
Als je voor een kleine 120.000 euro een Pagani Zonda Roadster wilt bezitten dan kan dat, maar wel onder twee voorwaarden: je moet niet vies zijn van een beetje high-tech herstelwerkzaamheden, en het niet erg vinden dat de vorige eigenaar er in is overleden.
Snelle auto’s, zowel de courante als de zeer zeldzame, maken nog wel eens een schuivertje. Uiteraard is het veel meer high-profile wanneer een Pagani Zonda crasht. In Watford, bij Londen, crashte bovenstaande Roadster met tricolore-striping vorig jaar. Zijn eigenaar, William Baranos (52), droeg geen gordel, en overleefde het niet.
Inmiddels is het wrak op internationale verkoopsites opgedoken. De aanbieder is een metaalhandelaar uit Gloucester.
Stel dat je de vaardigheden zou bezitten om de Zonda te herstellen, zou je hem dan kopen, met zijn verleden? Het lijkt me trouwens waarschijnlijker dat de gecrashte Pagani voor de onderdelen gebruikt wordt, als de verkoper hem voor dit bedrag weet te slijten. (via GTSpirit)









![Zeldzame Pagani Zonda C12 S gecrasht [video]](https://www.autoblog.nl/files/2021/10/pagani-zonda-c12-crash-432x240.jpg)

Ferrari’s en lamborghinis oke maar een zonda.. kom op jongens..
Ik zou t niet doen, die dingen hebben fabriek af al een ziel, eentje extra lijkt me dan een beetje overbodig.
Een metaalhandelaar die een auto zonder metaal verkoopt. Opvallend.
@robbie: Foutje gemaakt toen hij het wrak kocht?
@robbie: dat motorblok levert wel wat aluminium op toch?
RIP, maar toch erg vreemd dat je geen gordel draagt in een RWD supercar met een 7.3liter grote raket achter je rug…
@trigger565: Lekkere sukkel inderdaad. Beetje de grote jan uithangen in Londen… Zijn passagier heeft het zonder een schrammetje overleefd. Maar die had wel z’n gordel om…
@Vincegail: Watford is toch wel zeker een uur van het centrum vandaan, niet echt de grote jan uithangen dus.
@fernie: Uur in een normale auto, niet uur in de zonda (6)
@darkpluisje: file is file zonda of mini :). Op de motor duurt het al een uur als het rustig is!
Kom maar op, Hoe groot is de kans dat er nog een dodelijk ongeluk mee gebeurd?
@norge: net zo groot als de kans dat het voor de eerste keer gebeurt…
@daandaan: Had je toch iets beter moeten opletten bij wiskunde.
@jolig: ik denk dat je zelf wat beter had moeten opletten
@daandaan: Dat ook, maar dat neemt niet weg dat de statistische kans op herhaling een heel stuk kleiner wordt.
@jolig: Stel je krijgt bij muntje opgooien 20 keer achter elkaar kop. Volgens jou zou dan de kans dat je de 21ste keer munt krijgt groter moete zijn dan de 20 keer daavoor. Echter de kans op munt is exact even groot als alle voorgaande keren, namelijk gewoon weer 50%
@rooster @jolig: eens! Vanaf punt 0 is de kans op 2 dodelijke crashes met de auto veel kleiner dan de kans op 1 dodelijke crash. Nu heeft er echter al een crash plaatsgevonden. De kans op een volgende crash is dus precies gelijk aan de kans op de eerste crash
Dat ding was eerst geel, dan roze, dan matrood, en nu zwart met tricolore invloeden. En dan ook nog een dodelijk slachtoffer in gemaakt. En de mega-rekening die Horacio ongetwijfeld zal presenteren om deze weer fatsoenlijk te maken. Ik wens de metaalhandelaar veel succes met de verkoop!
@Vincegail: Precies, komt neer op een volledige rebuild. Tot op de laatste schroef. Weet niet of iemand er dat voor over heeft. Voor dat geld heb je ook een ongecrashte.
@Vincegail: het kan ook anders, als je een kit van een ultima gtr koopt kan je de motor inbouwen.
@xiran: Koop ik liever voor 40 – 50.000 pond een tweedehands Ultima in de UK met een zwaar opgefokte Corvette motor er in:
http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/ultima/all-models
@Vincegail: goed punt maar een ultima heeft bijna nooit een v12. Een v12 middenmotor is voor mij wel het ultiem haalbare op autogebied.
Er is vast wel ergens een kunstenaar (Anthony James) die er wat mee kan. Zie trouwens niet in waarom het ineens een probleem moet zijn om deze auto over te nemen, omdat er iemand in gestorven is.
Mwah, als ik er geld voor zou hebben zou ik gewoon een nieuwe bestellen. Liever een ‘eigen’ nieuwe Pagani dan eentje die al eens in de prak is gereden. Het frame etc zullen ondanks vakkundige herstelwerkzaamheden nooit zo sterk zijn als in een gloednieuwe.
Het grootste probleem bij herstellen lijkt mij dat je werkelijk alle onderdeeltjes moet controleren. Uiteindelijk blijkt er meer kaduuk te zijn dan je vooraf inschat denk ik..
Naar Horacio bellen en vragen voor een volledige restauratie. Als ik het geld zou hebben, zou ik geen moment twijfelen, ook al doe ik er veel verlies op!
Zonda van het geld!
Die kerel is uit de auto geslingerd en dus niet in de auto overleden, maar aan de foto’s te zien is de monocoque van deze Zonda ook beschadigt en dan wordt repareren wel een heel duur geintje..
Leuk voor de cross!
idd, als de carbon monocoque beschadigd is lijkt dit mij eerder een gevalletje total loss..
Alleen voor dat 7.3 V12 blok zou ik heb al kopen!
Nee serieus, een auto waar bloed een plakt moet ik niet hebben hoor, ik heb nog een beetje emotionele gevoelens.
Denk dat een nieuwe word
Gaat te veel kosten denk ik aan reperatie kosten
Zeker die 7,3 liter v12 van amg word een dure
Vind het nogal geld …
De zonda in de link “vorig jaar” is niet dezelfde, want de deur is er daar uit en de voorkant is compleet weg. Toch gaat het in beide verhalen over dezelfde vent die gecrasht en overleden is
@astonmartin20: deur/andere onderdelen achteraf terug geplaatst?
lmao, scheuren in een zonda en dan geen gordel omdoen?
Darwin award!
@bozewolf: Als ie zich al heeft voortgeplant telt dat niet meer…
@Vincegail: Er komt iig niet méér nageslacht.
@bozewolf: Inderdaad. Ik doe mijn gordel om in elke auto waar ik instap. Ook al hoef ik maar 100 meter te rijden. Ik kan me zo voorstellen, dat als je zo’n legendarische auto als zo’n Zonda hebt, dat je daar dan ook elke keer weer met respect en ontzag in plaats neemt. Als je dat niet doet, dan ben je zo’n ding, in mijn ogen, niet waard.
@lemans96: Wat een nutteloze mededeling. Als iedereen hier gaat roepen dat hij/zij zijn gordel om doet, wat is daar dan de toegevoegde waarde van? Lijkt me vrij normaal gedrag.
Of ga je dadelijk ook nog roepen dat je je deuren en ramen afsluit als je van huis gaat?
Ik denk dat er maar weinig opnieuw gebruikt kan worden. Misschien de motor…
Ik zou hem kopen, maar niet fixen..
In de spotlights op een draaiend platform in mn garage naast de zonda f roadster en de grancabrio..
Keep on dreaming..
Dat er iemand door is overleden geeft hem juist karakter!
Helaas heb je ook te maken met een brak bouwpakket, waarvoor ik, ondanks dat hij volledig herbouwd wordt toch minpunten zou toekennen.
@hamerhaai: … jij bent niet goed.
52 is te jong om het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen, maar dan is dit toch beter dan wegkwijnen in een ziekenhuisbed denk ik…
Oewh au ! Was het eerste wat ik dacht toen ik die foto zag. Zonde(a)
ik zie een hoop reacties van mensen die zeggen voor dat geld koop ik wel een nieuwe.
dat is het hem dus dat kan niet. ze maken nu alleen nog de huayra.
dan zou ik nog steeds liever 2e hands ergens een zonda kopen (supercar dealer in dubai misschien) alleen al omdat dit een schade auto is en al is hij 100% hersteld zou ik het toch nooit helemaal vertrouwen.
@kilum: Alhoewel ze dan ook niet cheap zijn
http://www.jamesedition.com/cars/pagani/zonda_f/zonda-f-clubsport-for-sale-594056
Gewoon de schredder in.Niemand die dit koopt en de kentekenbewijzen zijn toch al ingeleverd.Weg=weg.
@Alfarobert: maar de onderdelen zijn de moeite waard.