Deze Volvo S90 Executive Royal was de dikste Volvo ooit

Auteur: , 49 Reacties

Jarenlang was de S80 het topmodel van Volvo, maar er was ook al eens kortstondig een S90. Deze verlengde Executive Royal was daarvan dan weer het absolute summum.

Volvo S90 Executive Royal

Vanochtend lekten de eerste foto’s uit van (een schaalmodel) van de nieuwe Volvo S90. Tussen 1997 en 1998 stond er bij Volvo ook al eens een S90 in de prijslijsten, net als een V90 overigens. De basis voor deze über-Volvo werd echter al in 1982 gelegd, toen Volvo de 760 presenteerde.

Deze extreem hoekige sedan brak radicaal met de op dat moment al behoorlijk verouderde 200-serie (die overigens nog ruim 10 jaar mee mocht). In 1990 werd het model opgevolgd door de 960, al was dat meer een grondige facelift dan écht een nieuw model. In 1994 kwam er nog een kleine facelift en in 1997 werd het model omgedoopt in S90 en V90. Over die laatste schreef @larssb al eens een mooi youngtimer in beeld-artikel, hier nemen we de topversie van de S90 eens nader onder de loep.

Net als bij de 760 en 960 was er namelijk een Executive-versie leverbaar. Nu plakken wel meer merken dat labeltje op rijkelijk uitgeruste versies van hun modellen, maar Volvo ging bij de S90 een stuk verder. De wielbasis werd namelijk met 15 centimeter verlengd, wat geheel ten goede kwam aan de achterpassagiers. Uiterlijk is de S90 Executive te herkennen aan de eveneens 15 centimeter langere achterportieren, maar vooral aan de ruitjes in de C-stijl. Of eigenlijk het ontbreken daarvan, want waar bij de gewone S90 een stukje glas zit, daar heeft de S90 Executive een paneeltje dat de passagiers in alle anonimiteit laat genieten van de geneugten die de S90 Executive te bieden had.

Volvo S90 Executive Royal

Royale uitrusting

Al die luxe kwam in drie verschillende gradaties, door Volvo aangegeven als Level I, II of III. Die Level III werd overigens ook wel Royal genoemd en daar is geen woord aan gelogen. Achterin zit je niet op een bank, maar op twee seperate zetels. Tussen die zetels een met hout aangeklede middenconsole, die onder andere een klein koelkastje en bediening voor de gescheiden audio en climatecontrol herbergt. De chauffeur kreeg eveneens wat hout en leer toebedeeld, als ook de controle over een 3.0 zes-in-lijn, die zijn 205 pk’s naar de achterwielen stuurde.

Met een nieuwprijs van zo’n 175.000 gulden was het met de afstand de duurste Volvo in de prijslijst en moest de Zweed concurreren met onder andere de Jaguar XJ en zelfs de S-Klasses en 7 Series van deze wereld. Natuurlijk, het was ‘slechts’ een Volvo, al werkte dat imago en z’n bescheiden voorkomen de S90 Executive Royal ook weer in zijn voordeel. Van buiten een ‘nette Volvo’, van binnen first class luxury.

Het zou zomaar kunnen dat van de nieuwe S90 ook weer een verlengde versie komt, net als Volvo in China ook de S60L levert. In dat geval stellen wij voor die auto weer Executive Royal te dopen, als eerbetoon aan deze Volvo aller Volvo’s.

Check ook even deze gave reclamevideo van Volvo, inclusief mannen met AK-47’s en handbrake turn:

AUTOJUNK



49 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Zal geweldig rijden. Ik heb het genoegen gehad een keer op vakantie te mogen met een v90. Heerlijk comfortabel, super ruim en stiekem ook best leuk met zijn 3.0l v6 en achterwielaandrijving;)
@yupyup: 6 in lijn
Wat een geweldig mooie tijdloze youngtimer is dit toch
Ik mis het verdiepende onderzoek naar aantal exemplaren verkocht in Nederland, hoeveel er nog rijden en waar nog een verdwaald exemplaar te koop staat voor 3 doosjes eieren
@jochen: ik kan je alleen vertellen dat er momenteel 17 exemplaren te koop staan op autoscout. Hiervan zijn 6 exemplaren de sedanversie, de S90.
@jochen: voor een exemplaar ter waarde van drie eierdozen, moet je naar Nijmegen. Daar staat er een met ruim een half miljoen kilometers op de teller: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=263779655
@e1000bmw523i: en nu de Royal uitvoering nog
@e1000bmw523i: die kan nog wel even door trouwens…
Oud achterhaald barrel, absurd dat Volvo de in de jaren ’70 ontwikkelde 740 (want dat was dit ding gewoon) tot achter in de jaren ’90 in produktie hield. Het ouwe lijk kon voor geen meter meer meekomen met modernere auto’s, ook niet qua veiligheid. Die crashtest waarin een 960 aan barrels werd gereden door een klein Renault mpv’tje sprak wat dat betreft boekdelen..
@parker: stijlicoon, imago, stilstand is achteruitgang.. Volvo. Nu… A7 wannabee: A6 killer 🌅
@parker: dat absurde was eenvoudig te verklaren: het kopend publiek was er dol op! Ook de 240 en 740 bleven erg lang in productie. Zeker in Nederland was de ‘Polar’ een goed verkocht model.

Hopeloos gedateerd, ja. Maar de klassieke Volvo’s hadden iets wat veel concurrenten niet hadden: charme. En net als bij de G-klasse, Defender, Morgan Plus 4, Range Rover (Mk1), Saab 900, Mini en Porsche 911 (tot de 993) zagen de fabrikanten door die charme er absoluut brood in om de hopeloos verouderde auto’s nog in de showrooms te houden.

Daarbij, de S90 zie ik wel klassiekerstatus bereiken (als dat niet al het geval is), met de veel modernere S80 zie ik dat niet zo snel gebeuren.
@gtwillem: precies, de V70 wordt immers ook nog altijd verkocht.
@parker: onderhuids valt dat enorm mee. De S90 had een vrij uniek onafhankelijk achterwielophangingssysteem, veiligheidsvoorzieningen die voor die tijd buitengewoon respectabel waren en alle comfort die je toen mocht verwachten. Design is verouderd volgens de huidige normen, maar niet volgens de inmiddels zo goed uitgestorven overtuiging dat evolutie soms beter is dan revolutie.
@parker: je weet dat die Volvo bij Fifth Gear een 940 was hè? Hoewel je het niet zou zeggen, is dat een fundumenteel andere auto dan de 960 en S/V90. Die hebben een sterker chassis, andere wielophanging, andere motoren, een ander interieur en een ander exterieur. Wat delen de 940 en 960/S/V90 met elkaar? Hun basisvorm en deuren.
@ej20g: de eerste generatie 960 (1991) was anders gewoon een 940 met wat minieme veranderingen hoor. De 960 die jij bedoelt (met de smalle koplampen), die is wel een anders dan een 940. Ik kan het weten, heb namelijk zelf een 940 en heb diverse onderdelen van de sloop uit 960’s kunnen halen en monteren op de mijne. Interchangeability is heel groot tussen die 2.

1st gen 960:

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/VOLVO960-1539_3.jpg
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/VOLVO960-1539_5.jpg

940:

http://www.productioncars.com/send_file.php/volvo_940_tan_1.jpg
http://media.autoweek.nl/m/m1fyhl8bnwrv_800.jpg
Toen Volvo’s nog Volvo’s mochten zijn en geen ‘vierdeurs coupes’ moesten zijn.
Reed erich honecker niet in de vorige generatie van dit model rond?
@henkhupelschoten: die reed eerst in een verlengde 264 volgens mij, later een 760 met een stukje ertussen.
@henkhupelschoten: dat waren de 264TE’s. Heb ik nog 1 gehad, als je daarmee in duitsland reed, keek iedereen..
@draadloos: Nou blijft bij mij de vraag over of hij ook leuke rode vlaggetjes had? Wel gaaf om zo’n wagen te hebben.

@dizono: Ahaa duidelijk! Het enige dat mij ontgaat is hoe die communistische bromsnorren nou in een Volvo terecht kwamen. Ik heb wel iets gehoord dat de ddr energie mocht leveren aan zweden maar het exacte verhaal is mij nog niet bekend.. Weet jij er iets vanaf?
@henkhupelschoten:
De DDR had in die tijd als een van de weinige West-Europese landen uitgebreide handelsbetrekkingen met Zweden. Onderdeel daarvan was dat de Zweden Volvo’s mochten leveren aan de regeringsautoriteiten van de DDR. Voor particulieren kwamen ze niet in aanmerking. Zou trouwens financieel ook niet haalbaar voor ze zijn geweest. Ze moesten immers met D-Marken of US-Dollars betaald worden en het bezit daarvan was voor het gewone volk niet toegestaan.
@henkhupelschoten: Honecker had wel meer fijne voitures, waaronder een extra verlengde CX Prestige.
Tussen 1997 en 1998?
Ahh, de 960/S90. De nóg grotere broer van de 850. In die auto wil je eigenlijk de 3.0 die helaas alleen met automaat leverbaar was. Iets wat natuurlijk gewoon bij deze topversie van de S90 past. Uit de tijd dat Volvo bijna een synoniem was voor klasse en stijl. Doe mij die maar, die oude bakstenen.
@ej20g: klasse en stijl?? In die tijd reden er voornamelijk nogal pluizige, geitenharenwollensokken antroposofische types in. Van die afgeleefde types.
@parker:
Wordt nodig tijd voor ’n nieuwe spiegel!
@parker: onzin. Het was en is een auto met stijl en klasse. Net als de 850 trouwens. Lees de bovenstaande en onderstaande reacties en je ziet dat dat gewoon zo is.
@parker:
Waar woonde jij toen? Over het algemeen heb ik er voornamelijk geslaagde, beschaafde en misschien een tikkeltje oud geld uitstralende mensen in zien rijden.
@mgmgb: Gooi, en ej20g had het over Volvorijders in het algemeen
Wat een voorname auto was zo’n 960 toch, zeker in deze verlengde uitvoering. En nog steeds is het een mooie auto, net zoals de 850 dat ook nog steeds is. Ik ben wel gecharmeerd van die hoekige robuuste karakterbakken.m
Vet hoor!! Net als de s70, blijf ik gaaf design vinden!! Stijlvol
Vele malen begeerlijker dan een A8, S-klasse of 7-serie. Waar de S en de 7 ronduit fout kunnen worden naarmate ze ouder worden en de A8 wat mij betreft nooit écht een executive uitstraling had, straalt deze Volvo uit dat je het absoluut hebt gemaakt, maar geen enkele intentie hebt dit bij anderen op te dringen. Het is ingetogen en verfijnd, een symbool van goede smaak en voorliefde voor kwaliteit boven opsmuk. Was ik maar een rijk man geweest eind jaren ’90, in plaats van een kind dat pas net goed en wel kon lezen en schrijven.
@mgmgb: een originele w140 fout durven noemen zou eigenlijk een ban moeten op leveren.
@eklasse:
Een originele, nee. Mits inmiddels geen roestbak. Maar wanneer heb jij voor het laatst een onverkloot exemplaar gezien?
@mgmgb: bij mij in het dorp, een paar straten verderop, staat een donkergrijze S500, met zwart interieur en 16″ achtdaags velgen. Staat er al jaren netjes bij. Maar toegegeven, de meesten zijn of geplaagd door roest, zijn ingezet als taxi of voorzien van rare wielen en andere foute accessoires. Er staan nog wel een paar mooie W140’s in goede staat bij de bekende Youngtimer paleizen, voor veel geld.
@gtwillem:
Dat zijn de exemplaren die heel binnenkort in waarde gaan stijgen denk ik. 16 inch onder een topklasse auto, dat soort subtiliteit kan ik enorm waarderen. Pluspunten voor die eigenaar!
@mgmgb: Zit niet te dromen jongen, haal die volvo.
@mgmgb: in tegenstelling tot de andere auto’s die je opsomt, straalt deze Volvo vooral uit dat je ‘al heel wat jaartjes met pensioen bent’ (en daarom zo langzaam rijdt..)
@parker:
Shit. Moet ik toch nog een kleine 50 jaar wachten voor ik deze schoonheid aan mag schaffen.
Mooie volvo zeg! Echt lekker!
Er wordt ook wel eens gezegd dat dit de laatste echte auto was….
@parker: volvo kom zich een lange duur van de 7 serie permiteren omdat het een goede auto was die goed verkocht. De jappanners versnelden de levens cyclus van auto modellen.
Rund dat ik ben!
Het was weliswaar geen Executive Royal, maar een “gewone” handgeschakelde 960 2.5 in de duurste uitvoering, de Stockholm. Bouwjaar 1996. Op LPG-G3. In donkergroen metallic met beige lederen bekleding en alle mogelijke toeters en bellen. Niets aan verbouwd, maar helemaal origineel. Foto’s zijn op AutoJunk te vinden.
Ik heb die auto jaren lang met ontzettend veel plezier gereden. Nooit pech mee gehad, geen plekje roest te vinden, geen druppel olieverbruik. Alleen op tijd z’n beurten en nieuwe banden.
Ik was er helemaal mee in m’n nopjes en wilde hem voor geen geld ruilen voor ’n vergelijkbare MB, BMW of Audi. Dit was MIJN auto! Ook m’n huidige S80 2.9 kan er gewoon niet aan tippen!
Waarom dan toch weggedaan? Bij meer dan 354.000 km meende ik er toch goed aan te doen om iets jongers te kopen, ook al was hij nog steeds in topvorm. Stom! Stom! Stom! Het was en is nog steeds de mooiste en beste auto die ik ooit heb gehad. Ik hield van die auto en houd er nog steeds van. Zelfs de nieuwe eigenaar heeft me ruim 1 jaar na aankoop nog eens gecontacteerd: Hij heeft me bedankt voor de fantastische auto die ik hem had verkocht. En weet je wat? Ik werd gewoon jaloers op die man! Maar weg is nou eenmaal weg. Gelukkig hebben we de foto’s nog.
@9000cse: zoals jij jouw vroegere 960 Stockholm beschrijft, zo zou ik ‘m ook willen. Of in het donkerblauw, dat ligt mij nét wat beter. Maar dat beige interieur, wauw. Baal nog altijd dat mijn 850 dat niet heeft. Wel zou ik iets veranderen: de 2.5 zou ik vervangen hebben voor de 3.0. Niet dat de 2.5 slecht is natuurlijk, maar ondanks dat het een comfortabel slagschip is vind ik 170 pk toch wat te weinig in een 960/S90/V90. Dan vind ik het extra vermogen en koppel van de 3.0 toch wat fijner.

In ieder geval, treur niet omdat je ‘m weggedaan hebt maar wees blij dat je ‘m ooit had! Zo’n auto vergeet je namelijk nooit meer.
@ej20g:
Wel, ik heb er nooit spijt van gehad dat het slechts een 2.5 met 5-bak was. De 3.0 aut. is weliswaar 0.6 sec sneller van 0 – 100 en een automaat rijdt natuurlijk comfortabeler, maar de top is met 210 km/u precies hetzelfde. Nadeel was alleen dat de 3.0 op LPG-G3 hoger lag in wegenbelasting en verzekering en dat hij meer verbruikte. Ik heb danook dat hogere koppel nooit gemist, maar ik begrijp je standpunt wel.
Vergeten zal ik hem nooit; missen wel ;-)
@9000cse: Mijn V40 op G3 kost me 25 euro per maand extra wegenbelasting, hij rijdt gemiddeld 1 op 8 i.p.v. 1 op 10 en toch ben ik 65 euro per maand goedkoper uit dan met een benzinebak. Dat moet bij een 960 toch niet anders zijn?
Nog steeds een klasbak. Soms mis ik de oude vierkante bakken van toen, ben ik de enige of zijn er meer?
@michaelcorleone: ik ook. Mijn papa had een Volvo Corniche.. Wie kent die nog??
Volgens mij had/heeft de bedrijfsleider van de Volvo dealer in Zeist er zo één.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).