marijn90 zegt

    21 december 2014 om 11:32

    Wauw wat gaaf. Heel veel respect voor dit soort projecten. Ik zou m graag willen.

    Login om te reageren
  7. elguapo zegt

    21 december 2014 om 11:35

    Hier is de Build Thread er van

    http://www.k20a.org/forum/showthread.php?s=cb688d27cadb039499c876379d72fe91&t=46574

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      21 december 2014 om 11:45

      @elguapo:
      Waar dus al naar gelinkt wordt in het artikel….

      Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    21 december 2014 om 11:36

    Geweldige project! Al helemaal omdat die 70s Civic’s haast uitgestorven zijn! En wat ziet deze er zo heerlijk uit zeg! Als ik 16k om stuk te slaan had zou ik het zeker wel doen op deze Civic

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 december 2014 om 16:29

      @toyotafortuner:
      Zeker en respect is op zijn plaats.
      Van roestpreventie hadden ze nog nooit gehoord, maar leuk waren ze zeker.
      Dit soort projecten stemmen mij altijd vrolijk….

      Login om te reageren
  9. dwersbongel zegt

    21 december 2014 om 11:39

    Dit is toch supertof! En niet duur vind ik zelf.

    Login om te reageren
  10. rb26dett zegt

    21 december 2014 om 11:42

    Zo zeg wat een project moet dat geweest zijn, als je ziet hoe gigantisch goed híj is afgewerkt!

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    21 december 2014 om 11:47

    Rijdt hier zo’n civic in de buurt.Niet met deze tjoening natuurlijk maar god wat een leuk bakkie om te zien.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    21 december 2014 om 11:48

    Holy hell… 260pk bij 680kg… Dat ding moet bizar van de plek af schieten als het vermogen enigszins op het asfalt gebracht worden.

    Login om te reageren
  13. alfamail zegt

    21 december 2014 om 11:59

    Leuk waggeltje

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    21 december 2014 om 12:08

    Moet een ongelofelijk leuk dingetje zijn. Al stonden die 70’s mobielen nu niet direct bekend om hun veiligheid, en was zo’n mini honda ook al helemaal niet het van het.

    Heeft de eigenaar het chassis verstevigd of zou dat het gaan begeven oiv. te veel vermogen?

    Hoe krijg je zoiets overigens straatlegaal in het strenge Nl?

    Login om te reageren
  15. reistje zegt

    21 december 2014 om 12:12

    Zal wel van zijn plek komen 260pk op 700kilo. Maar hij ziet er echt prachtig uit.

    Login om te reageren
  16. sleepyj zegt

    21 december 2014 om 12:16

    Respect voor de kwaliteit van de swap en de restauratie. Prachtig dat er mensen zijn die zoveel liefde en tijd in een auto steken. Ik zou geen vijf jaar geduld hebben

    Login om te reageren
  17. RiKe zegt

    21 december 2014 om 12:21

    Ik heb deze auto in het echt gezien en dan is die nog veel leuker als op de foto’s. De afwerking is echt super goed gedaan

    Login om te reageren
  18. HZW zegt

    21 december 2014 om 12:22

    Kopen is één ding, hem op Nederlands Kenteken krijgen is een ander.
    Wil nog wel eens zien of je type goedkeuring krijgt van de RDW.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 december 2014 om 16:39

      @HZW:
      Typegoedkeuring heeft hij al, je hoeft alleen de wijzigingen te laten keuren en als dat deugdelijk is gedaan (en daar heeft het alle schijn van) fietst hij daar zo doorheen….

      Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        21 december 2014 om 23:05

        @jrk68: tot ’96 is dat toch? Daarna meer keuringen nodig volgens mij.

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          22 december 2014 om 10:17

          @sleepyj: ik heb het vermoeden dat deze van ver voor 1996 is ;-)

          Login om te reageren
  19. meepinz zegt

    21 december 2014 om 12:27

    Vind het een hele mooie auto. Maar heb het geld er niet voor over.

    Login om te reageren
  20. barbro zegt

    21 december 2014 om 12:32

    Wat een lelijke pooierwagen….

    Login om te reageren
  21. VeniVidiVici zegt

    21 december 2014 om 12:37

    Ik mis in het Autoscout verhaal dat de Civic in deze staat RDW goedgekeurd is…

    Maar goed voor dat geld koop ik liever een goede BMW e39 M5

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 december 2014 om 13:28

      @VeniVidiVici: hier stip je een belangrijk aspect aan. Ik heb het vermoeden dat deze auto alleen geschikt is voor autoshows en circuitgebruik. Het zou wel verklaren waarom er in de vijf jaar (!) na de ombouw pas enkele honderden km’s mee gereden is.

      Oh, en een M5 vergelijken met een project als deze is echt… appels en peren schieten in deze vergelijking te kort.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        21 december 2014 om 15:25

        @RRRobert: Klopt de E39 M5 is zoveel mooier en beter ;)

        Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        21 december 2014 om 17:23

        @RRRobert: Ja is appels met peren vergelijken, maar het ging om het uitgeven van het bedrag en de plezier die je van je aankoop hebt, niet om het vergelijk ;-)

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 december 2014 om 14:21

      @VeniVidiVici:
      Daar is een vrij eenvoudige oplossing voor te vinden, die, zoals alles moeite kost.
      In Engeland is het veel eenvoudiger om dit soort wagens goed te laten keuren op kenteken, eenmaal in het bezit van een Engels kenteken, moet de RDW dat Britse kenteken accepteren en kunnen ze de ombouw dus niet zo maar wegwuiven.

      Volgens mij is dat ook de reden dat veel Japans heet en speciaal spul, dat nooit in de EU verkocht is toch op Nederlands kenteken rijdt.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        21 december 2014 om 17:21

        @desjonnies: Interesting, die truc kende ik nog niet :-)

        Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    21 december 2014 om 12:38

    Nog wel een pas kleine ideeën over hoe die nog net iets gaver kan. Raamstijl van de deuren zwart, streepstreep tussen bumpers voorvoor en achter zwart en een zwart accent op de achterkant zodat die beter past bij de voorkant. Ik HB trouwens niet het idee dat deze in NL staat, en al helemaal niet met NL-kenteken.

    Login om te reageren
  23. stephane8200 zegt

    21 december 2014 om 12:54

    Gaaf ding! Overigens “want de auto staat bijna letterlijk om de hoek te koop, in Bleiswijk” is relatief natuurlijk. Toevallig klopt het in mijn geval ;)

    Login om te reageren
  24. Supreem zegt

    21 december 2014 om 13:52

    Hakosuka-styling op een Honda. Mag dat?

    Login om te reageren
  25. niex zegt

    21 december 2014 om 14:29

    Aaaaah mn oude wagentje!!!! Nu mis ik hem echt weer..

    Heel gaaf gedaan, maar zelf vind ik die motor jammer. Ik haalde 110pk uit de 1.2/1.3 EB/EN motors en droomde van het blok uit de city turbo, hier Jazz. Die was in Australie te krijgen nog en woog nagenoeg hetzelfde en met wat moeite was ook daar 200+ pk uit te halen. Hoe dan ook, wat word ik hier week van.

    De spiegels zijn volgens mij van de RS versie evenals de kleine klokjes op het dash. Die zeldzame versie had ietsje meer power dankzij dubbele carb en ander spruitstukje…

    Login om te reageren
  26. schellekens006 zegt

    21 december 2014 om 14:56

    Dat cleanen van de motorruimte dat zouden autofabrikanten ook standaard moeten doen. Ziet er zo mooi uit…pas geleden ook een Golfje gezien die dat had, geen kabeltje te zien mooi hoor.

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      22 december 2014 om 10:09

      @schellekens006: het ziet er zeker strak uit! Denk alleen niet dat de gemiddelde automonteur / schadehersteller blij wordt van zo’n speurtocht bij een defect ! :p

      Login om te reageren
  27. 3246cm252kw zegt

    21 december 2014 om 17:05

    Toen Civics nog echt mooi waren! Plaatje van een auto zeg!

    Login om te reageren
  28. slome51 zegt

    21 december 2014 om 20:08

    Dat is een koopje vergeleken met de – $35.000 wat de vorige eigenaar er minimaal voor wilde hebben.

    Login om te reageren
  29. pudi zegt

    21 december 2014 om 20:10

    Prachtige wagen , de mooiste civic ooit en dan ook nog zo uitgevoerd! Ik zeg:KOPEN!!

    Login om te reageren
  30. volvoturbo zegt

    21 december 2014 om 20:22

    Erg leuk en vermakelijk autootje qua performance, maar wel jammer als deze inderdaad geen RDW-goedkeur kan krijgen.

    Login om te reageren
  31. Corrado16v zegt

    22 december 2014 om 19:41

    Als ik het geld had had ik het wel geweten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North