• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo V90, youngtimer in beeld

Auteur: larssb, gepost 13 december 2014 om 17:18 – 52 Reacties

Afbeelding Volvo V90, youngtimer in beeldAfbeelding Volvo V90, youngtimer in beeldAfbeelding Volvo V90, youngtimer in beeld

Volvo V90
Vet, vierkant en volkomen Volvo: de V90. De type aanduiding zal niet altijd meteen een belletje doen rinkelen, toch herkent iedereen hem onmiddellijk.

Als ultieme doorontwikkeling van wat begon als de 760 uit 1982, is de vormgeving nagenoeg onveranderd gebleven: rektangulär. Vierkanter wordt het niet. Diep beledigd weigerden de windtunneltechnici hun stormpje op te steken toen Volvo dit model bij ze naar binnen rolde. Sødemieter op zeg, zonde van de strøm. Gelukkig maar, zo bleef een iconisch model intact. Zestien jaar lang zelfs, want tot in 1998 bleef de karakteristieke baksteen als diverse, elkaar opvolgende types in productie. De laatste twee jaar, in ‘97 en ‘98, was ook deze V90 leverbaar. Voor prijzen van een kleine 80 mille tot ruim over een ton in guldens; de dikste Benzen en Bimmers deden destijds ongeveer hetzelfde. Serieus veel geld dus, zeker voor een Volvo. Maar het betrof hier dan ook het absolute topmodel. En na 16 jaar evolueren waren de kinderziektes er ook wel uit.

Uitsluitend geleverd met 3 liter zescilinders, in varianten met 180 of 204 PK, zette deze slee in op luxe en comfort. Sportiviteit is ver te zoeken, net als aerodynamica of nette verbruikscijfers. Maar zijn multilink achteras met niveauregeling maakte een wereld van verschil in comfort en wegligging ten opzichte van zijn voorgangers, de 960/940/760/740 stationcar. Smooth sailing, koersvast en altijd waterpas; de droom van al die beste stuurlui aan wal. Een handgeschakelde bak was leverbaar, maar het fijnst was natuurlijk de automatische vierbak. Helemaal in lijn met zijn gezapige en comfortabele karakter. Het meubilair verpakt in dik leer en verwarmd, airco, traction- en cruisecontrol, alles elektrisch verstelbaar en zowaar een verstelbaar stuur maakten dat plaatje compleet en je reis tot een genot. En die reis kon best een half miljoen kilometers lang zijn, kapot ging ‘ie toch niet. Door velen bestempeld als een van de laatste échte Volvo’s is zijn duurzaamheid inmiddels legendarisch.

Roest aan de carrosserie komt niet of nauwelijks voor en echt zwakke plekken heeft hij eigenlijk niet. Nou vooruit: het uitlaatsysteem is vatbaar voor corrosie en duur om te vervangen, evenals de verlichtingsunits die soms last hebben van roestende reflectoren. Maar daarmee hebben we de meest voorkomende problemen al wel behandeld, alleen nog een beetje letten op oliesporen aan het blok, de bak en het differentieel. Maar dat is niet bepaald uitzonderlijk, zeker niet bij auto ‘s van deze leeftijd. Bijna alles gaat wat lekken vanaf middelbare leeftijd, toch?

Volkomen relaxed, probleemloos, voorzien van alle luxe en met een overvloed aan bruikbare ruimte; zo ben je onderweg met deze klasbak. Wars van stoplichtsprintjes en onnozel gegum op een klaverblad, wat een gedoe zeg. Het ding zuipt zo al genoeg, er moet nog wat geld overblijven voor een bankstel van de Ikea. Die Ektorp kan vervolgens in z’ n geheel achterin, met de klep dicht. No sweat, laat die boedelbak maar staan. Dat is überhaupt geen gezicht achter deze directielimo in vermomming. Maar een beetje bedaagd lijk je toch ook wel: er kleeft bepaald geen jong of flitsend imago aan z ‘n kont. Toen niet en nu niet. Toch heeft ‘ie klasse en het valt op dat de meeste V90’s gracefully old worden. Door de bouwkwaliteit versloffen ze in de regel nauwelijks, zoals Alfa’s, Lancia’s en de meeste Britse auto’s van die jaren dat juist wel deden. Vaak in een moordend tempo en met bijbehorende, astronomische afschrijving. Ook dat hielp het imago van onverwoestbaarheid te creëren dat deze Volvo’s zo typeert. Je zou willen dat je vrouw zo lang zo mooi en storingsvrij bleef…

Mede vanwege zijn nieuwprijs en omdat in het topsegment stationcars consequent worden genegeerd, is de V90 nooit een verkooptopper geworden. Je moest wel heel erg Volvofiel zijn en goed in de slappe was zitten om er een te bestellen. Een kleine tienduizend keer had iemand het lef en sukkelde niet achter zijn old boys network aan om ook zo’n voor de hand liggende S- of 7-serie te bestellen bij de bevriende dealer uit datzelfde incrowd-clubje. We mogen ze dankbaar zijn, want zij lieten ons nog best een redelijk aantal exemplaren na. Vaak in hele mooie staat en met Volvo onwaardige kilometerstanden: minder dan 300.000 km is nu eens géén speld in een hooiberg. Net een beetje ingereden dus, het stroeve is er wel vanaf. Als je bereid bent om tot een mille of twaalf voor een écht mooie neer te leggen, hoef je de rest van je leven geen andere auto meer. En rij je nooit voor schut. Tenzij je er de Nordschleife mee probeert te doen met je Ektorp nog achterin en een veld losgeslagen 911’s geërgerd op je hielen, dan wel.

Ook interessant!

  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90
  • Volvo V90 Aankoopadvies en Video (2016 - heden)
    Volvo V90 Aankoopadvies en Video (2016 - heden)
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

v90, Volvo, youngtimer

Vorig bericht: « Alfa Romeo Issima: vergeten concept (1996)
Volgend bericht: Zeven auto’s die té opzichtig zijn getuned »

Lees Interacties

Reacties

  1. SCscreamGT2 zegt

    13 december 2014 om 17:23

    Super auto, super artikel!

    Login om te reageren
  2. draadloos zegt

    13 december 2014 om 17:26

    En de 2.5 6 cylinder dan?

    Login om te reageren
    • c-ad zegt

      13 december 2014 om 20:33

      @draadloos: Zat ie niet alleen in de 960 versie?

      Login om te reageren
    • swaffelaer zegt

      13 december 2014 om 21:32

      @draadloos: misschien had alleen de 960 de 2.5? Dat bij de switch naar V90 alleen de 3.0 is overgebleven? Ik gok ook maar wat hoor.

      Login om te reageren
    • gijzerrr zegt

      14 december 2014 om 00:33

      @draadloos: inderdaad! Maar staat er dan niet 960 op de kofferklep?

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      14 december 2014 om 01:12

      @draadloos: alleen de 960 is geleverd als 2.5 24V (170 pk). Echter, de V90 die we hierboven zien is niks anders dan een 960 facelift met een andere naam. De bouwjaren 1997 en 1998 (S/V90 dus) zijn enkel met de 3.0 24V geleverd, maar de eerdere bouwjaren (vanaf laat 1994) zijn ook met de 2.5 24V geleverd (960 dus). De latere bouwjaren 960 en de S/V90 zijn dus technisch dezelfde auto.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        14 december 2014 om 14:19

        @ej20g: De 960 werd geleverd met een 2.5 liter 6 in lijn én een 3 liter zes in lijn welke door Volvo zelf was ontwikkeld.Tevens was er voor de Italiaanse markt een 2 liter turbo leverbaar, werd er ook een 2.3 liter turbo geleverd en last but not least een 2.4 liter 6 cylinder diesel.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          14 december 2014 om 16:46

          @406_v6: jep, klopt helemaal! De 6-cilinders waren inderdaad door Volvo zelf ontwikkeld en maken zodoende deel uit van Volvo’s Modular Engine familie. Daaronder vallen ook de 4-cilinders uit de S/V40 en de 5-cilinders uit de 850 en S/V70.

          Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    13 december 2014 om 17:31

    Ontopic: Interessant verhaal, mooi geschreven. Off topic: Welkom @larssb: !!

    Login om te reageren
  4. sydney zegt

    13 december 2014 om 17:32

    ’80 en ’90 hoekebakken, wat hou ik ervan.

    Hij zal wel eerder langs zijn gekomen maar dit is wel een favorietje van me;

    http://comediansincarsgettingcoffee.com/david-letterman-i-like-kettlecorn

    Login om te reageren
  5. autofanaat zegt

    13 december 2014 om 18:03

    Mooi verhaal, vind het wel wat hebben zo’n v90. Lekker cruisen en met een verhuizing ben je hier heel goed mee bediend. Al blijft voor mij de 850/v70 classic nog een stukje meer karakter hebben.

    Login om te reageren
  6. granlusso zegt

    13 december 2014 om 18:19

    “en omdat in het topsegment stationcars consequent worden genegeerd”
    Kleine moeite om de S90 even te vermelden :)

    Fraaie auto die V90, wij hebben nog altijd een V70 Classic met onverwoestbaar 2.4 blok. Nieuwere V70 rijdt thuis alweer even rond, maar deze Classic blijven we koesteren.

    Login om te reageren
  7. vagbmwjaguar zegt

    13 december 2014 om 18:47

    Dit is een goed voorbeeld van hoe Volvo in een rap tempo is geëvolueerd van suf en familiewagen tot hip, jong en gewild.

    Login om te reageren
  8. LaLancia zegt

    13 december 2014 om 18:52

    Gave auto. Toentertijd de ‘droomauto’ van m’n ouders. Maarre, een Lancia Kappa bijv. staat er nou juist niet om bekend dat ‘ie veel stuk gaat/snel slijt. ’t Is maar dat je ’t weet.

    Login om te reageren
    • papa zegt

      13 december 2014 om 23:10

      @lalancia: uhuh…

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      13 december 2014 om 23:49

      @LaLancia:

      Waar staat de Kappa dan wel bekend om…?

      Juist, helemaal niets, want er rijden op een goede dag 2.3 Nederlanders mee in de rondte…

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        14 december 2014 om 09:11

        @carmasterr: De Kappa is een briljante auto. Prachtig, rijdt heerlijk, praktisch, geweldige motoren. Alleen de grijze muis massa houd daar niet van…

        Login om te reageren
      • LaLancia zegt

        14 december 2014 om 11:32

        @carmasterr: mocht ’t je interesseren, ‘moet’ je dit even lezen over “de Mercedes uit Italie”:
        http://www.youngtimer-magazine.nl/?p=1587

        Login om te reageren
  9. sacha zegt

    13 december 2014 om 19:12

    Kom er maar in Alwood!

    Login om te reageren
  10. mout zegt

    13 december 2014 om 19:23

    @larssb: Als ze niet slechter worden dan dit, dan mag je blijven . :-)
    (Blije baksteen-rijder)

    Login om te reageren
  11. hillegaar zegt

    13 december 2014 om 19:31

    leuk geschreven! hele fijne auto

    Login om te reageren
  12. yupyup zegt

    13 december 2014 om 19:41

    Vrienden van mij hebben zo’n bak. Heerlijk kilometers maken, comfortabel, ruim en die bagage ruimte is echt enorm.

    Login om te reageren
  13. dwersbongel zegt

    13 december 2014 om 19:55

    Ik mocht een keer in een rijden die er super goed voor stond (van een volvo monteur). Klasse bak!

    Mooi artikel ook!

    Login om te reageren
  14. parker zegt

    13 december 2014 om 20:21

    Alleen een beetje jammer dat je in zo’n V90 een crash met een klein bejaarden-renaultje niet eens overleeft. Iedereen waant zich zo ‘veilig’ in dit soort Volvo’s maar dat blijkt vies tegen te vallen, zie deze crash:
    http://youtu.be/qBDyeWofcLY

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      14 december 2014 om 12:16

      @parker:

      Dat was een veel oudere 740 waar de motor uit gehaald was.
      Iedereen weet dat zo langzamerhand.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        14 december 2014 om 19:22

        @carmasterr: neen, dat was een 940 en de motor was er zeker níet uitgehaald.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          14 december 2014 om 22:38

          @parker:

          Fantastisch.

          Login om te reageren
  15. almera-ga16det zegt

    13 december 2014 om 21:05

    Whuhahahha. Eat that moderne crap auto’s met je zwakke punten in lettertype 10 een heel a4tje vullen

    Login om te reageren
    • parker zegt

      14 december 2014 om 09:32

      @almera-ga16det: eh.. reken maar dat je met dit ding ook een hele waslijst kunt vullen hoor, alleen dit is een Youngtimer in beeld artikel en geen tweedehands advies, derhalve geen opsomming van de aandachtspunten..

      Login om te reageren
  16. xj40 zegt

    13 december 2014 om 21:13

    Heerlijke wagen, mijn eerste auto 4 jaar geleden. Parijs, Berlijn, Venetië, Rome, Barca en mij niet een keer laten staan. Veel koppel waardoor je soepel door het verkeer ging en als het moest als eerste weg was bij het stoplicht. Maar 1,5 jaar gehad jammer genoeg achteraf. Klassebak!

    Login om te reageren
  17. moveyourmind zegt

    13 december 2014 om 21:21

    Mooi hoor, zo’n 960 Estate met dié lange motorkap en die deftige chromen grill. Net als de 850 Estate en de V70 behoort de V90 tot het selecte clubje auto’s die het gegeven is mooi oud te worden.

    Login om te reageren
  18. danmar zegt

    13 december 2014 om 21:28

    Leuk artikel. Gelijk even op Gaspedaal gekeken (ook voor meer foto’s want waarom maar 3 foto’s bij het artikel?), staan er maar 8 te koop. Die zijn nog best aan de prijs.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      13 december 2014 om 21:49

      @danmar: Mijn nieuwsgierigheid werd door dit artikel ook gelijk aangewakkerd. Op Marktplaats staan er helaas nog minder.

      Login om te reageren
  19. TimD zegt

    13 december 2014 om 21:39

    Vermakelijk om te lezen ! Dit heeft je minimaal een halve dag gekost haha !

    Login om te reageren
  20. 888natan zegt

    13 december 2014 om 22:03

    Mijn ouders waren er helemaal gek van! Prachtbak, jeugdsentiment daar lekker achter liggen/zitten

    Login om te reageren
  21. autoblaag zegt

    13 december 2014 om 22:44

    Eerlijke lijnen en zo degelijk als een houtkachel. Dit waren Volvo’s die de V40 een overgestileerde Guccitas doen lijken. Love it. Complimenten voor het leuk geschreven artikel

    Login om te reageren
  22. Thunderstruck zegt

    13 december 2014 om 23:19

    Wat een panzerbak!

    Login om te reageren
  23. cthijs zegt

    13 december 2014 om 23:22

    Vliegdekschip

    Login om te reageren
  24. rd1991 zegt

    13 december 2014 om 23:40

    De opa van mijn vriendin heeft al 11 jaar een S90 3.0 (de sedan dus) uit 1997, heb er al een paar keer in gereden, en moet zeggen; ondanks dat die niet zo lekker rijd als mijn E39 van 2003 (beetje deinerig en zoekend over de weg in vergelijking), het is wel een heerlijke auto om rustig mee te cruisen. Ook praktisch nóóit geen problemen gehad. Chapeau Volvo!

    Login om te reageren
  25. oktaan zegt

    13 december 2014 om 23:58

    Prachtbak! Ben dol op die rechte lijnen. Helaas wordt ik van de huidige Volvo’s niet bepaald warm

    Login om te reageren
  26. ej20g zegt

    14 december 2014 om 01:22

    Misschien leuk om te weten: de handgeschakelde 5-bak (M90) die aan de 184 pk motor van de S/V90 hing, is een directe aanpassing op de handgeschakelde 5-bak (M56) die aan de 2.0/2.3/2.5’s uit de 850 en S/V70 hangt. Dat wil zeggen dat de M90 transmissie ook zéér compact is ten opzichte van de meeste handgeschakelde 5-bakken die in lengterichting geplaatst worden.

    Login om te reageren
  27. norge zegt

    14 december 2014 om 07:51

    Inderdaad een mooie bak, hoewel ik dit als 240 rijder natuurlijk niet officieel mag zeggen…
    Door 240 rijders worden deze auto’s gezien als reserve delen op wielen.

    Login om te reageren
  28. SDM zegt

    14 december 2014 om 10:24

    Geweldig stukje, wat een heerlijke jaren 90 bak. Ben zoals velen direct maar op de tracks en scouts gaan zoeken naar tweedehandsjes. Dat zegt als genoeg, van dit stukje krijg je gewoon zin om één te kopen! :)

    Login om te reageren
  29. LaLancia zegt

    14 december 2014 om 11:38

    Heb ook maar even naar een tweedehandsje zitten kijken op MP: 12 mille voor een 97’er. Serieus veel geld, maar hij ziet er dan ook uit als nieuw.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      14 december 2014 om 16:50

      @lalancia: als je er eentje wil, koop er dan gewoon eentje met 350.000 km op de teller voor twee- á drieduizend euro en inversteer duizend euro in de auto om ‘m technisch 100% te maken. Dan heb je een auto die nog jaren mee kan aangezien de motoren en versnellingsbakken zonder moeite een half miljoen kilometer verslinden.

      Login om te reageren
  30. kaat zegt

    14 december 2014 om 16:59

    leuk geschreven zeg!

    Login om te reageren
  31. mashell zegt

    14 december 2014 om 17:26

    Qua design het absolute dieptepunt van Volvo maar qua kwaliteit misschien wel het hoogtepunt.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      14 december 2014 om 20:17

      @mashell: Hoogtepunt..

      Login om te reageren
  32. Hupke zegt

    14 december 2014 om 22:48

    Te groot en nog geen oldtimer, anders zou het een leuke sleeper zijn voor erbij.

    Die v90 van jalopnik waar een LS1 blokje in zit zou ik z’n grote en logheid wel kunnen vergeven.

    Login om te reageren
  33. mgmgb zegt

    14 december 2014 om 23:07

    Geweldige auto. Altijd correct, superieure kwaliteit, comfortabel, chic, enorm veilig voor een oude bak, gigantische kofferbak en in mijn ogen een van de versies van het ultieme Volvo ontwerp, samen met de 940.

    Login om te reageren
  34. dafmaf zegt

    15 december 2014 om 11:57

    In blueberry en dan met veel chroom. Mooi hoor.

    Login om te reageren
  35. fanaat zegt

    15 december 2014 om 13:00

    Leuk! Vermakelijk en soepel om te lezen. En goeie info. Benieuwd naar je volgende blog, larssb :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North