Te koop: royale zetel met lijn-6 en achterwielaandrijving

Auteur: , 37 Reacties

Maar wat is het?

Volvo 960 Royal

Voor precies 14.500 koop je jezelf een van de meest understated luxemobielen van de jaren ’90. Voorzien van een 2.9 zes-in-lijn, achterwielaandrijving, een 15 centimeter langere wielbasis en… een Volvo-logo. We hebben het hier namelijk over de Volvo 960 Royal, midden jaren ’90 de duurste Volvo uit de prijslijsten.

De auto was gebaseerd op de gewone 960, welke weer een doorontwikkeling was van de 760 uit 1982. Hoewel de auto in 1990 een flinke facelift kreeg en in 1994 een kleinere, was deze auto eind 1996 behoorlijk op leeftijd aan het raken. Dit is dan ook een van de laatste 960’s, want begin 1997 kwamen de S90 en V90. Dit waren echter gewoon 960’s met een andere naam. In 1998 was het definitief over voor de 900-serie en daarmee kwam er een einde aan grote, achterwielaangedreven Zweedse tanks.

Volvo 960 Royal

Terug naar dit exemplaar uit oktober 1996, een origineel in Japan geleverde 960 Royal om precies te zijn. Deze heeft een wielbasis die 15 centimeter langer is dan het origineel en deze ruimte komt volledig ten goede aan de passagiers op de lederen achterzetels. Om deze wat extra privacy te gunnen, is het achterste zijruitje vervangen door een blindganger waarop tevens het Royal-logo met drie kroontjes prijkt.

Naar huidige maatstaven is de 960 Royal niet zozeer royaal qua luxe als wel royaal qua ruimte. De prestaties van de 2.9 zijn niet denderend. De 1500 kilo wegende kolos moet het stellen met 204 pk. Zelfs de kilometerteller haalt de 250 km/u niet, laat staan de auto in zijn geheel. De klassieke viertraps automaat haalt op professionele manier al het gevoel van snelheid uit de Volvo. Dat is helemaal niet erg, want scheuren doe je maar met een Saab. Deze Volvo was voor de topman of staatshoofd (m/v) die niet gevoelig was voor Duitse of Britse decadentie en is nu voor de liefhebber met het Zweedse hart op de juiste plek. Voor 14.500 euro is hij de jouwe.

Volvo 960



37 reacties

Met deze kilometerstand heb je precies 10% van de levensverwachting gehad.
@volvo-s60-adept: Dat ligt er maar net aan hoe goed het volgende baasje voor de auto zorgt.
OM nu te stellen dat ze nooit stuk gaat mij te ver.
Het zijn absoluut goede wagens, maar overdrijven is ook een vak.
@bofkont: In principe moet een Volvo als deze makkelijk 4 en een halve ton aan kunnen, dus is 10% maar een klein beetje overdreven. Dat gezegd hebbende weet ik niet of deze auto dat nog wel gaat halen. 56.000 km, als het klopt, is wel erg weinig voor een auto van 20 jaar oud. Veel korte ritjes is ook voor een Volvo niet fijn.
@pomoek: oh halen zal hij het zeker, maar dat doet elke auto met goed onderhoud, zo bijzonder is dat niet, die vermeende betrouwbaarheid van Volvo is wel wat overdreven.
@bofkont: Ik heb ooit eens een rollerbank test gezien van een Volvo 240 met een 2.3 motor. Auto was ruim 25 jaar oud maar de motor had nog gewoon alle 115 pk-tjes waarmee die was afgeleverd. Die motoren hebben nauwelijks te leiden.

Daarnaast, en dat heeft niets met duurzaamheid te maken dat ben ik met je eens, zijn deze Volvo’s, de 240 althans, super makkelijk te onderhouden. Ze zitten als Lego in elkaar. Dus als er al iets stuk gaat dan is het makkelijk te vervangen. En dan helpt tenslotte ook dat er veel onderdelen te verkrijgen zijn.
@pomoek: Dat spul komt uit Japan… Bij zonder hoe ze daar met auto,s omgaan. Heel erg zuinig!! Veel wat uit Europa komt is heilig voor de japanners. Als Europeaan is het best moeilijk om dit perfect onderhouden spul met heel weinig kilometers weer terug naar Europa te halen. In Baarn zit een bedrijf wat hier helemaal in is gespecialiseerd. De moeite waard eens te bekijken….
https://classicselection.aanbodpagina.nl/
@bofkont: laat overdrijven maar aan de pont bestuurder over
@bofkont: Ze gaan echt nooit stuk
@kennone: een simpele zoek actie op Google laat duidelijk iets anders zien.
@bofkont: Dat ze nooit naar de garage hoeven?
Grappig, kolos van 1500 kg…. Ahum, een 3 serie touring weegt tegenwoordig al meer… en als we dan daar op doorgaan, een 320i heeft dan 184 pk…. heb je wel maar een 4 cilinder. De perceptie verschuift nogal…
@raymond_witvoet: en die gaat binnen 8 seconden naar de 100 en rijdt rond de 230…
@raymond_witvoet: kolos kan ook op grootte duiden, wat hier denk ik wel van toepassing is. Gewicht valt alles mee voor zo’n bakbeest :)
@raymond_witvoet: inderdaad, mooi opgemerkt :-)
@raymond_witvoet: ooit gehoord van turbo’s?
@lekkaah: Zeker, daar rijd ik zelf mee…. maar een ongeblazen 6 in lijn loopt echt een stuk mooier…
@raymond_witvoet: ik zat laatst het gewicht van een 940 op te zoeken en dat viel met 12nogwat kg best mee idd. Totdat ik me bedacht dat het gemiddelde koekblik in die tijd waarschijnlijk 400kg lichter was :) Verdiende hij toch een beetje de bijnaam Leopard
Heerlijk! De baksteen in z’n meest ultieme vorm!
Wel prettig dat een vorige eigenaar er parkeersensoren op heeft aan laten brengen. Wat een olietanker.
Het valt me mee1500kg voor een auto van deze maat. En meer dan 200pk is ook nog best Ok. Het zal vooral de automaat zijn die het vwrpest
@eelco74: joh met zo’n auto moet je lekker ontspannen van A naar B rijden. Scheuren doe je maar bij je vriendinnetjes!
@eelco74: te weinig koppel is de boosdoener. Ik heb een 4bak automaat in mijn Volvo 850R, Golf GTD’s en GTItjes rijd ik er zo uit. Vooral op tussen sprintjes ben ik sneller en mijn Volvo is verder nog standaard.
Dat is best aan de prijs imo.
Ik herkende de Volvo meteen al aan de hoofdsteunen, typische vorm.
Valt op t eerste zicht niet eens echt op dat hij verlengd is. Tot je de bovenlijn van voor- en achterdeur vergelijkt. Knap gedaan van die Zweden!
Jullie zijn het woord Marktplaats vergeten te verwerken in de tekst.
Ik ben wel een Volvo fan maar 14,5 vind ik teveel voor deze auto.
Uit Japan maar wel linksgestuurd. Zijn deze niet rechtsgestuurd geleverd?
@Haakie: Nee bijna alle Volvo’s daar zijn links gestuurd. Toen ik opzoek was naar een 850R was Japan ook een goede optie om er een vandaan te halen. Allemaal links gestuurd en weinig roest
@haakie: heeft met status te maken. Veel duurdere modellen hebben het stuur links in Japan. Vooral bij Mercedes en bmw’s.
@arjontje: het is maar hoe belangrijk je status vindt. Lijkt me nogal onhandig daar om het stuur links te hebben. Omwille van de patserigheid achteruit een parkeergarage in moeten….. nou laat maar dan. Hebben die Japanners zulke kleine…. eh… garnaaltjes daar dan?
@tenaci: Heb een Evo III gehad. Buiten dat je je kaartje niet kan pakken of alleen de mc drive in gaan, is inhalen ook niet fijn. Je kunt moeilijk voorbij de voorganger kijken if er iets aan komt, als je je Knipperlicht aan wilt zetten gaan je ruitenwissers op en neer, en als iedereen naar je auto staat te kijken en je wilt op dat moment trots en stoer instappen, stap je aan de verkeerde kant in!! Voor mij dus liever een links gestuurde bak dan status!!
14.5k :’)
Voor veel minder geld kan je ook een Toyota Century importeren…
Zie https://www.tradecarview.com/used_car/japan%20car/toyota/century/
Ik had er op de interieurfoto trouwens geen Volvo in herkend…
Nee bedankt.
Veels te duur natuurlijk maar wel leuk / apart model. Ook altijd grappig dat de europese modellen in Japan vaak LHD zijn. Dat is een statussymbool en handig voor ons.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).